نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

جزء 27 (نقش مردم در مقاومت)

يكشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۰۲:۴۷ ب.ظ

سوره مبارکه حدید/ 25

 

لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ (25)

۹۸/۱۲/۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j27

نظرات  (۲۵)

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۱۷ محمدرضا سخایی

# نکات تفسیری

نکته جالب دیگر در جمله" لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ" این است که از" خود جوشى مردم" سخن مى‏گوید، نمى‏فرماید: هدف این بوده که انبیاء انسانها را وادار به اقامه قسط کنند، بلکه مى‏گوید: هدف این بوده که مردم مجرى قسط و عدل باشند! آرى مهم این است که مردم چنان ساخته شوند که خود مجرى عدالت گردند، و این راه را با پاى خویش بپویند.

تفسیر نمونه، ج‏23، ص: 373

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۲۳ محمدرضا سخایی

# نکات تفسیری

منظور از قیام در قرآن کریم نوعاً به معنای مقاومت است نه ایستادن عمودی این ایستادن یعنی ایستادگی; مردم برای اقامه قسط ایستادگی کنند: ﴿قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ[25] در آن آیه قرآن کریم می‌فرماید خدا یک موعظه می‌کند خدای سبحان به رسول خود فرمود: بگو! من شما را به یک امر موعظه می‌کنم و آن این است که برای حفظ احکام و حِکم الهی ایستادگی کنید, نه بایستید.. منظور از ایستادن همان مقاومت است, نه یعنی ایستادن عمودی, چون انسان حالاتی دارد از قیام و قعود و اضطجاع و استلقا و مانند آن و در بین این شئون و حالات, قوی‌ترین حالت، حالت ایستادن است که انسان هم به کار خود می‌رسد, هم جلو بیگانه را در حال ایستادن می‌گیرد, از آن به قیام و مقاومت و امثال ذلک تعبیر شده است; یعنی ایستادگی کنید, برای حفظ قسط و عدل قیام کنید, یعنی مقاومت کنید. آن که مقاوم نیست نشسته است, گرچه ایستاده عمودی باشد; آن که مقاوم است ایستاده است, گرچه نشسته باشد.﴿لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ به قسط قیام بکنید; یعنی این ستون فقرات شما باشد که عامل قیام شما قسط و عدل در همه امور باشد و برای اینکه این قیام معنای کامل خود که همان مقاومت است نشان بدهد, چون قسط و عدل را انسان بخواهد زنده کند و برای قسط و عدل مقاومت کند, کار دشواری است, فرمود ما به شما کمک فرستادیم و آن این است که آهن را خلق کردیم که با این آهن جلو بیگانه را بگیرید و نگذارید به این قسط و عدل شما آسیب برساند: ﴿وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ﴾

               آیت الله جوادی آملی، تفسیر تسنیم

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۲۸ محمدرضا سخایی

# آیات مرتبط

اگر مردم یک ملت خودشان قیام نکنند و در برابر ظلم مستکبران مقاومت نکنند، سرنوشتشان تغییر نخواهد کرد و از زیر سلطه آنها بیرون نخواهند رفت

إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ

ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‏ قَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیم‏

جمله إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ که در دو مورد از قرآن با تفاوت مختصرى آمده است، یک قانون کلى و عمومى را بیان مى‏کند، قانونى سرنوشت‏ساز و حرکت آفرین و هشدار دهنده! این قانون که یکى از پایه‏هاى اساسى جهان بینى و جامعه‏شناسى در اسلام است، به ما مى‏گوید مقدرات شما قبل از هر چیز و هر کس در دست خود شما است، و هر گونه تغییر و دگرگونى در خوشبختى و بدبختى اقوام در درجه اول به خود آنها بازگشت مى‏کند، شانس و طالع و اقبال و تصادف و تاثیر اوضاع فلکى و مانند اینها هیچکدام پایه ندارد، آنچه اساس و پایه است این است که ملتى خود بخواهد سربلند و سرفراز و پیروز و پیشرو باشد، و یا به عکس خودش تن به ذلت و زبونى و شکست در دهد، حتى لطف خداوند، یا مجازات او، بى‏مقدمه، دامان هیچ ملتى را نخواهد گرفت، بلکه این اراده و خواست ملتها، و تغییرات درونى آنهاست که آنها را مستحق لطف یا مستوجب عذاب خدا مى‏سازد.

به تعبیر دیگر: این اصل قرآنى که یکى از مهمترین برنامه‏هاى اجتماعى اسلام را بیان مى‏کند به ما مى‏گوید هر گونه تغییرات برونى متکى به تغییرات درونى ملتها و اقوام است، و هر گونه پیروزى و شکستى که به قومى رسید از همین جا سرچشمه مى‏گیرد، بنا بر این آنها که همیشه براى تبرئه خویش به دنبال" عوامل برونى" مى‏گردند، و قدرتهاى سلطه‏گر و استعمار کننده را همواره عامل بدبختى خود مى‏شمارند، سخت در اشتباهند، چرا که اگر این قدرتهاى جهنمى پایگاهى در درون یک جامعه نداشته باشند، کارى از آنان ساخته نیست.

تفسیر نمونه، ج‏10، ص: 146

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۲۹ محمدرضا سخایی

# متفرقه

سردار سلیمانی: جنگ و جبهه را مردم اداره کردند

«در جنگ، تقریبا اداره عمومی جنگ - منهای بخشهای تخصصی جنگ مثل خرید تسلیحات- بیش از نود درصد توسط مردم ارائه میشد. این جنگ از استشنایی ترین حوادث دنیا بوده است. یک جامعه ای که از 600 هزار نفر که قابلیت حضور در جنگ داشته 120 هزار نفر ایثارگر داشته باشد و بعد خودش اداره جنگ را بر عهده گیرد استثنایی هست. همه جای کشور ما اینگونه بود.

من یادم هست که در گیلان غرب بودیم که کاروانهایی از جیرفت آمده بودند و آن قدر مرکبات آوردند که خرمنهای بزرگی از میوه ایجاد شده بود. از مناطق محروم به جبهه کمک ارسال میشد.از منطقه محروم زابل که واقعا خودش مرکز محرومیت است، کاروانهایی به سمت جبهه می آمد که آدم متحیر میشد. جبهه را اداره میکردند.»

سخنرانی در جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در برج میلاد تهران

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۳۲ محمدرضا سخایی

#بزرگان

 

استاد طاهرزاده: «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» برای آن که مردم جهت اقامه‌ی قسط به‌پا خیزند.

هدف اولِ ارسال رسولان قیام به قسط است تا مردم خودشان به‌پا خیزند نه آن‌که پیامبران به هر قیمتی اقامه‌ی قسط کنند، اگر مردم خواستند خودشان قیام کنند و درگیر موضوع شوند تا اولاً: جبهه مقابل خود را بشناسند. ثانیاً: بدانند برای اقامه قسط باید خود هزینه کنند و پیامبران شرایط چنین انتخابی را فراهم نمودند و آن‏ها را از انتخاب‏های خطا آزاد کردند و موفقیت در این امر مربوط به مردم است که اقدام بکنند یا نکنند. پس وقتی در روایت داریم: «ارتَّد الناس بعد رسول الله الا ثلاثه» بعد از رسول خدا (ص) همه به نحوی منحرف شدند مگر سه نفر، باید بگوییم مردم کوتاهی کردند یا رسول خدا؟ در حالی‌که رساندن کتاب و میزان به عهده‌ی پیامبران بود و قیام به قسط به عهده‌ی مردم می‌باشد.



 

مردم باید تلاش کنند خود را در تاریخی که شروع شده شکل دهند و این جا است که مافوق عدالت، آزادی به میان می‏ آید و نباید با هر شیوه‏ای به اهداف خود رسید و آزادی انسان‏ها را زیر پا گذاشت و به همین جهت علی (ع) حاضر نیستند مثل معاویه با زیر پاگذاردن آزادی مردم، عمل کنند و به هر قیمتی به اهداف خود برسند.



 

در معنای «قسط» باید متوجه ضد آن یعنی «جُور» شد که به معنای دادن حقِ یکی به دیگری است هر چند خودش هم راضی باشد پس قسط یعنی حق کسی را دادن و دین آمده تا حقوق در همه جا و در همه چیز رعایت شود. هدف در حرکت انبیاء آن است که مردم به شعوری برسند که حقوق هر چیزی و هر کسی رعایت شود و در این راستا به پا خیزند تا مقسِط شوند و قاسط مقابل این هدف قرار دارد و تلاش دارد این اتفاق نیفتد - مثل معاویه -.

 

هدف از ارسال رسولان را یکی قیام مردم به قسط مطرح کرد و دیگر «وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیز» با توجه به واژه‌ی «عَلِمَ» که هم به معنای دانستن است و هم به معنای نشانه‏ گذاری، می‏ توان در معنای آیه گفت: رسولان را با آن لوازم فرستادیم تا خداوند نشانه بگذارد که چه کسی او و رسولان‏اش را بالغیب یاری می کند، یعنی وقتی رسول در صحنه نیست و با رحلت خود غایب شده است، اینان آن مؤمنین واقعی هستند که به شخصیت‏ها حتی به شخصیت رسول هم بند نیستند و در غیبت رسول هم او را با پیروی از سنت ‏اش یاری می‏ کنند. اینان آن‏هایی‏ اند که خداوند نشانه‏ های خاصی برایشان قائل است و تأکید بر اهمیت مؤمنین آخرالزمان نیز در این راستا می‏ تواند باشد و این که فرمود خدا را یاری کنید از جهت ضعف خداوند نیست زیرا که او قوی و عزیز است، بلکه برای آن است که بندگان زندگی را با آزادی برای خود شکل دهند.

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۳۸ محمدرضا سخایی

# امام

حضرت امام حذف کردن مردم از عرصه تصمیم گیری و حذف از حضور اجتماعی سیاسی را شیطنت دشمنان می دانند.

 

بیدار باشید! توجه کنید! اینها با توطئه‏هایشان می‏خواهند کار را انجام بدهند، نمی‏توانند با دخالت نظامی‏کار بکنند، اینها می‏خواهند با شیطنتهایشان کار خودشان را انجام بدهند. آن وقت شیطنت این بود که سیاست از مذهب خارج است و بسیار ضرر به ما زدند و ما بسیار ضرر خوردیم و آنها هم بسیار نفع بردند. این مطلب شکست خورده. حالا می‏گویند که سیاست حق مجتهدین است یعنی، در امور سیاسی در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقیشان بروند سراغ کارشان. یعنی مردم بروند سراغ کارشان، هیچ کار به مسائل اجتماعی نداشته باشند، و چند نفر پیرمرد ملاّ بیایند دخالت بکنند. این از آن توطئه سابق بدتر است برای ایران  . برای اینکه، آن یک عده از علما را کنار می‏گذاشت. منتها به واسطه آنها هم یک قشر زیادی کنار گذاشته می‏شوند، این تمام ملت را می‏خواهد کنار بگذارد. یعنی نه اینکه این می‏خواهد مجتهد را داخل کند، این می‏خواهد مجتهد را با دست همین ملت از بین ببرد. باید دانشگاهیها متوجه باشند که اگر چنانچه افرادی در دانشگاه هستند که شیطنت دارند می‏کنند، اینها را باید توجه کنند که گول اینها را نخورند. خودشان دخالت در امور انتخابات بکنند. انتخابات سرنوشت حتی شمایی که در آنجا هستید را تعیین می‏کند. یک امری که سرنوشت آحاد ملت در دست اوست، وظیفۀ آحاد ملت است که در آن دخالت کند.)

 

صحیفه امام جلد18، صفحه368

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۳۹ محمدرضا سخایی

# آقا

اگر مردم در میدان حضور داشتند و قیام به قسط می کردند چنین اتفاقی نمی افتاد که هم شیخ فضل الله به شهادت برسد و هم 50 سال مملکت زیر چکمه های پهلوی ها باشد.

 

یک نوع از گناهان، گناهان جمعى ملتهاست. بحث یک نفر آدم نیست که خطایى انجام دهد و یک عده از آن متضرر شوند؛ گاهى یک ملت یا جماعت مؤثرى از یک ملت مبتلا به گناهى مى‏شوند. این گناه هم استغفار خودش را دارد. یک ملت گاهى سالهاى متمادى در مقابل منکر و ظلمى سکوت مى‏کند و هیچ عکس‏العملى از خود نشان نمى‏دهد؛ این هم یک گناه است؛ شاید گناه دشوارترى هم باشد؛ این همان «انّ اللَّه لا یغیّر ما بقوم حتّى یغیّروا ما بانفسهم» است؛ این همان گناهى است که نعمت‏هاى بزرگ را زایل مى‏کند؛ این همان گناهى است که بلاهاى سخت را بر سر جماعت‏ها و ملتهاى گنهکار مسلط مى‏کند. ملتى که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که‏ مجتهد بزرگى مثل شیخ فضل الله نورى را بالاى دار بکشند و دم نزدند؛ دیدند که او را بااینکه جزو بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم اینکه با جریان انگلیسى و غرب‏گراى مشروطیت همراهى نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند و پنجاه سال بعد چوبش را خوردند: در همین شهر تهران مجلس مؤسسانى تشکیل شد و در آنجا انتقال سلطنت و حکومت به رضا شاه را تصویب کردند. آن‏ها یک عده آدم خاص نبودند؛ این یک گناه ملى و عمومى بود. [1]

بیانات در دیدار کارگزاران نظام‏، 08/ 08/ 1384

 

 

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۴۰ محمدرضا سخایی

# آقا

پیروزی انقلاب وابسته به حضور توده های مردم در صحنه بوده و تداوم آن هم وابسته به همین عامل است.

بدانید که اگر ایمان به توده مردم نبود این انقلاب حالا حالاها پیروز نشده بود، به دلیل اینکه این مملکت سابقه انقلاب زیاد داشته، مبارزه و جنبش در این مملکت زیاد شده، در تمام این جنبشها آنچه متکی به توده مردم بود پیروز شد، آنچه متکی به یک قشر خاص بود، سرکوب شد و انقلاب خود تا آن وقتی که دقیقا به سطح توده مردم کشیده نشده بود، یک انقلاب ناپایدار و متزلزل بود و معلوم نبود که بتواند پیروز بشود... تداوم این انقلاب هم در صورتی خواهد بود که در سطح توده های مردم باشد.

12/4/59

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۴۱ محمدرضا سخایی

# آقا

این فریاد انتقام که در سراسر ایران به‌گوش می‌رسد، در واقع سوخت حقیقی موشکهایی بود که پایگاه آمریکا را زیر و رو کرد.

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۴۲ محمدرضا سخایی

# آقا

در گذشته شنفته‌ایم که بعضی‌ها گفته‌اند: «ما که آمدیم مسئولیت پیدا کردیم، توانستیم سایه‌ی جنگ را از سر کشور برداریم».

نه، این حرف‌ها، حرف‌های درستی نیست. از بنده بشنوید، آنچه سایه‌ی جنگ را، سایه‌ی تعرض دشمن را در طول این سال‌های متمادی از سر این کشور رفع کرده، حضور مردم بوده است.

10/2/96

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۴۶ محمدرضا سخایی

# روایات

حضرت به مالک اشتر میفرماید: توجه و میل تو به توده مردم باشد زیرا آنها با استقامت خود و مهیا بودن در برابر دشمن، جامعه اسلامی را حفظ می کنند.

وَ إِنَّمَا عِمَادُ الدِّینِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ فَلْیَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ وَ مَیْلُکَ مَعَهُمْ

همانا ستون دین، و جمعیّت مسلمانان، و مهیّا شدگان براى جنگ با دشمن توده مردمند، پس باید توجّه و میل تو به آنان باشد.

نهج البلاغه نامه 53

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۴۷ محمدرضا سخایی

# روایات

نقش حضور مردم در پذیرفتن حکومت توسط امیرالمومنین

أَمَا وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى کِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِکَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَیْتُمْ دُنْیَاکُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِی مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ

نهج البلاغه خطبه 3

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۴۹ محمدرضا سخایی

# روایات

لزوم همراهی مردم در تحقق عدالت

- و من کلام له ( علیه‏السلام  ) فی أمر البیعة لَمْ تَکُنْ بَیْعَتُکُمْ إِیَّایَ فَلْتَةً وَ لَیْسَ أَمْرِی وَ أَمْرُکُمْ وَاحِداً

إِنِّی أُرِیدُکُمْ لِلَّهِ وَ أَنْتُمْ تُرِیدُونَنِی لِأَنْفُسِکُمْ أَیُّهَا النَّاسُ أَعِینُونِی عَلَى أَنْفُسِکُمْ  وَ ایْمُ اللَّهِ لَأُنْصِفَنَّ الْمَظْلُومَ مِنْ ظَالِمِهِ وَ لَأَقُودَنَّ الظَّالِمَ بِخِزَامَتِهِ حَتَّى أُورِدَهُ مَنْهَلَ الْحَقِّ وَ إِنْ کَانَ کَارِهاً

 نهج البلاغه خطبه 136

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۵۲ محمدرضا سخایی

#روایات

 أَعْظَمُ مَا افْتَرَضَ سُبْحَانَهُ مِنْ تِلْکَ الْحُقُوقِ حَقُّ الْوَالِی عَلَى الرَّعِیَّةِ وَ حَقُّ الرَّعِیَّةِ عَلَى الْوَالِی فَرِیضَةٌ فَرَضَهَا اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِکُلٍّ عَلَى کُلٍّ فَجَعَلَهَا نِظَاماً لِأُلْفَتِهِمْ وَ عِزّاً لِدِینِهِمْ‏ فَلَیْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِیَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِیَّةِ فَإِذَا أَدَّتْ الرَّعِیَّةُ إِلَى الْوَالِی حَقَّهُ وَ أَدَّى الْوَالِی إِلَیْهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَیْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ الدِّینِ وَ اعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ الْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلَالِهَا  السُّنَنُ‏  فَصَلَحَ بِذَلِکَ الزَّمَانُ وَ طُمِعَ فِی بَقَاءِ الدَّوْلَةِ وَ یَئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاء

بزرگترین چیزى که از این حقوق واجب فرمود حقّ حاکم بر رعیّت، و حقّ رعیّت بر حاکم است، این فریضه‏اى است که خداوند براى هر یک نسبت به دیگرى واجب نموده، و این حقوق را موجب برقرارى الفت، و ارجمندى دینشان قرار داد. رعیّت اصلاح نشود مگر به صلاح حاکمان، و حاکمان اصلاح نگردند مگر به استقامت رعیّت. پس زمانى که رعیّت حقّ والى را ادا کرد، و والى هم حقّ رعیّت را رعایت نمود، حق میان ایشان ارجمند گردد، و راههاى دین برپا شود، و نشانه‏هاى عدالت اعتدال گیرد، و سنّت‏ها در مجراى خود روان شود، و زمان آراسته و شایسته گردد، و به دوام دولت امید رود، و مطامع دشمنان به یأس مبدّل گردد

خطبه 215 نهج البلاغه

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۵۷ محمدرضا سخایی

#روایات

برای اقامه حق یاری مردم لازم است و رهبر جامعه به تنهایی نمیتواند اقامه حق کند

 و لکن من واجب حقوق الله على عباده النصیحة بمبلغ جهدهم و التعاون على اقامة الحق بینهم و لیس امرؤ و ان عظمت فی الحق منزلته و تقدمت فی الدین فضیلته بفوق ان یعان على ما حمله الله من حقه و لا امرؤ و ان صغرته النفوس و اقتحمته العیون بدون ان یعین على ذلک او یعان علیه‏» . . . ولیکن از واجب‏ترین حقوق خداوندى بر بندگان این است که تا حد توان در نصیحت و راهگشایى هم بکوشند، و در اقامه حق در جامعه یار هم باشند . در گزاردن حق کسى از اعانت‏بى‏نیاز نیست، هر چند منزلت او در برابر حق والا و در فضیلت دیندارى مقدم فرض شود

خطبه 215

۱۹ اسفند ۹۸ ، ۱۴:۰۷ محمدرضا سخایی

آیت الله مصباح یزدی: حکومت های دیکتاتوری با استفاده از انواع ابزار نظامی و غیر نظامی و سایر نیرنگ ها و شگردها، پایه های حکومت خود را مستحکم می کنند... اما حکومت های مردمی قدرت خویش را از توده مردم اخذ می کنند و اتکایشان به زور بازو و قدرت و ثروت و افراد و گروه های خاص نیست. اتکای حکومت مردمی به عموم مردم است، خواه حکومت اسلامی باشد یا حکومت عرفی و سکولار... ما نیز هیچ‌گاه نقش مردم را نفی نمی کنیم، بلکه بر اهمیت آن تأکید داریم. تا کمک مردم نباشد، فعالیت های اجتماعی و به طریق اولی کار حکومت به سامان نمی رسد، اما در عین حال نباید آن را با مشروعیت خلط کرد.

نظریه حقوقی اسلام، ج ۲ ص ۲۰۳-۲۰۴

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۱۰:۳۹ محمدرضا سخایی

# آقا

حضرت آقا: با توجه به فرمایش امام حسین(ع)، ایستادگی در برابر استکبار و مبارزه با آن به عنوان مصداق سلطان جائر در دوره ما، وظیفه همه مردم است:

(شرکت در راهپیمایی روز قدس مصداق موضع گیری در برابر رژیم صهیونیستی است)

"در یکی از منازلِ بینِ راه، امام حسین (علیه السّلام) ایستاد خطبه خواند: اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ رَسولَ الله صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ قالَ مَن رَأَى سُلطاناً جائِراً مُستَحِلّاً لِحُرُمِاتِ الله ناکِثاً لِعَهدِ الله ... یَعمَلُ فی عِبادِ الله بِالجَورِ وَ العُدوانِ و لَم یُغیِّرُ عَلَیهِ بِقَولٍ وَ لا فِعلٍ کانَ حَقّاً عَلَى الله اَن یُدخِلَهُ مَدخَلَه.(۱) خیلی حرف بزرگی است، خیلی حرف عجیبی است؛ اوّلاً خطاب به ناس است، ما هم جزو ناسیم؛ این خطاب، خطاب به ما هم هست. خطاب به مؤمنین نیست، خطاب به آن عدّه‌ی همراهان فقط نیست؛ خطاب به بشریّت است، نه فقط در آن زمان، در همه‌ی زمانها تا امروز. از قول پیغمبر نقل میکند، دارد فلسفه‌ی حرکت خودش را بیان میکند؛ میگوید من دارم به حرف پیغمبر عمل میکنم، پیغمبر به من دستور داده که این کار را بکنم. پیغمبر چه فرموده؟ مَن رَأَى سُلطاناً جائِرا؛ فرمود که هر کس یک قدرتی را، یک قدرت ستمگری را مشاهده کند -سلطان فقط به معنای پادشاه نیست؛ سلطان یعنی قدرت؛ امروز سلطان، جبهه‌ی کفر و استکبار است، جبهه‌ی صهیونیسم و آمریکا است؛ این سلطان است؛ می‌بینید ستمِ امروزِ دنیا را که این ستم همه جا گسترده است: جنگ‌افروزی، فشار استعمار، مکیدن خون ملّتها، فشار آوردن به ملّتها، ایجاد جنگهای داخلی و بقیّه‌ی فجایعی که امروز استکبار انجام میدهد- یَعمَلُ فی عِبادِ الله بِالجَورِ وَ العُدوان؛ نمیگوید «یعمل فی المؤمنین»؛ این چیزی که موجب میشود شما وظیفه پیدا کنید، این نیست که آن قدرت با مؤمنین بد عمل کند؛ نه، یَعمَلُ فی عِبادِ الله؛ در بین بندگان خدا، در بین آحاد بشر، هر جبهه‌ای، هر قدرتی، هر مرکز ستمگری که در بین مردم این کارها را انجام بدهد: یَعمَلُ فی عِبادِ الله بِالجَورِ وَ العُدوان، آن وقت نتیجه چیست؟ وظیفه چیست؟ و لَم یُغَیِّر عَلَیهِ بِقَولٍ وَ لا فِعل، کسی که یک چنین قدرتی را در مقابل خودش ببیند و در مقابل او موضع نداشته باشد، موضع نگیرد، مخالفت نکند ــ حالا این مخالفت گاهی با قول است، گاهی با فعل است؛ هر دو جور؛ گاهی اقتضا میکند شما در مقابل قدرت ستمگر وارد عمل بشوید، گاهی شرایط مناسب برای وارد عمل شدن نیست، اقلّاً موضع بگیرید؛ ببینید! اینها تکلیف امروز ما را مشخّص میکند ــ کانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ اَن یُدخِلَهُ مُدخَلَه، خدای متعال حقّی بر عهده‌ی خودش قرار داده که این کسی را که در مقابل ظلم و جور و عدوانِ به عبادالله موضع نمیگیرد و حرکت نمیکند، به همان جایی، به همان سرنوشتی دچار کند که آن ظالم را دچار خواهد کرد، یعنی جهنّم؛ مسئله این است. امام حسین میگوید من برای این حرکت کردم.

۱۳۹۸/۰۷/۲۱

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۱۰:۴۲ محمدرضا سخایی

# آیات مرتبط

نتیجه عدم همراهی مردم با ولی خدا

بنی اسرائیل به سبب نافرمانی شان از حضرت موسی ع در جهاد با دشمنان دچار حیرت و سرگردانی چهل ساله شدند

قالُوا یا مُوسى‏ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فیها فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّکَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُون‏ (24) قالَ رَبِّ إِنِّی لا أَمْلِکُ إِلاَّ نَفْسی‏ وَ أَخی‏ فَافْرُقْ بَیْنَنا وَ بَیْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقینَ (25)قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَیْهِمْ أَرْبَعینَ سَنَةً یَتیهُونَ فِی الْأَرْضِ فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفاسِقینَ (26) مائده

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۱۰:۴۵ محمدرضا سخایی

# آیات مرتبط

عذاب دشمنانی که به دنبال اخراج رسول بودند و نقض عهد کردند بر عهده مردم گذاشته شده است.

أَ لا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَ تَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ (13) قاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدیکُمْ وَ یُخْزِهِمْ وَ یَنْصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَ یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنین‏

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۱۰:۴۷ محمدرضا سخایی

# آیات مرتبط

(هود :  112) فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ و مَنْ تابَ مَعَکَ وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیر

1-اهمیت استقامت مردم

در حدیث معروفى از ابن عباس چنین مى‏خوانیم:

ما نزل على رسول اللَّه (ص) آیة کانت اشد علیه و لا اشق من هذه الایة، و لذلک قال لاصحابه حین قالوا له اسرع الیک الشیب یا رسول اللَّه! شیبتنى هود و الواقعه ( تفسیر مجمع البیان جلد 5 صفحه 199)

" هیچ آیه‏اى شدید و مشکلتر از این آیه بر پیامبر ص نازل نشد و لذا هنگامى که اصحاب از آن حضرت پرسیدند چرا به این زودى موهاى شما سفید شده و آثار پیرى نمایان، گشته، فرمود مرا سوره هود و واقعه پیر کرد!.

و در روایت دیگرى مى‏خوانیم: هنگامى که آیه فوق نازل شد پیامبر فرمود:

شمّروا، شمّروا، فما رئى ضاحکا

:" دامن به کمر بزنید، دامن به کمر بزنید (که وقت کار و تلاش است) و از آن پس پیامبر هرگز خندان دیده نشد"! (تفسیر نمونه، ج‏9، ص: 258)

2- پایدارى رهبر بدون همراهى و پایدارى امّت بى‏نتیجه است. «وَ مَنْ تابَ مَعَکَ»(تفسیر نور)

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۱۲:۰۲ محمدرضا سخایی

#آقا

(نظر شخصی: حضور مردمی در راهپیمایی روز قدس دفاع از فلسطین و مصداق آیه «لیقوم الناس بالقسط» است)

"راه‌پیمایی روز قدس که دفاع از فلسطین است به وسیله‌ی حضور مردمی، همیشه مهم است، امسال مهم‌تر است به خاطر این کارهای خیانت‌باری که بعضی از دنباله‌های آمریکا دارند در منطقه انجام میدهند برای جا انداختن «معامله‌ی قرن» که البتّه جا نخواهد افتاد و هرگز تحقّق هم پیدا نخواهد کرد؛ و آمریکا و دنباله‌هایش حتماً در این قضیّه هم شکست خواهند خورد. فرقشان با گذشته‌ها این است که حالا صریحاً میگویند که میخواهیم مسئله‌ی فلسطین را کأن‌لم‌یکن کنیم و حذف کنیم از مسائل مطرح دنیا، که البتّه چنین کاری را نخواهند توانست و ناکام خواهند ماند."

8/3/98

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۱۲:۰۶ محمدرضا سخایی

# آقا

اثرات مقاومت ملت فلسطین

یک روز دشمنِ آنها از امروز ضعیفتر بود، اما توانست بر ملت فلسطین تسلّط پیدا کند؛ چون مقاومت نبود. امروز دشمنشان صد برابر از آن روز قویتر است، اما در مقابل ملت فلسطین دچار ناتوانی است؛ چون این ملت ایستاده و قیام کرده است. معنای ایستادگی امّت اسلامی در هر نقطه‌ای که باشد، این است. امروز همین جمعیت فلسطینىِ مظلوم که روزانه دچار مصائب و قساوتهای رژیم صهیونیستی هستند، توانسته‌اند آن رژیم ظالم و ناحق را دچار اختلال کنند. امروز بسیاری از کشورهای عربی و همسایه‌های فلسطین، اگر مورد تهاجم اسرائیل نیستند، به برکت مقاومتی است که آن مردم مظلوم میکنند. آنها به گردن همه امّت اسلام و ملتهای عرب - بخصوص همسایگان فلسطین - حقّ بزرگی دارند.

82/7/2

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۱۲:۰۷ محمدرضا سخایی

# آقا

عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از غزه بعد از ۳۸ سال اشغال غزه، حادثه‌ی بسیار مهمی است....عده‌یی میخواهند وانمود کنند که این عقب‌نشینی بر اثر مذاکره بود؛ این حرف خیلی کودکانه است. در طول ۷۰ سال اشغال فلسطین، صهیونیست‌ها از یک متر خاک اشغالی با مذاکره عقب ننشستند؛ مذاکره کدام است!؟ این عقب‌نشینی بر اثر مقاومت فلسطینیها بود. حادثه‌ی اول، عقب‌نشینی و فرار از جنوب لبنان بود؛ این هم حادثه‌ی دوم است که بر اثر مقاومت پیش آمد. ملت فلسطین بداند، گروه‌های جهادی فلسطین بدانند؛ در این دام نیفتند که خیال کنند مذاکره غزه را آزاد کرد؛ نخیر، مذاکره غزه را آزاد نکرد؛ هیچ نقطه‌ی دیگر را هم آزاد نکرد؛ تا ابد هم هیچ جا را آزاد نخواهد کرد. آنچه غزه را آزاد کرده، فشار مقاومت ملت فلسطین بوده است؛ آنها ناچار شدند.

84/5/25

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۰۶:۱۲ محمدرضا سخایی

# کرونا

جمله سردار سلیمانی گریز خوبی برای بحث کرونا دارد. همانطور که در جنگ بیش از نود درصد آن توسط مردم و کمک های مردمی اداره میشد، در مورد این اوضاع جامعه در این وضعیت هم نقش مردم بسیار پررنگ است و مردم فکر نکنند تنها مسئولین باید کارها را انجام دهند، نه در بسیاری از موارد مردم میتواند به مسئولین کمک کنند که الحمدلله در کشور ما در این مدت گذشته شاهد فداکاریها و کمکهای خالصانه توده مردم از اقشار مختلف بوده ایم که در هیچ کشوری نمونه آنرا نمیتوان مشاهده کرد و فرق جمهوری اسلامی با سایر کشورها در چنین ابتلائاتی مشخص می شود که مردم خودشان را نسبت به یکدیگر و نسبت به کشورشان مسئول میدانند.

چند نمونه از کمکهای مردمی: ساختن ماسک در خانه و هدیه به بیمارستانها، کمکهای نقدی به بیمارستانها، حضور داوطلبانه روحانیون جهادی در بیمارستانها به عنوان همراه بیمار، ضدعفونی کردن سطح شهر توسط هیئات مذهبی و نیروهای مقاومت بسیج، کمک رسانی نیروهای جهادی جهت تهیه اقلام مورد نیاز به خانواده هایی که امکان بیرون رفتن از خانه را نداشتند و.....

۱۷ اسفند ۹۹ ، ۱۱:۵۸ محمدرضا سخایی

#آقا

الان کشور خود ما کشور اسلامی است و از بسیاری از جوامع دنیا هم انصافاً بهتر و پاکیزه‌تر و طاهرتر است امّا در عین حال شما ببینید خیلی از مشکلات داخل کشور ما ناشی از نبودن همین صفت است؛ صدق‌الحدیث نیست، راستگویی نیست. راستگویی یعنی چه؟ یعنی شما حرفی را که میزنید، مطابق با واقع باشد. اگر دانستید مطابق با واقع است و گفتید، این راست است؛ اگر نه، نمیدانید مطابق واقع است یا نیست امّا میگویید، این صدق نیست. «صدق» عبارت است از اینکه شما چیزی را که میدانید مطابق واقع است، بیان میکنید. فضای مجازی را ملاحظه کنید که بر اثر حرف، شایعه، دروغ، خلاف، تهمت، نسبت بدون واقعیّت به این، به آن، به بالا، به پایین، به همدیگر، یک فضای دروغ در کشور به وجود می‌آید؛ ببینید، اینها اشکال است
. پس اوّل «صِدقُ الحَدیث» [یعنی] همه‌ سعی کنیم راست بر زبان جاری کنیم. دوّم:وَ صِدقُ النّاسبا مردم هم صادق باشید؛ با مردم با تقلّب و خدعه و فریب و دورویی برخورد نکنید. «صدق النّاس» یعنی صدق عمل با مردم؛ انسان در مواجهه‌ی با مردم با صداقت وارد بشود، با کلک و دروغ و فریب و مانند اینها با مردم برخورد نکند. اگر ما در مسائل گوناگون اجتماعی‌مان، سیاسی‌مان، انتخاباتمان، و مانند اینها، همین یک مورد را مراعات کنیم، ببینید چقدر دنیا آباد خواهد شد؛ «و صدق النّاس». این هم دوّم. ۱۳۹۷/۱۲/۱۲

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی