نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

جزء 15: نقش معنویت در اقتدار امت اسلامی

شنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۰۶:۱۷ ب.ظ

سوره مبارکه اسراء - 79

 

وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً (79)

۰۰/۰۹/۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j15

نظرات  (۳۷)

#متفرقه

 

سرگروه بود دیرتر از همه میخوابید و زودتر از همه برای نماز شب بپا میخواست و نماز شبش را اقامه می کرد و می خوابید، ولی در ظاهر خواب بود و در زیر پتو به ذکر گفتن مشغول بود، نیروهایش را به خوبی می شناخت و سعی می کرد آنها را از نظر معنوی تقویت کند. کارهای معنوی او باعث شده بود که اعضای گروه را متحول کند و در روز عملیات همراه با چند نفر از بچه ها در تصرف یک کانال مهم در جبهه شلمچه نقش چشمگیری داشت و در نهایت در همان کانال نیز جاودانه شد و به شهادت رسید. او شهید عزیز احمد دهقان بود. 

راوی: احمد حسینی 

 

منبع: کلانتری سرچشمه، محمدرضا با همکاری قرارگاه حضرت سیدالشهدا علیه السلام سپاه منطقه یزد(1378). طراوت یقین. یزد:کنگره بزرگداشت سرداران و3700 شهید استان یزد 

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۳۵ جعفر منهجی

#نکات تفسیری

 

اگر بیشتر دقت کنیم در میان این امور پیوندهاى نزدیکى مى‏یابیم که توجه به آنها مسائل مادى و معنوى را در متن جامعه همچون تار و پود پارچه به هم مى‏آمیزد و یا همانند ریشه و ساقه درخت با گل و میوه آن ربط مى‏دهد.

کدام جامعه است که آلوده به گناه، خیانت، نفاق، دزدى، ظلم، تنبلى و مانند آنها بشود و این جامعه آباد و پر برکت باشد.

کدام جامعه است که روح تعاون و همکارى را از دست دهد و جنگ و نزاع و خونریزى را جانشین آن سازد و زمینهاى خرم و سرسبز و وضع اقتصادى مرفهى داشته باشد.

کدام جامعه است که مردمش آلوده انواع هوسها باشند، و در عین حال نیرومند و پا بر جا در مقابل دشمنان ایستادگى کنند.

با صراحت باید گفت: هیچ مساله اخلاقى نیست مگر اینکه اثر مفید و سازنده‏اى در زندگى مادى مردم دارد، و هیچ اعتقاد و ایمان صحیحى پیدا نمى‏شود مگر اینکه در ساختن یک جامعه‏اى آباد و آزاد و مستقل و نیرومند سهم به سزایى دارد.

آنها که مسائل اخلاقى و ایمان مذهبى و توحید را از مسائل مادى جدا مى‏کنند، نه مسائل معنوى را درست شناخته‏اند و نه مادى را.

اگر دین به صورت یک سلسله تشریفات و آداب ظاهرى و خالى از محتوا در میان مردم باشد بدیهى است تاثیرى در نظام مادى اجتماع نخواهد داشت، اما آن گاه که اعتقادات معنوى و روحانى آن چنان در اعماق روح انسان نفوذ کند که آثارش در دست و پا و چشم و گوش و زبان و تمام ذرات وجودش ظاهر گردد، آثار سازنده این اعتقادات در جامعه بر هیچکس مخفى نخواهد ماند.

ممکن است ما بعضى از مراحل پیوند استغفار را با نزول برکات مادى نتوانیم درست درک کنیم ولى بدون شک قسمت بیشترى از آن براى ما قابل درک است.

در انقلاب اسلامى کشور ما ایران در این عصر و زمان به خوبى مشاهده کردیم که اعتقادات اسلامى و نیروى اخلاق و معنویت چگونه توانست بر نیرومندترین اسلحه زمان و قوى‏ترین ارتشها و قدرتهاى استعمارى پیروز گردد، و این نشان مى‏دهد کار برد عقائد دینى و اخلاق مثبت معنوى تا چه حد در مسائل اجتماعى و سیاسى زیاد است.
تفسیر نمونه، ج‏9، ص: 132

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۳۶ جعفر منهجی

#نکات تفسیری

(وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلى‏ قُوَّتِکُمْ‏).

هرگز فکر نکنید که ایمان و تقوا از نیروى شما مى‏کاهد، نه هرگز.

بلکه نیروى جسمانى شما را با بهره‏گیرى از نیروى معنوى افزایش مى‏دهد و با این پشتوانه مهم قادر خواهید بود اجتماعى آباد، جمعیتى انبود، اقتصادى سالم، و ملتى پرقدرت و آزاد و مستقل داشته باشید.

تفسیر نمونه، ج‏9، ص: 133

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۳۸ جعفر منهجی

#نکات تفسیری
 

قرآن موهبت بزرگ الهى‏

خدا در آیات فوق، به پیامبرش- به عنوان اخطار به همه مسلمانان جهان- اعلام مى‏کند که این کتاب بزرگ آسمانى، سرمایه عظیم و بزرگى است، موهبتى است بى نظیر که در اختیار شما مسلمین قرار داده شده است، برنامه‏اى است جاودانى که اگر در زندگى انسانها پیاده شود دنیایى آباد، آزاد، و امن و امان، و مملو از معنویت‏ خواهد ساخت.

این حقیقت است که حتى دیگران هم به آن معترفند و معتقدند اگر مسلمانان این قرآن و معارف آن را زنده مى‏کردند، و به فرمانهاى آن گردن مى‏نهادند، آن چنان نیرومند و پیشرفته بودند که هیچکس نمى‏توانست سلطه خود را بر آنها بیفکند.

این سوره حمد (سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی‏) که فاتحة الکتاب و آغازگر و فهرست قرآن نامیده شده یک دوره درس زندگى است:

توجه به مبدء بزرگى که همه جهانیان را در مسیر تکاملى پرورش مى‏دهد، رحمت خاص و عامش همه را فرا گرفته، توجه به دادگاه بزرگى که ایمان به آن دقیقترین کنترل را روى اعمال انسان مى‏گذارد.

عدم اتکاء به غیر اللَّه، و عدم خضوع و تسلیم در برابر غیر او، و بالآخره گام نهادن در صراط مستقیم که نه انحراف در آن است، نه به شرق مى‏گراید و نه به غرب، نه به افراط و نه به تفریط، نه گمراهى در آن است و نه خشم و غضب پروردگار.

اینها مجموعه‏اى را تشکیل مى‏دهند که پیاده شدنش در روح انسان براى ساختن یک شخصیت والا و تکامل یافته کافى است.

اما افسوس که این سرمایه بزرگ به دست کسانى افتاده که نه به عمق آن راه یافته‏اند، و نه به ارزش والاى آن، حتى گاهى ناآگاهانى در میان آنها پیدا مى‏شوند که آیاتش را رها کرده و دست نیاز به قوانین و برنامه‏هاى ساخت انسانهایى که خود اسیر چنگال شهواتند و حد اقل پر از نارسایى‏هاى فکرى هستند دراز مى‏کنند، و یا تعلیماتش را به" ثمن بخس" و بهاى ناچیزى مى‏فروشند، یا مختصر پیشرفت تمدن مادى دیگران چنان توجه آنها را به خود جلب مى‏کند که از آنچه خود دارند غافل مى‏شوند.

مفهوم این سخن آن نیست که ما پیشرفت مادى را نادیده بگیریم بلکه هدف این است که همه چیز خود را در آن منحصر و محصور نسازیم، و اتفاقا قرآن نه تنها سرچشمه پر بار و غنى از نظر معنویات است بلکه برنامه مؤثرى براى پیشرفت و رفاه مادى نیز محسوب مى‏شود که در آیات مناسب در گذشته شرح داده‏ایم و در آینده نیز به خواست خدا خواهیم داد.
تفسیر نمونه، ج‏11، ص: 133

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۳۹ جعفر منهجی

#نکات تفسیری
قرآن در پى ساختن یک جامعه انسانى است، جامعه‏اى پیشرو، آباد و آزاد، با معنویت‏ عالى‏.
تفسیر نمونه، ج‏11، ص: 406

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۴۰ جعفر منهجی

#نکات تفسیری
این هشدارى است به همه مسلمانان و رهروان توحید خالص که از همه این بتها ببرند، و به سایه لطف الهى پناه ببرند، تنها متکى به خویشتن و نیروى ایمان و معنویت‏ جوامع اسلامى باشند، و هرگز این افکار شرک‏آلود را که باید براى روز حادثه از این قدرتها کمک گیرند به مغز خود راه ندهند، و اصولا فرهنگ جوامع اسلامى را از اینگونه افکار پاکسازى کنند، و بدانند تا کنون ضربه‏هاى فراوانى از این رهگذر- چه در مقابله با اسرائیل غاصب، و چه در برابر دشمنان دیگر- خورده‏اند، در حالى که اگر این اصل اصیل قرآنى در میان آنها حاکم بود هرگز گرفتار این شکستهاى دردناک نمى‏شدند، به امید آن روز که همگى در سایه این تعلیم قرآنى افکار خویش را نوسازى کنیم، متکى به خویشتن باشیم، و به سایه لطف" اللَّه" پناه بریم و سربلند و آزاد زندگى کنیم.
تفسیر نمونه، ج‏18، ص: 454

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۴۲ جعفر منهجی

#نکات تفسیری

عجیب است که مسلمانان امروز از رهنمودهاى مؤثر این آیه [26 سوره فتح] و ویژگیهایى که براى مؤمنان راستین و یاران رسول اللَّه ص نقل مى‏کند فاصله گرفته‏اند، گاه آن چنان به جان هم مى‏افتند و کینه‏توزى و خونریزى مى‏کنند که هرگز دشمنان اسلام آن چنان نکردند! گاه با کفار آن چنان پیوند دوستى مى‏بندند که گویى برادرانى از یک اصل و نسبند.

نه خبرى از آن رکوع و سجود است، و نه آن نیات پاک و" ابتغاء فضل اللَّه" و نه آثار سجود در چهره‏ها نمایان، و نه آن نمو و رشد و جوانه زدن و قوى شدن و روى پاى خود ایستادن.

و عجب اینکه هر قدر از این اصول قرآنى فاصله گرفته‏ایم به درد و رنج و ذلت و نکبت بیشترى گرفتار شده‏ایم، ولى باز متوجه نیستیم از کجا ضربه مى‏خوریم؟ باز" حمیتهاى جاهلیت" مانع اندیشه و تجدید نظر و بازگشت به قرآن است، خدایا ما را از این خواب عمیق و خطرناک بیدار کن.

*** خداوندا! به ما توفیقى رحمت کن که ویژگیهاى اخلاقى یاران راستین پیامبر ص و اصحاب خالص او را که در این آیات آمده است در خود زنده کنیم.

بار الها! شدت در مقابل دشمنان، محبت در برابر دوستان، تسلیم در برابر فرمان تو، توجه به عنایات خاص تو، و تلاش و کوشش براى بارور ساختن جامعه اسلامى، و پیشرفت و گسترش آن را به ما عنایت فرما.

پروردگارا! از تو فتح مبینى مى‏خواهیم که جامعه اسلامى ما در سایه آن به حرکت در آید، و در عصر و زمانى که نیاز به معنویت‏ از هر وقت دیگر بیشتر است تعلیمات این آئین حیاتبخش را به مردم جهان عرضه کنیم، هر روز قلوب تازه‏اى را در تسخیر اسلام در آوریم، و کشور تازه‏اى از کشور دلها را فتح نمائیم.
تفسیر نمونه، ج‏22، ص: 124

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۴۳ جعفر منهجی

#نکات تفسیری

معنویت‏ در زندگى مادّى نیز نقش مهمى دارد. «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً»

تفسیر نور، ج‏5، ص: 405

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۴۴ جعفر منهجی

#نکات تفسیری
قدرت بدون معنویّت‏، عاملى است براى بر هم زدن امنیّت. جابُوا الصَّخْرَ ... ذِی الْأَوْتادِ .... طَغَوْا فِی الْبِلاد.
تفسیر نور، ج‏10، ص: 475

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۴۶ جعفر منهجی

#آیات مرتبط
 

قـُلْ لَنْ یـُصـیـبَنا الا ما کَتَبَ اللّهُ لَنا هُوَ مَولینا و عَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ المُؤمِنونَ قُلْ هَل تَرَبَّصونَ بِنا الا احدَى الحُسْنَیَیْنِ و نَحْنُ نَتَرّبَّصُ بِکُمْ اَنْ یُصیبَکُمُ اللّهُ بِعَذابٍ مِنْ عِنْدِهِ اوْ بِاَیْدینا فَتَرَبَّصوا انّا مَعَکُمْ مُتَرَبَّصون.

آیات 51 و 52 توبه

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۴۷ جعفر منهجی

#آیات مرتبط
َأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ     انفال آیه 60

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۴۸ جعفر منهجی

#آیات مرتبط
وَلِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ   آیه 189 آل عمران

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۴۹ جعفر منهجی

#آیات مرتبط

وَ جَعَلَ کَلِمَةَ الَّذِینَ کَفَرُوا السُّفْلى‏ وَ کَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیا وَ اللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ (40) سوره توبه

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۴۹ جعفر منهجی

#آیات مرتبط
انْ کُلُّ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِی الرَّحْمَٰنِ عَبْدًا   آیه 93 سوره مریم

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۵۰ جعفر منهجی

#آیات مرتبط
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً (29)  سوره فتح

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۵۱ جعفر منهجی

#آیات مرتبط
وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلى‏ قُوَّتِکُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِینَ (52) سوره هود

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۵۴ جعفر منهجی

#آیات مرتبط

وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا    آیه 80 سوره اسراء
اِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ ۚ وَکَفَىٰ بِرَبِّکَ وَکِیلًا  آیه 65 سوره اسراء

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۵۵ جعفر منهجی

#روایات
امام علی علیه السلام: وَاسْتَشْعِرُوا الصَّبْرَ فَاِنَّهُ اَدعى الَى النَّصْر.  خطبه 26 نهج البلاغه

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۲:۵۶ جعفر منهجی

#روایات

امام حسین علیه السلام: هَوَّنَ عَلَىَّ ما نَزَلَ بِى انَّه بِعَیْنِ اللّه . بحارالانوار، ج 45، ص 46

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۰۰ جعفر منهجی

#روایات

الإمامُ علیٌّ علیه السلام ـ لِنَوفٍ البَکالیِّ ـ : أ تَدرِی یا نَوفُ مَن شِیعَتی ؟ قالَ : لا وَ اللّه ِ ، قالَ : شِیعَتی الذُّبُلُ الشِّفاهِ، الخُمصُ البُطُونِ ، الذینَ تُعرَفُ الرَّهبانیَّةُ فی وُجوهِهِم ، رُهبانٌ باللَّیلِ اُسْدٌ .[بحار الأنوار : 78/28/95 .]
امام على علیه السلام ـ به نوف بکالى ـ فرمود : اى نوف! آیا مى دانى شیعه من کیست؟ عرض کرد : نه ، به خدا . فرمود : شیعیان من آنانند که لبانشان [از تشنگى روزه دارى ]خشکیده است و شکمهایشان [از گرسنگى] به پشت چسبیده ، آنان که پارسایى در رخسارشان پیداست . راهبان شب اند و شیران روز .

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۰۳ جعفر منهجی

#روایات
در حدیثی نقل از پیامبر است که: مـن مـات و لَم یـَغـز و لم یـحدث نفسه بغزو مات على شُعبةٍ مِن نفاق.
صحیح مسلم، مسلم نیشابوری ج 6 ص 49

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۰۵ جعفر منهجی

#روایات
امیرالمومنین علیه السلام:

سوگند به خدا، اگر من به تنهایى با همه دشمنانم ، که از کثرت روى زمین را پر کرده باشند، رویاروى شوم ، هرگز از آنان روى گردان نمى‌شوم . 
نهج البلاغه ، صبحى صالح ، نامه 62

 

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۰۶ جعفر منهجی

#روایات
نال الفوز الاکبر من ظفر بمعرفة النفس؛
کسی که خود را بشناسد، به سعادت و رستگاری بزرگ نایل شده است!
»
(امینی آمدی، غرر الحکم، حدیث 9965)

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۰۷ جعفر منهجی

# امام و آقا
همان‌طوری که امام خمینی رحمت الله علیه در مقام نظر و عمل خط بطلان بر تفکیک معنویت از سیاست و سیاست از معنویت کشید، اساس را معنویت دانسته و بین معنویت معطوف به حکومت و سیاست با معنویت‌های بریده از سیاست یا سیاست بریده از معنویت تفاوت فاحش قائل‌اند. ایشان معنویت و عدالت اجتماعى را بهم گره زده‌اند و با چنین دیدگاه‌ی حکومت‌ها و رژیم‌های مختلف را مورد نقادی قرار دادند. ایشان معتقدند هیچ‌یک از رژیم‌هاى دنیا، غیر از آن رژیم توحیدى انبیا، به معنویت انسان توجه نداشته‌اند؛ همه آنها دنبال ایجاد یک نظام مادى در عالم بوده‌اند. انبیا براى تزکیه نفوس انسانى آمده‏اند؛ تعلیم کتاب، حکمت و مهار‌کردن این طبیعت (صحیفه امام، ج‏8: 256)

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۰۸ جعفر منهجی

#امام و آقا
آمدن انبیا برای این است که آن راه‌هایی که بشر نمی‌داند، آن حقایقی را که انسان نمی داند، به آنها تعلیم بفرمایند. انبیا برای راهنمایی یک مقام بالاتر، یک مقام انسانی بالاتر، آمده‌اند. قرآن کتاب آدم سازی است؛ برای آدم ساختن آمده است. کتاب حیوان سازی نیست؛ کتاب تعمیر مادیت نیست؛ همه چیز است. انسان را به تمام ابعاد تربیت می‌کند. مادیات را قبول دارد در پناه معنویات؛ و مادیات را تَبَع معنویات قرار می‌دهد. صحیفه امام خمینی ره ج7 ص 532

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۱۲ جعفر منهجی

#امام و آقا
اطرافیان امام خمینی ره به نقل از ایشان:

والله ، مـن بـه عمرم نترسیدم . آن شبى هم که آنان مرا مى بردند، من آنان را دلدارى مى دادم.

سـرگـذشت هاى ویژه از زندگى امام خمینى ، به قلم جمعى از فضلا و یاران امام ، ص24
(امتی که امامش اینگونه باشد، امت مقتدری خواهد بود)

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۱۴ جعفر منهجی

#امام و آقا
 

امروز اگرچه قدرتهای استکباری در یک میدان بیرقیب و بیمنازع، چهار اسبه میتازند، اما در دنیا کار به جایی رسیده است که بزرگترین قدرتهای استکباری هم از احساسات معنوی و دینی ملتها میترسند! در مقابل قدرت بیمهار و بیرقیب امریکا، امروز تنها چیزی که ایستاده است و مقاومت میکند و امریکا را میترساند، همین بیداری معنوی انسانهاست؛ بخصوص در مناطق اسلامی. این روح دینی و گرایش به معنویت که در میان بسیاری از ملتها پیدا شده است، اینها را شما کردید؛ مبارزه‌ی شما کرد.

 ملت ایران جوهر خود را نشان داد. این حرکتی که ملت ایران شروع کرد و بحمداللَّه با قدرت ادامه دارد، روزبه‌روز ملتها را بیدارتر و هشیارتر خواهد کرد؛ آنها را به وظیفه‌ی خودشان آشناتر خواهد کرد و به دشمنی ابرقدرتها بیشتر واقف خواهد نمود
17/7/1370. دیدار آیت الله خامنه‌ای با جمعی از ایثارگران و خانواده های شهدا

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۱۵ جعفر منهجی

# امام و آقا
بنابراین، آن چیزى که ما به آن نیاز داریم تهیه نقشه‏ى پیشرفت کشور بر اساس جهان‏بینى اسلام براى انسانِ در منطق اسلام است. در این‏ نقشه‏ى پیشرفت و تحول معنا ندارد که پیشرفت با فحشا، با غوطه‌خوردن در منجلاب فساد همراه باشد. معنویت، پایه‏ى اساسى این پیشرفت خواهد بود. پیشرفتى که محورش انسان است و انسانى که داراى بُعد معنوى قوى است، انسانى که علم، دنیا، ثروت و فعالیت زندگى را وسیله‏اى قرار مى‏دهد براى تعالى روحى و رفتن به‌سوى خداى متعال (بیانات، ‏1386: 30-33)

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۱۵ جعفر منهجی

#امام و آقا
اسلام براى رفاه مردم در کنار معنویت‏ به میدان آمده است. امام این را از شروع مبارزات تا تشکیل نظام اسلامى و تا آخر عمر، مکرر بیان کرد. امامِ‏ عظیم‏الشأن در دنیاى اسلام این را نشان داد که فقه اسلام یعنى مقررات اداره‏ى زندگى مردم، در کنار فلسفه‏ى اسلام یعنى تفکر روشن‏بینانه و عمیق و استدلالى و عرفان اسلام یعنى زهد و انقطاع إلى الله و دامن برچیدن از هواهاى نفسانى، چه معجزه‏ى بزرگى مى‏آفریند. امام در عمل نشان داد که اسلام سیاسى، همان اسلام معنوى است. در طول دوران استعمار، دشمنان اسلام و دشمنان بیدارى ملت‌هاى اسلامى، تبلیغ مى‏کردند که اسلامِ معنوى و اسلامِ اخلاقى از اسلامِ سیاسى جدا است.  (بیانات، ‏1382: 62)

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۱۵ جعفر منهجی

#امام و آقا
چنانکه وجود معنویت در حیات فردی، خانوادگی و اجتمایی عامل آثار فراوانی در متن زندگی اسلامی است، فقدان معنویت نیز در متن زندگی فرد، خانواده و جامعه می‌تواند آثار تخریبی فراوانی را در حوزه نظری و عملی برجای بگذارد. جامعه منهای معنویت یک جامعه شکست خورده در همه عرصه‌ها است؛ حتی اگر در عرصه‌های تکنولوژی و صنعت پیشرفت‌های ظاهری هم داشته باشد. (بیانات، ‏1385: 180)

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۱۶ جعفر منهجی

#امام و آقا
زندگی امروزی انسان محتاج ورود معنویت است تا از بحران‌هایی که آن‌ را فراگرفته رهایی یابد (بیانات، ‏1372: 131) هم بینش اسلامی و هم گرایش اسلامی در زندگی یک ضرورت است تا روش و منش زندگی با کنش و واکنش‌های مثبت زندگی همراه گردد (بیانات، ‏1372: 120) در زندگی معنوی اسلامی هم نماز، زکات، روزه، دعا و ... و هم بصیرت و معرفت لازم است تا انسان مبتلا به بی‌بصیرتی نشود و خط اصلی و هدف واقعی زندگی - یعنی تعالی - را گم نکند (بیانات، ‏1369: 23)

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۱۹ جعفر منهجی

#امام و آقا
...این حرف یک رزمنده‌ ی همدانی است که اگر چنانچه از سیم خاردار میخواهی رد بشوی، اوّل باید از سیم خاردار نفْست عبور کنی. وقتی گرفتار خودمان هستیم، نمیتوانیم کاری انجام بدهیم؛ این را آنها به ما یاد دادند؛ این را آن جوان ۲۰ ساله یا ٢۵ ساله‌ی رزمنده به ما تعلیم داد، از آنها یاد گرفتیم؛ این یک ثروت عظیم است. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶.آیه الله خامنه‌ای

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۲۰ جعفر منهجی

 #امام و آقا

اخلاص او؛ صدق و اخلاص. اگر اخلاص نباشد کار بی‌برکت میشود؛ اینکه می‌بینید کار برکت پیدا میکند، به خاطر اخلاص است. اخلاص او را از کجا میشود فهمید؟ از اینجایی که اصلاً دنبال دیده شدن نبود؛ یک ذرّه‌ای هم از دیده شدن فرار میکرد. او از دیده شدن فرار میکرد، حالا جوری شده که همه‌ی دنیا دارند او را می‌بینند؛ همه‌ی دنیا دارند او را می‌بینند.
بیانات آیت الله خامنه ای در دیدار با خانواده و ستاد بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی 11/10/1400

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۲۰ جعفر منهجی

#متفرقه
 

انسان هایى که تفکر معنوى دارند دنیا را سراى موقت زندگى و آخرت را خانه جاوید خود مـى دانـنـد و مـعـتـقـدنـد کـه سـرمـایـه زنـدگـى آخـرت ، کـسـب فضائل اخلاقى و قرب به مقام الهى است ، از این رو تمام توجه و توان خود را مصروف خـودسـازى و مـبـارزه بـا شـهوات و خواسته هاى نفسانى کرده مى کوشند به صفات خوب آراسـتـه گـردنـد. از ظـلم و بـیـداد مـتـنـفـر بـوده و براى اجراى عدالت تلاش مى کنند. از خـودبـزرگ بـیـنى و تکبر دورى گزیده و در اعمال و رفتار خود تواضع را پیشه قرار داده انـد. در میدان هاى صلاح ، عفاف و تقوا پیشگام بوده و از مجالست با بدان پرهیز مى کـنـند. در سخن گفتن از دروغ ، غیبت ، تهمت ، ناسزاگویى و مجادله دورى کرده و سخن خود را بـا اسـتـدلال و مـنـطق ارائه مى دهند. در برخورد با دشمنان نیز انصاف را از دست نمى دهـنـد و کـلام حـق را مـى پـذیـرنـد و سـخـن بـاطـل را بـه زیـبـاتـریـن و نـیـکـوتـریـن شکل پاسخ مى گویند.

آنـان تـنـهـا بـه فـکـر اصـلاح خود نیستند، بلکه به اصلاح جامعه و دیگر انسان ها نیز توجه دارند و خود را در قبال جامعه مسئول مى شناسند.

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۲۲ جعفر منهجی

#شعر
 

تا رسیدن سوی آن اهدافِ ناب/ عزم راسخ باید و روحِ لطیف

حاجیا در رزقِ دنیا دل نبند/ مرد میدان باش و نَفسَت را حریف

مسعود حاجی آقاجانی معمار

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۲۴ جعفر منهجی

#نظرات شخصی
 

در آیة 79 سوره اسراء از جزء 15 قرآن کریم می فرماید: وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَکَ عَسَىٰ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَحْمُودًا. تهجد درشب به معنای نماز شب و قرائت قرآن است و مقام محمود هم یعنی مقامی که در نزد همه پسندیده ست. و در روایات چه شیعه و چه سنی این مقام را مقام شفاعت دانسته اند. ولی انچه که از کتاب آسمانی قرآن برمی آید، کتابی ست که برای تمام شئون زندگانی انسان می باشد.  و از طرف دیگر آنچه که از روایات در تفاسیر قرآن به دست می آید مصداق اتم و کامل آن ست چرا که قرآن هفتاد بطن دارد. بنابر این مقدمه، قطعا معنویت تاثیر گذار در زندگی بشری خواهد بود و این هم یک تاثیر انتزاعی صرف نیست بلکه مشهود در دنیا و آخرت ست. فلذا برثمره این معنویت، مقام محمود برای انسان و بالطبع برای جامعه بشری حاصل می شود. حال یکی از مصادیق مقام محمود برای جامعه اسلامی، اقتدارامت اسلام است.

پس از طریق برنامه های قرآن و اسلام، می توان به مقام حمد وستایش دیگران رسید. این معنا در آیات دیگر قرآن کریم، مشهود است. پیامبر اسلام، با تربیت معنوی قرآن و اسلام، به مقام معراج رسید. یعنی قرآن برای رسیدن به اوج برنامه دارد چه در سطح فردی و چه در سطح اجتماعی و تمدنی و اساسا نقش قرآن در سطح نظام سازی و تمدنی پررنگ تراست. حال اگر جامعه اسلامی بر اساس دستورات اسلام عمل کند و معنویت را در ساختار خود؛ نهادینه کند، قطعا به اقتداری می­رسد که مورد ستایش همگان خواهد بود.

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۳:۳۳ جعفر منهجی

#امام و آقا
در این راستا باید مساجد به­عنوان پایگاه‌هاى معنویت، تزکیه و هدایت، روز به روز گرم‏تر و پُررونق‏تر شود و نشان ایمان و عمل و اخلاق اسلامى، در گوشه و کنار جامعه - از جمله در مراکز دولتى و دانشگاه‌ها - همه را به پیروى از تعالیم نورانى قرآن تشویق کنند. کتاب خدا در میان مردم حضور واقعى بیابد و آموختن و تعمق در آن، براى همه به‌ویژه جوانان و نوجوانان امرى رایج گردد. در این مورد، مسئولیت علما، آگاهان، نویسندگان، گویندگان و رسانه‏هاى عمومى، بسیار مهم و خطیر است پیام به مناسبت اولین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره). ۱۳۶۹/۰۳/۱۰

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی