جزء8: عقلانیت دینی، عامل اقتدار امت اسلامی
سوره مبارکه انعام - 151
قُلْ تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ (151)
شرح مساله
- آیه 151 (کشتن جنین و بحث جمعیت)
- در نقطه مقابل این عقلانیت دینی عقلانیت مادی وجود دارد. بروزات این عقلانیت مادی در خرافه پرستی و حرام کردن حلال های الهی خود را نشان میدهد. خدای متعال به امت اسلامی دستور میدهد که فقط حرماتی که تشریع خداوند هستند را رعایت کنند و چیز جدیدی به عنوان حکم الزامی، به خدا نبندند. مثل برخی از رسوم اشتباه امروزی: سقط جنین از ترس روزی 151، خوراکی ها، سخت کردن ازدواج ها با رسوم اشتباه و... امت اسلامی فرزند خود را از ترس فقر نمیکشد.
- مرتبط: امت اسلامی، آزادترین امت آیه 157 اعراف. دین برای آزاد کردن انسان از غل و زنجیر و سنگینی روی دوش او آمده است. مثلا در آیه 26 و 27 اشاره به بحث لباس شده است که میتوان به عنوان نمونه به آن اشاره کرد. بحث آزادی معنوی. تشریعات اسلامی از سایر مذاهب و حتی غربی ها کمتر است. نوع نگاه انسانها به تشریعات الهی مهم است. تشریعات ما را به سعادت میرسانند یا سختی برای ما می آورند؟