نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

جزء 17 (سازمان امر به معرف و نهی از منکر)

دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۰۱:۱۲ ب.ظ

سوره مبارکه حج - 41   

 

الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ (41)

۹۹/۱۲/۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j17

نظرات  (۲۸)

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۲۲:۰۰ مریم عصاره نژاد

#آیات مرتبط

وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (آل عمران104)

 

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۲۲:۰۲ مریم عصاره نژاد

#آیات مرتبط

کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتابِ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَکْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ (110 آل عمران)

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۲۲:۱۰ مریم عصاره نژاد

#آیات مرتبط

یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ أُولئِکَ مِنَ الصَّالِحینَ (114 آل عمران)

۲۱ اسفند ۹۹ ، ۲۲:۱۱ مریم عصاره نژاد

#آیات مرتبط

الَّذینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذی یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجیلِ یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِثَ وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتی‏ کانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (157اعراف)

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۳۹ مریم عصاره نژاد

#آیات مرتبط

یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اصْبِرْ عَلى‏ ما أَصابَکَ إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ (لقمان17)

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۴۰ مریم عصاره نژاد

#آیات مرتبط

الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنْکَرِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ‏ وَ یَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقینَ هُمُ الْفاسِقُونَ (توبه67)

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۴۱ مریم عصاره نژاد

#تفسیر

و مراد از" تمکین آنان در زمین" این است که ایشان را در زمین نیرومند کند، به طورى که هر کارى را که بخواهند بتوانند انجام دهند، و هیچ مانعى یا مزاحمى نتواند سد راه آنان شود.

در توصیف آنان مى‏فرماید: یکى از صفات ایشان این است که اگر در زمین تمکنى پیدا کنند و در اختیار هر قسم زندگى که بخواهند حریتى داده شوند، در میان همه انواع و انحاء زندگى یک زندگى صالح را اختیار مى‏کنند و جامعه‏اى صالح به وجود مى‏آورند که در آن جامعه نماز به پا داشته، و زکات داده مى‏شود، امر به معروف و نهى از منکر انجام مى‏گیرد.

ترجمه تفسیر المیزان ج14 ص546

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۴۲ مریم عصاره نژاد

#تفسیر

آنها هرگز پس از پیروزى، همچون خودکامگان و جباران، به عیش و نوش و لهو و لعب نمى‏پردازند، و در غرور و مستى فرو نمى‏روند، بلکه پیروزیها و موفقیتها را نردبانى براى ساختن خویش و جامعه قرار مى‏دهند آنها پس از قدرت یافتن تبدیل به یک طاغوت جدید نمى‏شوند، ارتباطشان با خدا محکم و با خلق خدا نیز مستحکم است چرا که" صلاة" (نماز) سمبل پیوند با خالق است، و" زکات" رمزى براى پیوند با خلق، و امر به معروف و نهى از منکر پایه‏هاى اساسى ساختن یک جامعه سالم محسوب مى‏شود و همین چهار صفت براى معرفى این افراد کافى است‏

تفسیر نمونه، ج‏14، ص: 118

و در سایه آن سایر عبادات و اعمال صالح و ویژگیهاى یک جامعه با ایمان و پیشرفته فراهم است‏[1].

باید توجه داشت که" مکنا" از ماده" تمکین"، و" تمکین" به معنى فراهم ساختن وسائل و ابزار کار است، اعم از آلات و ادوات لازم یا علم و آگاهى کافى و توان و نیروى جسمى و فکرى.

[1] پیرامون اهمیت امر به معروف و نهى از منکر، و سایر مسائل مربوط به این دو وظیفه اسلامى، و همچنین پاسخ سؤالاتى که در این زمینه مى‏شود مشروحا در جلد سوم صفحه 34 تا صفحه 42( ذیل آیه 104 سوره آل عمران) بحث کرده‏ایم.

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۴۴ مریم عصاره نژاد

#تفسیر

نکته‏ها:

اگر قدرت و امکانات، در دست افراد صالح باشد، بهره‏بردارى صحیح مى‏کنند و اگر در اختیار نااهلان قرار گیرد سوء استفاده مى‏کنند. بنابراین دنیا و قدرت، براى گروهى نعمت و براى گروهى وسیله‏ى بدبختى است و قرآن از هر دو نمونه یاد کرده است: اگر مؤمنان به قدرت برسند، به سراغ نماز و زکات و امر به معروف مى‏روند ولى انسان‏هاى منحرف و نااهل، اگر قدرتمند شوند کارشان طغیان است، «إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى‏»[1] و در راه نابودى منابع اقتصادى و نسل بشر گام بر مى‏دارند، «وَ إِذا تَوَلَّى سَعى‏ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیها وَ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ»[2] و عاقبت، مردم را به دوزخ مى‏کشانند. «أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ»[3]

پیام‏ها:

1- یارى خداوند از طریق احیاى دین اوست. «وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ»، الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ‏ ...

2- امر به معروف و نهى از منکر، به قدرت نیاز دارد. «مَکَّنَّاهُمْ»

3- پیروزى مؤمنان، زمینه‏ى بندگى و تعاون مالى و فرهنگى را فراهم مى‏کند و غفلت و غرور را از بین مى‏برد. إِنْ مَکَّنَّاهُمْ‏ ...

4- براى مؤمنان، تمام زمین یکسان است، آنان هر کجا که توان دارند هدف مقدّس خود را پیاده مى‏کنند. «فِی الْأَرْضِ»

5- همه‏ى قدرت‏ها را از خدا بدانیم. «مکنا»

6- اوّلین ثمره‏ى حکومت صالحان، نماز و زکات و امر به معروف و نهى از منکر است. إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ ...

7- رابطه با خدا و دستگیرى از محرومان و آگاهى دادن به جامعه و جلوگیرى از مفاسد، از هم جدا نیست. أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ‏ ...

8- اقامه‏ى نماز و اداى زکات و امر به معروف و نهى از منکر از وظایف و کارهاى‏

______________________________
(1). علق، 6.

(2). بقره، 205.

(3). قصص، 41.

تفسیر نور، ج‏6، ص: 52

قطعى مسئولان حکومت اسلامى است. «أَقامُوا» نه «یقیمون»

9- حاکمان مؤمن، هم در فکر ارتقاى روحى و رشد امور معنوى هستند و هم به دنبال رفاه و حل مشکلات اقتصادى و فقرزدایى و اصلاح جامعه. أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ ... 10- جامعه‏اى تحت حمایت خداوند است که این چهار ارزش محورى را داشته باشد: نماز، زکات، امر به معروف و نهى از منکر. «وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ»، «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ»

11- امر و نهى شما، زمانى در جامعه موثّر است که اوّل به وظایف فردى خود عمل کنید. أَقامُوا الصَّلاةَ ... أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ‏

12- اقامه‏ى نماز، به قدرت و امکانات نیاز دارد. إِنْ مَکَّنَّاهُمْ‏ ... أَقامُوا الصَّلاةَ

13- زکات، همتاى ناگسستنى نماز است. «أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ»* (در 28 آیه‏ى قرآن، زکات در کنار نماز آمده است).

14- با انجام همه‏ى وظایف، باز هم به حسن عاقبت خود و نتیجه‏ى نهایى کارتان مطمئن نشوید و بر خداوند امید و توکل داشته باشید. «وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ»

15- امکانات، بیش از چند روزى در دست شما نیست. «وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ»

تفسیر نور ج6 ص 59

 
۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۴۵ مریم عصاره نژاد

#امام

همۀ ما آن حال را داریم، مسئولیم در مقابل خدا و در مقابل وجدان. و همه مان باید‏ ‏مراعات بکنیم؛ یعنی نه اینکه مراعات خودمان را؛ من مراعات همۀ شما را بکنم؛ شما هم‏ ‏هر یک مراعات همه را. یک همچو برنامه است که همه را وادار کرده که به همه‏ ‏«چرا»بگوییم، همه را. به هر فردی، لازم کرده به اینکه امر به معروف کند. اگر یک فرد‏ ‏خیلی به نظر مردم مثلاً پایین یک فردی که به نظر مردم خیلی اعلا رتبه هم هست، اگر از‏ ‏او یک انحرافی دید، بیاید ـ اسلام گفته برو به او بگو نکن ـ بایستد در مقابلش بگوید این‏ ‏کارَت انحراف بود نکن. می گویند عمر گفت ـ در وقتی که خلیفه بود ـ که من اگر چنانچه‏ ‏خلافی کردم به من مثلاً بگویید و چه بکنید. یک عربی شمشیرش را کشید گفت ما با این‏ ‏مقابل تو می ایستیم. اگر تو بخواهی خلاف بکنی، ما با این شمشیر مقابلت می ایستیم.‏[6]

صحیفه امام ج10 ص109

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۴۶ مریم عصاره نژاد

#امام

 خدای تبارک و تعالی مردم را دعوت کرده است که از ظلمتها به سوی نور بروند، و‏ ‎‏در ظلمات باقی نمانند. کارهایی که انحرافی است؛ ظلمات است. اخلاق زشت؛ ظلمت‏ ‎‏است. اعمال زشت؛ ظلمت است. نور آن است که خداوند دعوت به او کرده است و‏ ‎‏اسلام، هدایت به او. ‏

‏     کوشش کنید که احکام اسلام را هم عمل کنید؛ و هم وادار کنید که دیگران عمل کنند.‏ ‎‏همان طوری که هر شخص و هر فردی موظف است که خودش را اصلاح کند، موظف‏ ‎‏است که دیگران را هم اصلاح کند. اصل «امر به معروف و نهی از منکر» برای همین است‏ ‎‏که جامعه را اصلاح کند. ‏

صحیفه امام ج10 ص267

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۵۲ مریم عصاره نژاد

#امام

روحانیون نباید کاری کنند که شاهد دست دشمن بدهند. دخالت ما باید نهی از‏ ‏منکر و امر به معروف باشد، والاّ به استاندار بگوییم تو باید این کار رابکنی، والاّ بگوییم‏ ‏از اینجا برو، این اولاً تضعیف دولت است و از آن گذشته موجب می شود که مردم از‏ ‏روحانیون متنفر شوند. این موضوعات را باید کاملاً در نظر داشته باشیم. 

صحیفه ج19 ص 42

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۵۳ مریم عصاره نژاد

#امام

روحانیون نباید کاری کنند که شاهد دست دشمن بدهند. دخالت ما باید نهی از‏ ‏منکر و امر به معروف باشد، والاّ به استاندار بگوییم تو باید این کار رابکنی، والاّ بگوییم‏ ‏از اینجا برو، این اولاً تضعیف دولت است و از آن گذشته موجب می شود که مردم از‏ ‏روحانیون متنفر شوند. این موضوعات را باید کاملاً در نظر داشته باشیم. 

صحیفه ج19 ص 42

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۵۳ مریم عصاره نژاد

#امام

روحانیون نباید کاری کنند که شاهد دست دشمن بدهند. دخالت ما باید نهی از‏ ‏منکر و امر به معروف باشد، والاّ به استاندار بگوییم تو باید این کار رابکنی، والاّ بگوییم‏ ‏از اینجا برو، این اولاً تضعیف دولت است و از آن گذشته موجب می شود که مردم از‏ ‏روحانیون متنفر شوند. این موضوعات را باید کاملاً در نظر داشته باشیم. 

صحیفه ج19 ص 42

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۵۴ مریم عصاره نژاد

#امام

‏بسم الله الرحمن الرحیم‏

‏     شورای انقلاب اسلامی به موجب این مرقوم مأموریت دارد که اداره ای به اسم‏ ‎‏«امر به معروف و نهی از منکر» در مرکز تأسیس نماید؛ و شعبه های آن در تمام کشور‏ ‎‏گسترش پیدا کند؛ و این اداره، مستقل و در کنار دولت انقلابی اسلامی است و ناظر به‏ ‎‏اعمال دولت و ادارات دولتی و تمام اقشار ملت است. و دولت انقلاب اسلامی مأمور‏ ‎‏است که اوامر صادره از این اداره را اجرا نماید و این اداره مأمور است که در سراسر‏ ‎‏کشور از منکرات به هر صورت که باشد جلوگیری نماید و حدود شرعیه را تحت نظر‏ ‎‏حاکم شرعی یا منصوب از قِبَل او، اجرا نماید و احدی از اعضای دولت و قوای انتظامی‏ ‎‏حق مزاحمت با متصدیان این اداره ندارند. و در اجرای حکم و حدود الهی احدی‏ ‎‏مستثنی نیست حتی اگر خدای نخواسته رهبر انقلاب یا رئیس دولت مرتکب چیزی شد‏ ‎‏که موجب حد شرعی است باید در مورد او اجرا شود.‏

 

صحیفه امام ج9 ص213

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۵۴ مریم عصاره نژاد

#امام

ما همه امروز وظیفه داریم. امر به معروف و نهی منکر بر همۀ مسلمین واجب است.‏ ‎‏جلوگیری از منکرات بر همۀ مسلمین واجب است. سفارش به حق که امر به معروف است‏ ‎‏و نهی از منکر است بر همۀ مسلمین واجب است. شما و ما موظفیم که هم در تمام اموری‏ ‎‏که مربوط به دستگاههای اجرایی است امر به معروف کنیم. و اگر اشخاصی پیدا می شوند‏ ‎‏که خلاف می کنند معرفی کنیم به مقاماتی که برای جلوگیری مهیا هستند. و مشکلات را‏ ‎‏هم تحمل کنیم؛ مشکلاتی که امروز برای ایران هست و برای مملکت جنگزده هست،‏ ‎‏این مشکلات باید صبر بشود تا اینکه رفع بشود. شما که امروز کشور را از خودتان‏ ‎‏می دانید و دولت را از خودتان می دانید و رئیس جمهور را از خودتان می دانید و ارتش را‏ ‎‏از خودتان می دانید و همۀ مصالح کشور را مصلحت خودتان می دانید و هر فسادی که در‏ ‎‏کشور واقع بشود نقص برای خودتان می دانید، موظف هستید و موظف هستیم که هر‏ ‎‏چیزی که بر خلاف حق است سفارش کنیم که انجام نگیرد، و حق در ایران انجام بگیرد. و‏ ‎‏مشکلاتی که در اثر جنگ و در اثر انقلاب و در اثر مخالفت با ابرقدرتها برای مملکت ما‏ ‎‏پیش آمده است خودشان صبر کنند، و دوستان خودشان را به صبر سفارش کنند. و ـ ان‏ ‎‏شاءالله ـ امیدواریم که این صبر شما هم مورد رحمت الهی واقع بشود و هم فَرَج برای‏ ‎‏کشور ما و برای ملت ما حاصل بشود.‏

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۵۵ مریم عصاره نژاد

#آقا

و امّا امر به معروف و نهی از منکر که در واقع به نوعی زیربنای همه‌ی حرکات اجتماعی اسلام است که «بِها تُقامُ الفَرائِض»؛(۵) امربه‌معروف یعنی همه‌ی مؤمنان در هر نقطه‌ای از عالم که هستند، موظّفند جامعه را به‌سمت نیکی، به‌سمت معروف، به‌سمت همه‌ی کارهای نیکو حرکت دهند؛ و نهی از منکر یعنی همه را از بدی‌ها، از پستی‌ها، از پلشتی‌ها دور بدارند. هرکدام از این چهار شاخص به‌نحوی ترجمان ساخت و هندسه‌ی نظام اسلامی است.۱۳۹۴/۰۱/۰۱

بیانات در حرم مطهر رضوی

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۵۶ مریم عصاره نژاد

#آقا

اگر مؤمنین، پرهیزکاران، باتقواها، آشنایان به معارف، معتقدین و پایبندان به ارزشهای الهی و اسلامی، احساس کردند که محیط اجتماعی برای آنها محیط راحت و مطلوب و قابل تنفّسی است، معلوم می‌شود که در این جامعه، ارزشهای الهی حاکم است. نظام اسلامی باید تضمین کند که ارزشهای الهی حاکم باشد. آیه‌ی مبارکه‌ی «الّذین ان مکّنّاهم فی الارض اقاموا الصّلاة و اَتُوا الزّکوة و اَمَروا بالمعروف و نَهوا عن المنکر»(۱)، ناظر به همین معناست؛ چون اگر در محیطی، حکّام، فرمانروایان و زمامداران، مردم را به نیکی امر کردند و از بدی باز داشتند و نماز را اقامه کردند، در آن محیط ارزشها رشد می‌کند.۱۳۷۴/۰۴/۲۱

بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۵۶ مریم عصاره نژاد

#آقا

اگر مؤمنین، پرهیزکاران، باتقواها، آشنایان به معارف، معتقدین و پایبندان به ارزشهای الهی و اسلامی، احساس کردند که محیط اجتماعی برای آنها محیط راحت و مطلوب و قابل تنفّسی است، معلوم می‌شود که در این جامعه، ارزشهای الهی حاکم است. نظام اسلامی باید تضمین کند که ارزشهای الهی حاکم باشد. آیه‌ی مبارکه‌ی «الّذین ان مکّنّاهم فی الارض اقاموا الصّلاة و اَتُوا الزّکوة و اَمَروا بالمعروف و نَهوا عن المنکر»(۱)، ناظر به همین معناست؛ چون اگر در محیطی، حکّام، فرمانروایان و زمامداران، مردم را به نیکی امر کردند و از بدی باز داشتند و نماز را اقامه کردند، در آن محیط ارزشها رشد می‌کند.۱۳۷۴/۰۴/۲۱

بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۵۹ مریم عصاره نژاد

#آقا

قرآن کریم می‌فرماید: «الّذین ان مکّناهم فی الارض اقاموا الصّلوة و اتوا الزّکوة و امروا بالمعروف و نهوا عن‌المنکر».(۱) من می‌خواهم این واجب فراموش شده‌ی اسلام را به یاد شما و ملت ایران بیاورم: امر به معروف و نهی از منکر. همه‌ی آحاد مردم باید وظیفه‌ی امر کردن به کار خوب و نهی کردن از کار بد را برای خود قایل باشند. این، تضمین‌کننده‌ی حیات طیبه در نظام اسلامی خواهد بود. عمل کنیم تا آثارش را ببینیم. امر به معروف، یک مرحله‌ی گفتن و یک مرحله‌ی عمل دارد. مرحله‌ی عمل، یعنی اقدام با دست و با زور. این مرحله، امروز به عهده‌ی حکومت است و باید با اجازه‌ی حکومت انجام بگیرد ولاغیر. اما گفتن با زبان، بر همه واجب است و همه باید آن را بدون ملاحظه انجام بدهند.۱۳۶۸/۱۰/۱۹

بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم قم

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۱:۵۳ مریم عصاره نژاد

#روایت

المقنعة ؛ ص808

وَ رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ ص أَنَّهُ قَالَ: لَا یَزَالُ‏[1] النَّاسُ بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ[2] فَإِذَا لَمْ یَفْعَلُوا ذَلِکَ نُزِعَتْ مِنْهُمُ الْبَرَکَاتُ وَ سُلِّطَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُمْ نَاصِرٌ فِی الْأَرْضِ وَ لَا فِی السَّمَاءِ[3].[4]

 

 

 

 

 

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۱:۵۳ مریم عصاره نژاد

#روایت

288- عَلِیُّ بْنُ النُّعْمَانِ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ یَحْیَى بْنِ عَقِیلٍ عَنْ حُبْشِیٍّ قَالَ: خَطَبَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع النَّاسَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَیْهِ وَ ذَکَرَ ابْنَ عَمِّهِ مُحَمَّداً ص فَصَلَّى عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّهُ إِنَّمَا هَلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ بِحَیْثُ‏ مَا عَمِلُوا مِنَ الْمَعَاصِی وَ لَمْ یَنْهَهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبَارُ عَنْ ذَلِکَ فَإِنَّهُمْ لَمَّا تَمَادَوْا فِی الْمَعَاصِی نَزَلَتْ بِهِمُ الْعُقُوبَاتُ فَمُرُوا [فَأْمُرُوا] بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اعْلَمُوا أَنَ‏ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ النَّهْیَ‏ عَنِ‏ الْمُنْکَرِ لَا یُقَرِّبَانِ أَجَلًا وَ لَا یَقْطَعَانِ رِزْقاً فَإِنَّ الْأَمْرَ یَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ کَقَطْرِ الْمَطَرِ إِلَى کُلِّ نَفْسٍ مَا قَدَّرَ اللَّهُ مِنْ زِیَادَةٍ وَ نُقْصَانٍ فَإِنْ أَصَابَتْ أَحَدَکُمْ مُصِیبَةٌ فِی أَهْلٍ وَ مَالٍ وَ نَفْسٍ وَ رَأَى عِنْدَ أَخِیهِ عُقُوبَةً فَلَا یَکُونَنَّ عَلَیْهِ فِتْنَةٌ یَنْتَظِرُ إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ إِمَّا دَاعٍ إِلَى اللَّهِ فَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ لَهُ وَ إِمَّا الرِّزْقُ مِنَ اللَّهِ فَإِذَا هُوَ ذُو أَهْلٍ وَ مَالٍ وَ الْبَنُونَ لِحَرْثِ الدُّنْیَا وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ لِحَرْثِ الْآخِرَةِ وَ قَدْ یَجْمَعَهُمَا اللَّهُ لِأَقْوَامٍ‏.

الزهد، النص، ص: 106

292- امام امیر المؤمنین علىّ عَلَیْهِ السَّلَامُ براى مردم خطبه خواند و پس از حمد و ثناى خداوند، پسر عمویش حضرت محمّد صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ را یاد آور شد و بر او درود و تحیّت فرستاد، و فرمود:

اما بعد از آن، به راستى کسانى که پیش از شما بوده‏اند به جهت انجام گناهان هلاک گشتند و دانشمندان، ایشان را از گناهان باز نداشتند و تا زمانى که بر گناه و معصیت ادامه مى‏دادند عقاب و عذاب‏هاى (گوناگون) بر آنها وارد مى‏شد.

پس سعى نمایید امر به معروف و نهى از منکر نمایید و بدانید که امر به معروف و نهى از منکر مرگ را نزدیک و روزى را قطع نمى‏گرداند، همانا امور از آسمان همچون قطره‏هاى باران، براى شخصى به همان اندازه که مقدّر شده باشد، بدون کم و زیاد بر زمین نازل مى‏گردد، پس اگر بر یکى از شما مصیبتى بر خانواده، ثروت و جانش وارد شود و یکى از شما دوست و برادر خود را در بلا و عقوبتى ببیند و (فکر کند که) براى خودش فتنه و آزمایشى نیست.

یکى از دو خوبى را منتظر باشد: یا دعوت به سوى خداوند که آنچه نزد خداست بهترین مى‏باشد؛ و یا رزق و روزى از طرف خداوند، پس در چنین حالتى دارنده خانواده و ثروت مى‏باشد؛ و فرزندانى که نتیجه زحمات دنیا است؛ و اعمال نیکویى که نتیجه براى آخرت مى‏باشد؛ و چه بسا خداوند هر دوى آنها را براى بعضى فراهم آورد.

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۱:۵۸ مریم عصاره نژاد

#روایت

الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص55

1- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ بِشْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِی عِصْمَةَ قَاضِی مَرْوَ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: یَکُونُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ قَوْمٌ یُتَّبَعُ فِیهِمْ قَوْمٌ مُرَاءُونَ یَتَقَرَّءُونَ وَ یَتَنَسَّکُونَ حُدَثَاءُ سُفَهَا لَا یُوجِبُونَ أَمْراً بِمَعْرُوفٍ وَ لَا نَهْیاً عَنْ مُنْکَرٍ إِلَّا إِذَا أَمِنُوا الضَّرَر یَطْلُبُونَ لِأَنْفُسِهِمُ الرُّخَصَ وَ الْمَعَاذِیرَ یَتَّبِعُونَ زَلَّاتِ الْعُلَمَاءِ وَ فَسَادَ عَمَلِهِمْ یُقْبِلُونَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الصِّیَامِ وَ مَا لَا یَکْلِمُهُمْ‏ فِی نَفْسٍ وَ لَا مَالٍ وَ لَوْ أَضَرَّتِ الصَّلَاةُ بِسَائِرِ مَا یَعْمَلُونَ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَبْدَانِهِمْ لَرَفَضُوهَا کَمَا رَفَضُوا أَسْمَى الْفَرَائِضِ وَ أَشْرَفَهَا إِنَ‏ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ النَّهْیَ‏ عَنِ‏ الْمُنْکَرِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ‏ الْفَرَائِضُ هُنَالِکَ یَتِمُّ غَضَبُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهِمْ فَیَعُمُّهُمْ بِعِقَابِهِ فَیُهْلَکُ الْأَبْرَارُ فِی دَارِ الْفُجَّارِ وَ الصِّغَارُ فِی دَارِ الْکِبَارِ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ سَبِیلُ الْأَنْبِیَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَکَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ یُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ یَسْتَقِیمُ الْأَمْر فَأَنْکِرُوا بِقُلُوبِکُمْ وَ الْفِظُوا بِأَلْسِنَتِکُمْ وَ صُکُّوا بِهَا جِبَاهَهُمْ وَ لَا تَخَافُوا فِی اللَّهِ لَوْمَةَ لَائِمٍ فَإِنِ اتَّعَظُوا وَ إِلَى الْحَقِّ رَجَعُوا فَلَا سَبِیلَ عَلَیْهِمْ- إِنَّمَا السَّبِیلُ عَلَى الَّذِینَ یَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ یَبْغُونَ‏ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ‏ هُنَالِکَ‏ فَجَاهِدُوهُمْ بِأَبْدَانِکُمْ وَ أَبْغِضُوهُمْ بِقُلُوبِکُمْ غَیْرَ طَالِبِینَ سُلْطَاناً وَ لَا بَاغِینَ مَالًا وَ لَا مُرِیدِینَ بِظُلْمٍ ظَفَراً حَتَّى یَفِیئُوا إِلَى أَمْرِ اللَّهِ وَ یَمْضُوا عَلَى طَاعَتِهِ قَالَ وَ أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى شُعَیْبٍ النَّبِیِّ ص أَنِّی مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِکَ مِائَةَ أَلْفٍ أَرْبَعِینَ أَلْفاً مِنْ شِرَارِهِمْ وَ سِتِّینَ أَلْفاً مِنْ خِیَارِهِمْ فَقَالَ ع یَا رَبِّ هَؤُلَاءِ الْأَشْرَارُ فَمَا بَالُ الْأَخْیَارِ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِ دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِی وَ لَمْ یَغْضَبُوا لِغَضَبِی.

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 56
۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۱:۵۹ مریم عصاره نژاد

#روایت

الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص56

3- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ بْنِ عَرَفَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع یَقُولُ‏ لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْکَرِ أَوْ لَیُسْتَعْمَلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ فَیَدْعُو خِیَارُکُمْ فَلَا یُسْتَجَابُ لَهُم‏.

 
۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۲:۰۰ مریم عصاره نژاد

#روایت

الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص56

4- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْکَانَ عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الزُّهْرِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ وَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: وَیْلٌ لِقَوْمٍ‏ لَا یَدِینُونَ اللَّهَ بِالْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ.

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۲:۰۱ مریم عصاره نژاد

#روایت

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 57

5- وَ بِإِسْنَادِهِ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع‏ بِئْسَ الْقَوْمُ قَوْمٌ یَعِیبُونَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۲:۰۳ مریم عصاره نژاد

#روایت

من کلامه ع فی الأمر بالمعروف و النهی عن المنکر و یروى عن أمیر المؤمنین‏

اعْتَبِرُوا أَیُّهَا النَّاسُ بِمَا وَعَظَ اللَّهُ بِهِ أَوْلِیَاءَهُ مِنْ سُوءِ ثَنَائِهِ عَلَى الْأَحْبَارِ إِذْ یَقُولُ‏ لَوْ لا یَنْهاهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ‏[1] وَ قَالَ‏ لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرائِیلَ‏ إِلَى قَوْلِهِ‏ لَبِئْسَ ما کانُوا یَفْعَلُونَ‏[2] وَ إِنَّمَا عَابَ اللَّهُ ذَلِکَ عَلَیْهِمْ لِأَنَّهُمْ کَانُوا یَرَوْنَ مِنَ الظَّلَمَةِ الَّذِینَ بَیْنَ أَظْهُرِهِمُ الْمُنْکَرَ وَ الْفَسَادَ فَلَا یَنْهَوْنَهُمْ عَنْ ذَلِکَ رَغْبَةً فِیمَا کَانُوا یَنَالُونَ مِنْهُمْ وَ رَهْبَةً مِمَّا یَحْذَرُونَ وَ اللَّهُ یَقُولُ- فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ‏[3] وَ قَالَ‏ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ[4] فَبَدَأَ اللَّهُ بِالْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ فَرِیضَةً مِنْهُ لِعِلْمِهِ بِأَنَّهَا إِذَا أُدِّیَتْ وَ أُقِیمَتِ اسْتَقَامَتِ الْفَرَائِضُ کُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا وَ ذَلِکَ أَنَ‏ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ النَّهْیَ‏ عَنِ‏ الْمُنْکَرِ دُعَاءٌ إِلَى الْإِسْلَامِ مَعَ رَدِّ الْمَظَالِمِ وَ مُخَالَفَةِ الظَّالِمِ وَ قِسْمَةِ الْفَیْ‏ءِ وَ الْغَنَائِمِ وَ أَخْذِ الصَّدَقَاتِ مِنْ مَوَاضِعِهَا وَ وَضْعِهَا فِی حَقِّهَا ثُمَّ أَنْتُمْ أَیَّتُهَا الْعِصَابَةُ عِصَابَةٌ بِالْعِلْمِ مَشْهُورَةٌ وَ بِالْخَیْرِ مَذْکُورَةٌ وَ بِالنَّصِیحَةِ مَعْرُوفَةٌ وَ بِاللَّهِ فِی أَنْفُسِ النَّاسِ مَهَابَةٌ یَهَابُکُمُ الشَّرِیفُ وَ یُکْرِمُکُمُ الضَّعِیفُ وَ یُؤْثِرُکُمْ مَنْ لَا فَضْلَ لَکُمْ عَلَیْهِ وَ لَا یَدَ لَکُمْ عِنْدَهُ تَشْفَعُونَ فِی الْحَوَائِجِ إِذَا امْتَنَعَتْ مِنْ طُلَّابِهَا وَ تَمْشُونَ فِی الطَّرِیقِ بِهَیْبَةِ الْمُلُوکِ‏[5] وَ کَرَامَةِ الْأَکَابِرِ أَ لَیْسَ کُلُّ ذَلِکَ ...

تحف العقول ص234

 

 

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۲:۰۶ مریم عصاره نژاد

#شهدا

آفرین، رحیم 1351-1370 (بم-روستای دمآب)

برای امر مهم، امر به معروف و نهی از منکر چه شما پدر و مادر عزیزم، چه شما خواهران و برادران عزیزم کوشا باشید مبادا! خون حسین (ع) و یارانش پایمال شود.

آقا نقی، احمد ) 1366 - 1345 تهران(

از مهمترین سفارشاتی که برای خانواده ام دارم توجه به ارزشهای اسلامی و حفظ شئونات اسلام است و امر به معروف و نهی از منکر در این راستا قرار دارد.

آوری فرد، حمید ) 1365 - 1345 قم(

وحدت امت اسلام که همه این موفقیت ها از وحدت اسلامی است پس ای عزیزان این وحدت ناشی از ایمان را، حفظ کنیم که ثمره خون شهیدان عزیزمان است و بارها امام امت، این مطلب را تأکید نموده‌اند که حفظ اسلام به حفظ وحدت است و از جمله ابعاد این وحدت اسلامی، وحدت مردم و روحانیت و همراهی مردم با روحانیت عزیز است.

ابراهیم زاده سابقی، بابا علی ) 1365 - 1346 گلستان(

مبادا! با تفرقه و تشتت، جگر پاره امام حسینمان را نمک بپاشیم. مبادا شما را! که با ظلم و سکوت درمقابل ظلم ظالمین و ترک امر به معروف و نهی از منکر، بدن چاک چاک سید و سرور مظلومان حسین بن علی )ع( را چاک چاک‌تر کنید.

ابونصری، علی نقی ) 1365 - 1341 فارس(

امر به معروف و نهی از منکر را همواره در بین خودتان زنده نگهدارید، چون جامعه‌ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر نباشد خیلی زود سقوط می کند.

ابهری ایرانق، حبیب ) 1360 - 1339 آذربایجان شرقی(

به تمامی چپاولگران، غارتگران و خون آشامان که مشغول مکیدن خون ضعفا در سطح جهان هستند هشدار می‌دهیم که دست از این اعمال غیر انسانی بردارند و حقوق ضعیفان را پایمال نکنند و به محرومین کمک کنند و حق آنان را به دست خود بسپارند و گرنه دیری نمی‌گذرد که آتشی بر می‌آید و همه آن ها را می سوزاند و دیگر اثری باقی نمی گذارد و آن وقت است که دیگر پشیمانی سودی ندارد. بیاییم دست در دست هم دهیم و متحد شویم که خدا اتحاد مسلمین را دوست می‌دارد تا به یاری خدا و رسول او بر دشمنان خارجی و داخلی چیره شویم و دین خود را نجات دهیم و کشور خود را از دست مزدوران از خدا بی‌خبر خارج کنیم.

احمدی فروشانی، سید محمد حسین ) 1363 - 1345 اصفهان(

خود را به مسائل داخل شهر )خودتان( خصوصاً امربه معروف و نهی از منکر بی توجه به حساب نیاورید چرا که در این شهر عزیز که جوانان آن جبهه را پر کرده و شهیدان زیادی را تقدیم انقلاب نموده، ننگ است اشخاصی با اعمال نادرست بر آن ضربه وارد کنند و خون شهیدان را پایمال نمایند.

ادریس آبادی، شهاب الدین ) 1365 - 1341 سمنان(

امر به معروف و نهی از منکر را رها نکنید که کردارتان بر شما مسلط می‌شوند پس از آن دعا می کنید روا نشود. ستمگر را دشمن و ستمدیده را یار و مددکار باشید.

اردکانی، مجید ) 1365 - 1347 خراسان رضوی(

همیشه متحد باشید. امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که اگر ترک کردید اشرار بر شما چیره می شوند پس از آن، شما برای دفع آنها دعا می‌کنید ولی به اجابت نمی‌رسد.

اسدالهی شهیر، محمود ) 1366 - 1345 گلستان(

مسئله امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نکنید که اولیاء دین سلام الله اجمعین فرموده اند که «امر به معروف و نهی از منکر دو واجب بزرگ است که واجبات دیگر بوسیله آنها بر پا می‌شود» و قرآن کریم نیز می فرماید: «باید از شما مسلمان‌ها عده‌ای باشند که مردم را به سوی خیر و صلاح دعوت کنند و به نیکوکاری وادارند و از بدی ها بر کنار سازند چنین قومی حقاً رستگارند.»

اسعدی)اسدی(، بهروز ) 1364 - 1349 اصفهان(

جلوی بعضی از دانش آموزان که با پوشیدن لباس شیک و رفتارهای غیرعادی شرکت می کنند با آ‌ن‌ها روبرو شده و به آ نها اخطار بدهید و تا می شود آن‌ها را به امر اسلام راهنمایی کنید و امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهید.

اصفهانی، ابوالمحسن ) 1365 - 1344 قم(

به مستمندان انفاق کنیم و به یاد گرسنگان باشیم شبها که می‌خوابیم کمی هم به فکر آنها که جای خواب و غذا ندارند و به یاد گرسنگان باشیم نه تنها مستضعفین ایران بلکه تمامی مسلمین و مظلومین جهان. از امر به معروف و نهی از منکر روی گردان نباشید گر چه به ضررتان است.

الله دادی، مهدی ) 1363 - 1345 اصفهان(

سعی کنید قلب هایتان با همدیگر باشد اگر قلب‌هایتان یکی بود تفرقه در میان شما ایجاد نخواهد شد. اگر عیبی از همدیگر دیدید به همدیگر تذکر دهید و وای به حال آن کسی که وقتی برادری یا خواهری به طور صحیح به او امر به معروف و نهی از منکر کند ناراحت شود.

الیاس پور، گلباد ) 1365 - 1326 کهگیلویه و بویراحمد(

به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشویدکه امر خداوند است خطاب به مؤمنین، و به عنوان یک حکم پیروی و اطاعت باید کرد و مهمترین مسئله بین مسلمین وحدت است و از هم جدا نشدن، بنده به عنوان یک فرزند کوچک جامعه مسلمین تقاضا دارم از کلیه برادران و خواهران و پدران و مادران مسلمان می خواهم که از هرگونه تفرقه و توطئه بپرهیزید و گوش به فرمان خدا باشید و وحدت را حفظ کنید تا بر دشمنان خداوند و خودتان پیروز شوید وگرنه ما شکست می‌خوریم و سلطه گران و زورگویان دوباره بر ما حاکم می شوند و اداره مملکت اسلامی را از چنگ ما بیرون می برند و همه ما را به ذلت و خواری می کشند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی