نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

جزء 17 (حربه های دشمن)

يكشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۰۲:۳۴ ب.ظ

سوره مبارکه انبیاء / 3 و 5 و 36

 

لاهِیَةً قُلُوبُهُمْ وَ أَسَرُّوا النَّجْوَى الَّذینَ ظَلَمُوا هَلْ هذا إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ أَ فَتَأْتُونَ السِّحْرَ وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ (3)

 

بَلْ قالُوا أَضْغاثُ أَحْلامٍ بَلِ افْتَراهُ بَلْ هُوَ شاعِرٌ فَلْیَأْتِنا بِآیَةٍ کَما أُرْسِلَ الْأَوَّلُونَ (5)

 

 

وَ إِذا رَآکَ الَّذینَ کَفَرُوا إِنْ یَتَّخِذُونَکَ إِلاَّ هُزُواً أَ هذَا الَّذی یَذْکُرُ آلِهَتَکُمْ وَ هُمْ بِذِکْرِ الرَّحْمنِ هُمْ کافِرُونَ (36)

 

 

 

 

۹۸/۱۲/۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j17

نظرات  (۵۷)

۱۸ اسفند ۹۸ ، ۰۷:۲۲ امیرعباس رضایی

#آیات_مرتبط

 

آیات مرتبط با برچسب زنی به پیامبر:
و قالو أساطیر الاولین اکتتبها فهی تملی علیه بکره و اصیلا

(۵ فرقان)
و قالو ما لهاذا الرسول یأکل الطعام و یمشی فی الاسواق لولا أنزل علیه ملک فیکون معه نذیرا (۷ فرقان)

کذالک ما أتی الذین من قبلهم من رسول الاقالو ساحر أو مجنون

(۵۲ ذاریات)

فذکر فما أنت بنعمة ربک بکاهن و لا مجنون. ام یقولون شاعر نتربص به ریب المنون (۲۹ و ۳۰ طور)

و ان یرو آیه یعرضوا و یقولو سحر مستمر (۲ قمر)

و یصنع الفلک و کلما مر علیه ملأ من قومه سخرو منه، قال ان تسخرو منا فإنا نسخر منکم کما تسخرون (۳۸ هود)

أ کان للناس عجبا ان أوحینا الی رجل منهم... قال الکافرون ان هذا لساحر مبین (۲ یونس)

قال للملأ حوله ان هذا لساحر علیم (۳۴ شعرا)

و عجبو أن جائهم منذر منهم و قال الکافرچن هذا ساحر کذاب (۴ ص)

و قالو یاأیها الذی نزل علیه الذکر انک لمجنون (۴ حجر)

قال ان رسولکم الذی أرسل الیکم لمجنون (۲۷ شعرا)

کذبت قبلهم قوم نوح فکذبو عبدنا و قالو مجنون وازدجر (۹ قمر)

أفتری علی الله کذبا أم به جنه (۸ سبأ)


آیات مرتبط با استهزاء:
و ما یأتیهم من رسول/نبی الا کانو به یستهزئون 

(۱۱ حجر ، ۷ زخرف)

و لقد استهزئ برسل من قبلک فحاق بالذین سخرو منهم ما کانو به یستهزئون (۱۰ انعام)

و لقد الستهزئ برسل من قبلک فأملیت للذین کفرو ثم أخذتهم فکیف کان عقاب (۳۲ رعد)

یا حسرة علی العباد ما یأتیهم من رسول الا کانو به یستهزئون (۳۰ یس)

۱۸ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۰۱ امیرعباس رضایی

#نکات_تفسیری

-     مراتب تهمت ها

قوله تعالى: «بَلْ قالُوا أَضْغاثُ أَحْلامٍ بَلِ افْتَراهُ بَلْ هُوَ شاعِرٌ فَلْیَأْتِنا بِآیَةٍ کَما أُرْسِلَ الْأَوَّلُونَ» تدرج منهم فی الرمی و التکذیب، فقولهم: أضغاث أحلام أی تخالیط من رؤی غیر منظمة رآها فحسبها نبوة و کتابا فأمره أهون من السحر، و قولهم: «بَلِ افْتَراهُ» ترق من سابقه فإن کونه أضغاث أحلام کان لازمه التباس الأمر و اشتباهه علیه لکن الافتراء یستلزم التعمد، و قولهم: «بَلْ هُوَ شاعِرٌ» ترق من سابقه من جهة أخرى فإن المفتری إنما یقول عن ترو و تدبر فیه لکن الشاعر إنما یلفظ ما یتخیله و یروم ما یزینه له إحساسه من غیر ترو و تدبر فربما مدح القبیح على قبحه و ربما ذم الجمیل على جماله و ربما أنکر الضروری و ربما أصر على الباطل المحض، و ربما صدق الکذب أو کذب الصدق.

(المیزان ج14 ص 252)

ابتدا پیامبر را متهم به دیدن خواب های پریشان می کنند که او از همین خواب های پریشان، آیات قرآن را بافته است؛ سپس وحی او را متهم به افتراء می کنند ، یعنی پیامبر با فکر و هوش و عقل سرشار خود این آیات را بافته. سپس اورا متهم به شاعر بودن می کنند.

تهمت اول درجه پایین تری نسبت به دومی دارد؛ چراکه در خواب دیدن تعمّدی وجود ندارد و ولی لازمه افتراء ، فکر کردن و تدبیر است. همچنین، تهمت سوم که «شاعر» بودن پیامبر است، درجه بالاتری دارد، چرا که شاعر با قدرت تخلی می تواند حقایق را واژگونه کند و خوبی را بدی و بدی را خوبی نشان دهد.

 

المیزان

۱۸ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۰۳ امیرعباس رضایی

#نکات_تفسیری

اتاق فکر تهمت زدن به پیامبر

و قوله: «هَلْ هذا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ أَ فَتَأْتُونَ السِّحْرَ وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ» هو الذی تناجوا به، و قد کانوا یصرحون بتکذیب النبی ص و یعلنون بأنه بشر و أن القرآن سحر من غیر أن یخفوا شیئا من ذلک لکنهم إنما أسروه فی نجواهم إذ کان ذلک منهم شورى یستشیر بعضهم فیه بعضا ما ذا یقابلون به النبی ص و یجیبون عما یسألهم من الإیمان بالله و برسالته؟ فما کان یسعهم إلا کتمان ما یذکر فیما بینهم و إن کانوا أعلنوا به بعد الاتفاق على رد الدعوة.

(المیزان ج 14 ص 251)

این کلام نشان می دهد که آنها تهمت هایشان به پیامبر را در عموم اعلام می کنند و مخفی نمی کنند. پس مخفی کردن نجوی که در عبارت قبل آمد نشان دهنده این است که این کلام در جلسات مشورت خصوصی خودشان مطرح می شود. جایی که جمع می شوند تا با هم مشورت کنند که چگونه با پیامبر مقابله کنند و جواب او را در دعوت به ایمان به خدا و رسالتش بدهند؟

پس از آن آن را در عموم اعلام می کنند.

 

المیزان

۱۸ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۰۵ امیرعباس رضایی

#نکات_تفسیری

ابطال رسالت با استدلال به بشر بودن پیامبر

«هَلْ هذا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ» و قد اتخذوه حجة لإبطال نبوته و هو أنه کما تشاهدونه- و قد أتوا باسم الإشارة دون الضمیر فقالوا: هل هذا؟ و لم یقولوا: هل هو؟ للدلالة على العلم به بالمشاهدة- بشر مثلکم لا یفارقکم فی شی‏ء یختص به فلو کان ما یدعیه من الاتصال بالغیب و الارتباط باللاهوت حقا لکان عندکم مثله لأنکم بشر مثله، فإذ لیس عندکم من ذلک نبأ فهو مثلکم لا خبر عنده فلیس بنبی کما یدعی.

(المیزان ج 14 ص 251)

منکران پیامبر، در رسانه های خود می گویند : پیامبر غیر از اینکه بشری مثل شماست ، چیز دیگری نیست؛

نتیجه ای که آنها می خواهند از حرف خود بگیرند این است که : ا گر به شما وحی نمی شود، چطور او می تواند وحی دریافت کند؟ ! پس ادعای او در مورد ارتباط با غیب دروغ است.

 

المیزان

۱۸ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۰۹ امیرعباس رضایی

#نکات_تفسیری

 

تعصب و ادب مشرکان نسبت به خدایانشان و عدم تعصب نسبت به خداوند یکتا به خاطر کفرشان

و قوله: «أَ هذَا الَّذِی یَذْکُرُ آلِهَتَکُمْ» - و التقدیر یقولون أو قائلین: أ هذا الذی إلخ- حکایة کلمة استهزائهم، و الاستهزاء فی الإشارة إلیه بالوصف، و مرادهم ذکره آلهتهم بسوء و لم یصرحوا به أدبا مع آلهتهم و هو نظیر قوله: «قالُوا سَمِعْنا فَتًى یَذْکُرُهُمْ یُقالُ لَهُ إِبْراهِیمُ» الآیة:- 60 من السورة.

و قوله: «وَ هُمْ بِذِکْرِ الرَّحْمنِ هُمْ کافِرُونَ»فی موضع الحال من ضمیر «إِنْ یَتَّخِذُونَکَ»أو من فاعل یقولون المقدر و هو أقرب و محصله أنهم یأنفون لآلهتهم علیک إذ تقول فیها أنها لا تنفع و لا تضر- و هو کلمة حق- فلا یواجهونک إلا بالهزء و الإهانة و لا یأنفون لله إذ یکفر بذکره و الکافرون هم أنفسهم.

(المیزان ج 14 ص 288)

« کفر، انسان را به جایى مى‏رساند که منطق قوى و قول معصوم را مسخره مى‏کند، ولى حاضر نیست کوچک‏ترین بى‏احترامى نسبت به سنگ و چوب روا دارد، از اینرو گفتند:

«یَذْکُرُ آلِهَتَکُمْ» در حالى که منظورشان‏«یَذْکُرُ آلِهَتَکُمْ‏ بسوء» بود.

اگر در حوض یا استخر آبى، لاشه بدبویى افتاده باشد، با آمدن باران، تعفّن و بدبویى آن بیشتر مى‏شود. کفر همچون لاشه‏ى مردارى در روح انسان است که با دیدن پیامبر لجاجت بیشترى بروز مى‏دهد. »

(تفسیر نور ج5 ص450)

 

المیزان

تفسیر نور

۱۸ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۱۰ امیرعباس رضایی

#نکات_تفسیری

هدف از استهزاء پیامبران

« هدف از استهزا؛ یا شکستن ابهّت انبیا بود تا مردمِ حقّ‏جو گرد آنان جمع نشوند یا براى جبران ضعف و ناتوانى خودشان در برابر منطق انبیا بود.

و آنچه دستاویز مسخره قرار مى‏گرفت؛ یا زندگى ساده انبیا یا پیروان محروم آنان ویا شکستن سنّت‏هاى خرافه‏اى بود. »

(تفسیر نور ج 4 ص445)

 

۱۸ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۱۲ امیرعباس رضایی

#نکات_تفسیری

معنای مجنون (ذیل آیه 29 طور)

« مراد مشرکان از این‏که به پیامبران مى‏گفتند: «مجنون»، بى عقل و بى‏خرد نبود، چنانکه در این آیات، مجنون در کنار کاهن و شاعر آمده است که افرادى باهوش و فهمیده هستند.

بلکه مراد آنها از «مجنون»، جن‏زده بود، زیرا معتقد بودند افراد کاهن و شاعر به واسطه ارتباط با جنّ، قدرت پیشگویى و سرودن اشعار دارند، کارى که از عهده افراد عادّى‏ برنمی آید. شاهد این معنا آن است که در یک آیه وصف شاعر و مجنون در کنار هم آمده است. «لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ» »

 (تفسیر نور، ج‏9، ص: 289 )

 

۱۸ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۱۳ امیرعباس رضایی

#نکات_تفسیری

پیام‏ها (ذیل آیه 29 طور)

1- از تهمت‏ها و نسبت‏هاى نارواى کفّار (مانند: کاهن، شاعر و مجنون) نباید ترسید و باید به وظیفه‏ى خود در مورد هشدار و تذکّر ادامه داد. فَذَکِّرْ فَما أَنْتَ‏ ... بِکاهِنٍ‏ ...

2- خداوند، اولیاى خود را بیمه کرده و از آنان دفاع مى‏کند. «فَما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّکَ بِکاهِنٍ وَ لا مَجْنُونٍ»

3- مبلّغ دین، در تیررس هر گونه تهمت است. بِکاهِنٍ وَ لا مَجْنُونٍ‏ ... یَقُولُونَ شاعِرٌ

4- هر گونه عیب و نقصى که از انسان دور مى‏شود، در سایه لطف و نعمت الهى است.فَما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّکَ بِکاهِنٍ وَ لا مَجْنُونٍ‏ ...

5- افراد کاهن وپیشگو، از رحمت خدا دور هستند. «فَما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّکَ بِکاهِنٍ»

6- دشمن به یک تهمت قانع نیست و همواره در صدد ضربه زدن است. «بِکاهِنٍ‏ ،مَجْنُونٍ‏ ، شاعِرٌ»

7- دشمن در انتظار مرگ بزرگان دین است، پس باید کارى کرد که امید آنان براى پس از مرگ شخصیّت‏هاى مذهبى ناامید شود.«نَتَرَبَّصُ بِهِ رَیْبَ الْمَنُونِ»

8- رهبر دینى نباید به خاطر تهمت‏هاى دشمنان صحنه را خالى کند، بلکه باید بماند و دفاع کند. «نَتَرَبَّصُ بِهِ رَیْبَ الْمَنُونِ»

9- مؤمنان نیز باید همانند دشمنان، براى رسیدن به پیروزى، امید و برنامه داشته باشند. نَتَرَبَّصُ بِهِ‏ ... فَإِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُتَرَبِّصِین‏

(تفسیر نور، ج‏9، ص: 29 0 )

۱۸ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۱۴ امیرعباس رضایی

#نکات_تفسیری

پیام‏ها (ذیل آیه 38 هود)

1- انبیا تسلیم فرمان خداوند هستند. اصْنَعِ الْفُلْکَ‏ ... یَصْنَعُ الْفُلْکَ‏

2- کارگاه کشتى سازى حضرت نوح، در محل عبور ومرور مردم بود. «مَرَّ عَلَیْهِ»

3- حرکت تبلیغاتى وایذائى دشمن، همه‏جانبه، همیشگى وفراگیر است. «کُلَّما مَرَّ»

4- اگر حکمت کارى (به خصوص کار انبیا) را نفهمیدیم، آن را مسخره نکنیم.

کُلَّما مَرَّ عَلَیْهِ‏ ... سَخِرُوا مِنْهُ‏

5- دشمنى که منطق و برهان ندارد، دست به مسخره و استهزاى مؤمنان مى‏زند.

«سَخِرُوا مِنْهُ»

6- به خاطر فشار وحرف مردم، از اصلاحات و زمینه‏سازى براى آیندگان غفلت نکنیم. وَ یَصْنَعُ الْفُلْکَ‏ ... سَخِرُوا مِنْهُ‏

7- پیروان نوح، حضرت را در ساختن کشتى کمک مى‏کردند. «إِنْ تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنْکُمْ»

8- گرچه مخاطب دشمنان شخص نوح بود، امّا هدفشان استهزاى آئین نوح و پیروان او بود. سَخِرُوا مِنْهُ‏ ... تَسْخَرُوا مِنَّا

9- شروع به استهزا زشت است، امّا براى کیفر مسخره کننده و مقابله به مثل، استهزاى او عین عدل است. 1 «إِنْ تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنْکُمْ»

10- در برابر استهزاى دشمنان خود را نبازیم، بلکه عکس‏العمل نشان دهیم. «إِنْ تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنْکُمْ»

( تفسیر نور، ج‏4، ص: 5 6 )

۱۸ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۱۶ امیرعباس رضایی

#نظرات_شخصی

جهنم؛ عاقبت تهمت زدن به پیامبر

فَوَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ (11) الَّذِینَ هُمْ فِی خَوْضٍ یَلْعَبُونَ (12) یَوْمَ یُدَعُّونَ إِلى‏ نارِ جَهَنَّمَ دَعًّا (13) هذِهِ النَّارُ الَّتِی کُنْتُمْ بِها تُکَذِّبُونَ (14) أَ فَسِحْرٌ هذا أَمْ أَنْتُمْ لا تُبْصِرُونَ (15)  (سوره طور)

مکذبینی که در روز قیامت به سوی جهنم فراخوانده می شوند ، همان کسانی هستند که پیامبر را ساحر می دانستند و وحی را سحر می پنداشتند.

۱۸ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۱۸ امیرعباس رضایی

#نظرات_شخصی

 

تهمت های دشمنان پیامبر، قلب او را به تنگ می آورد و خداوند متعال، راه رهایی از سختی زخم زبان منکران را تسبیح پروردگار و عبودیت او بیان می کند؛

و لقد نعلم أنک یضیق صدرک بما یقولون . فسبح بحمد ربک و کن من الساجدین. و اعبد ربک حتی یأتیک الیقین

  (سوره حجر ۹۶-۹۹)

۱۸ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۳۱ امیرعباس رضایی

#آقا

«لکن یک جنگ دیگری هم هست که از آن جنگ، خیلی اوقات غفلت داریم؛ اهمّیّت آن جنگ، کمتر از جنگ اقتصادی نیست، بلکه گاهی زمینه‌ساز تأثیر جنگ اقتصادی است؛ آن جنگ چیست؟ آن جنگ، جنگ رسانه‌ای، جنگ فضاسازی عمومی، جنگ تبلیغاتی است.»(۱)

«الان یک جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای بسیار تندی علیه ما وجود دارد، درست مثل جنگ تحمیلی... الان امکانات تبلیغاتی و رسانه‌ای ‌ما در مقابل دشمن، مثل امکانات آن روز ما است در مقابل دشمن؛ البتّه آن روز ما غلبه کردیم بر دشمن، امروز هم غلبه خواهیم کرد؛ بدون تردید غلبه خواهیم کرد، امّا وضع این است.»(۲)

 

۱- بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری۱۳۹۷/۰۶/۱۵

۲-  بیانات در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی۱۳۹۷/۰۷/۲۵

۱۸ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۴۶ امیرعباس رضایی

#آقا

امروز، سیاست این است. نه امروز، از اوّل انقلاب این‌طور بود که ملت ایران را تخطئه کنند. مسؤولان ایران و هر کس را که با آنها جدّیتر مخالف است، بیشتر تخطئه کنند. هر کاری که از آن بیشتر ضرر میبینند، بیشتر آن را به باد تمسخر بگیرند. رفتار با زن را مسخره کنند؛ دانشگاه را مسخره کنند؛ عبادت را مسخره کنند؛ نماز جماعت رامسخره کنند؛ مصرف نکردن مشروبات الکلی و اجرای حدود الهی را مسخره کنند.

 عزیزان من! گاهی همین تمسخرها و تحقیر و توهین کردنها، آدمهای بزرگی را مستأصل و بیچاره میکند؛ آن‌طور که به اجبار همرنگ جماعت میشوند. آن‌وقت ابرقدرتها دستهایشان را روی دلشان میگذارند، مخفیانه قاه قاه میخندند که کارشان را پیش بردند و مانعی را از سرِ راه برداشتند! آن قدر فلان جریان انقلابی را در دنیامسخره میکنند که علناً و صریحاً، آرمانها، آرزوها و شعارهای انقلابی خودش را پس بگیرد، یا تخطئه و یا حتّی مسخره کند. در صحنه سیاست جهانی دیده شد، کسی که در حضور دشمنانِ دیروز خودش ایستاد؛ به امروزِ خودش متلک گفت، برای این‌که همرنگ جماعت شود، و آنها خندیدند! البته آنهاوقتی چنین چیزی را میبینند، دلشان را خوش میکنند و میگویند: به‌به! شما چقدر آدم متمدّن و چیزفهمی هستید! اما در واقع یک مانع را از پیش رو برداشته‌اند. بدین گونه موانع را از بین میبرند.

این‌جاست که شیعه معتقد به علی بن ‌ابی طالب علیه‌السّلام باید از شجاعت آن حضرت درس بگیرد. «لاتستوحشوا فی طریق‌الهدی لقلّة اهله»؛ وحشت نکنید. از روگرداندن و اِعراض دشمن احساس تنهایی نکنید. از تمسخر دشمن درباره آنچه در دست شماست - که گوهر گرانبهایی است - عقیده‌تان سست نشود. 

بیانات در خطبه‌های نمازجمعه ۱۳۷۴/۱۱/۲۰

 
۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۵:۴۸ امیرعباس رضایی

#شعر

نوح اندر بادیه کشتی بساخت

صَد مثَل گو از پی تَسخُر بتاخت

 

در بیابانی که چاه و آب نیست

می کند کشتی چه نادان ابلهی است

 

آن یکی می‌گفت: این کشتی بتاز

و آن یکی می‌گفت: پَرش هم بساز

 

آن یکی می‌گفت: دنبالش کژ است

وآن یکی می‌گفت: پشتش کژمژ است

 

آن یکی می‌گفت پالانش کجاست؟

و آن یکی می‌گفت: پایش کژ چراست؟

 

آن یکی می‌گفت کاین مشکی تهی است

وآن یکی می‌گفت: این خر بهر کیست؟

 

آن یکی می‌گفت: جو چون می خورد؟

ورنه بارت کی به منزل می برد؟

 

آن یکی می‌گفت: بی کاری مگر

یا شدی فرتوت و عقلت شد ز سر

 

او همی‌گفت: این به فرمان خداست

این بِچُربَکها نخواهد گشت کاست

 

مثنوی معنوی

منبع: قصه های قرآن به قلم روان، محمد محمدی اشتهاردی

 

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۶:۲۲ امیرعباس رضایی

#آیات_مرتبط

« قال ٱخسئو فیها و لا تکلمون؛ انّه کان فریقٌ من عبادی یقولون ربنا آمنا فٱغفرلنا و ٱرحمنا و أنت خیر ٱلراحمین. فٱتّخَذتُمُوهم سِخریا حتی أنسَوکم ذکرِی و کنتم منهم تَضحکون ؛ انّی جزیتهم الیوم بما صبرو أنهم هم الفائزون»

 

آیات ۱۰۸ تا ۱۱۱ سوره مومنون

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۶:۵۰ امیرعباس رضایی

#آیات_مرتبط

نهی مومنان از تمسخر

3. یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإیمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ

 

سوره حجرات، آیه ۱۱

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۳۹ امیرعباس رضایی

#نظر_شخصی

#آیات_مرتبط

 

7. إِنَّ الَّذِینَ أَجْرَمُواْ کاَنُواْ مِنَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ یَضْحَکُونَ وَ إِذَا مَرُّواْ بهِِمْ یَتَغَامَزُونَ وَ إِذَا انقَلَبُواْ إِلىَ أَهْلِهِمُ انقَلَبُواْ فَکِهِین وَ إِذَا رَأَوْهُمْ قَالُواْ إِنَّ هَؤُلَاءِ لَضَالُّونَ وَ مَا أُرْسِلُواْ عَلَیهِْمْ حَافِظِینَ فَالْیَوْمَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنَ الْکُفَّارِ یَضْحَکُونَ عَلىَ الْأَرَائکِ یَنظُرُون هَلْ ثُوِّبَ الْکُفَّارُ مَا کاَنُواْ یَفْعَلُون

 

در دنیا، مجرمان و کسانی که در جبهه مقابل پیامبران و دین الهی هستند، همواره مومنان را مورد مسخره قرار و مضحکه قرار می دهند و به آنها برچسب گمراهی می چسبانند.

اما در آخرت مومنان ، مجرمان را مورد مضحکه قرار می دهند.

 

این یک عملیات رسانه‌ای توسط خداوند  علیه تبلیغات رسانه‌ای دشمنان است!

وقتی خداوند متعال این نکته (که در آخرت ، مومنان به کافران می خندند) را اعلام میکند، باعث تسلای خاطر مومنین می شود و هشداری به دشمنان است.

این اولا فشار هجمه تبلیغاتی دشمن را کاهش می دهد و ثانیا یک حمله‌ای به جبهه مقابل است که انها را از عذاب اخروی می ترساند.

با اینکه آنها -به ظاهر- آخرت را قبول ندارند، ولی خداوند با ادبیات آخرتی با آنها مقابله می کند.

بنابراین با توجه به آیات این سوره، خداوند در پاسخ به عملیات رسانه‌ای دشمن، با ادبیات #معادمحورِ خودش از جبهه مومنین دفاع می کند.

(در پازل فکری انها پاسخ نمی دهد، بلکه پازل را به هم ریخته، و بر اساس حقیقت چارچوب آنرا مشخص می کند و در آن تکلم می کند)

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۵۴ امیرعباس رضایی

#آیات_مرتبط

روز قیامت، مسخره کنندگان هستند که دچار حسرت می شوند.

« وَاتَّبِعُوٓا أَحْسَنَ مَآ أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ (٥٥) أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ فی جَنْبِ اللَّهِ وَ إِنْ کُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرینَ»

 

زمر ۵۵ و ۵۶

 

 

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۸:۰۵ امیرعباس رضایی

#روایت

عاقبت مسخره کنندگان دینداران

عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ مُنْذِرِ بْنِ یَزِیدَ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نَادَى مُنَادٍ أَیْنَ الصُّدُودُ لِأَوْلِیَائِی فَیَقُومُ قَوْمٌ لَیْسَ عَلَى وُجُوهِهِمْ لَحْمٌ فَیُقَالُ هَؤُلَاءِ الَّذِینَ آذَوُا الْمُؤْمِنِینَ وَ نَصَبُوا لَهُمْ وَ عَانَدُوهُمْ وَ عَنَّفُوهُمْ فِی دِینِهِمْ ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِمْ إِلَى جَهَنَّم

 

الکافی ج2 ص351 

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۸:۱۹ امیرعباس رضایی

#روایت

مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ مُعَلَّى بْنِ خُنَیْسٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَقُولُ مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِی وَ أَنَا أَسْرَعُ شَیْءٍ إِلَى نُصْرَةِ أَوْلِیَائِی

الکافی ج2 ص351

 

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ عَنْ مُعَاوِیَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَقَدْ أَسْرَى رَبِّی بِی فَأَوْحَى إِلَیَّ مِنْ وَرَاءِ الْحِجَابِ مَا أَوْحَى وَ شَافَهَنِی إِلَى أَنْ قَالَ لِی یَا مُحَمَّدُ مَنْ أَذَلَّ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَنِی بِالْمُحَارَبَةِ وَ مَنْ حَارَبَنِی حَارَبْتُهُ قُلْتُ یَا رَبِّ وَ مَنْ وَلِیُّکَ هَذَا فَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّ مَنْ حَارَبَکَ حَارَبْتَهُ قَالَ لِی ذَاکَ مَنْ أَخَذْتُ مِیثَاقَهُ لَکَ وَ لِوَصِیِّکَ وَ لِذُرِّیَّتِکُمَا بِالْوَلَایَة 

الکافی ج2 ص353

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۸:۲۱ امیرعباس رضایی

#روایت

صح، [صحیفة الرضا علیه السلام] عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ ع سَأَلَ رَبَّهُ وَ رَفَعَ یَدَیْهِ فَقَالَ یَا رَبِّ أَیْنَ ذَهَبْتُ أُوذِیتُ فَأَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَیْهِ یَا مُوسَى إِنَّ فِی عَسْکَرِکَ غَمَّازاً فَقَالَ یَا رَبِّ دُلَّنِی عَلَیْهِ فَأَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَیْهِ أَنِّی أَبْغَضُ الْغَمَّازَ فَکَیْفَ أَغْمِزُ

 

بحار الانوار ، ج۷۲ ، ص ۲۹۳

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۴۳ امیرعباس رضایی

#آیتت مرتبط

حربه های دشمن

 

وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَٰذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُون

سوره فصلت (آیه ۲۶)

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۴۷ امیرعباس رضایی

#آیات مرتبط

حربه های دشمن

توطئه قتل پیامبر خدا

وَکَانَ فِی الْمَدِینَةِ تِسْعَةُ رَهْطٍ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ وَلَا یُصْلِحُونَ (٤٨)قَالُوا تَقَاسَمُوا بِاللَّهِ لَنُبَیِّتَنَّهُ وَأَهْلَهُ ثُمَّ لَنَقُولَنَّ لِوَلِیِّهِ مَا شَهِدْنَا مَهْلِکَ أَهْلِهِ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ (٤٩)

سوره نمل

 

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۵۱ امیرعباس رضایی

#آیات مرتبط

حربه های دشمن داخلی

فشار اقتصادی بر اطرافیان پیامبر برای خالی شدن دور او

 

هُمُ الَّذِینَ یَقُولُونَ لَا تُنْفِقُوا عَلَىٰ مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّىٰ یَنْفَضُّوا وَلِلَّهِ خَزَآئِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَٰکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَفْقَهُونَ (٧)

 

سوره منافقون

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۵۹ امیرعباس رضایی

#آیات مرتبط

حربه های دشمن

وَإِنْ کَادُوا لَیَفْتِنُونَکَ عَنِ الَّذِیٓ أَوْحَیْنَآ إِلَیْکَ لِتَفْتَرِیَ عَلَیْنَا غَیْرَهُ وَإِذًا لَاتَّخَذُوکَ خَلِیلًا 

وَلَوْلَآ أَنْ ثَبَّتْنَاکَ لَقَدْ کِدْتَ تَرْکَنُ إِلَیْهِمْ شَیْئًا قَلِیلًا (٧٤)

 

سوره اسراء

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۲۰ امیرعباس رضایی

#آیات مرتبط

حربه های رسانه‌ای دشمن

نسبت دادن مشکلات جامعه به پیامبر

...وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ یَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِکَ قُلْ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَمَالِ هَٰٓؤُلَآءِ الْقَوْمِ لَا یَکَادُونَ یَفْقَهُونَ حَدِیثًا (٧٨)

مَآ أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَآ أَصَابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ وَأَرْسَلْنَاکَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَکَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا (٧٩)
 

سوره نساء

 

#کرونا

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۴۲ امیرعباس رضایی

#آیات_مرتبط

حربه های رسانه‌ای دشمن

وَمِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَیَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَیُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ وَرَحْمَةٌ لِلَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ

سوره توبه (٦١)

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۵۱ امیرعباس رضایی

#داستان  #حکایت

هلاکت، عاقبت تمسخر حدیث پیامبر”صلی الله علیه و آله”

امام سجاد”علیه السلام” مشغول سخنرانی بودند و فرمودند: انسان نمی­داند با مردم چه کند، اگر بعضی امور که از پیامبر”صلی الله علیه و آله” شنیده­ایم به آنان بگوییم ممکن است مورد تمسخر قرار دهند، از طرفی طاقت هم نداریم این حقایق را ناگفته بگذاریم. در این میان ضَمَرَة بن معبد گفت شما آنچه شنیده­اید را بگویید. پس حضرت فرمودند می­دانید وقتی دشمن خدا را در تابوت می­گذارند و به گورستان می­برند، چه می­گوید؟ اطرافیان امام عرض کردند خیر. حضرت فرمود: به کسانی که او را می­برند می­گوید آیا نمی­شنوید؟ از دشمن خدا به شما شکایت دارم که مرا فریب داد و به این روز سیاه انداخت و نجاتم نداد. من شکایت دارم از دوستانی که با من دوستی کردند و مرا خوار نمودند و از اولادی که حمایتشان کردم ولی مرا ذلیل کردند و از خانه­ای که ثروتم را در آبادی آن خرج کردم ولی سرانجام، دیگران آنجا ساکن شدند. به من رحم کنید این قدر عجله نکنید. در این میان ضمرة گفت اگر بتواند به این خوبی صحبت کند ممکن است حتی حرکت کند و روی شانۀ حاملین بنشیند. پس حضرت فرمودند: خدایا! اگر ضمرة سخنان پیامبر”صلی الله علیه و آله” را مسخره می­کند از او انتقام بگیر. ضمرة چهل روز زنده بود و بعد فوت کرد. غلام وی که در کنار جنازه­اش بود، پس از مراسم دفن محضر امام زین العابدین”علیه السلام” رسید و در کنار ایشان نشست. امام فرمودند از کجا می­آیی؟ عرض کرد از دفن ضمرة. اما با صحنۀ عجیبی رو به رو گردیدم. وقتی که خاک بر او ریختند صدایش را شنیدم که کاملاً آن صدا را در زمان زندگی­اش می­شناختم. می­گفت وای بر تو ضمرة بن معبد امروز هر دوستی که داشتی خوارت کرد و عاقبت رهسپار جهنم شدی که پناهگاه و خوابگاه ابدی توست. امام زین العابدین”علیه السلام” فرمودند از خداوند عافیت مسألت دارم، زیرا سزای کسی که حدیث پیغمبر”صلی الله علیه و آله” را مسخره کند، همین است.

بحارالانوار: ج 46، ص 142

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۵۵ امیرعباس رضایی

#امام

«اتفاق کلمه داشته باشید، که اگر این پایگاه دشمن اتفاق کلمه را از شما گرفتند، بدانید که شکست می خورید. رفقا همه تشریک مساعی کنید در این امور؛ در این نهضت متحد بشوید. اگر در این نهضت شکست بخورید تا آخر شکست خورده‌اید. همه با هم باشید. همه با هم تشریک مساعی بکنید تا این که پیروزی بر ایمان حاصل بشود. هر کسس که اسلام را می‌خواهد، هر کسی که این ملت را می‌خواهد که مقتدر بشود، موظفند که با هم باشند. توصیه به اتحاد و همبستگی موضوع بسیار مهمی است که در منابع و متون اسلامی به کرات مورد توجه و تأکید قرار داشته است. خداوند متعال با توجه به کارکرد و تاثیر بسیار مهمی که اتحاد و همبستگی در رسیدن به پیروزی و موفقیت ایفا می‌کند ارزش و جایگاه فوق‌العاده برای اتحاد بین مسلمین بیان می‌فرماید «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید».

(صحیفه امام، جلد 6، صفحه 119.)

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۵۶ امیرعباس رضایی

#امام

«اتفاق کلمه داشته باشید، که اگر این پایگاه دشمن اتفاق کلمه را از شما گرفتند، بدانید که شکست می خورید. رفقا همه تشریک مساعی کنید در این امور؛ در این نهضت متحد بشوید. اگر در این نهضت شکست بخورید تا آخر شکست خورده‌اید. همه با هم باشید. همه با هم تشریک مساعی بکنید تا این که پیروزی بر ایمان حاصل بشود. هر کسس که اسلام را می‌خواهد، هر کسی که این ملت را می‌خواهد که مقتدر بشود، موظفند که با هم باشند. توصیه به اتحاد و همبستگی موضوع بسیار مهمی است که در منابع و متون اسلامی به کرات مورد توجه و تأکید قرار داشته است. خداوند متعال با توجه به کارکرد و تاثیر بسیار مهمی که اتحاد و همبستگی در رسیدن به پیروزی و موفقیت ایفا می‌کند ارزش و جایگاه فوق‌العاده برای اتحاد بین مسلمین بیان می‌فرماید «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید».

(صحیفه امام، جلد 6، صفحه 119.)

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۵۸ امیرعباس رضایی

#امام

«الان از همه جا دارد آیه یأس می‌خوانند که ایران ورشکسته شده و ایران نمی ‌واند دیگر اداره کند و ایران چطور شده است. این حرف‌هایی که خوب دشمن دارند می‌زنند، شما آقایان باید جبران کنید. این تبلیغاتی را آنها البته در سطح دنیا دارند تبلیغ می‌کنند و ما دستمان از آن تبلیغات وسیع کوتاه است. اسباب آن تبلیغات وسیع را نداریم، لکن حتی‌الامکان باید تبلیغ کنیم و در نمازهای جمعه در جماعات در اینها مردم را مطمئن کنیم به این که جمهوری اسلامی خیر است برای شما. الان دست‌هایی، قلم‌هایی، زبان‌هایی در کار است که ملت ما را مایوس کند و اشکالاتی می‌تراشند و نقل می‌کنند و می‌نویسند و می‌گویند. همه اش برای این است که روح یأس و ناامیدی را در ملت ایجاد نمایند، اگر روح یأس در جامعه‌ای پیدا شود آن جامعه سست می‌شود و اگر سست شود نمی‌تواند به پیروزی برسد. »

(صحیفه امام جلد 10، صفحات 451و452)

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۰۷:۲۶ امیرعباس رضایی

#کلام بزرگان

 

آیت الله مصباح یزدی:

​​​​​

توسعه سیاسی و اقتصادی، گسترش دموکراسی و مواردی از این دست از جمله راهکارهای غرب برای جهانی سازی و بسط قدرت به شمار می روند که نمود بارز آن همان فرهنگ آمریکایی است.

 غرب سعی می کند با این حربه مردم را به سمت خود متمایل کند تا صدای اعتراض ملت علیه نظام بلند شود و در این شرایط برخی از خائنان منافق در داخل نیز با آن ها همراهی می کنند زیرا گرانی های اخیر عادی نبوده و اقدامات سودجویان بخشی از آن را به وجود آورده است.

 

https://www.magiran.com/article/2629820

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۰۷:۴۴ امیرعباس رضایی

#امام

 

​​​​​​قرآن می‌گوید خدای تبارک و تعالی هرگز سلطه‌ای برای غیر مُسلم بر مُسلم قرار نداده است. این‌ها مطالعه کردند، دیدند که وضع قرآن و اسلام و متون اسلام چه هست که اگر مسلمین متشبث بشوند به قرآن و اسلام، فاتحه این غارتگری‌ها و این سلطه‌جویی‌ها را می‌خوانند؛ پس چه بکنند که اینها به قوّت خودش باقی باشد؟ باید این ملت را از اسلام جدا کنند. ۱۴ آبان ۱۳۵۷

http://emam.com/posts/index/quote#quote23907

emam.com

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۰۷:۵۳ امیرعباس رضایی

#امام

 

و اما طایفه دوم که نقشه موذیانه دارند و اسلام را از حکومت و سیاست جدا می‌دانند. باید به این نادانان گفت که قرآن کریم و سنت رسول الله- صلی الله علیه و آله- آن قدر که در حکومت و سیاست احکام دارند در سایر چیزها ندارند؛ بلکه بسیار از احکام عبادی اسلام، عبادی- سیاسی است که غفلت از آنها این مصیبتها را به بار آورده. پیغمبر اسلام (ص) تشکیل حکومت داد مثل سایر حکومتهای جهان لکن با انگیزه بسط عدالت اجتماعی. و خلفای اول اسلامی حکومتهای وسیع داشته‌اند و حکومت علی بن ابی طالب- علیه السلام- نیز با همان انگیزه، به طور وسیعتر و گسترده‌تر از واضحات تاریخ است. و پس از آن بتدریج حکومت به اسم اسلام بوده؛ و اکنون نیز مدعیان حکومت اسلامی به پیروی از اسلام و رسول اکرم- صلی الله علیه و آله- بسیارند


http://emam.com/tags/index/favorites#t920f6775

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۰۸:۰۳ امیرعباس رضایی

#امام

ععخراجع به اسلام شروع کردند تبلیغات کردن به اینکه اسلام یک مکتبی است می‌گوید: ملایم! کم کم لا بد پیش می‌آیند؛ یک مکتبی است که مربوط به دعا و ذکر، و یک روابطی ما بین مردم و ما بین خالق، و سیاست را کاری به آن ندارد. اسلام به حکومت کار ندارد، به سیاست کار ندارد. این را آن قدر تبلیغات روی آن کردند که در جامعه خود روحانیت هم به خورد آنها هم دادند، که بسیاری از آنها هم همین اعتقاد را پیدا کردند که روحانی به سیاست چه کار دارد، به حکومت چه کار، به نظام حکومت چه کار دارد. روحانی مسجد برود و نماز بخواند و عرض می‌کنم که از این صنف کارها: درس بگوید و مباحثه بکند و این آداب شرعیه را به مردم نشان بدهد.
آنها دیدند که نماز روحانیون و نماز اسلام هیچ به آنها ضرر ندارد؛ هر چه می‌خواهند نماز بخوانند. آنها به نفت کار نداشته باشند، نماز بخوانند تا هر چه می‌خواهند خسته بشوند. درس هر چه دلشان می‌خواهد بگویند؛ مباحثه هم هر چه می‌خواهند بکنند؛ کار نداشته باشند به اینکه سیاست استعماری در اینجا نباید اجرا بشود، هر کاری می‌خواهند بکنند. این قدر خواندند به مردم و تبلیغات کردند که مردم همه تقریباً، به این معنی عادت کردند- که حالا هم باز این صحبت هست- که دخالت در سیاست در شان روحانیت نیست؛ شان روحانیت نیست که برود و ببیند که کیفیت حکومت چیست، و چه می‌کنند این ظَلَمه با مردم

http://emam.com/tags/index/favorites#t661f10070

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۱۷ امیرعباس رضایی

#امام

بنابر این، اسلام را [معرفی کردند] به اینکه اولًا مکتبش بیش از اینکه یک نمازی خوانده بشود و یک روزه‌ای گرفته بشود و اینها، نیست و کاری به زندگی مردم ندارد، کاری به دنیای مردم ندارد؛ و از آن طرف روحانیون را معرفی کردند که قدرتها اینها را روی کار آوردند برای اینکه افیون باشند از برای جامعه. اینها مردم را خواب کنند، سست کنند، که اگر آنها ببرند [اموال مردم‌] را، اینها نتوانند حرف بزنند؛ یعنی دیگر مردم را نگذارند حرف بزنند. اینها خواب کنند مردم را، و آنها ... اموالشان را ببرند. این را این قدر تبلیغ کردند و گفتند که حتی بعض روشنفکرهای ما هم که بی‌اطلاع از قرآن و سنت بودند، باورشان آمده است؛ و آنها هم دنبال کردند و هم نفس شدند با آنها

بیشتر بخوانید: http://emam.com/tags/index/favorites#t661f10071

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۱۸ امیرعباس رضایی

#امام

بنابر این، اسلام را [معرفی کردند] به اینکه اولًا مکتبش بیش از اینکه یک نمازی خوانده بشود و یک روزه‌ای گرفته بشود و اینها، نیست و کاری به زندگی مردم ندارد، کاری به دنیای مردم ندارد؛ و از آن طرف روحانیون را معرفی کردند که قدرتها اینها را روی کار آوردند برای اینکه افیون باشند از برای جامعه. اینها مردم را خواب کنند، سست کنند، که اگر آنها ببرند [اموال مردم‌] را، اینها نتوانند حرف بزنند؛ یعنی دیگر مردم را نگذارند حرف بزنند. اینها خواب کنند مردم را، و آنها ... اموالشان را ببرند. این را این قدر تبلیغ کردند و گفتند که حتی بعض روشنفکرهای ما هم که بی‌اطلاع از قرآن و سنت بودند، باورشان آمده است؛ و آنها هم دنبال کردند و هم نفس شدند با آنها

بیشتر بخوانید: http://emam.com/tags/index/favorites#t661f10071

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۳۵ امیرعباس رضایی

#آیات_مرتبط

 

وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَیْهِمْ آیَاتُنَا قَالُوا قَدْ سَمِعْنَا لَوْ نَشَآءُ لَقُلْنَا مِثْلَ هَٰذَآ إِنْ هَٰذَآ إِلَّآ أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ

(سوره انفال ،٣١)

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۳۷ امیرعباس رضایی

#امام

 

یکی از مسائلی که خیلی مورد اهمیت است برای ما، و برای آنها هم بوده است، اینکه اگر اسلام آن طوری که هست مسلمین بر آن دست بیابند، باز منافع آنها به خطر می‌افتد.کوشش کردند با تبلیغات مختلف کارشناسهای مختلف، که مطلق ادیان را از چشم مردم بیندازند. بخصوص اسلام را از چشم مردم بیندازند. تبلیغات کردند که اسلام اصلش افیون جامعه است؛ ادیان برای این آمده است که مردم را خواب بکند تا اشخاص مقتدر و سلاطین بیایند و مردم را بچاپند، این قشرهای دینی مردم را خواب کنند. و همین طور دنبال این افتادند که قشر روحانی را در بین مردم منحط کنند: روحانیین مردم کهنه‌پرستی هستند، فناتیک هستند، اینها درباری هستند، اینها برای سلاطین کار می‌کنند! این هم یک تبلیغ وسیعی بود. مع الاسف در هر دو تبلیغ توفیقهایی پیدا کردند.



بیشتر بخوانید: http://emam.com/tags/index/favorites#t661f10054

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۴۲ امیرعباس رضایی

#امام

ایجاد از خود بیگانگی

این قدر تبلیغات بر ضد خود شماها شده است که ماها را، باطنمان را متحول کردند به یک چیز دیگر، از آن شخصیتی که انسان باید داشته باشد. این قدر اینها تبلیغات کردند که شخصیت را از ما گرفتند که ما الآن هم تا صحبت می‌شود، انگلستان، امریکا [هنوز هم احساس ضعف می‌کنیم‌]! همه این خیابانهای ما را به اسم اینها گذاشته بودند. میدانها را به اسم اینها گذاشته بودند و هکذا همه چیز.



بیشتر بخوانید: http://emam.com/tags/index/favorites#t661f10010

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۴۴ امیرعباس رضایی

#امام

تبلیغات استکبار جهانی, 
:آسیب پذیر نبودن ابرقدرتها

در اثر تبلیغات سوئی که در طول تاریخ شده است، و مردم را از این ابرقدرتها ترسانده‌اند. تبلیغات خود آن ابرقدرتها این بوده است که ملتهای ما را، ملتهای شما را از اینها بترسانند. به طوری که ما گمان بکنیم که این ابرقدرتها آسیب‌پذیر نیستند، اگر ملتی نفس بکشد، آنها نفسش را خفه می‌کنند. لکن ما دیدیم که اینها تبلیغاتی بود که صحیح نبود. و قدرتهای بزرگ هم با مقدرات یک مملکت وقتی که خود ملت با هم مجتمع شدند نمی‌توانند بازی بکنند.


بیشتر بخوانید: http://emam.com/tags/index/favorites#t661f10017

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۴۶ امیرعباس رضایی

#آیات_مرتبط

 

فَأَمَّا عَادٌ فَاسْتَکْبَرُوا فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَقَالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذِی خَلَقَهُمْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَکَانُوا بِآیَاتِنَا یَجْحَدُونَ

 

سوره فصلت(١٥)
 

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۵۲ امیرعباس رضایی

#امام

بزرگنمایی نقاط ضعف ایران

اگر گوش کنید این همه دروغپردازیها و این همه شیطنتها یک امر عادی نیست. خوب، در دنیا خیلی جنگها واقع می‌شود، خیلی کشتارها واقع می‌شود، خیلی خرابیها وارد می‌شود، اما وقتی که ما ملاحظه می‌کنیم، می‌بینیم که از آن مسائلی که در دنیا واقع می‌شود، یک کمی شاید منعکس بشود، اما مسائل ایران هر روز و هر شب در رسانه‌ها هست و باد می‌زنند که این مسائل را آنجایی که به نفع ایران است کوچکش کنند، آنجایی که به ضرر ایران است بزرگش کنند.

بیشتر بخوانید: http://emam.com/tags/index/favorites#t661f10088

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۵۶ امیرعباس رضایی

#امام

ادعای نقض حقوق بشر در ایران
 

امیدوارم شما بتوانید چهره اسلام را آن گونه که هست نشان دهید. امروز دولتها می‌خواهند ایران را به صورت زننده‌ای به دنیا معرفی کنند. رسانه‌های گروهی و سازمانهای آن چنانی وقتی پیروزی ایران و اسلام را می‌بینند و یا وقتی می‌فهمند که عراق آن همه ظلم به ما کرده است، به دروغ مسئله نقض حقوق بشر در ایران را عنوان می‌کنند و ادعا می‌کنند که بهاییها در ایران هیچ آزادی ندارند و آنها به خاطر بهاییگری زندان‌اند.
حتی می‌گویند زنان آبستن را در خیابانها می‌کشند. آنها هر چه می‌خواهند بگویند، ولی شما بدانید مردم محروم دنیا یعنی آنهایی که وابسته به دولتها نیستند با ما هستند، و بالاخره اسلام راه خودش را باز نموده و چهره‌اش را به همه نشان می‌دهد. ما هم باید هر کداممان به اندازه قدرتمان سعی کنیم تا در راه تحقق اسلام قدم برداریم.

بیشتر بخوانید: http://emam.com/tags/index/favorites#t661f10118

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۰۴ امیرعباس رضایی

#آقا

جهاد کبیر یعنی تبعیّت نکردن از دشمن


[دشمنان انقلاب]میخواهند کاری کنند که نظام اسلامی از عناصری که در درون او است و مایه‌ی اقتدار او است، تهی بشود و خالی بشود. وقتی ضعیف شد، وقتی عناصر قدرت در او نبود، وقتی اقتدار نبود، دیگر از بین بردنش و کشاندنش به این سَمت و به آن سَمت، کار مشکلی برای ابرقدرت‌ها نخواهد بود؛ میخواهند او را وادار کنند به تبعیّت.

اینجا جای همان جهاد کبیری است که من چند روز قبل از این مطرح کردم؛ فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا

 

بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۵

۲۴ اسفند ۹۸ ، ۱۱:۱۳ امیرعباس رضایی

#آقا

یکی از هدفهای دائمی جبهه‌ی دشمن -که در رأسش هم آمریکا است- از اوّل انقلاب تا امروز این بوده است که یک دوقطبیِ خطرناک بین مردم و نظام به‌وجود بیاورد؛ درست عکس آن چیزی که جمهوری اسلامی بر اساس آن بنا شده است؛ یعنی آمیختگی کامل نظام با مردم. آنها خواسته‌اند این شکاف را به‌وجود بیاورند؛ البتّه موفّق نشده‌اند. انتخابات از جمله‌ی مواردی است که دشمن را در این عرصه مأیوس میکند؛ یعنی نشان‌دهنده‌ی ارتباط مستحکم نظام با مردم است و این دوقطبی مورد علاقه‌ی دشمن را بکلّی از بین میبرد. به این اعتبار، انتخابات مصداق «اِن تَنصُرُوا الله» است.

۹۴/۱۱/۱۹

۲۴ اسفند ۹۸ ، ۱۱:۱۵ امیرعباس رضایی

#آقا

هدف آنها[دشمنان اسلام] ایجاد جنگ داخلی بین مسلمانها است و متأسّفانه تا حدودی موفّق شده‌اند. کشورهای اسلامی را یکی پس از دیگری دارند ویران میکنند -سوریه را ویران میکنند، یمن را ویران میکنند، لیبی را ویران میکنند- زیرساخت‌هایشان را از بین میبرند، چرا؟ چرا ما تسلیم این توطئه بشویم؟ چرا آن چیزی که هدف آنها است، برای ما ناشناخته باقی بماند؟ بصیرت پیدا کنیم؛ اگر میخواهیم در این راه موفّق بشویم، باید بصیرت پیدا کنیم. امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) فرمود: اَلا وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلاّ اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر؛(۱) باید بصیرت پیدا کرد، باید در این راه صبور بود. وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا؛(۲) اگر با بصیرت حرکت کنیم و صبر کنیم و استقامت به‌خرج بدهیم اثری نمیبخشد؛ امّا وقتی‌که ما هم مثل آنها حرف بزنیم، مثل آنها کار بکنیم، آن‌وقت نتیجه این میشود.
در بحرین مسلمانها را چرا این‌جور زیر فشار قرار میدهند؟ در نیجریه چرا [برای‌] آن شیخ مصلحِ تقریبیِ مؤمن[شیخ ابراهیم الزّکزاکی‌]این‌جور فاجعه‌آفرینی میکنند و حدود هزار نفر از مردم دوروبر او را به قتل میرسانند و شش فرزند او را در دو سال به شهادت میرسانند؟ چرا دنیای اسلام در مقابل این فجایع ساکت میمانَد؟ چرا دنیای اسلام بمباران شبانه‌روزی قریب به یک سال در یمن را تحمّل میکند؟ نزدیک به یک سال است -ده ماه و اندکی است- که خانه‌ی مردم یمن، بیمارستانشان، مدرسه‌شان، جادّه‌شان، افراد بی‌گناهشان، زن و مردشان زیر بمب‌ها هستند؛ چرا؟ این به نفع دنیای اسلام است؟ سوریه یک‌جور، عراق یک‌جور. اهداف آنها اهداف خطرناکی است، اهداف آنها در اتاقهای فکر -به قول خودشان- طرّاحی میشود؛ ما باید بیدار باشیم.۱۳۹۴/۱۰/۰۸ 

۲۴ اسفند ۹۸ ، ۱۱:۱۷ امیرعباس رضایی

#آقا

باید مراقب شگردهای دشمن باشیم. هر وقتی‌که یک زمان معیّن شده است برای پایان مذاکرات و ما به این زمان نزدیک میشویم، لحن طرف مقابل - بخصوص لحن آمریکایی‌ها - تندتر، سخت‌تر، خشن‌تر میشود؛ این برای این است که جزو شگردهای اینها است، جزو حیله‌ها و خدعه‌های اینها است۱۳۹۳/۱۲/۲۱ 

۲۴ اسفند ۹۸ ، ۱۱:۲۳ امیرعباس رضایی

#آقا

امروز جبهه‌ی مقابل ما - که سردمدار آن جبهه هم آمریکا و صهیونیستهایند - به تمام طرقی که میتوانسته است متوسل و متشبث بشود، متشبث شده؛ از تمام راه‌ها که میتوانسته برای مقابله‌ی با ملت ایران بهره‌گیری کند، بهره‌گیری کرده است، برای اینکه بتواند این دو عامل، یعنی عامل تقویت کننده‌ی نظام، و عامل ایستادگی مردم در صحنه را تضعیف کند و از بین ببرد. خودشان هم همین را تصریح میکنند؛ میگویند این تحریمهائی که ما بر علیه ایران تصویب و اجرا میکنیم - و با عناد کامل دنبال میکنند - برای این است که مردم را خسته کنیم، مردم از صحنه خارج شوند، مردم به نظام اسلامی پشت کنند. یا این کار صورت بگیرد، یا در اراده‌ی مسئولین رخنه به وجود بیاید؛ مسئولین در محاسباتِ خودشان تجدیدنظر کنند. تعبیر آنها این است: میگویند میخواهیم مسئولین جمهوری اسلامی احساس کنند که هزینه‌ی تصمیم‌گیری‌های آنها بالاست. این یعنی رخنه ایجاد کردن در اراده‌ی مسئولین کشور. با همه‌ی توانشان، با همه‌ی ترفندهائی که بلدند، دارند این دو کار را دنبال میکنند. یا در مردم ایجاد تردید کنند و مردم را از نظام جدا کنند، یا در مسئولین ایجاد تردید کنند و مسئولین را وادار کنند که در تصمیمهای خودشان تجدیدنظر کنند. اشتباه کردند؛ هیچکدام را نمیتوانند انجام دهند.
یک روز در صدر اسلام، دشمنان به نظرشان رسید که با شِعب ابی‌طالب و محاصره‌ی اقتصادی مسلمانها، آنها را از پا بیندازند؛ اما نتوانستند. این روسیاه‌های بدمحاسبه‌گر خیال میکنند ما امروز در شرائط شِعب ابی‌طالبیم. اینجور نیست. ما امروز در شرائط شِعب ابی‌طالب نیستیم؛ ما در شرائط بدر و خیبریم. ما در شرائطی هستیم که ملت ما نشانه‌های پیروزی را به چشم دیده است؛ به آنها نزدیک شده است؛ به بسیاری از مراحل پیروزی، با سرافرازی دست پیدا کرده است

۹۰.۱۰/۱۹

۲۴ اسفند ۹۸ ، ۱۱:۲۴ امیرعباس رضایی

#آقا

دشمن میخواهد جوان ما را - بخصوص دانشجوی ما را که زمامدار فکر و علم و مدیریت آینده‌ی ما در این کشور است - به بی‌ایمانی و ولنگاری عقیدتی سوق بدهد.۱۳۹۰/۰۶/۰۲ 

۲۴ اسفند ۹۸ ، ۱۱:۲۶ امیرعباس رضایی

#آقا

دشمنان دو نکته‌ی اساسی را در باب دین دنبال میکنند یکی اسلام منهای روحانیت است؛ یکی هم اسلام منهای سیاست است.۱۳۸۹/۰۷/۲۷ 

۲۴ اسفند ۹۸ ، ۱۱:۲۷ امیرعباس رضایی

#آقا

سعى میکنند دنیاى اسلام را مشغول کنند. امروز همین قضایاى فلسطین در سایه‌ى مشغول شدن دنیاى اسلام به مسائل فرعى دارد اتفاق مى‌افتد.

۱۳۸۹/۰۱/۱۷

۲۴ اسفند ۹۸ ، ۱۱:۳۱ امیرعباس رضایی

#آقا

 

بلندگوهای دشمن بیشترین تبلیغات خود را صرف مأیوس کردن و ترساندن مردم می‌کنند.۱۳۸۲/۰۳/۲۲ 

۲۴ اسفند ۹۸ ، ۱۱:۳۲ امیرعباس رضایی

#آقا

اختلاف افکنی مذهبی

ما شیعیان هم باید بفهمیم؛ بدانیم سیاست استکبار امروز، جدا کردن شیعه از غیر شیعه است، جدا کردن گروه‌هاى مسلمان از یکدیگر و به جان هم انداختن آنهاست.۱۳۸۸/۰۹/۱۵

۲۴ اسفند ۹۸ ، ۱۱:۳۷ امیرعباس رضایی

#آقا

توصیه‌ به مسئولین کشور هم این است که دشمن را درست بشناسند، فریب خدعه‌‌ی دشمن را نخورند. دشمن از طرق مختلف وارد میشود؛ گاهی دندان نشان میدهد، گاهی مشت نشان میدهد، گاهی هم لبخند نشان میدهد؛ همه‌ی اینها به یک معنا است. لبخند دشمن هم مثل همان دندان نشان دادنِ دشمن است، فرقی نمیکند، دشمنی است: قَد بَدَتِ البَغضاءُ مِن أَفواهِهِم وَ ما تُخفی صُدورُهُم أَکبَرُ؛(۱۱) آنچه در دلهای نجس و سرشار از بغض و کینه‌ی آنها وجود دارد از اسلام و مسلمین و بخصوص جمهوری اسلامی، خیلی بیشتر از آن چیزی است که در حرفهایشان ظاهر میشود. فریب دشمن را نخورند، خدعه‌ی دشمن را قبول نکنند. امروز شما ملاحظه میکنید که غربی‌ها به معنای واقعی کلمه دارند خدعه میکنند. حالا کار آمریکا که دیگر از خدعه گذشته و کاملاً آشکار و شمشیرازرو[بسته] است، [امّا] اروپایی‌ها هم دارند همین‌جور با خدعه عمل میکنند. من نمیگویم چه کار کنند؛ دولتی‌ها بنشینند فکر کنند، [منتها] مواظب باشند مخدوع(۱۲) نشوند، مواظب باشند فریب نخورند، از دشمن رودست نخورند، به امید اینکه بتوانیم یک کاری بکنیم، خودشان را و ملّت را دچار مشکل نکنند؛ هم فریب نخورند، هم از دشمن وحشت نکنند؛ بدانند که دست خدا بالای دستها است و خدای متعال طرف‌دار و پشتیبان ملّتی است که دین او را نصرت میکنند و یاری میکنند و این ملّت بحمدالله این کار را انجام خواهد داد.

 

۹۷.۱۱/۲۹

۲۴ اسفند ۹۸ ، ۱۲:۴۰ امیرعباس رضایی

#داستان

داستان مسابقه باد و خورشید را نماد جنگ نرم تعریف کرده اند. داستان از این قرار است که باد و خورشید تصمیم به زورآزمائی گرفته و با هم مسابقه می دهند. آن ها یک مرد که با کت و شلوار در حال قدم زدن هست را نشانه گرفته و می گویند هرکس بتواند کت مرد را از تن او خارج کند، برنده مسابقه خواهد بود. باد به خود می نازد و میگوید من با ایجاد یک طوفان خیلی راحت می توانم کاری کنم که این فرد کت خود را از تن در بیاورد. باد با خشونت می وزد و طوفان برپا می کند، اما مرد مقاومت می کند به درخت ها و بوته های اطراف پناه می برد و نهایتا کت از تن او خارج نمی شود. خورشید لبخندی می زند و بدون خشونت، دمای خود را افزایش می دهد، هوا گرم می شود و آن مرد داوطلبانه کت خود را برای رهائی از گرما در می آورد. در واقع حرکت نرم خورشید باعث می شود که آن مرد داوطلبانه در مسیر هدف خورشید قرار گرفته و داوطلبانه آن گونه عمل می کند که خورشید می خواهد. در جنگ نرم و فشار روانی  نیز دشمن با بهره گیری از ابزار رسانه ای، طوری حرکت می کند تا مردم کشورهای هدف، داوطلبانه دیدگاه های آن ها را بپذیرند. 

۲۴ اسفند ۹۸ ، ۱۲:۵۶ امیرعباس رضایی

#داستان

قثم بن عباس، پسر عموی امیر مؤمنان علی (علیه السلام) بود و از اصحاب نزدیک رسول خدا ـ( صلی الله علیه و آله و سلم)به شمار می آمد و شبیه آن حضرت بود، وقتی علی (علیه السلام) زمام امور را به دست گرفت، او را فرماندار مکّه نمود. او تا هنگام شهادت علی (علیه السلام) فرماندار مکه بود.[1]
معاویه دشمن شماره یک علی (علیه السلام) توطئه مخفیانه ای را طرح کرد و آن این بود که در موسم حج، گروهی از شام به مکه بروند و در مکه با شایعه پراکنی و دروغسازی، مردم را بر ضد علی (علیه السلام) بشورانند و بین مردم رواج دهند که علی (علیه السلام) یا قاتل عثمان است و یا از او حمایت نکرده است و هر کدام از این دو باشد، شایستگی برای خلافت ندارد، و از سوی دیگر نیکی های مصنوعی معاویه را شایع کنند.[2]
مأمورین مخفی اطلاعاتی علی (علیه السلام) که در شام بودند، جریان را به علی (علیه السلام) گزارش دادند، امام علی (علیه السلام) بی درنگ نامه ای برای «قثم» نوشت و جریان را به او گزارش داد. در آن نامه آمده:
«اما بعد: مأمور اطلاعاتی من، از شام گزارش داده که گروهی از مردم شام به سوی مکه فرستاده شده اند، گروهی کوردل و گنگ و ناشنوا، تا در موسم حج، ذهن مردم را تیره کنند و باطل را با حق مشوب نمایند. آنها دین به دنیا فروشانی هستند که اطاعت مخلوق را در برابر فرمان خدا، برگزیده اند و از پستان دنیا شیر می دوشند و از مجازات آخرت غافلند... .
بنابراین آن چه حزم و تدبیر اقتضا می کند و آن چه از امکانات در اختیار داری، قیام و حرکت بر ضد آنها کن، قیامی عاقلانه و خیرخواهانه (با توجه به احترام مکه) و در عین حال جدّی و خنثی کننده توطئه دشمن!.
ولا تکن عند النّعماء بطراً ولا عند الباساء فشلاً؛ از آن افراد نباش، که هنگام رفاه و نعمت، مغرور و خوشحالند و هنگام ناراحتی و سختی، سست و زبون می باشند حتماً اقدام جدی کن ـ والسلام».

نهج البلاغه. نامه ۳۳

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی