نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

جزء 6: امامت، محور حرکت امت اسلامی

شنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۰۵:۵۲ ب.ظ

سوره مبارکه مائده - 3

 

حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزیرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّیَةُ وَ النَّطیحَةُ وَ ما أَکَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَکَّیْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِکُمْ فِسْقٌ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً فَمَنِ اضْطُرَّ فی‏ مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (3)

۰۰/۰۹/۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j6

نظرات  (۲۰)

#امام و آقا

-تا آخر دنیا هرجا مسلمانها بخواهند و همّت کنند و هدایت شوند از سوی خدا به اینکه اسلام را تحقّق ببخشند و جامعه‌ی اسلامی را تحقّق ببخشند، ضابطه و قاعده‌اش این است: باید امامت را احیا کنند. 30/06/1395

#امام و آقا

2-قاعده‌ی حکومت و اقتدار و قدرت‌مداری در جامعه‌ی اسلامی، با غدیر معیّن شد و پایه‌گذاری شد؛ اهمّیّت غدیر این است. اهمّیّت غدیر فقط این نیست که امیرالمؤمنین را معیّن کردند؛ این هم مهم است امّا از این مهم‌تر این است که ضابطه را معیّن کردند، قاعده را معیّن کردند   30/06/1395

#اما وآقا

شیعه به برکت روح ولایت توانسته است کاری را بکند که همه‌ی مسلمانان آرزوی آن را داشته‌اند. همه‌ی مسلمانان خیرخواه و دلسوز و علاقه‌مند آرزو میکردند که یک روزی اسلام با همان تمامیت و حقانیت بر کرسی قدرت بنشیند. روشنفکران مسلمان در این یکی دو قرن اخیر در حسرت چنین روزی زندگی کردند و در حسرت او از دنیا رفتند. امروز این را شیعه به وجود آورده است؛ این حاکمیت اسلامی را، این عظمت اسلامی را، این عزت اسلامی را. این، به برکت روح ولایت است.  15/09/1388

#امام و آقا

راهنمایی میکند و اگر کسی گم شود، دست او را میگیرد و برمیگرداند؛ اگر کسی خسته شود، او را به ادامه راه تشویق میکند؛ اگر کسی پایش مجروح شود، پای او را میبندد و کمک معنوی و مادّی به همه میرساند. این در اصطلاح اسلامی اسمش امام - امام هدایت است  09/01/1388

#امام و آقا

تمسّک به مقام ولایت آن بزرگوار به اینکه گرچه ما و بشر ـ‏ ‏نمی تواند ـ به تمام معنا آن عدالت اجتماعی و عدالت حقیقی را که‏ ‏حضرت امیر قدرت بر پیاده کردنش داشت ـ نمی توانیم ماها و هیچ‏ ‏کس ـ قدرت نداریم که پیاده کنیم؛ لکن اگر آن الگو پیدا شده بود‏ ‏حالا هم ما باید به یک مقدار کمی که قدرت داریم تمسّک کنیم.‏

‏تمسّک به مقام ولایت معنایش این است، که یکی از معانی اش‏ ‏این است که ما ظلّ آن مقام ولایت باشیم، مقام ولایت که مقام‏ ‏تولیت امور بر مسلمین و مقام حکومت بر مسلمین است، این‏ ‏است که اگر چنانچه حکومت تشکیل شد، حکومت تمسّکش‏ ‏به ولایت امیرالمؤمنین این است که آن عدالتی که امیرالمؤمنین‏ ‏اجرا می کرد، این هم به اندازه قدرت خودش اجرا کند. به مجرّد‏ ‏اینکه ما بگوییم ما متمسّک هستیم به امیرالمؤمنین، این کافی‏ ‏نیست، این تمسّک نیست اصلش، وقتی که حکومت الگو قرار داد‏ ‏امیرالمؤمنین ـ سلام الله علیه ـ را در اجرای حکومتش، در اجرای‏ ‏چیزهایی که باید اجرا بکند، اگر او را الگو قرار داد، این تمسّک‏ ‏کرده است به ولایت امیرالمؤمنین.‏

‏... و مردم ما هم که این دعا را یا این فقره را می خوانند آنها هم‏ ‏باید توجه کنند به اینکه تمسّک به ولایت حضرت امیر برای آنها‏ ‏تبعیّت از مقاصد اوست   امامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی ص410

 

 

#روایت

قَالَ الصَّادِقُ ع‏ النَّاصِبُ‏ لَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ لَا یُبَالِی صَامَ أَوْ صَلَّى أَوْ زَنَى أَوْ سَرَقَ‏إِنَّهُ فِی النَّارِ.  ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص: 211

#روایت

َقَالَ ابوعبدالله علیه السلام مَا أَکْثَرَ الضَّجِیجَ وَ أَقَلَّ الْحَجِیجَ‏ فَقَالَ لَهُ دَاوُدُ الرَّقِّیُّ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ص هَلْ یَسْتَجِیبُ اللَّهُ دُعَاءَ هَذَا الْجَمْعِ الَّذِی أَرَى قَالَ وَیْحَکَ یَا أَبَا سُلَیْمَانَ إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ الْجَاحِدُ لِوَلَایَةِ عَلِیٍّ کَعَابِدِ وَثَنٍ  بصائر الدرجات ج1 ص358

#روایت

عَنْ عَاصِمٍ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ: قَالَ لَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع أَیُّ الْبِقَاعِ أَفْضَلُ قُلْتُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ابْنُ رَسُولِهِ أَعْلَمُ قَالَ إِنَّ أَفْضَلَ الْبِقَاعِ مَا بَیْنَ الرُّکْنِ وَ الْمَقَامِ وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا عُمِّرَ مَا عُمِّرَ نُوحٌ ع فِی قَوْمِهِ- أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِینَ عاماً یَصُومُ نَهَاراً وَ یَقُومُ لَیْلًا فِی ذَلِکَ الْمَقَامِ ثُمَّ لَقِیَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِغَیْرِ وَلَایَتِنَا لَمْ یَنْتَفِعْ بِذَلِکَ شَیْئاً. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص204

 
 

حدیثی از امام رضا علیه السلام 4-قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ الْإِیمَانُ حِصْنِی وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی وَ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ ثُمَّ ضَرَبَ رَاحِلَتَهُ وَ سَارَ قَلِیلًا وَ النَّاسُ خَلْفَهُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیْهِمْ ثُمَّ قَالَ بِشَرْطِهَا وَ شُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا.  عوالی الئالی ج4 ص94حدیثی از امام رضا علیه السلام 4-قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ الْإِیمَانُ حِصْنِی وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی وَ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ ثُمَّ ضَرَبَ رَاحِلَتَهُ وَ سَارَ قَلِیلًا وَ النَّاسُ خَلْفَهُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیْهِمْ ثُمَّ قَالَ بِشَرْطِهَا وَ شُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا.  عوالی الئالی ج4 ص94حدیثی از امام رضا علیه السلام 4-قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ الْإِیمَانُ حِصْنِی وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی وَ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ ثُمَّ ضَرَبَ رَاحِلَتَهُ وَ سَارَ قَلِیلًا وَ النَّاسُ خَلْفَهُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیْهِمْ ثُمَّ قَالَ بِشَرْطِهَا وَ شُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا.  عوالی الئالی ج4 ص94حدیثی از امام رضا علیه السلام 4-قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ الْإِیمَانُ حِصْنِی وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی وَ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ ثُمَّ ضَرَبَ رَاحِلَتَهُ وَ سَارَ قَلِیلًا وَ النَّاسُ خَلْفَهُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیْهِمْ ثُمَّ قَالَ بِشَرْطِهَا وَ شُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا.  عوالی الئالی ج4 ص94حدیثی از امام رضا علیه السلام 4-قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ الْإِیمَانُ حِصْنِی وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی وَ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ ثُمَّ ضَرَبَ رَاحِلَتَهُ وَ سَارَ قَلِیلًا وَ النَّاسُ خَلْفَهُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیْهِمْ ثُمَّ قَالَ بِشَرْطِهَا وَ شُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا.  عوالی الئالی ج4 ص94حدیثی از امام رضا علیه السلام 4-قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ الْإِیمَانُ حِصْنِی وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی وَ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ ثُمَّ ضَرَبَ رَاحِلَتَهُ وَ سَارَ قَلِیلًا وَ النَّاسُ خَلْفَهُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیْهِمْ ثُمَّ قَالَ بِشَرْطِهَا وَ شُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا.  عوالی الئالی ج4 ص94حدیثی از امام رضا علیه السلام 4-قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ الْإِیمَانُ حِصْنِی وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی وَ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ ثُمَّ ضَرَبَ رَاحِلَتَهُ وَ سَارَ قَلِیلًا وَ النَّاسُ خَلْفَهُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیْهِمْ ثُمَّ قَالَ بِشَرْطِهَا وَ شُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا.  عوالی الئالی ج4 ص94حدیثی از امام رضا علیه السلام 4-قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ الْإِیمَانُ حِصْنِی وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی وَ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ ثُمَّ ضَرَبَ رَاحِلَتَهُ وَ سَارَ قَلِیلًا وَ النَّاسُ خَلْفَهُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیْهِمْ ثُمَّ قَالَ بِشَرْطِهَا وَ شُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا.  عوالی الئالی ج4 ص94

#روایت

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ الْوَلَایَةِ وَ الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‏ءٍ مَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ یَوْمَ الْغَدِیر    کافی ج2 ص21

#روایت

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْیَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ أَیُّ شَیْ‏ءٍ مِنْ ذَلِکَ أَفْضَلُ قَالَ الْوَلَایَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِی هُوَ الدَّلِیلُ عَلَیْهِن‏     کافی ج2 ص22  

#تفسیر

امّا کمال دین، به خاطر آن است که اگر مقرّرات وقوانین کامل وضع شود، لیکن براى امّت و جامعه، رهبرى معصوم وکامل تعیین نشود، مقرّرات ناقص مى‏ماند   تفسیر نورج2 ص23

#تفسیر

قوام مکتب به رهبرى معصوم است و تنها با وجود آن، کفّار مأیوس مى‏شوند، نه با چیز دیگر    تفسیر نور ج2 ص239

قرآن در سوره نور آیه 55 چنین مى‏گوید: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی‏ الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنا  در این آیه خداوند مى‏فرماید: آئینى را که براى آنها" پسندیده" در روى زمین مستقر مى‏سازد، با توجه به اینکه سوره نور قبل از سوره مائده نازل شده است و با توجه به جمله" رَضِیتُ" لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً که در آیه مورد بحث، در باره ولایت على ع نازل شده، چنین نتیجه مى‏گیریم که اسلام در صورتى در روى زمین مستحکم و ریشه‏دار خواهد شد که با" ولایت" توام باشد، زیرا این همان اسلامى است که خدا" پسندیده" و وعده استقرار و استحکامش را داده است، و به عبارت روشنتر اسلام در صورتى عالمگیر مى‏شود که از مساله ولایت اهل بیت جدا نگردد.   تفسیرنمونه ج4 ص268

مطلب دیگرى که از ضمیمه کردن" آیه سوره نور" با" آیه مورد بحث" استفاده مى‏شود این است که در آیه سوره نور سه وعده به افراد با ایمان داده شده است نخست خلافت در روى زمین، و دیگر امنیت و آرامش براى پرستش پروردگار، و سوم استقرار آئینى که مورد رضایت خدا است. این سه وعده در روز غدیر خم با نزول آیه" الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ‏ ..." جامه عمل بخود پوشید زیرا نمونه کامل فرد با ایمان و عمل صالح، یعنى على ع به جانشینى پیامبر ص نصب شد و به مضمون جمله‏ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ‏ مسلمانان در آرامش و امنیت نسبى قرار گرفتند و نیز به مضمون‏ وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً آئین مورد رضایت پروردگار در میان مسلمانان استقرار یافت‏     تفسیر نمونه ج4 ص269

من البدیهی أن کمال الدین من جهة أحکامه و معارفه- و إن بلغ ما بلغ- لا یقوى بنفسه على حفظ نفسه، و أن سنة من السنن المحدثة و الأدیان المتبعة لا تبقى على نضارتها و صفائها لا بنفسها و لا بانتشار صیتها و لا بکثرة المنتحلین بها، کما أنها لا تنمحی و لا تنطمس بقهر أو جبر أو تهدید أو فتنة أو عذاب أو غیر ذلک إلا بموت حملتها و حفظتها و القائمین بتدبیر أمرها   المیزان فی تفسیرالقرآن ج5ص167

قوله: «أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی» یفید أن المراد بالدین هو مجموع المعارف و الأحکام المشرعة و قد أضیف إلى عددها الیوم شی‏ء و إن النعمة أیا ما کانت أمر معنوی واحد کأنه کان ناقصا غیر ذی أثر فتمم و ترتب علیه الأثر المتوقع منه‏   المیزان ج5 ص180

فالإسلام و هو مجموع ما نزل من عند الله سبحانه لیعبده به عباده دین، و هو من جهة اشتماله- من حیث العمل به- على ولایة الله و ولایة رسوله و أولیاء الأمر بعده نعمة. و لا یتم ولایة الله سبحانه أی تدبیره بالدین لأمور عباده إلا بولایة رسوله، و لا ولایة رسوله إلا بولایة أولی الأمر من بعده، و هی تدبیرهم لأمور الأمة الدینیة بإذن من الله قال تعالى: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» (النساء:59)   المیزان ج5 ص181

یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ   مائده67

#آیات مرتبط

یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ   مائده67

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی