جزء2 (مبارزه با رشوه خواری)
سوره مبارکه بقره - 188
وَلَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۱۸۸﴾
#روایات مرتبط
ترجمه: هدیهای که به کارگزاران داده میشود خیانت (در اموال) است.
ترجمه: نیک میدانید کسی که بر ناموس و جان و مال و احکام دین و پیشوایی مسلمین ولایت یافته نباید بخیل باشد تا بر تصاحب اموال مسلمانان حریص گردد و نباید جاهل باشد تا بواسطه جهل خود مردم را گمراه سازد و نباید ستمپیشه باشد تا در اثر ستم خود پیوند با آنان را بگسلد و نباید در چرخش اموال ظلم روا دارد تا گروهی را (بدون دلیل) بر گروه دیگر مقدم بدارد و نباید در حکم و داوری رشوهخوار باشد تا حقوق (مردم) را تباه کرده و آن حقوق را در برابر حدود الهی متوقف بدارد (در جایگاه حقیقی خود قرار ندهد) و نباید تعطیل کننده سنت پیامبر ص باشد تا امت را به هلاکت بکشاند.
ترجمه: پیامبر (صلی الله علیه و آله) در ادامه به من فرمودند «ای علی! دیری نپاید که مسلمانان پس از من با اموالشان آزموده میشوند. به واسطه دین خود بر خدا منت میگذارند و رحمت او را آرزو میکنند و خود را از خشم او در امان میدانند و با شبهههای دروغین و هواهای غفلتآفرین حرام او را حلال میشمارند. پس شراب را به نام آب انگور، حرام (رشوه) را به اسم هدیه و ربا را به عنوان معامله حلال میشمارند...
#نکات تفسیری
#امام و آقا
#داستان
1- در نهج البلاغه در داستان هدیه آوردن" اشعث بن قیس" مىخوانیم که او براى پیروزى بر طرف دعواى خود در محکمه امام على(ع) به خیال خام خود متوسل به رشوه شد و شبانه ظرفى پر از حلواى لذیذ به در خانه على ع آورد و نام آن را هدیه گذاشت حضرت على ع بر آشفته و فرمودند: «هَبِلَتْکَ الْهَبُولُ أَ عَنْ دِینِ اللَّهِ أَتَیْتَنِی لِتَخْدَعَنِی أَ مُخْتَبِطٌ أَنْتَ أَمْ ذُو جِنَّةٍ أَمْ تَهْجُرُ وَ اللَّهِ لَوْ أُعْطِیتُ الْأَقَالِیمَ السَّبْعَةَ بِمَا تَحْتَ أَفْلَاکِهَا عَلَى أَنْ أَعْصِیَ اللَّهَ فِی نَمْلَةٍ أَسْلُبُهَا جُلْبَ شَعِیرَةٍ مَا فَعَلْتُهُ وَ إِنَّ دُنْیَاکُمْ عِنْدِی لَأَهْوَنُ مِنْ وَرَقَةٍ فِی فَمِ جَرَادَةٍ تَقْضَمُهَا مَا لِعَلِیٍّ وَ لِنَعِیمٍ یَفْنَى وَ لَذَّةٍ لَا تَبْقَى...[1]». «سوگواران بر عزایت اشک بریزند، آمدهای از راه دین خدا مرا بفریبی؟! آیا در خردت نقصانی پدید آمده، یا دیوانه شدهای یا یاوه میسرایی؟! به خدا سوگند اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمانهاى آنها است به من دهند تا خداوند را به اندازه ربودن پوست جوى از دهان مورچهاى معصیت کنم، چنین نخواهم کرد، دنیاى شما از برگ جویدهاى در دهان ملخ براى من کمارزشتر است. على را با نعمتهاى فانى و لذتهاى زودگذر چه کار؟ ...»
2- در تاریخ زندگى پیغمبر اکرم ص مىخوانیم که: به او خبر دادند یکى از فرماندارانش رشوهاى در شکل هدیه پذیرفته، حضرت بر آشفت و به او فرمود: «کیف تاخذ ما لیس لک بحق؟» " چرا آنچه حق تو نیست مىگیرى" او در پاسخ با معذرت خواهى گفت:"لقد کانت هدیة یا رسول اللَّه" آنچه گرفتم هدیه بود اى پیامبر خدا. پیامبر ص فرمود:"أ رأیت لو قعد احدکم فى داره و لم نوله عملا أ کان الناس یهدونه شیئا؟"[2]. اگر شما در خانه بنشینید و از طرف من فرماندار محلى نباشید آیا مردم به شما هدیهاى مىدهند؟ سپس دستور داد هدیه را گرفتند و در بیت المال قرار دادند و وى را از کار برکنار کرد.
#نظر شخصی و بیان مصادیق
علاوه بر این، اقدامات فوری دیگری باید در ادارات و سازمانهای پر مراجعه انجام شود از جمله: برقراری نظام اطلاعرسانی دقیق و شفاف برای آگاه سازی شهروندان از حقوق خویش در هر اداره و ارگان عمومی، ایجاد مراکز و اسباب هدایت و راهنمایی ارباب رجوع، انجام نظرسنجی مداوم و پیگیرانه نسبت به نحوه خدمترسانی کارمندان.
#متفرقه
[1]- عبدالرضا باقی، "تأثیر رشوه در واپسگرایی جامعه"، نشریه مهندسی فرهنگی، مهر و آبان 1390 (با کمی تغییر)
#شرح کلی موضوع
یکی از مفاسد و بلیه های بزرگ اقتصادی و اجتماعی پدیده شوم «رشوه خواری» است. این پدیده گرچه پدیدهای نوظهور نبوده و مختص جامعه اسلامی ما نیز نمیباشد لکن وجود و رواج آن در ادارات و سازمانها بویژه در محاکم قضایی ما به هیچ وجه زیبنده جامعه و نظام اسلامی نیست و همه ارکان نظام از جمله دولت اسلامی باید با اقداماتی از قبیل ایجاد شفافیت اداری و اطلاعاتی، تکمیل پروژه دولت الکترونیک و برخورد قاطع با مفسدین با این پدیده به مبارزه همهجانبه برخیزند. قرآن کریم در آیه 188 سوره مبارکه بقره صریحاً رشوه دادن به قضات و حکمرانان را مصداق اکل مال به باطل دانسته و از آن نهی نموده است. روایات ما نیز رشوه به قضات را در حد کفر به خدا و رسول دانسته و رشوهدهنده، رشوهگیرنده و واسطه بین آنها را مستحق لعن الهی قلمداد نمودهاند. امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه، انسانهای رشوهگیرنده در حکم و قضاوت را در زمره کسانی برشمردهاند که نباید بر مال و جان و پیشوایی مسلمانان ولایت یابند. همچنین از زبان پیامبر (ص) آمدنِ زمانی را وعده دادهاند که در آن مسلمانان در اموال خود به فتنه افتاده و مال حرام (رشوه) را به عنوان هدیه حلال خواهند شمرد. رشوهخواری مفاسد اجتماعى متعدّدى به دنبال دارد، از جمله: بسط تبعیض، بیعدالتی و شکاف طبقاتی، یأس و نا امیدى ضعفا، جرأت و جسارت اقویا، فساد و تباهى حاکم و قاضى، تضییع اموال عمومی، شیوع فساد اداری، از بین رفتن اعتماد و آرامش عمومى، بدبینی و بیاعتمادی مردم به نظام اسلامی و ...
#آیات مرتبط
[1]- حضرت على (علیه السلام) در ذیل آیه شریفهى «أَکَّالُونَ لِلسُّحْتِ» فرمود: اینان کسانى هستند که مشکل مردم را حل نموده و در برابر، هدایاى آنان را مىپذیرند (بحار، ج 101، ص 273)