نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

جزء 20 (جهت گیری مقاومت خدمت به مستضعفان)

يكشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۰۲:۳۹ ب.ظ

سوره مبارکه قصص/ 5

 

وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ (5)

۹۸/۱۲/۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j20

نظرات  (۴۸)

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۱۱ حمید رضا رشدی

# آیات مرتبط

نساء / 75 : وَ ما لَکُمْ‏ لا تُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیراً (75)

اعراف / 75 : قالَ الْمَلَأُ الَّذینَ اسْتَکْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذینَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ صالِحاً مُرْسَلٌ مِنْ رَبِّهِ قالُوا إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ (75)

اعراف / 137 : وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتی‏ بارَکْنا فیها وَ تَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنى‏ عَلى‏ بَنی‏ إِسْرائیلَ بِما صَبَرُوا وَ دَمَّرْنا ما کانَ یَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما کانُوا یَعْرِشُونَ (137)

حج / 41 : الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ (41)

نور / 55 و 56 : وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ (55) وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (56)

شعراء / 111 تا 115 : قالُوا أَ نُؤْمِنُ لَکَ وَ اتَّبَعَکَ الْأَرْذَلُونَ (111) قالَ وَ ما عِلْمی‏ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ (112) إِنْ حِسابُهُمْ إِلاَّ عَلى‏ رَبِّی لَوْ تَشْعُرُونَ (113) وَ ما أَنَا بِطارِدِ الْمُؤْمِنینَ (114) إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذیرٌ مُبینٌ (115)

قصص / 4 و 5 : إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ یَسْتَحْیی‏ نِساءَهُمْ إِنَّهُ کانَ مِنَ الْمُفْسِدینَ (4) وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ (5)

قصص / 76 و 77 : إِنَّ قارُونَ کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسى‏ فَبَغى‏ عَلَیْهِمْ وَ آتَیْناهُ مِنَ الْکُنُوزِ ما إِنَّ مَفاتِحَهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُولِی الْقُوَّةِ إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْفَرِحینَ (76) وَ ابْتَغِ فیما آتاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنْیا وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدینَ (77)

زخرف / 54 : فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ  إِنَّهُمْ کاَنُواْ قَوْمًا فَاسِقِینَ(54)

انسان / 8 و 9 : وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً (8)إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً (9)

منافقون / 7 : هُمُ الَّذینَ یَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلى‏ مَنْ‏ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى یَنْفَضُّوا وَ لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنَّ الْمُنافِقینَ لا یَفْقَهُونَ (7)

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۱۶ حمید رضا رشدی

# تفسیر

ذیل نساء / 75 :

آیه شریفه به این دسته از مردم مى‏فرماید اگر ایمان به خدایتان ضعیف است، حد اقل غیرت و تعصب که دارید، و همین غیرت و تعصب اقتضا مى‏کند از جاى برخیزید و شر دشمن را از سر یک مشت زن و بچه و مردان ضعیف کوتاه کنید ... و در آیه این مستضعفین بعضى از مؤمنین و پاره‏اى از آنها فرض شده‏اند، چون همان طور که قبلا خاطرنشان ساختیم کسانى هستند که اللَّه و ربوبیت او را قبول دارند، و مى‏گویند: " رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَةِ ..."، و علاوه بر این که مؤمنند مظلوم و بیچاره و معذبند و داد مظلومى سر مى‏دهند استغاثه و التماس مى‏کنند، که (پروردگارا ما را از این شهرى که اهلش ستمکارند نجات بده ...)

ترجمه المیزان، ج4، ص672 و 673

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۱۸ حمید رضا رشدی

# تفسیر

ذیل نساء / 75 :

# تفسیر

ذیل نساء / 75 :

در آیه گذشته از مؤمنان دعوت به جهاد شده، ولى روى ایمان به خدا و رستاخیز. و استدلال سود و زیان تکیه شده است، اما این آیه دعوت به سوى جهاد بر اساس تحریک عواطف انسانى مى‏کند و مى‏گوید:" چرا شما در راه خدا و در راه مردان و زنان و کودکان مظلوم و بى‏دفاعى که در چنگال ستمگران گرفتار شده‏اند مبارزه نمى‏کنید آیا عواطف انسانى شما اجازه مى‏دهد که خاموش باشید و این صحنه‏هاى رقت بار را تماشا کنید".

نمونه، ج4، ص9

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۱۹ حمید رضا رشدی

#تفسیر
ذیل نساء 75
پیام‏ها:

1- مسلمانان باید نسبت به هم، غیرت و تعصّب مکتبى داشته باشند و در برابر ناله‏ها و استغاثه‏ها بى تفاوت نباشند. ما لَکُمْ‏ ...

2- از اهداف جهاد اسلامى، تلاش براى رهایى مستضعفان از سلطه ستمگران است. «فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ»

3- اسلام مرز نمى‏شناسد، هرجا که مستضعفى باشد، جهاد است. «وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ»

4- ارتش اسلام باید به حدى مقتدر باشد که نجات بخش تمام محرومان جهان باشد. «ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ»

5- در شیوه‏ى دعوت به جهاد، باید از عواطف مردم کمک گرفت. الْمُسْتَضْعَفِینَ‏ ... الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا ...

6- سرپرستى و ولایت بر مسلمانان باید از طرف خدا باشد. «مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا»

نور، ج2، ص107

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۲۱ حمید رضا رشدی

#تفسیر

ذیل اعراف 137 :

معناى آیه این است که: ما بنى اسرائیل را که مردمى ضعیف به شمار مى‏رفتند قدرت داده و مشارق و مغارب سرزمین مقدس را به ایشان واگذار نمودیم. و اگر در اینجا بنى اسرائیل را به مردمى مستضعف وصف کرده براى این است که کارهاى عجیب خارق العاده خدا را برساند، و بفهماند چگونه خداوند افتادگان را بلند مى‏نماید و کسانى را که در نظرها خوار مى‏آیند تقویت نموده و زمین را در تیول آنان قرار مى‏دهد، چه قدرتى بالاتر از این؟

ترجمه المیزان، ج8، ص293

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۲۱ حمید رضا رشدی

#تفسیر

ذیل اعراف 137 :

" یُسْتَضْعَفُونَ‏" که از ماده" استضعاف" گرفته شده معادل کلمه" استعمار" است که در عصر و زمان ما به کار مى‏رود و مفهوم آن این است که قومى ستم‏پیشه جمعیتى را تضعیف کنند تا بتوانند از آنها در مسیر مقاصدشان بهره‏کشى نمایند، منتها این تفاوت را با کلمه استعمار دارد، که استعمار ظاهرش به معنى آباد ساختن است و باطنش به معنى ویرانگرى، ولى استضعاف ظاهر و باطنش هر دو یکى است!.

و تعبیر به‏ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ‏ اشاره به این است که فرعونیان به طور مداوم آنها را در ضعف و ناتوانى نگه مى‏داشتند، ضعف و ناتوانى فکرى، و اخلاقى و اقتصادى از هر نظر و در تمام جهات.

نمونه، ج6، ص329

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۲۱ حمید رضا رشدی

#تفسیر

ذیل اعراف 137 :

پیام‏ها:

1- حمایت خداوند از مستضعفان، مخصوص بنى‏اسرائیل نیست، بلکه‏یک سنّت دائمى است. «أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ» و نفرمود: «اورثنا بنى‏اسرائیل»

2- بنى‏اسرائیل، در مدّت طولانى به دست فرعونیان به ضعف کشیده شده بودند.

«کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ»

3- حکومت انبیا، حکومت مستضعفان است. «یُسْتَضْعَفُونَ»

4- شرط پیروزى، صبر و مقاومت است. مستضعفان و ملّتى که صابر و مقاوم باشند، وارث زمین مى‏شوند. أَوْرَثْنَا ... بِما صَبَرُوا

نور، ج3، ص158

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۲۲ حمید رضا رشدی

#تفسیر

ذیل حج 41 :

اقامه‏ى نماز و اداى زکات و امر به معروف و نهى از منکر از وظایف و کارهاى‏ قطعى مسئولان حکومت اسلامى است. «أَقامُوا» نه «یقیمون»

حاکمان مؤمن، هم در فکر ارتقاى روحى و رشد امور معنوى هستند و هم به دنبال رفاه و حل مشکلات اقتصادى و فقرزدایى و اصلاح جامعه. أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاة

نور، ج6، ص51 و 52

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۲۲ حمید رضا رشدی

#تفسیر

ذیل قصص 4و5 :

این آیه شریفه نقشه‏اى را که فرعون براى بنى اسرائیل در سر مى‏پروراند تصویر نموده است، و آن نقشه این بود که از بنى اسرائیل حتى یک نفر نفس‏کش در روى زمین باقى نگذارد، و این نقشه را تا آنجا به کار برده بود که قدرتش به تمامى شؤون هستى آنان احاطه یافته و ترسش همه جوانب وجود آنان را پر کرده بود و آن قدر آن بیچارگان را خوار ساخته بود که حکم نابودى آنان را مى‏داد، البته این ظاهر امر بود، و اما در باطن امر اراده الهى به این تعلق گرفته بود که آنان را از زیر یوغ وى نجات دهد، و ثقل نعمتى را که آل فرعون و آن یاغیان گردن‏کش را گمراه ساخته بود، از آنان گرفته و به بنى اسرائیل منتقل کند

ترجمه المیزان، ج16، ص10

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۲۳ حمید رضا رشدی

#تفسیر

ذیل قصص 4و5 :

حکومت جهانى مستضعفان و حمایت از مظلومان تاریخ، اراده وخواست الهى است. «نُرِیدُ»

در حکومت خودکامه طاغوتى، نیروهاى کارآمد به ضعف کشانده مى‏شوند. «اسْتُضْعِفُوا»

آینده از آنِ مستضعفان است. نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً ...

مستضعفان مأیوس نشوند که خداوند به آنان نیز قدرت مى‏دهد. «وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ»

نور، ج7، ص18

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۲۳ حمید رضا رشدی

#تفسیر

ذیل منافقون 7

از شیوه‏هاى برخورد دشمن، محاصره اقتصادى و در تنگنا قرار دادن مؤمنان است. چنانکه منافقان به یکدیگر مى‏گفتند: به یاران پیامبر کمک نکنید تا از دور او پراکنده شوند. معاویه نیز در بخشنامه‏اى دستور داد یاران على علیه السلام را از بیت المال محروم کنند. «انظروا من قامت علیه البینة انه یحب علیا و اهل بیته فامحوه من الدیوان و اسقطوا عطائه و رزقه» «1» همان‏گونه که در کربلا نیز آب را بر یاران امام حسین بستند و امروزه ابرقدرت‏ها براى به تسلیم کشاندن کشورها از فشار محاصره اقتصادى استفاده مى‏کنند.

نور، ج10، ص58

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۸:۵۸ حمید رضا رشدی

# روایت

الإمامُ علیٌّ علیه السلام‏- مِن کِتابِهِ للأشتَرِ لَمّا وَلّاهُ مِصرَ-: ... ثُمَّ اللَّهَ اللَّهَ فی الطَّبَقَةِ السُّفلى‏ مِنَ الّذینَ لا حِیلَةَ لَهُم، مِن المَساکینِ والمُحتاجِینَ وأهلِ البُؤْسى‏ والزَّمنى‏، فإنَّ فی هذهِ الطَّبَقَةِ قانِعاً ومُعتَرّاً، واحفَظْ للَّهِ ما استَحفَظَکَ مِن حَقِّهِ فیِهم، واجعَلْ لَهُم قِسْماً مِن بَیتِ مالِکَ ... وتَفَقَّدْ امورَ مَن لایَصِلُ إلَیکَ مِنهُم مِمَّن تَقتَحِمُهُ العُیونُ، وتَحقِرُهُ الرِّجالُ، ففَرِّغْ لُاولئکَ ثِقَتَکَ مِن أهلِ الخَشیَةِ والتَّواضُعِ، فلْیَرفَعْ إلَیکَ امورَهُم، ثُمّ اعمَلْ فیهِم بالإعذارِ إلَى اللَّهِ یَومَ تَلقاهُ؛ فإنَّ هؤلاءِ مِن‏ بَینِ الرَّعِیَّةِ أحوَجُ إلَى الإنصافِ مِن غَیرِهِم، وکلٌّ فأعذِرْ إلَى اللَّهِ فی تَأدِیَةِ حَقِّهِ إلَیه‏

نهج البلاغة: الکتاب 53

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۸:۵۹ حمید رضا رشدی

# روایت

رسولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله: ألا اخبِرُکم عن مُلوکِ أهلِ الجَنَّةِ؟ کُلُّ ضَعیفٍ مُستَضعَف‏

کنز العمّال‏

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۰ حمید رضا رشدی

# روایت

الإمامُ علیٌّ علیه السلام: کانَ لی فیما مَضى‏ أخٌ فی اللَّهِ ... وکانَ ضَعیفاً مُستَضعَفاً، فإن جاءَ الجِدُّ فهُو لَیثُ غابٍ، وصِلُّ واد

نهج البلاغة: الحکمة 289

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۰ حمید رضا رشدی

# روایت

رسولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله: أبغُونِی فی الضُّعَفاءِ، فإنّما تُرزَقُونَ وتُنصَرُونَ بضُعَفائکُم‏

کنز العمّال: 6019

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۱ حمید رضا رشدی

# روایت

عنه صلى الله علیه و آله: إنّما یَنصُرُ اللَّهُ هذهِ الامَّةَ بضَعِیفِها، بِدَعوَتِهِم وصَلاتِهم وإخلاصِهِم‏

الدرّ المنثور: 2/ 724

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۲ حمید رضا رشدی

# امام

و شما توجه داشته باشید؛ شمایی که خدمت به مستضعفین می‌کنید و شمایی که خدمت به جنگ‌زدگان می‌کنید! و امید است ان شاء الله- و هست این طور که- انگیزه‌های شما انگیزه‌های اسلامی- انسانی باشد. شما بدانید که در یک طاعت بزرگ هستید و همیشه به طاعت حق تعالی قیام کرده‌اید و ثواب شما، ثواب عبادتهای پنجاه- شصت ساله دیگران است. و من امیدوارم که این کشور با همین قدرت که تا اینجا آمده است و با همین تعهد و با همین بیداری، که از اول قیام کرده است و تا اینجا رسانده است، باقی باشد این نهضت و این انقلاب و قیام، تا صاحب اصلی ان شاء الله، بیاید. و ما و شما و ملت ما امانت را به او تسلیم کند.

امام خمینی (ره)؛ 03 آذر 1360

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۲ حمید رضا رشدی

# امام

برادرهای عزیز من، برادرهای روشنفکر، برادران نویسنده و صاحب قلم، برادران دانشگاهی، دانشجویان محترم، روحانیان معظم، بازاریان محترم، کارگران عزیز، کارمندان محترم! بیایید به هم بپیوندیم. بیایید تمام قلمها و تمام قدمها و تمام گفتار ما بر منافع این قشر مستضعف باشد. نگذارید خون این شهیدان هدر برود. نگذارید زاغه‌نشینان ما باز ادامه بدهند به زاغه‌نشینی. نگذارید ابرقدرتها باز به طمع بلعیدن ما بیفتند. نگذارید توطئه‌های ابرقدرتها و خائنین رشد پیدا کنند. ای قشرهای روشنفکر و ای قشرهای نویسنده! قلمها و گفتار خودتان را در راه این مستضعفین صرف کنید. ای دانشمندان ما، ای دانشجویان ما، ای فرهنگیان ما، ای دانشگاهیان ما! اجتماعات خودتان را برای راه این مستضعفین تقویت کنید. شما بودید که این همه خدمت کردید و این همه خون دادید و این همه حبس رفتید و این همه زجر کشیدید برای خلاصی از یوغ دشمنان، خلاصی از چپاولگری چپاولگران. نگذارید زحمات خودتان هدر برود. قلمها را در راه خدمت به این خلق به کار بیندازید؛ گفتار را در راه خدمت به مستضعفین، و اعمال را در خدمت به مستضعفین.

امام خمینی (ره)؛ 13 آبان 1358

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۳ حمید رضا رشدی

# امام
باید همه شما و همه ما با چشمهای باز، دلهای روشن 
به این توطئه‌ها نظر بکنیم و این توطئه‌ها را بشکنیم. و باز همه ما باید همان نیرو را صرف کنیم، خدمت بکنیم؛ آن هم اوّل خدمت به مستضعفین، اوّل خدمت به زاغه‌نشینها، اینهایی که ما مرهون آنها هستیم در پیشبرد این نهضت. این طبقه‌ای که از همه چیز محروم‌اند.

امام خمینی (ره)؛ 17 آبان 1358

 

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۴ حمید رضا رشدی

# امام
 

امروز که بحمد الله ایران به دست ایران و ایرانی اداره می‌شود و همه شئون کشور در دست خود ایرانیان و خود دلبستگان به اسلام، رهبری می‌شود، امروز روزی است که همه قشرهایی که در این کشور هستند مسئول هستند. هیچ فردی از افراد این کشور، چه از نویسنده و روشنفکر و چه روحانی و دانشگاهی و چه ارتش و سپاهی و بسیج و عشایر و چه مردم بازار و مردم خیابانها نمی‌توانند عذری پیدا بکنند به اینکه ما برای فلان عذر نتوانستیم به این کشور اسلامی خدمت کنیم. تمام عذرها را خدای تبارک و تعالی راهش را بسته و حجت را بر همه ما تمام کرده است. و امروز ایران میدان کار است، میدان نبرد است با شیاطین، و میدان سازندگی جوانان است، و میدان خدمت به اسلام و خدمت به مسلمین و خدمت به مستضعفان جهان.

امام خمینی (ره)؛ 26 دی 1361
 

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۴ حمید رضا رشدی

# امام
 

دوستان عزیزم! بدانید که خطر قدرتهای کمونیستی از امریکا کمتر نیست؛ و خطر امریکا به حدی است که اگر کوچکترین غفلتی کنید نابود می‌شوید. هر دو ابرقدرت، کمر به نابودی ملل مستضعف بسته‌اند و ما باید از مستضعفین جهان پشتیبانی کنیم. ما باید در صدور انقلابمان به جهان کوشش کنیم و تفکر اینکه ما انقلابمان را صادر نمی‌کنیم کنار بگذاریم؛ زیرا اسلام بین کشورهای مسلمان فرقی قائل نمی‌باشد و پشتیبان تمام مستضعفین جهان است. از طرفی دیگر تمام قدرتها و ابرقدرتها کمر به نابودی‌مان بسته‌اند، و اگر ما در محیطی دربسته بمانیم قطعاً با شکست مواجه خواهیم شد. ما باید حسابمان را صریحاً با قدرتها و ابرقدرتها یکسره کنیم و به آنها نشان دهیم که با تمام گرفتاریهای مشقت‌باری که داریم، با جهان، برخوردی مکتبی می‌نماییم. جوانان عزیزم که چشم امید من به شماست، با یک دست قرآن را و با دست دیگر، سلاح را برگیرید و چنان از حیثیت و شرافت خود دفاع کنید که قدرت تفکر توطئه علیه خود را از آنان سلب نمایید. چنان با دوستانتان رحیم باشید که از ایثار هر چه دارید نسبت به آنان کوتاهی ننمایید. آگاه باشید که جهان امروز دنیای مستضعفین است و دیر یا زود پیروزی از آنان است و آنان وارثین زمین و حکومت کنندگان خدایند.

امام خمینی (ره)؛ 01 فروردین 1359
 

 

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۵ حمید رضا رشدی

# امام
 

در جمهوری اسلامی ظلم نیست. در جمهوری اسلامی این طور مسائلی که زورگویی باشد نیست. فقیر و غنی؛ نمی‌تواند طبقه غنی بر طبقه فقیر زور بگوید، نمی‌تواند استثمار کند، نمی‌تواند آنها را با اجر کم وادار به عملهای زیاد بکند. باید مسائل اسلامی حل بشود در اینجا و پیاده بشود. باید مستضعفین را حمایت بکنند، باید مستضعفین تقویت بشوند؛ زیرورو بشوند مستکبر باید مستضعف بشود و مستضعف باید مستکبر بشود. نه مستکبر به آن معنی بلکه باید همه با هم برادروار در این دنیا- در این مملکت- همه با هم باشند.

امام خمینی (ره)؛ 12 فروردین 1358

 

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۵ حمید رضا رشدی

# امام
 

ما به پیروی از اسلام بزرگ، از جمیع مستضعفین حمایت می‌کنیم؛ و از شما و هر سازمانی در جهان که برای نجات کشور خویش بپاخاسته است پشتیبانی می‌کنیم. ما از مبارزات برادران فلسطینی و مردم جنوب لبنان در مقابل اسرائیل غاصب کاملًا پشتیبانی می‌نماییم. و به خواست خدای تعالی بر دشمنان بشریت و اسلام پیروز خواهیم شد. و امید است که نصر خدایی و فتح مسلمانان نزدیک باشد.

امام خمینی (ره)؛ 04 آذر 1358
 

 

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۶ حمید رضا رشدی

# آقا

آن هنگام که از مبارزه و مقابله با استکبار جهانی و قلدر‌ها و غارتگرهای جهان حرف می‌زنیم، مخاطب ما تمام مستضعفان عالمند. این، طبیعت پیام ماست؛ استکبار جهانی هم این مطلب را می‌داند. دشمنی او با ما و امام (ره) و انقلاب اسلامی نیز به خاطر همین نکته است.

سخنرانی در مراسم بیعت گروه کثیری از ائمه‌ی جمعه و روحانیون استان مازندران و اصفهان و علما و طلاب کشورهای اسلامی مقیم ایران ۰۴/۰۴/۱۳۶۸

 

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۶ حمید رضا رشدی

# آقا

سیاست «نه شرقی و نه غربی»، حمایت از مستضعفان و مظلومان، دفاع از وحدت و حرکت امت بزرگ اسلامی و فایق آمدن بر عوامل اختلاف و دوگانگی مسلمین در سطح جهان، و مجاهدت برای ایجاد مدینه‌ی فاضله‌ی اسلامی، و تکیه بر جانبداری از قشرهای محروم و کوخ‌نشین، و به کار گرفتن همه‌ی عوامل و امکانات برای بازسازی کشور در سطح داخلی کشور، خطوط اصلی برنامه‌های ماست. هدف اصلی از این همه، زنده کردن دوباره‌ی اسلام و بازگشت به ارزشهای قرآن است و ما یک سر مو از این هدف عقب نخواهیم نشست.

پیام به حجاج بیت‌الله الحرام ۱۴/۰۴/۱۳۶۸

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۶ حمید رضا رشدی

# آقا

مهم‌ترین مسأله‌ی دستگاه ما و نظام جمهوری اسلامی کوشش برای رفع فقر و محرومیت در جامعه، و حمایت و کمک به طبقات مستضعف و محروم است. واقعا باید صحت برنامه‌ها را به این سنجید و دنبال این قضیه رفت و کارهای دیگر را در اولویتهای بعد قرار داد. کارهای مربوط به طبقات محروم و مستضعفان جامعه - که تعدادشان هم زیاد است - حقا و انصافا یک حرکت اساسی را می‌طلبد.

بیانات در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیأت وزیران، به مناسبت گرامیداشت هفته‌ی دولت ۰۳/۰۶/۱۳۷۰

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۷ حمید رضا رشدی

# آقا

در نظام اسلامی، رفع فقر و محرومیت، در شمار هدفهای طراز اول است و پای‌بندی به اصول انقلاب، بدون مجاهدت در راه نجات مستضعفان و محرومان، سخنی بی‌معنی و ادعایی پوچ است.

پیام به مناسبت اولین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) ۱۰/۰۳/۱۳۶۹

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۷ حمید رضا رشدی

# آقا

مبارزه‌ی با استبداد، با فساد، با وابستگی، با عقب‌افتادگی و فقر و تلاش برای بهسازی زندگی انسان‌ها و رفع فقر از زندگی فقرا و مستضعفان، چیزهایی است که مورد رضای الهی است. خدای متعال انسان‌ها را به این چیز‌ها امر کرده است.

بیانات در دیدار علما، طلاب و اقشار مختلف مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دی ماه ۱۹/۱۰/۱۳۷۵

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۷ حمید رضا رشدی

# آقا

آن کسی که محرومیت دارد و دستش از حقوق خود خالی مانده است، باید بیشتر توجه و همت و تلاش را اختصاص داد. لذا امام به طور دائم بر حقوق مستضعفان و محرومان و پابرهنگان تکیه می‌کرد. عملا هم در تمام مدت پیروزی انقلاب تا امروز و قبل از آن، کسانی که بیش از همه سینه سپر کردند، از نظام دفاع کردند، سختیهای نظام را به جان خریدند و در مقابل دشمنان ایستادند، طبقات محروم و پابرهنه و مستضعفان جامعه بوده‌اند. این‌ها باید بیش از دیگران مورد توجه قرار گیرند.

بیانات در اجتماع زائران مرقد مطهر امام خمینی (ره) ۱۴/۰۳/۱۳۸۰

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۸ حمید رضا رشدی

# آقا

در دعای روزهای ماه رمضان می‌گوییم: «اللهم اغن کل فقیر. اللهم اشبع کل جائع. اللهم اکس کل عریان». این دعا فقط برای خواندن نیست؛ برای این است که همه خود را برای مبارزه با فقر و مجاهدت در راه ستردن غبار محرومیت از چهره‌ی محرومان و مستضعفان موظف بدانند. این مبارزه، یک وظیفه‌ی همگانی است.

بیانات در خطبه‌های نماز عید فطر ۱۵/۰۹/۱۳۸۱

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۸ حمید رضا رشدی

# آقا

ما برای مقابله‌ی با توطئه‌های استکبار، نسبت به این کشور و این منطقه و همه‌ی ملتهای مستضعف، وظایف و تکالیف بسیاری داریم که باید آن‌ها را انجام بدهیم. ما به خاطر ایجاد رفاه و زندگی شایسته‌ی انسانی برای این ملت بزرگ و فداکار، کار‌ها و تکالیف زیادی بردوش داریم.

سخنرانی در سالگرد قیام نوزدهم دیماه ۱۹/۱۰/۱۳۶۹

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۸ حمید رضا رشدی

# آقا

در تنظیم برنامه‌های کشور، اصلی‌ترین مسأله عبارت است از رفع فقر و محرومیت و نجات طبقات مستضعف و محروم و پابرهنگان؛ که از تبعات دوران ستمشاهی و آثار سلطه‌ی بیگانگان است. همه‌ی برنامه‌های اقتصادی و تولیدی و سازندگی و رونق اقتصادی، باید به این هدف متوجه باشد و تنها در این صورت است که این برنامه‌ها، درست و قابل قبول است.

پیام به مناسبت افتتاح چهارمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی ۰۷/۰۳/۱۳۷۱

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۹ حمید رضا رشدی

# آقا

امروز در نظام اسلامی، همه‌ی کارگزاران حکومت، از پایین تا بالا؛ از رهبری - که خدمتگزار همه است - از رئیس جمهور، از وزرا، از مسؤولین قضایی، از نمایندگان مجلس و از مدیران گوناگونی که در اکناف کشور هستند، باید همتشان این باشد که دین خدا را اقامه کنند، عدالت را احیا کنند، تبعیض در اجرای مقررات را از میان بردارند، بیشترین توجه‌شان به طبقه‌ی محروم و مستضعف و فقیر باشد - همچنان که امیرالمؤمنین بود - شعار تقوا را شعار شخصی و عمومی خودشان قرار دهند؛ این وظیفه‌ی ماست.

بیانات در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد امیرالمؤمنین علی (ع) ۳۰/۰۶/۱۳۸۱

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۰۹ حمید رضا رشدی

# آقا

آزادی را از دیدگاه یک تکلیف باید نگاه کنیم. اینجور نیست که بگوئیم خیلی خوب، آزادی چیز خوبی است، اما من این چیز خوب را نمیخواهم. نخیر، نمیشود، باید انسان به دنبال آزادی باشد؛ هم آزادی خود، و هم آزادی دیگران؛ نباید اجازه بدهد که کسی در استضعاف و ذلت و محکومیت باقی بماند. امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) فرمود: «لا تکن عبد غیرک و قد جعلک اللّه حرّا».(۱) قرآن هم فرموده است: «ما لکم لا تقاتلون فی سبیل اللّه و المستضعفین»؛(۲) یعنی شما موظفید آزادی دیگران را هم تأمین کنید، ولو با قتال؛ که حالا اینها دیگر بحثهای گوناگون است.۱۳۹۱/۰۸/۲۳

بیانات در چهارمین نشست اندیشه‌های راهبردی

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۱۰ حمید رضا رشدی

# آقا

جهاد اسلام در واقع کمک به ملّتهایى است که پشت پرده‌ى سیاستهاى استعمارى و استکبارى و استبدادى قرار داده شده‌اند که نور اسلام به اینها نرسد؛ نور هدایت به اینها نرسد. جهاد براى دریدن این پرده‌ها و این حجابها است؛ جهاد اسلامى این است. بحث اینکه آیا جهاد، دفاعى است یا ابتدائى است یا مانند اینها، بحثهاى فرعى است؛ بحث اصلى این است: ما لَکُم لا تُقاتِلونَ فى سَبیلِ اللهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّسآءِ وَ الوِلدان؛(۱) چرا جهاد نمیکنید، مقاتله نمیکنید، نبرد نمیکنید در راه خدا - و بلافاصله [میگوید ]- و در راه مستضعفین، براى نجات مستضعفین؟ این احساس مسئولیّت است؛ یعنى شما برو جان خودت را به خطر بینداز و جانت را کف دستت بگیر در میدانهاى خطر، براى اینکه مستضعفان را نجات بدهى؛ معناى این، همان مسئولیّت است دیگر. یا این حدیث معروفِ «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم»؛(۲) و از این قبیل، فراوان آیات و روایاتى در متون اسلامى است که این جزو بیّنات اسلام است؛ یعنى اسلام انسان را این‌جور خواسته است که مسئول باشد؛ هم نسبت به خود، هم نسبت به نزدیکان خود، هم نسبت به جامعه‌ى خود، هم نسبت به بشریّت مسئول است. که حالا اگر بروید دنبال این فکر را در متون اسلامى بگیرید، چیزهاى عجیب‌وغریبى انسان مشاهده میکند از این اهتمام و از این احساس مسئولیّت.۱۳۹۳/۰۹/۰۶

بیانات در دیدار اعضاى مجمع عالى بسیج مستضعفین

 

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۱۱ حمید رضا رشدی

# آقا

قرآن در ستایش مجاهدان راه حق، کارکرد آنان را پس از پیروزی، اقامه‌ی صلات و ایتاء زکات و امر‌ به معروف و نهی از منکر میداند و درحقیقت، نخستین و مهم‌ترین وظایف آنان را در هنگام تشکیل حکومت معیّن میکند.(۱) این جایگاه برجسته‌ی زکات است.۱۳۹۶/۰۹/۰۹

پیام به اجلاس سالانه زکات

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۱۱ حمید رضا رشدی

# آقا

طبق آیه‌ی قرآن‌که فرمود: «و نریدان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین»(۱)، انسان می‌فهمد جهت حرکت کلی ادیان الهی، به‌سمت رفع استضعاف و محرومیت است. این است که اسلام و پرچم دین را، از پرچمهای فرهنگها و تمدنها و ایدئولوژیها و مکاتب گوناگون، به کلی متمایز می‌کند: سعی برای طبقه‌ی محروم. امروز در دنیای سرمایه‌داری و کشورهایی که زیر سلطه‌ی استکبار جهانی است، حرکت به‌سمت رشد پولداران و سرمایه‌داران است؛ و آنچه به فکر آن نیستند، طبقات محروم است. اگر یک‌وقت کمکی هم به محرومین بشود، برای این است که بتوانند از آنها به نفع پولداران و سرمایه‌داران استفاده کنند. مبنای اقتصاد امروز دنیای سرمایه‌داری و استکبار، بر این است. در طول زمان هم، همیشه سلاطین و قدرتمندان و مستکبران، بر همین روال حرکت کرده‌اند. اما اسلام این را نمی‌گوید. اسلام می‌خواهد محرومیت از روی زمین و بخصوص در جوامع اسلامی، برداشته شود. آن‌جا که دین خدا حاکم است، باید محرومیت نباشد. انسانها باید از مواهب الهی برخوردار شوند، تا بتوانند در یک محیط مناسب و مساعد، خود را به کمال برسانند. عدل در جامعه باید مستقر شود. این، شعار اسلام است و شعاری است که دنبال آن، عمل است و شعاری است که برای توده‌های مظلوم و محروم عالم، دارای جاذبه است. نه مثل آن سوسیالیستها و کسانی که دم از طرفداری از محرومین می‌زدند؛ اما هفتاد سال کشورها و ملتها و جوامع را معطل کردند و روزبه‌روز آنها را عقبتر راندند. ۱۳۷۱/۰۷/۱۵

بیانات در دیدار مردم استان چهارمحال و بختیاری

 

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۱۳ حمید رضا رشدی

# خاطرات شهدا

شخصیت والای طلبه شهید ذبیح الله کرمی از دید طلاب

هدفش خدمت به مستضعفین و محرومین بود

با آن که پست های حساس متعددی در نظام مقدس جمهوری اسلامی به او محول گردید، اندکی به فکرآبادانی دنیای خود و ذخیره مال و ثروت نیافتاد و همواره از زندگی مرفه و اشرافی متنفر و بیزار بود و تنها مقصد و هدف او خدمت به محرومین و مستضعفین و انجام وظیفه اسلامی و رسالت انقلابی خود بود.

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۱۳ حمید رضا رشدی

# خاطرات شهدا

همسر شهید بلباسی در بیان خاطره‌ای به یکی از دوستان شهید گفته بود که دیشب خواب محمد را دیدم، پرسیدم حال و روزت چطور است؟ گفت حالم خیلی خوب و شرایط عالی است. هرجا به مشکلی برمی‌خورم به دو نکته اشاره می‌کنم و رد می‌شوم؛ یکی خیریه صاحب الزمان که در مازندران تاسیس کردم و دیگری فعالیت‎‌های جهادی که انجام دادم.

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۱۴ حمید رضا رشدی

# خاطرات شهدا

مرتضی پارسائیان می گوید: ابراهیم در تابستان 1361 که به خاطر مجروح شدن تهران بود، پیگیر مسائل آموزش و پرورش شد.
در دوره های تکمیلی ضمن خدمت شرکت کرد . همچنین چندین برنامه و فعالیت فرهنگی را در همان دوران کوتاه انجام داد.
با عصای زیر بغل از پله های اداره کل آموزش و پرورش بالا و پایین می رفت. آمدم جلو و سلام کردم.
گفتم: آقا ابرام چی شده؟ اگه کاری داری بگو من انجام می دم.
گفت: نه، کار خودمه.
بعد به چند اتاق رفت و امضا گرفت. کارش تمام شد. می خواست از ساختمان خارج شود
پرسیدم: این برگه چی بود. چرا اینقدر خودت را اذیت میکردی؟
گفت: یک بنده خدا دو سال معلم بوده. اما هنوز مشکل استخدام داره. کار او را انجام دادم.
پرسیدم: از بچه های جبهه است؟
گفت: فکر نمی کنم، از من خواست برایش این کار را انجام دهم. من هم دیدم این کار از من ساخته است، برای همین آمدم.
بعد ادامه داد: آدم هر کاری که می تواند باید برای بنده های خدا انجام دهد. مخصوصا این مردم خوبی که داریم.
هر کاری که از ما ساخته است باید برایشان انجام دهیم. نشنیدی که حضرت امام فرموند:« مردم ولی نعمت ما هستند
ابراهیم را همه می‌شناختند. هرکسی با اولین برخورد عاشق مرام و رفتارش می‌شد. همیشه خانه ابراهیم پر از رفقا بود. بچه‌هایی که از جبهه می‌آمدند قبل از اینکه به خانه خودشان بروند به ابراهیم سر می‌زدند.
  
یک روز صبح که امام جماعت مسجد محمدیه(شهدا) نیامده بود. مردم به اصرار، ابراهیم را فرستادند جلو و پشت سر او نماز خواندند. وقتی حاج آقا مطلع شد خیلی خوشحال شد و گفت: "بنده هم اگر بودم افتخار می‌کردم که پشت سر آقای هادی نماز بخونم."
***
 
یک روز ابراهیم را دیدم که با عصای  زیر بغل در کوچه راه می‌رفت چند دفعه‌ای به آسمان نگاه کرد و سرش را پایین انداخت، رفتم جلو و پرسیدم: "چیزی شده آقا ابرام؟"
  
اول جواب نمی‌داد ولی با اصرار من گفت: "هر روز تا این موقع حداقل یکی از بنده‌های خدا به ما مراجعه می‌کرد و هر طور شده بود مشکلش رو حل می‌کردیم اما امروز از صبح تا حالا کسی به من مراجعه نکرده.
می‌ترسم نکنه کاری کرده باشم که خدا توفیق خدمت رو از من گرفته باشه".


کتاب سلام بر ابراهیم – ص 166
زندگی‌نامه و خاطرات پهلوان بی‌مزار شهید ابراهیم هادی

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۱۷ حمید رضا رشدی

#کرونا

الان بعضی از گروه های جهادی با همکاری وزارت بهداشت و ارتباط گیری با خیّرین، در حال دوختن ماسک و آماده کردن برخی لوازم بهداشتی اند تا به صورت رایگان بین مستضعفین و محرومان جامعه توزیع کنند.
آنها این فرهنگ را از امام راحل (رض) آموخته اند.

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۲۰ حمید رضا رشدی

#کرونا

اگر شیوع این ویروس را یک دسیسه علیه مردم دنیا (از جمله ایرانیان) بدانیم، که البته شواهدی هم بر این مدعا وجود دارد، در شرایط فعلی مقابله با این ویروس یک مقاومت علیه استکبار محسوب می شود و در این مقاومت، مستضعفین جامعه حتما در اولویت قرار دارند.

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۲۳ حمید رضا رشدی

#کرونا

اگر شیوع این ویروس را یک دسیسه علیه مردم دنیا (از جمله ایرانیان) بدانیم، که البته شواهدی هم بر این مدعا وجود دارد، در شرایط فعلی مقابله با این ویروس یک مقاومت علیه استکبار محسوب می شود و در این مقاومت، مستضعفین جامعه حتما در اولویت قرار دارند.

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۲۳ حمید رضا رشدی

#کرونا

اگر شیوع این ویروس را یک دسیسه علیه مردم دنیا (از جمله ایرانیان) بدانیم، که البته شواهدی هم بر این مدعا وجود دارد، در شرایط فعلی مقابله با این ویروس یک مقاومت علیه استکبار محسوب می شود و در این مقاومت، مستضعفین جامعه حتما در اولویت قرار دارند.

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۲۳ حمید رضا رشدی

#کرونا

اگر شیوع این ویروس را یک دسیسه علیه مردم دنیا (از جمله ایرانیان) بدانیم، که البته شواهدی هم بر این مدعا وجود دارد، در شرایط فعلی مقابله با این ویروس یک مقاومت علیه استکبار محسوب می شود و در این مقاومت، مستضعفین جامعه حتما در اولویت قرار دارند.

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۲۳ حمید رضا رشدی

#کرونا

اگر شیوع این ویروس را یک دسیسه علیه مردم دنیا (از جمله ایرانیان) بدانیم، که البته شواهدی هم بر این مدعا وجود دارد، در شرایط فعلی مقابله با این ویروس یک مقاومت علیه استکبار محسوب می شود و در این مقاومت، مستضعفین جامعه حتما در اولویت قرار دارند.

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۲۳ حمید رضا رشدی

#کرونا

اگر شیوع این ویروس را یک دسیسه علیه مردم دنیا (از جمله ایرانیان) بدانیم، که البته شواهدی هم بر این مدعا وجود دارد، در شرایط فعلی مقابله با این ویروس یک مقاومت علیه استکبار محسوب می شود و در این مقاومت، مستضعفین جامعه حتما در اولویت قرار دارند.

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۲۶ حمید رضا رشدی

# نظر شخصی

به نظرم در مورد موضوع این جزء که "جهت گیری مقاومت، خدمت به مستضعفان" هست، بهترین آیه، آیه 75 سوره مبارکه نساء هست :

نساء / 75 : وَ ما لَکُمْ‏ لا تُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیراً (75)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی