#آیات مرتبط
1- فرهنگ سازی منفور بودن ربا:" وَ ما آتَیْتُمْ مِنْ رِباً لِیَرْبُوَا فِی أَمْوالِ النَّاسِ فَلا یَرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ، وَ ما آتَیْتُمْ مِنْ زَکاةٍ تُرِیدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ"(روم 39)
2- تشریح حرمت ربا: " یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا الرِّبَوا أَضْعافاً مُضاعَفَةً، وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ"(آل عمران 130)
3- فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذینَ هادُوا حَرَّمْنا عَلَیْهِمْ طَیِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ کَثیراً وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ وَ أَکْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ أَعْتَدْنا لِلْکافِرینَ مِنْهُمْ عَذاباً أَلیماً (نساء 160 و 161)
#روایات
1- رَوَى حَمَّادُ بْنُ عَمْرٍو وَ أَنَسُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ جَمِیعاً عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ- عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع- عَنِ النَّبِیِّ ص أَنَّهُ قَالَ لَه…یَا عَلِیُّ دِرْهَمٌ رِبًا أَعْظَمُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ سَبْعِینَ زَنْیَةً کُلُّهَا بِذَاتِ مَحْرَمٍ فِی بَیْتِ اللَّهِ الْحَرَام[1]
2- وَ عَنْهُمْ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَى عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّی رَأَیْتُ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ ذَکَرَ الرِّبَا فِی غَیْرِ آیَةٍ وَ کَرَّرَهُ قَالَ أَ وَ تَدْرِی لِمَ ذَاکَ قُلْتُ لَا قَالَ لِئَلَّا یَمْتَنِعَ النَّاسُ مِنِ اصْطِنَاعِ الْمَعْرُوف[2]
ترجمه: سماعه می گوید خدمت امام صادق علیه السّلام عرض کردم، من دیده ام که خداوند در بیش از یک آیه از ربا سخن گفته و آن را تکرار کرده است. إمام فرمودند آیا علّتش را نمی دانی؟ گفتم: نه. فرمودند به این خاطر که مردم از فعّالیت اقتصادی مفید خودداری نکنند.
3- الْفَضْلُ بْنُ الْحَسَنِ الطَّبْرِسِیُّ فِی مَجْمَعِ الْبَیَانِ عَنْ عَلِیٍّ ع قَالَ: لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِی الرِّبَا خَمْسَةً آکِلَهُ وَ مُؤْکِلَهُ وَ شَاهِدَیْهِ وَ کَاتِبَه[3]
ترجمه: امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرد رباخوار، وکیل، دو شاهدش و کاتب ربا را لعنت نموده است
4- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیى، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ، عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمنِ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ فِی یَوْمٍ حَارٍّ- وَ حَنّى کَفَّه-:مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَسْتَظِلَّ مِنْ فَوْرِ جَهَنَّمَ؟- قَالَهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ- فَقَالَ النَّاسُ فِی کُلِّ مَرَّةٍ:نَحْنُ یَا رَسُولَ اللَّهِ، فَقَالَ: مَنْ أَنْظَرَ غَرِیماً، أَوْ تَرَکَ لِمُعْسِرٍ»[4]
ترجمه: رسول خدا (ص) در یک روز داغ تابستانى، دست خود را مانند سایبان خم کرد و گفت: کیست که بخواهد از تابش دوزخ در سایه بماند؟ رسول خدا این جمله را سه نوبت تکرار کرد و حاضران مجلس در هر سه نوبت گفتند: ما، یا رسول اللَّه. و رسول خدا گفت: هر کس بدهکار خود را مهلت دهد و یا از بدهکار مفلس خود بگذرد، از تابش دوزخ در امان مىماند.
5- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیى، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ، عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ، عَنْ یَحْیَى بْنِ الْمُبَارَکِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ، عَنْ أَبِی جَمِیلَةَ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ وَ سَمَاعَةَ، عَنْ أَبِی بَصِیرٍ، قَالَ: قُلْت: آکِلُ الرِّبَا بَعْدَ الْبَیِّنَةِ؟ قَالَ: «یُؤَدَّبُ؛ فَإِنْ عَادَ أُدِّبَ؛ فَإِنْ عَادَ قُتِل»[5]
ترجمه: ابو بصیر از امام صادق علیه السلام پرسید: حکم رباخوار بعد از روشن بودن حکم ربا براى وى چیست؟ حضرت فرمودند: تأدیب مى شود و اگر (براى بار دوم) ربا گرفت باز تأدیب مى شود و (براى بار سوّم) اگر ربا گرفت، کشته مى شود.
6- قال امیرالمؤمنین علیه السّلام: إذا أراد الله بقریة هلاکا ظهر فیهم الربا[6]
ترجمه: امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودهاند: هرگاه خداوند ارادهى هلاک قریهاى را داشته باشد، رباخوارى در آن قریه ظاهر مىشود.
#نکات تفسیری
#امام و آقا
امام خمینی رحمة الله علیه:
مقام معظم رهبری (مدظلّه العالی):
#داستان و شعر
داستان ربا خوار از بوستان سعدی (نکته: در بیشتر نسخه های بوستان، به جای «رباخوار»، واژه ی «سیاهکار» آمده است)
رباخواری از نردبانی فتاد/ شنیدم هم اندر زمان جان بداد
پسرچند روزی گرستن گرفت / دگر با حریفان نشستن گرفت
به خواب اندرش دید و پرسید حال/که چون رستی از حشر و نشر سوال؟
بگفت ای پسرقصه بر من مخوان / به دوزخ درافتادم از نردبان
#شعر_و_داستان
ترجمه منظوم قرآن - آقای تشکّری آرانی
آن کسانى که مىخورند ربا
چونکه خیزند بعد مرگ از جا
گیج و گولند و بى اراده و مست
گوییا دیوشان به تن زده دست
این چنیناند چونکه در دنیا
بیع را گفتهاند همچو ربا
لیک از سوى ایزد دانا
بیع شد حل و هم حرام ربا
آنکه پند خدا به او برسید
پس ز کار حرام دست کشید
آنچه بگذشته است هست او را
امرا و مىرود به سوى خدا
و انکه برگشت [سوى آن عصیان]
یار نار است و جاودانه در آن (275)
حق ربا را کند همه نابود
و دهد خیر صالحان را سود
و ندارد خداى حى قدیم
مهرورزى به کافران اثیم (276)
آنچه پرداخت مىکنید ربا
که فزاید منال مردم را
آن نگردد فزون به نزد خدا
وز زکوة آنچه کردهاید ادا
بهر رضوان خالق یکتا
پس دو چندان از آن رسد به شما (39)
#نظر شخصی و بیان مصادیق
در جامعه ی اسلامی هر ساختار اقتصادی که انسان ها را از کار و تلاش مولّد بازدارد و آنها را مشغول به أمور غیر مفید اقتصادی کند، قطعاً مطرود است. یکی از حکمت های تحریم قمار نیز همین است.بنابراین اگر ساختارهایی مثل بانک یا بورس و یا شغل هایی در جامعه، چنین عملکردی داشته باشند، از نظر فطری، عقلی و دینی پذیرفته نیست.
#متفرقه
اصل چهل و نهم قانون اساسی:
دولت موظف است ثروتهای ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوء استفاده از موقوفات، سوء استفاده از مقاطعه کاریها و معاملات دولتی، فروش زمینهای موات و مباحات اصلی، دایر کردن اماکن فساد و سایر موارد غیر مشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او به بیت المال بدهد. این حکم باید با رسیدگی و تحقیق و ثبوت شرعی به وسیله دولت اجرا شود.
#شرح کلی موضوع
مهمترین ویژگی حکومت اسلامی، عدالت یعنی عدم ظلم است.از نگاه قرآن یکی از مهمترین ظلم ها در جامعه، معاملات ربوی است. چرا که با ربا، اموال محرومان به ناحق به رباخواران منتقل می شود و در صورت شیوع این پدیده، جامعه دچار اختلاف طبقاتی شدید می شود به نحوی که در یک طرف اقلّیت مال اندوز و خودخواه و ظالم و در طرف دیگر أکثریّت محروم و مستضعف شکل می گیرد. از آثار خطرناک ربا این است که فرهنگ کار مولّد و مفید در میان مردم را از بین می برد و افراد جامعه را حریص به ثروت های بادآورده و بدون زحمت می کند.در مقابل قرآن توصیه کرده است نسبت به مهلت دادن و حتّی بخشش مقروضی که توان پرداخت دینش را ندارد. بنابراین حکومت اسلامی مأمور به مبارزه با معاملات ربوی است در هر شکل و ساختاری که باشد. حتّی قرآن با حیله هایی که به ظاهرسازی شرعی أعمال می پردازند نیز مخالفت نموده بنابراین إمام خمینی ره و رهبر انقلاب مدّظلّه العالی حیل ربا را نیز حرام می دانند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز دولت مکلّف به مبارزه با ربا شده است.أما نکته ی مهم این است که پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی و مسئولان باید همّت خود را بر پالایش و ویرایش نهادهای کشور از ربا معطوف کنند.