نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

جزء 22 (ترویج عفاف و حجاب)

دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۰۱:۲۹ ب.ظ

سوره مبارکه احزاب - 59   

 

یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً (59)

 

۹۹/۱۲/۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j22

نظرات  (۳۰)

۱۶ اسفند ۹۹ ، ۱۲:۰۵ سیدحسین مرتضوی

#آیات مرتبط

1)قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِکَ أَزْکَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ (30 نور)

به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را [از آنچه حرام است مانند دیدن زنان نامحرم و عورت دیگران] فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، این برای آنان پاکیزه تر است، قطعاً خدا به کارهایی که انجام می دهند، آگاه است.

2) وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِنَّ ۖ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (31 نور)

و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را [مانند لباس های زیبا، گوشواره و گردن بند] مگر مقداری که [طبیعتاً مانند انگشتر و حنا و سرمه، بر دست و صورت] پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و [برای پوشاندن گردن و سینه] مقنعه های خود را به روی گریبان هایشان بیندازند، و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود] شان، یا بردگان زر خریدشان، یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده لوح و کم عقل اند و نیاز شهوانی حس نمی کنند، یا کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیده اند. و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینت هایشان پنهان می دارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان! همگی به سوی خدا بازگردید تا رستگار شوید.

 

3) یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْکُمُ الَّذِینَ مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ وَالَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْکُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ۚ مِنْ قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِینَ تَضَعُونَ ثِیَابَکُمْ مِنَ الظَّهِیرَةِ وَمِنْ بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاءِ ۚ ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَکُمْ ۚ لَیْسَ عَلَیْکُمْ وَلَا عَلَیْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ ۚ طَوَّافُونَ عَلَیْکُمْ بَعْضُکُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ (58 نور)

ای اهل ایمان! باید بردگانتان و کسانی از شما که به مرز بلوغ نرسیده اند [هنگام ورود به خلوت خانه شخصی شما] سه بار [در سه زمان] از شما اجازه بگیرند، پیش از نماز صبح، و هنگام [استراحت] نیم روز که جامه هایتان را کنار می نهید، و پس از نماز عشا؛ [این زمان ها] سه زمان خلوت شماست، بعد از این سه زمان بر شما و آنان گناهی نیست [که بدون اجازه وارد شوند؛ زیرا آنان] همواره نزد شما در رفت و آمدند و با یکدیگر نشست و برخاست دارید. این گونه خدا آیاتش را برای شما بیان می کند، و خدا دانا و حکیم است.

4) وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنْکُمُ الْحُلُمَ فَلْیَسْتَأْذِنُوا کَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ (59 نور)

و هنگامی که کودکان شما به مرز بلوغ رسیدند، باید [برای ورود به خلوت خانه شخصی شما] اجازه بگیرند، همان گونه که کسانی که پیش از آنان [به مرز بلوغ رسیده بودند] اجازه می گرفتند. خدا این گونه آیاتش را برای شما بیان می کند؛ و خدا دانا و حکیم است.

5) وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِی لَا یَرْجُونَ نِکَاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِینَةٍ ۖ وَأَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (60 نور)

و بر زنان از کار افتاده ای که امید ازدواجی ندارند، گناهی نیست که حجاب و روپوش خود را کنار بگذارند، در صورتی که با زیور و آرایش خویش قصد خودآرایی نداشته باشند. و پاکدامنی برای آنان بهتر است؛ و خدا شنوا و داناست.

6) یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا (32 احزاب)

ای همسران پیامبر! شما اگر پرهیزکاری پیشه کنید [از نظر منزلت و موقعیت] مانند هیچ یک از زنان نیستید، پس در گفتار خود، نرمی و طنّازی [چنانکه عادت بیشتر زنان است] نداشته باشید تا کسی که بیمار دل است طمع کند، و سخن پسندیده و شایسته گویید.

7) وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا (33 احزاب)

و در خانه هایتان قرار و آرام گیرید، و [در میان نامحرمان و کوچه و بازار] مانند زنان دوران جاهلیت پیشین [که برای خودنمایی با زینت و آرایش و بدون پوشش در همه جا ظاهر می شدند] ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید و زکات بدهید، و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید، جز این نیست که همواره خدا می خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت [که به روایت شیعه و سنی محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام اند] برطرف نماید، و شما را چنان که شایسته است [از همه گناهان و معاصی] پاک و پاکیزه گرداند.

8) یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ غَیْرَ نَاظِرِینَ إِنَاهُ وَلَٰکِنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ ۚ إِنَّ ذَٰلِکُمْ کَانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیِی مِنْکُمْ ۖ وَاللَّهُ لَا یَسْتَحْیِی مِنَ الْحَقِّ ۚ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ۚ ذَٰلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ ۚ وَمَا کَانَ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَنْ تَنْکِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدًا ۚ إِنَّ ذَٰلِکُمْ کَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمًا (53 احزاب)

ای مؤمنان! به خانه های پیامبر جز آنکه برای خوردن غذایی به شما اجازه دهند وارد نشوید، چشم انتظار فرا رسیدن وقت خوردن آن هم نباشید [که پی در پی آوردنش را بخواهید و از این جهت اسائه ادب کنید]؛ ولی هنگامی که دعوت شدید وارد شوید، و چون غذا خوردید و بی آنکه [پس از صرف غذا] سرگرم سخن گردید، پراکنده شوید، این [کار که بنشینید و سرگرم سخن گردید] پیامبر را آزار می دهد و از شما حیا می کند [که بیرونتان کند] ولی خدا از حق حیا نمی کند. و زمانی که از همسرانش متاعی خواستید از پشت پرده و حجابی از آنان بخواهید، که این برای قلب شما و قلب های آنان پاکیزه تر است. و شما را نسزد [و جایز نباشد] که پیامبر خدا را آزار دهید. و بر شما هرگز جایز نیست که پس از او با همسرانش ازدواج کنید؛ که این [کار] نزد خدا بزرگ است.

9) إِنْ تُبْدُوا شَیْئًا أَوْ تُخْفُوهُ فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا (54 احزاب)

اگر چیزی را آشکار کنید یا آن را پنهان نمایید [خدا می داند]؛ یقیناً خدا به هر چیزی داناست.

10) لَا جُنَاحَ عَلَیْهِنَّ فِی آبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاءِ إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاءِ أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ ۗ وَاتَّقِینَ اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدًا (55 احزاب)

همسران پیامبر را نزد پدرانشان و پسرانشان و برادرانشان و پسران برادرانشان و پسران خواهرانشان و زنان هم کیششان و بردگانشان [در ترک پوشش و حجاب] گناهی نیست؛ و از خدا پروا کنید که خدا به هر چیزی گواه است.

۱۷ اسفند ۹۹ ، ۰۰:۰۸ سیدحسین مرتضوی


#شان نزول

سعید بن محمد مؤذن با اسناد از ابو مالک روایت مى‏کند که زنان مؤمن شب‏ها براى قضاى حاجت یا کارى بیرون مى‏رفتند و منافقان متعرض و مزاحم‏شان مى‏شدند. آیه مورد بحث نازل گردید. سدّى گوید: خانه‏هاى مدینه کوچک بود و زنان شب‏ها براى قضاى حاجت از خانه بیرون مى‏شدند. عده‏اى از فاسقان مدینه شب‏ها بیرون آمده، اگر زنى را مقنعه زده مى‏دیدند متعرض نمى‏شدند و مى‏گفتند: آزاد زن است، و اگر زنى را بدون مقنعه مى‏دیدند مى‏گفتند کنیز است و طلب کام مى‏نمودند. آیه نازل شد که «اى پیغمبر (ص) به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمن بگو جامه بر خود فرو پوشند که این روش براى آنکه [آزاد زن و محترم‏] شناخته شوند بهتر است». (اسباب النزول واحدى (ترجمه ذکاوتى)، ص: 193)

۱۷ اسفند ۹۹ ، ۱۱:۱۴ سیدحسین مرتضوی


#نکات تفسیری

در آیات گذشته سخن از اذیّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. این آیه میفرماید: براى آنکه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونه‏اى خود را بپوشانند که زمینه‏اى براى بیحرمتى آنان فراهم نشود.بر اساس این آیه، نوعى روسرى مورد استفاده ‏ى زنان آن زمان بوده، لیکن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمیکرده‏ اند. لذا سفارش این آیه، نزدیک کردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب که امرى مرسوم بوده است.این آیه که فرمان حجاب می‏دهد، با تهدید مطرح نشده بلکه فلسفه‏ ى حجاب را چنین تبین میکند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلک‏ها، تهمت‏ها، تهاجم‏ها و تهدیدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.

(تفسیر نور، ج‏7، ص: 399)

۱۷ اسفند ۹۹ ، ۱۱:۱۶ سیدحسین مرتضوی


#نکات تفسیری

آفات بی‏حجابى

1. رونق گرفتن چشم چرانى و هوسبازى.

2. توسعه‏ ى فساد و فحشا.

3. سوء قصد و تجاوز به عنف.

4. باردارى‏ هاى نامشروع و سقط جنین.

5. پیدایش امراض روانى و مقاربتى.

6. خودکشى و فرار از خانه در اثر آبروریزى.

7. بى مهرى مردان چشم چران نسبت به همسران خود.

8. بالا رفتن آمار طلاق و تضعیف روابط خانوادگى.

9. رقابت در تجمّلات.

10. ایجاد دلهره براى خانواده‏ هاى پاکدامن.

(تفسیر نور، ج‏7، ص: 400)

۱۷ اسفند ۹۹ ، ۱۱:۱۹ سیدحسین مرتضوی


#نکات تفسیری

پیام ها

- در امر به معروف و نهى از منکر، دلیل امر و نهى خود را بیان کنید. «فَلا یُؤْذَیْنَ»

- نوع لباس مردم در جامعه، مىیتواند معرّف شخصیّت، مکتب و هدف آنها باشد. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»

- سرچشمه‏ى بسیارى از مزاحمت‏هاى هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»

- زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جوّ عمومىِ عفاف و پاکدامنى را حفظ کنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»

(تفسیر نور، ج‏7، ص: 401)

۱۷ اسفند ۹۹ ، ۱۱:۵۴ سیدحسین مرتضوی


#نکات تفسیری

- از خود شروع کن!

در دستورى که در آیات مورد بحث در زمینه رعایت حجاب اسلامى به طور کامل آمده است و به پیامبر ص می‏فرماید: این دستور را ابلاغ کن، نخست همسران پیامبر ص مطرح شده‏اند، سپس دختران او، و بعد زنان با ایمان، اشاره به اینکه هر گونه اصلاحى را باید از خود و خانواده خود شروع کنى و این برنامه‏ اى است براى همه اصلاحگران بشرى. و در میان همسران و دختران نخست همسران را عنوان می‏کند، چرا که آنها به مرد نزدیکترند، زیرا دختران همسر می‏گیرند و به خانه‏ هاى همسران خود منتقل می‏شوند.

(تفسیر نمونه، ج‏17، ص: 433)

۱۷ اسفند ۹۹ ، ۱۱:۵۵ سیدحسین مرتضوی


#نکات تفسیری

- پیشگیرى از دو راه‏

مفاسد اجتماعى چون غالبا تک علتى نیست باید مبارزه با آن را از همه جوانب شروع کرد، و جالب اینکه در آیات فوق براى جلوگیرى از مزاحمت هاى افراد هرزه، نخست به زنان با ایمان دستور میدهد که بهانه‏ اى به دست آنها ندهند، سپس مزاحمین را با شدیدترین تهدید بر سر جاى خود می‏نشاند.

(تفسیر نمونه، ج‏17، ص: 433)

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۱۲:۱۴ سیدحسین مرتضوی

#نکات تفسیری

بعضى‏ از مفسرین در معناى این آیه گفته‏ اند: این پوشیدگى، نزدیک‏تر بودن ایشان به مسلمان بودن و آزاد بودن را می‏شناساند، چون زنان غیر مسلمان، و نیز کنیزان در آن دوره حجاب نداشتند، و حجاب علامت زنان مسلمان بود، و در نتیجه کسى متعرض آنان نمی‏شد، و حتى کسى نمی‏پنداشت که ایشان کنیز و یا غیر مسلمانند، و از ملت یهود و نصارى هستند.

(ترجمه تفسیر المیزان، ج‏16، ص: 511)

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۱۲:۳۶ سیدحسین مرتضوی

#امام وآقا

خضوع نداشتن زن درمقابل نامحرم عامل حفظ کرامت زن
اسلام با کار کردن زن موافق است. نه فقط موافق است، بلکه کار را تا آن‌جا که مزاحم با شغل اساسی و مهمترین شغل او، یعنی تربیت فرزند و حفظ خانواده نباشد، شاید لازم هم می‌داند. یک کشور که نمی‌تواند از نیروی کار زنان در عرصه‌های مختلف بی‌نیاز باشد! اما این کار نباید با کرامت و ارزش معنوی و انسانی زن منافات داشته باشد. نباید زن را تذلیل کنند و او را وادار به تواضع و خضوع نمایند. تکبر از همه‌ی انسانها مذموم است، مگر از زنان در مقابل مردان نامحرم! زن باید در مقابل مرد نامحرم متکبر باشد. «فلا تخضعن بالقول»؛در حرف زدن مقابل مرد نباید حالت خضوع داشته باشد. این، برای حفظ کرامت زن است. اسلام این را می‌خواهد و این الگوی زن مسلمان است.

(بیانات در دیدار جمعی از زنان،۱۳۷۱/۰۹/۲۵ )

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۱۲:۴۳ سیدحسین مرتضوی

#امام وآقا

مثال آوردن از زنان برای نمونه ایمان، نشان‌دهنده امتیاز زن در اسلام
دنیای فاسد غرب خواستند بروز زن را، شخصیت زن را در روشهای غلط و انحرافی که همراه با تحقیر جنس زن است، به زور به ذهن دنیا فرو کنند: زن برای اینکه شخصیت خودش را نشان بدهد، بایستی برای مردان چشم‌نواز باشد. این شد شخصیت برای یک زن؟! بایستی حجاب و عفاف را کنار بگذارد، جلوه‌گری کند تا مردها خوششان بیاید. این تعظیم زن است یا تحقیر زن؟ این غرب مستِ دیوانه‌ی از همه جا بی‌خبر، تحت تأثیر دستهای صهیونیستی، این را به عنوان تجلیل از زن عَلم کرد؛ یک عده هم باور کردند. عظمت زن به این نیست که بتواند چشم مردها را، هوس هوسرانان را به خودش جلب کند؛ این افتخاری برای یک زن نیست؛ این تجلیل زن نیست؛ این تحقیر زن است. عظمت زن آن است که بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه را که خدا در جبلّت زن ودیعه نهاده است، حفظ کند؛ این را بیامیزد با عزت مؤمنانه؛ این را بیامیزد با احساس تکلیف و وظیفه؛ آن لطافت را در جای خود به کار ببرد،آن تیزی و بُرندگی ایمان را هم در جای خود به کار ببرد. این ترکیب ظریف فقط مال زنهاست؛ این آمیزه‌ی ظریف لطافت و بُرندگی، مخصوص زنهاست؛ این امتیازی است که خدای متعال به زن داده است؛ لذا در قرآن به عنوان نمونه‌ی ایمان - نه نمونه‌ی ایمان زنان، نمونه‌ی ایمان همه‌ی بشر؛ زن و مرد - دو زن را مثال میزند: «و ضرب اللَّه مثلا للّذین امنوا امرأت فرعون» و «مریم ابنت عمران»؛ یکی زن فرعون است، دومی هم حضرت مریم است. اینها اشاره‌ها و نشانه‌هائی است که منطق اسلام را نشان میدهد.

(بیانات در دیدار جمعی از پرستاران نمونه کشور،۱۳۸۹/۰۲/۰۱)

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۱۲:۴۸ سیدحسین مرتضوی

#امام وآقا

زن مایه‌ی سکونت و آرامش است
آن کسانی که کانون خانواده را تحقیر میکنند، خیانت میکنند؛ هم به ملّت، هم به زن [یعنی] به جامعه‌ی زنان. آن کسانی که وانمود میکنند عدالت جنسیّتی به این است که در همه‌ی میدانهایی که مردها وارد میشوند، زنها هم باید وارد بشوند، اینها خیانت میکنند به اعتماد زن و به حرمت و شخصیّت و هویّت زن. زن محترم است، هیچ‌کس هم نگفته که زن در میدانهای اجتماعی وارد نشود یا مسئولیّت نگیرد یا علم پیدا نکند؛ نه، امروز جزو بهترین دانشمندان ما، جزو بهترین نویسندگان ما، جزو بهترین شخصیّت‌های فرهنگی ما، زنان بی‌شماری هستند که امروز در جامعه‌ی ما حضور دارند؛ این هم هنر انقلاب است؛ این را بدانید، قبل از انقلاب چنین چیزی وجود نداشت! بسیار بسیار معدود بودند کسانی از زنان که توانسته باشند به رتبه‌های عالی علمی و فرهنگی و ادبی و مانند اینها برسند؛ امروز بسیار زیادند؛ این هنر انقلاب بود که این کار را کرد؛ این به‌خاطر همین است که الگوی زن مسلمان اصلاً این است؛ امّا درعین‌حال مدیر خانواده زن است، محورِ کانونِ خانواده زن است، مهم‌تر از همه‌ی مشاغل زن، مادری، همسری و ایجاد آرامش و سکینه است. وَ جَعَلَ مِنها زَوجَها لِیَسکُـنَ اِلَیها؛(۱) مایه‌ی سکونت و آرامش است؛ این خصوصیّت زن در اسلام است و در روزِ زن این چیزها را بایستی انسان توجّه کند. البتّه به بانوان محترم ایرانی و مسلمان و مؤمنِ به این مفاهیم اسلامی و قرآنی، توصیه میکنیم که اینها را حفظ کنند، روز‌به‌روز افزایش بدهند؛ از آفتهایی مثل اسراف، مثل چشم‌وهمچشمی‌های منفی -مثل رقابتهای منفی، مثل الگو گرفتن از زن منحرف غربی- پرهیز کنند؛ مراقب خودشان باشند. زن مسلمان، امروز در کشور ما سرافراز است. زن ایرانی این امتیاز را دارد که هویّت مستقلّ فرهنگی دارد و تحت تأثیر دیگران قرار نمیگیرد؛ این را باید در خودتان حفظ کنید.

(بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام،۱۳۹۶/۱۲/۱۷)

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۱۲:۵۴ سیدحسین مرتضوی

#امام وآقا

اثر مراقبت خانم‌ها از حجاب، در زندگی اخروی و پیشرفت کشور
این زندگی میگذرد؛ لذات و سختی‌هایش همه به طرفةالعینی میگذرد. شما در دوره‌ی جوانی، این حرف را درست نمیفهمید. انسان در دوران جوانی خیال میکند دنیا ثابت است، ساکن است، همیشه همین جور است؛ به سن ما که رسیدید، یک نگاه میکنید، می‌بینید دنیا عجب سریع میگذرد؛ چشم به هم میزنید، گذشته. خب، آن طرف: «و انّ الدّار الأخرة لهی الحیوان»؛زندگی و حیات، آنجاست. «ذلک الّذی یبشّر الله عباده» که امروز در آیات کریمه میخواندند - بشارتهای الهی آنجاست. هم برای آنجا، هم برای حفظ عزت کشور و پیشرفت کشور، وضع حجاب را، وضع عفاف را، وضع تقیدات و پایبندی را خانمها باید مراقبت کنند؛ این وظیفه است. خودنمائی و جلوه‌فروشی، یک لحظه است و آثار سوء آن برای کشور، برای جامعه، برای اخلاق، حتّی برای سیاست، آثار مخرب و ماندگار است؛ در حالی که ملاحظه‌ی عفاف، ملاحظه‌ی حدود شرعی در رفتار و حرکات بانوان، اگر چنانچه سختی‌ای داشته باشد، سختیِ کوتاهی است، اما آثارش، آثار عمیق و ماندگاری است. خود خانمها خیلی باید مراقبت کنند مسئله‌ی حجاب را، مسئله‌ی عفاف را؛ وظیفه‌ی آنهاست، افتخار آنهاست، شخصیت آنهاست.

حجاب مایه‌ی تشخص و آزادی زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه‌ی مادیگرایان، مایه‌ی اسارت زن نیست. زن با برداشتن حجابهای خود، با عریان کردن آن چیزی که خدای متعال و طبیعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را کوچک میکند، خودش را سبک میکند، خودش را کم‌ارزش میکند. حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذاری زن است، سنگین شدن کفه‌ی آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئله‌ی حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمتهای الهی است.

(بیانات در دیدار جمعی از مداحان سراسر کشور،۱۳۹۱/۰۲/۲۳)

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۱۳:۰۳ سیدحسین مرتضوی

#امام وآقا

تأثیرنپذیرفتن از غرب در مسائل پوشش زن
بحثهایی که درباب پوشش زن می‌شود، بحثهای خوبی است که انجام می‌گیرد؛ منتها باید توجه کنید که هیچ بحثی در این زمینه‌های مربوط به پوشش زن، از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد، خراب خواهد شد. مثلاً بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم، اما چادر نباشد؛ این فکر غلطی است. نه این‌که من بخواهم بگویم چادر، نوع منحصر است؛ نه، من می‌گویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانه‌ی ملی ماست؛ هیچ اشکالی هم ندارد؛ هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرکی هم در زن ندارد. اگر واقعاً بنای تحرک و کار اجتماعی و کار سیاسی و کار فکری باشد، لباس رسمی زن می‌تواند چادر باشد و - همان‌طور که عرض کردم - چادر بهترین نوع حجاب است.
البته می‌توان محجبه بود و چادر هم نداشت؛ منتها همین‌جا هم بایستی آن مرز را پیدا کرد. بعضیها از چادر فرار می‌کنند، به خاطر این‌که هجوم تبلیغاتی غرب دامنگیرشان نشود؛ منتها از چادر که فرار می‌کنند، به آن حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمی‌آورند؛ چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار می‌دهد!
شما خیال کرده‌اید که اگر ما چادر را کنار گذاشتیم، فرضاً آن مقنعه‌ی کذایی و آن لباسهای «و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ» و همانهایی را که در قرآن هست، درست کردیم، دست از سر ما بر می‌دارند؟ نه، آنها به این چیزها قانع نیستند؛ آنها می‌خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عیناً این‌جا عمل بشود؛ مثل زمان شاه که عمل می‌شد. در آن زمان، زن اصلاً پوشش و حجابی نداشت؛ حتّی در این‌جاها وقتی نوبت به این کارها می‌رسد، بی‌بندوباری خیلی بیشتر هم می‌شود.

(بیانات در دیدار اعضای شورای فرهنگی، اجتماعی زنان ،۱۳۷۰/۱۰/۰۴)

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۱۳:۵۱ سیدحسین مرتضوی

#شعر و داستان

حجاب و عفاف

چادر زن تاج سلطانی بود                  حافظش از شر شیطانی بود

چادر زن برهوس غالب شود              عزت زن را زحق طالب شود

چادر زن کیمیای غیرت است              چون نشان غیرت ملیت است

از برون شرح درونی می‌دهد              خشم دشمن را فزونی می‌دهد

صرفه دارد بهر زن در اقتصاد            صرفه‌اش باشد عیان از صد جهات

 بر سر زن هست مانند سپر                حافظ زن هست هنگام خطر

غنچه‌ای تا هست پنهان در حجاب          می‌کند از او خزان هم اجتناب

تا نقابش باز از سر می‌شود                با نسیمی زود پرپر می‌شود

حفظ چادر هست شرین‌تر زجان           بهر ایرانی زعهد باستان

حفظ چادر بهر زنها جوشن است           تیرجانسوزی به چشم دشمن است

حبل عصمت را بود چادر کره             پوشش اندامن را باشد زره

حفظ چادر مایه وارستگی است            جسم زن را حافظ برجستگی است

زن بود گل، چادرش خار بدان            حافظش باشد زچشم این و آن

هرچه زن را برتری باشد حجاب          حرکتش دارند برتر شیح و شاب

حفظ استقلال زن در چادر است             کوکب اقبال زن در چادر است

خصم پندارد که با فرهنگ خویش          می‌کند تحمیل بر زن ننگ خویش

غافل از آنکه زنان ما گلند                    برمقام حفظ عصمت سنبلند

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۱۴:۱۹ سیدحسین مرتضوی

#متفرقه

1)پس روح مسأله(حجاب)، محدودیت کامیابیها به محیط خانوادگى و همسران مشروع، یا آزاد بودن کامیابیها و کشیده شدن آنها به محیط اجتماع است. اسلام طرفدار فرضیه اول است.از نظر اسلام محدودیت کامیابیهاى جنسى به محیط خانوادگى و همسران مشروع، از جنبه روانى به بهداشت روانى اجتماع کمک مى‏کند، و از جنبه خانوادگى سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقرارى صمیمیت کامل بین زوجین می‏گردد، و از جنبه اجتماعى موجب حفظ و استیفاى نیروى کار و فعالیت اجتماع می‏گردد، و از نظر وضع زن در برابر مرد، سبب می‏گردد که ارزش زن در برابر مرد بالا رود.فلسفه پوشش اسلامى به نظر ما چند چیز است. بعضى از آنها جنبه روانى دارد و بعضى جنبه خانه و خانوادگى، و بعضى دیگر جنبه اجتماعى، و بعضى مربوط است به بالا بردن احترام زن و جلوگیرى از ابتذال او.

(مجموعه آثار استاد شهید مطهرى (مسأله حجاب)، ج‏19، ص: 434)

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۱۴:۲۵ سیدحسین مرتضوی

#متفرقه

استوارى اجتماع

کشانیدن تمتعات جنسى از محیط خانه به اجتماع، نیروى کار و فعالیت اجتماع را ضعیف می‏کند. برعکسِ آنچه که مخالفین حجاب خرده گیرى کرده‏اند و گفته‏اند:«حجاب موجب فلج کردن نیروى نیمى از افراد اجتماع است» بى حجابى و ترویج روابط آزاد جنسى موجب فلج کردن نیروى اجتماع است.آنچه موجب فلج کردن نیروى زن و حبس استعدادهاى اوست حجاب به صورت زندانى کردن زن و محروم ساختن او از فعالیتهاى فرهنگى و اجتماعى و اقتصادى است و در اسلام چنین چیزى وجود ندارد. اسلام نه مى‏گوید که زن از خانه بیرون نرود و نه می‏گوید حق تحصیل علم و دانش ندارد- بلکه علم و دانش را فریضه مشترک زن و مرد دانسته است- و نه فعالیت اقتصادى خاصى را براى زن تحریم می‏کند. اسلام هرگز نمی‏خواهد زن بیکار و بیعار بنشیند و وجودى عاطل و باطل بار آید. پوشانیدن بدن به استثناى وجه و کفّین مانع هیچ گونه فعالیت فرهنگى یا اجتماعى یا اقتصادى نیست.آنچه موجب فلج کردن نیروى اجتماع است آلوده کردن محیط کار به لذت‏جوییهاى شهوانى است.

(مجموعه آثار استاد شهید مطهرى (مسأله حجاب)، ج‏19، ص: 440)

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۱۴:۵۲ سیدحسین مرتضوی


#نظرات شخصی و بیان مصادیق

از جمله مسائلی که مدتی است در شبکه های اجتماعی از رونق بسیار زیادی برخوردار است و میلیون ها لایک و پسند را به خود اختصاص داده است،مسئله جذابیت دختران و بانوانی بدحجابی است که در این فضا به فعالیت مشغول هستند. مثلا بدین صورت که تصاویر چند دختر جوان راکنار هم قرار داده و با این سوال که کدام دختر جذاب تر و زیباتر است، از کاربران اینترنتی درخواست می کنند تا رای و دیدگاه خود را پیرامون آنها بیان کنند و به همین جهت نیز کاربران جوان احساس مسئولیت کرده و رای و نظر خود را با اهمیت تلقی می کنند و در این انتخابات بزرگ شرکت می کنند. متاسفانه آنچه شاهد آن هستیم این است که این نظر سنجی ها، نه تنها سود و نتیجه ای برای آینده زندگی شخصی و خانوادگی افراد شرکت کننده نداشته، بلکه آسیب های بسیار جدی به اجتماع وارد میکند و حتی مانع تشکیل یک زندگی مشترک خواهد شد،چرا که ارزیابی روزانه دختران زیباروی در قالب تصاویر و فیلم در شبکه های مجازی روحیه تنوع طلبی را در مردان به شدت افزایش می دهد واین مسئله برای حکومت اسلامی ونسل آینده آن بسیار خطرناک میباشد.

اگر این افراد مجرد هستند، هرگز نمی توانند یک دختر ایده آل را برای زندگی آینده خود انتخاب کنند چرا که با مشاهده هزاران تصویر،فکر می کنند که همیشه دختری زیباتر وجود دارد و او را جستجو می کنند و مسلم است که این آرزو هرگز دست یافتنی نیست و اگر متاهل هستند، در این صورت کانون گرم زندگی مشترک آنها با خطرات متعددی مواجه خواهد شد،که از جمله مهمترین این خطرات و آسیب ها سرد شدن از همسر است.

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۱۵:۲۷ سیدحسین مرتضوی

#شعر و داستان

شکست مسلمانان وزوال اسلام در اندلس

اَندُلُس که امروز اسپانیا نامیده می‌شود به دست مسلمانان در آمد. با آن که اروپا در حالت توحش و قرون وسطائی می‌زیست، مسلمانان اسپانیا را باوج تمدن و دانش رساندند. در زمان مسیحیان اسپانیا قبل از اعراب، تمدن و آبادی جز همان مقدار که وحشیان گوت داشتند در این کشور بچشم نمی‌خورد، اعراب مقارن باپایان فتوحات خود در این سرزمین دست به اصلاحات و عمران و آبادی زده و در زمانی کمتر از صد سال توانستند زمینهای لم یزرع و موات را زیر کشت و زرع در آورده و شهرهائی که بصورت ویرانه در آمده بود از نو بسازند و بناهای بسیار عالی و مهم در آنجا بنا کنند و از طرفی ارتباطات خارجی با کشورهای دیگر برقرار سازند. سپس دست به ترویج علوم و دانش زده بهمین منظور کتب یونانی و لاتینی را به زبان عرب ترجمه کردند، دانشگاه‌های بزرگی تاءسیس نمودند که یکی از همین دانشگاه‌ها مدت زمانی مرکز نشر علوم و معارف در تمام قاره اروپا شده بود...و در حقیقت قرطبه برای مدت سیصد سال مترقی‌ترین شهرهای دنیای آنروز بوده است. مسلمانان حدود ۸۰۰ سال در اسپانیا قدرت را در دست داشتند و اسپانیا در این مدت مهد علم و تمدن گردیده بود تا آنکه دشمنان با انتشار فساد و بی حجابی و رواج مشربات الکلی و بی بندوباری و بالاخره در اثر اختلاف زمامداران حکومت مسلمانان ساقط گردید. بعد از سقوط حکومت مسلمین، نخست مسلمانان را بزور وادار به قبول دین مسیح کردند، سپس محکمه‌های تفتیش عقائد، دستور سوزاندن این تازه مسیحیان را داد. ببهانه اینکه اینها واقعاً به دین مسیح در نیامده‌اند و بقیه را وادار به مهاجرت کردند. می‌بینیم چگونه یک ملت مسلمان بر اثر فساد؛ حکومت، فرهنگ، دین و حتی جان خود را از دست دادند. آری اینست نتیجه جوامعی که از مسیر فطرت منحرف گشته و در گرداب فساد غوطه ور شده‌اند.

(فلسفه حجاب: ص 70)

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۱۵:۳۲ سیدحسین مرتضوی

#شعر و داستان

تمثیلی درباره فواید حجاب

شما چرا به دور خانه هایتان دیوار می کشید و بر روی دیوارها سیم خاردار نصب می کنید؟ اگر دربهای خانه تان چوبی باشد، چرا آهنی می کنید و اگر دیوارها کوتاه باشد چرا بلند می کنید؟ آیا اینهمه برای راحتی شماست یا برای ناراحتی؟ حجاب همچون دیوار خانه و همچون سیم خاردار است، حالا اگر دیوار خانه هایتان بلند بود و کوتاه کردید، یا سیم خاردار داشت برداشتید، یا درب بسته بود باز کردید، این موجب راحتی، آرامش و آسایش شما خواهد بود یا موجب ناآرامی؟ اگر دربها، دیوارها و ... برای راحتی خانه ها باشد حجاب هم برای راحتی و آسودگی بانوان است پس اگر اسلام برای زن حجاب آورده، برای راحتی است نه مشقّت، مشقّت در بی حجابی و بدحجابی است. حجاب  عامل آسودگی خانم هاست، مانند وسایل حفاظت از منزل که مایه ی آسایش خاطر است.

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۱۵:۴۲ سیدحسین مرتضوی

#امام وآقا

ورزش‌کاران، حجاب
این خیلی مهم است که شما [ورزشکاران]چه‌جوری عمل میکنید. آن خانم جوانی که با چادر میرود روی سکوی قهرمانی، نشان میدهد که در مقابل هجمه‌های قابل رؤیت و غیر قابل رؤیت که به این‌چنین کاری در دنیا از سوی مراکز ضدّ فرهنگ و ضدّ دین و ضدّ عصمت و پاکیزگی صورت میگیرد، مقاوم است، این خانم یک شخصیتی از خود نشان میدهد؛ یعنی در واقع ملّت خود را معرّفی میکند .

(بیانات دیدار قهرمانان و ورزشکاران مسابقات آسیایی و پارا آسیایی،۱۳۹۳/۱۱/۰۱)

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۲۳:۳۳ سیدحسین مرتضوی


#روایات

رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم : «إِنَّ الْجَنَّهَ لَیُوجَدُ رِیحُها مِنْ مَسِیرَهِ خَمْسَمِائَهِ عامٍ وَلا یَجِدُها عاقٌّ وَلا دَیُّوثٌقیل: یارسول اللّه، وما الدیّوث؟ قال: «الَّذِی تَزْنِی امْرَأَتُهُ وَهُوَ یَعْلَمُ». وفی روایه اُخری: «وَالدَّیُّوثُ الَّذِی یَجْلِبُ عَلی حَلِیلَتِهِ الرِّجالَ». وفی خبر: «وَهُوَ الَّذِی لا یُغارُ وَیُجْتَمَعُ فِی بَیْتِهِ عَلَی الْفُجُورِ»

بوی بهشت از فاصله پانصد سالگی آن استشمام می شود، مگر دو طایفه که حتّی بوی آن را هم نخواهند شنید: 1.عاق والدین، 2. دیّوث!

عرض شد: ای رسول خدا، دیّوث به چه کسی می گویند؟ فرمود: «کسی که زنش زنا بدهد و او هم بداند ولی جلوگیری نکند». و در روایتی دیگر فرمود: «دیّوث کسی است که با انواع حرکات و رفتارها (مثل دست همسرش را در خیابان گرفتن، دست به گردن او انداختن، اجازه هرگونه پوشش جذّاب و آرایشی را در جامعه به او دادن و...) توجّه نامحرمان را به ناموس خود جلب کند». و یا در خبری دیگر فرمود: «دیّوث کسی است که نسبت به همسرش(و یا دخترانش) غیرت نشان ندهد و خانه اش محلّ برنامه های مبتذل و خلاف عفّت باشد.»

(وسائل الشیعه،20 ص 154)

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۰۰:۱۳ سیدحسین مرتضوی

روایات

سن، المحاسن عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُغِیرَةَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ طَلْحَة بْنِ زَیْدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ ع‏: أَنَّ عَلِیّاً ع کَانَ لَا یُنْخَلُ لَهُ الدَّقِیقُ وَ کَانَ عَلِیٌّ یَقُولُ لَا تَزَالُ هَذِهِ الْأُمَّةُ بِخَیْرٍ مَا لَمْ یَلْبَسُوا لِبَاسَ الْعَجَمِ وَ یَطْعَمُوا أَطْعِمَةَ الْعَجَمِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ ضَرَبَهُمُ اللَّهُ بِالذُّل‏.

پیوسته امت مسلمان به راه خیر قدم می‌نهند، تا زمانی که از فرهنگ و آداب و رسوم (مانند پوشیدن لباس و غذا خوردن و ) از کافران تقلید نکنند؛ و اگر در آداب از بیگانگان پیروی کردند، خداوند قادر، آنان را ذلیل می‌گرداند.

(بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏76، ص: 303)

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۰۰:۴۵ سیدحسین مرتضوی

#متفرقه

فلسفه حجاب‏ دشمنى اسلام با التذاذ و خوشى و طرفدارى از رهبانیت و ریاضت نیست، کما اینکه مربوط به بخل و امساک و خودپرستى و مالکیت مرد نیست؛ مربوط است به صیانت فرد و اجتماع‏ از مفاسد، مربوط است به انساب و بهم ریختن وضع خانواده‏ها از یک طرف و به وقوع جرمها و جنایتهاى اجتماعى از طرف دیگر.

(یادداشتهاى استاد مطهرى، ج‏3، ص: 156)

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۰۱:۰۴ سیدحسین مرتضوی

#روایات

الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ یَحْیَى بْنِ أَبِی الْعَلَاءِ وَ الْفَضْلِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِکِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏: خَیْرُ نِسَائِکُمُ الْعَفِیفَةُ فی فَرجِها، الْغَلِمَة عَلی زَوجِها.

بهترین زنان و همسـران شـما کسانی هستند که هم عفیف باشند و هم شهوتناک؛ عفیف در فرجهایشان(در اجتماع و در بین نامحرمان)، وشهوتناک برای شوهران خودشان.

(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 325)

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۰۱:۱۳ سیدحسین مرتضوی

#روایات

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى وَ عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ جَمِیعاً عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ یَقُولُ کُنَّا عِنْدَ النَّبِیِّ ص فَقَالَ: إِنَّ خَیْرَ نِسَائِکُمُ الْوَلُودُ الْوَدُودُ الْعَفِیفَةُ الْعَزِیزَةُ فِی أَهْلِهَا الذَّلِیلَةُ مَعَ بَعْلِهَا الْمُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوْجِهَا الْحَصَانُ عَلَى غَیْرِهِ الَّتِی تَسْمَعُ قَوْلَهُ وَ تُطِیعُ أَمْرَهُ وَ إِذَا خَلَا بِهَا بَذَلَتْ لَهُ مَا یُرِیدُ مِنْهَا وَ لَمْ تَبَذَّلْ کَتَبَذُّلِ الرَّجُل‏.

بهترین زنان شما کسانی هستند که: بچه زا باشـند، باشوهران خود مهربان باشند، باحجاب و پوشیده باشند در بین  طـایفه خودشـان بـا عّزت باشـند، در مواجهه باشوهران خود متواضع و نرم خو باشـند، برای شوهران خودشان خود را آرایش و زینت دهنـد، در میـان نامحرمـان و درجـامعه عفیف باشـند،سـخن شوهران خود راگوش داده و اطاعت کننـد، و هرگاه که با شوهران خودخلوت میکنند خود راکاملا در اختیار آنها بگذارند.

(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 325)

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۰۱:۲۵ سیدحسین مرتضوی

#روایات

مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ: سَمِعْتُهُ یَقُولُ‏ یَظْهَرُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ وَ اقْتِرَابِ السَّاعَةِ وَ هُوَ شَرُّ الْأَزْمِنَةِ نِسْوَةٌ کَاشِفَاتٌ عَادِیَاتٌ‏ مُتَبَرِّجَاتٌ مِنَ الدِّینِ خَارِجَاتٌ فِی الْفِتَنِ دَاخِلَاتٌ مَائِلَاتٌ إِلَى الشَّهَوَاتِ مُسْرِعَاتٌ إِلَى اللَّذَّاتِ مُسْتَحِلَّاتُ الْمُحَرَّمَاتِ فِی جَهَنَّمَ خَالِدَاتٌ.

در آخر الزمـان و نزدیکی هـای قیـامت که بـدترین زمان هاخواهـد بود  زنان حجاب های خود را برخواهنـد داشت،و بـدن هایشان را به نامحرمان نشان خواهنـد داد، وسـرهای خود را زینت نموده و در معرض دیـد نامحرمان قرارخواهند داد، و از دین اسـلام خـارج شـده و در انواع فتنه هـا و مفاسـد داخـل خواهنـد شـد، و به سـمت شـهوت ها ره خواهنـد یافت، و به طرف لذت های پست و زودگذر دنیوی شتاب خواهندگرفت ،حرام های الهی راحلال خواهند شمرد، و بصورت ابدی درجهّنم خواهند افتاد.

(وسائل الشیعة، ج‏20، ص: 35)

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۰۱:۲۹ سیدحسین مرتضوی


#شرح کلی موضوع

از آنجا که از دیدگاه اسلام هدف از حکومت علاوه بر تأمین نیازهای مادی مردم توجه به مصالح معنوی و حفظ ارزش‌های اخلاقی دینی است لذا حکومت اسلامی موظف است بستری مناسب جهت رشد و تعالی معنوی افراد جامعه فراهم نماید به تعبیر دیگر «در جامعه اسلامی قوانین باید آهنگ قرب الی الله داشته باشد و تأمین مسائل و ابعاد حیات انسانی در صورتی دارای ارزش است که به مثابة مقدمه‌ای در جهت رشد و تکامل معنوی انسان تلقّی گردد. بر این اساس در مورد حجاب وبرخی از امور اجتماعی اجبار صورت می گیرد تا اگرفرد هم اعتقادی به آنها ندارد در سایه این اجبار از تبعات و آثار اجتماعی آن جلوگیری شود هر چند اعتقاد به این امور در رعایت آنها نقش اساسی را دارد وتا فرد اعتقاد مناسبی به این امور نداشته باشد آن را به نحو صحیح رعایت نمی کند اما الزام و اجبار اجتماعی از آثار و تبعات اجتماعی عدم رعایت آن به نحو زیادی جلوگیری می کند امور اجتماعی و حجاب اسلامی حکم آن کشتی را دارند که یکی از مسافران بخواهد بدلخواه خود، به آن آسیب برساند که ضرر وخسارت آن متوجه تمامی مسافران خواهد شد این برخلاف نماز و روزه و عبادات فردی است که عدم رعایت آنها تبعات مستقیم اجتماعی به دنبال ندارد و لذا در مورد آنها اجبار از سوی حکومت اسلامی صورت نمی‌گیرد.

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۷:۵۴ سیدحسین مرتضوی

#امام و آقا

حجاب اجباری

آنچه بنده را حسّاس می‌کند، این است که ناگهان شما می‌بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب می‌شوند، مسئله‌ی «حجاب اجباری» مطرح می‌شود؛ معنایش این است که یک عدّه‌ای نادانسته -حالا من می‌گویم نادانسته؛ ان‌شاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال می‌کنند که دشمن با آن‌همه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال می‌کنند؛ در بین اینها روزنامه‌نگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها آخوند و معمّم هست. [می‌گویند] «امام که فرمودند باید زن‌ها باحجاب باشند، همه‌ زن‌ها را نگفتند»! حرف بی‌خود! ما بودیم آن‌وقت، ما خبر داریم؛ چطور این‌جور است؟ امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله‌ی پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد.

در مقابل همه‌ منکرات، امام همین‌جور محکم ایستاد. همان وقت بحث تجارت مشروبات الکلی بود؛ ما در شورای انقلاب بودیم، جلسات مشترکی با دولت داشتیم، همان وقت کسانی بودند که معتقد بودند تجارت مشروبات الکلی برای کشور فایده دارد، ما از این فایده چطور صرف‌نظر کنیم؛ مایل بودند این تجارت ادامه پیدا بکند، از بیرون شراب بیاورند. امام قرص‌ومحکم ایستاد؛ در مقابل حرام الهی، امام بزرگوار می‌ایستاد و ایستاد؛ این حرام الهی بود. حالا آقا از آن طرف درآمده [می‌گوید] که «آقا! این گناه که مثلاً از غیبت بزرگ‌تر نیست؛ چرا شما در مقابل غیبت کسی را تعقیب نمی‌کنید، در مقابل این [کار] که مثلاً روسری را بردارد‌ یا بی‌حجاب باشد، تعقیب می‌کنید». ببینید چه [خطایی]؟ عدم تشخیص؛ آنچه انسان [از آن] رنج می‌برد، این است که تشخیص نیست. ما که نگفتیم اگر کسی در خانه‌ خودش در مقابل نامحرم روسری‌اش را برداشت، ما او را تعقیب می‌‌کنیم؛ [خیر] ما او را تعقیب نمی‌کنیم، در خانه‌ خودش است، کار شخصی می‌کند. آن کاری که در ملأ انجام می‌گیرد، در خیابان انجام می‌گیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛ این [خطا]، برای حکومتی که به نام اسلام بر سرِ کار آمده است تکلیف ایجاد می‌کند. حرام کوچک و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی به‌صورت آشکار در کشور انجام بگیرد.

(بیانات رهبر انقلاب در دیدار با مداحان، 96/12/17)

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۸:۱۴ سیدحسین مرتضوی

#نظرات شخصی و بیان مصادیق

فلسفه حجاب اسلامی درواقع توجه به تهذیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی است که قرب الهی را فراهم می‌سازد و زمینه رشد معنوی مردان را هم در اثر حفظ نگاه فراهم می‌کند.یکی از کارکردهای مهم حجاب در حوزه اجتماعی است زیرا توجه به این مهم انسان را از معاشرت‌های بی بند وبار محفوظ می‌دارد و بر تحکیم نظام خانواده افزوده و از انحلال کانون محکم زناشویی جلوگیری و امنیت اجتماعی را فراهم می‌کند.حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو ارزش دارند که تأمین کننده سعادت آدمی و منشأ قرب الهی هستند.

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۸:۱۵ سیدحسین مرتضوی

#نظرات شخصی و بیان مصادیق

از مصادیق بارز جنگ نرم، چهارشنبه های سفید و امثالهم، ترویج و فروش مانتوهای جلوباز است که بسیاری از خانم‌ها و به خصوص جوان‌ترها ناگزیر می‌شوند آن‌ها را خریداری کرده و از آن‌ها استفاده کنند، هرچند که در استفاده از این پوشش دچار مشکل می‌شوند. این‌ها نشان می‌دهد که در موضوع حجاب و عفاف در جامعه با مشکلات بسیاری مواجه هستیم که حتی لازم است فروشگاه‌ها و مراکز خرید با دقت بیشتری کنترل شوند و از طراحان دغدغه‌مند برای طراحی پوشاک خانم‌ها و آقایان استفاده شود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی