جزء 3 (فرهنگ انفاق)
سوره مبارکه بقره - 265
وَمَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِیتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَهَا ضِعْفَیْنِ فَإِنْ لَمْ یُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ ﴿۲۶۵﴾
#شرح کلی موضوع
یکی از محور های اصلی که در قرآن،انفاق است که علاوه بر اثرات مهم فردی، آثار بی بدیل اجتماعی هم دارد. انسان با انفاق، از آفت های دلبستگی به دنیا، دو رویی و نفاق و حرص و طمع، نجات پیدا می کند و طعم شیرین ایمان را می چشد. همچنین یکی از عوامل مهم دشمنی وکینه ورزی ها در جوامع چه در سطح خُرد و چه کلان، إختلاف طبقاتی است که راهکار اصلی قرآن برای کاهش آن، انفاق است. به نحوی که جامعه از دو قطب غنی و فقیر، به نحوی از تعادل برسد که عامّه ی مردم از نظر آسایش، شرایط نزدیک به هم داشته باشند. فخر فروشی، تجمّل و اسراف و از طرفی، فقر و محرومیت در آن نباشد. چنین جامعه ای می تواند بستر پرورش انسانها به درجات بالای ایمان و معرفت و عبودیت باشد. بنابراین منافعی که برای مردمش دارد، به مراتب ارزشمند تر از انفاق آنهاست. لذا قرآن، نتیجه ی انفاق مؤمنین را به باغی در زمینی مرتفع مثال زده که حتّی با رطوبت حاصل از شبنم ها، هم طراوت و شادابی خود را حفظ می کند. البته انفاق شکل های مختلف مالی، علمی و عملی دارد. دولت اسلامی باید بتواند با تکیه بر مردم و با سازماندهی و فراهم آوردن لوازم مشارکت آنها، اعتماد آنها را جلب نموده و از قدرت بزرگ انفاق مردمی برای رفع مشکلات جامعه در حوزه های مختلف استفاده کند.