نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

جزء 4 (شهدا و جانبازان اسوه های مقاومت)

يكشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۰۲:۰۰ ب.ظ

سوره مبارکه آل عمران/ 169 تا 174

 

وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ (169)

فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ (170)

یَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللَّهَ لا یُضیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنینَ (171)

الَّذینَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظیمٌ (172)

الَّذینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ (173)

فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اتَّبَعُوا رِضْوانَ اللَّهِ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظیمٍ (174)

 

۹۸/۱۲/۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j4

نظرات  (۳۵)

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۰۲ علی رضاییان

#نکات تفسیری
«۱۶۹»وَ لاٰ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّٰهِ أَمْوٰاتاً بَلْ أَحْیٰاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ 

۱- ما بر مبنای قرآن که شهیدان را زنده می‌داند، به شهدای راه اسلام و خصوصاً شهدای کربلا سلام کرده، با آنان حرف می‌زنیم و توسل می‌جوییم.

۲- حضرت علی علیه السلام با داشتن دهها فضیلت اختصاصی، تنها وقتی که در آستانه ی شهادت قرار گرفت فرمود: «فزت و ربّ الکعبة».
او اوّل کسی بود که ایمان آورد، جای پیامبر صلی الله علیه و آله خوابید، برادر پیامبر شد، تنها خانه ی او به مسجد پیامبر درب داشت، پدر امامان و همسر زهرا علیها السلام بود. بت شکن بود، ضربت روز خندق او، از عبادت ثقلین افضل شد. امّا در هیچ یک از موارد مذکور نفرمود: «فزت».

۳- شهادت، پایان زندگی نیست، آغاز حیات است. بسیاری از زندگان مرده اند، ولی کشتگان راه خدا زنده اند. «بَلْ أَحْیٰاءٌ».

۴- شهادت، باختن و از دست دادن نیست؛بلکه یافتن و به دست آوردن است. 
«بَلْ أَحْیٰاءٌ... 
یُرْزَقُونَ»

۵- کشته شدن، آنگاه ارزشمند است که در راه خدا باشد. «قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّٰهِ»
 
۶- تصوّر هلاکت و یا خسارت برای شهید، تفکّری انحرافی است که باید اصلاح شود. «لاتحسبنّ»

تفسیر نور

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۱۱ علی رضاییان

#نکات تفسیری
«۱۷۰»فَرِحِینَ بِمٰا آتٰاهُمُ اللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاّٰ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاٰ هُمْ یَحْزَنُونَ

۱-شادی شهدا به الطاف الهی است، نه عملکرد خودشان. «فَرِحِینَ بِمٰا آتٰاهُمُ اللّٰهُ» 
۲-شهدا الطاف الهی را تفضّل الهی می‌دانند، نه پاداش خون خود. «مِنْ فَضْلِهِ» 

۳-شهدا از همرزمان خود دل نمی کنند و آینده خوب را به آنها بشارت می‌دهند. 
«یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ» 

۴-شهدا زندگی جمعی دارند، به یکدیگر ملحق می‌شوند و در انتظار دیگران هستند. «یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ» 

۵-علاقه به سعادت دیگران و ملحق شدن آنان به کاروان عزّت و شرف، یک ارزش است. «وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا» 

۶-کامیابی شهدا، همیشگی است و هرگز غم از دست دادن نعمتی را ندارند. 
«أَلاّٰ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاٰ هُمْ یَحْزَنُونَ»

تفسیر نور

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۱۸ علی رضاییان

#نکات تفسیری
«۱۷۲»الَّذِینَ اسْتَجٰابُوا لِلّٰهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ مٰا أَصٰابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِیمٌ

محتوای این آیه در رابطه با جانبازان و مجروحان جنگ است

 ۱-مؤمنان واقعی، در سخت ترین شرایط نیز دست از یاری اسلام برنمی دارند. 
«اسْتَجٰابُوا... 
مِنْ بَعْدِ مٰا أَصٰابَهُمُ الْقَرْحُ» 

۲-شرکت مجروحان در جبهه، مایه ی تشویق و تقویت روحیّه افراد سالم است. 
«اسْتَجٰابُوا... 
مِنْ بَعْدِ مٰا أَصٰابَهُمُ الْقَرْحُ» 

۳-اطاعت از رسول خدا، همچون اطاعت از خداست. «اسْتَجٰابُوا لِلّٰهِ وَ الرَّسُولِ» 

۴-شرکت مجروحان در جبهه، نشانه ی وفاداری و عشق و معرفت کامل آنان به مکتب و رهبر و هدف است. «مِنْ بَعْدِ مٰا أَصٰابَهُمُ الْقَرْحُ» 

۵-گاهی شرایط جنگ به گونه ای است که حتّی مجروحان نیز باید حاضر شوند. 
«اسْتَجٰابُوا... 
مِنْ بَعْدِ مٰا أَصٰابَهُمُ الْقَرْحُ»
 
۶-هرچه عمل دشوارتر باشد، قابل ستایش بیشتری است. «اسْتَجٰابُوا... مِنْ بَعْدِ مٰا أَصٰابَهُمُ الْقَرْحُ»
 
۷-حضور در جبهه و مجروح شدن، اگر همراه با تقوا نباشد بی ارزش است. 
«لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا» 

۸-برخی از اصحاب پیامبر که در جبهه هم شرکت کرده اند، از سلامت فکر و تقوا دور شدند. «لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا» 

۹-رزمنده ای قابل ستایش است که: 
الف: از جنگ خسته نشود. «اسْتَجٰابُوا... مِنْ بَعْدِ مٰا أَصٰابَهُمُ الْقَرْحُ» 
ب: اهل کار نیک باشد. «لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ» 
ج: پرهیزکار و متقی باشد. «وَ اتَّقَوْا»

تفسیر نور

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۲۱ علی رضاییان

#نکات تفسیری
«۱۷۳»الَّذِینَ قٰالَ لَهُمُ النّٰاسُ إِنَّ النّٰاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزٰادَهُمْ إِیمٰاناً وَ قٰالُوا حَسْبُنَا اللّٰهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ

۱- عوامل تبلیغاتی دشمن و برخی از مردمان ساده اندیش و ترسو، به رزمندگان و مجاهدان تلقین و نصیحت می‌کنند که دشمن قوی است و کسی نمی تواند حریف آنان بشود، پس بهتر است درگیر جنگ نشوید. امّا مسلمانان واقعی، بدون هیچ ترس و هراسی، با آرامش خاطر و با توکّل به خداوند، به آنان پاسخ می‌گویند.

تفسیر نور

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۳۹ علی رضاییان

#نکات تفسیری
«۱۷۴»فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللّٰهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اتَّبَعُوا رِضْوٰانَ اللّٰهِ وَ اللّٰهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ

۱-حرکت در مسیر انجام وظیفه، همراه با توکّل به خدا، سبب تبدیل مشکلات به آسانی می‌شود. «فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ.... » 

۲-چه بسیار کسانی که در راه خدا، به استقبال خطر رفته و سالم برگشته اند. «لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ» 

۳-برای مردان خدا اصل رضایت الهی است، نه شهادت. «لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اتَّبَعُوا رِضْوٰانَ اللّٰهِ» 

۴-فضلِ بزرگ خدا، نصیب شرکت کننده در جبهه است. «وَ اللّٰهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ»

تفسیر نور

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۴۲ علی رضاییان

#روایت
شهادت طلبی در کلام امیرالمؤمنین(ع)

قال امیر المومنین علیه السلام :
والذی نفسی بیده لالف ضربه بالسیف اهون علی من میته علی فراش.

سوگند به خدایی که جانم در دست اوست، هزار ضربه شمشیر آسانتر است بر من از مرگ در بستر.

وسائل الشیعه، ج11، ص8، حدیث12

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۴۵ علی رضاییان

#روایت
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

فوق کل ذی بر بر حتی یقتل فی سبیل الله فاذا قتل فی سبیل الله فلیس فوقه بر.

رسول خدا(ص) می فرماید :

بالاتر از هر کار خیری، خیر و نیکی دیگری است تا آنکه فردی در راه خدا کشته شود، و بالاتر از کشته شدن در راه خدا خیر و نیکی نیست.

وسائل الشیعه، ج11، ص10، حدیث 21

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۵۲ علی رضاییان

#روایت

پیامبر صلی الله علیه و آله از شخصی شنید که در دعا می‌گوید: «اسئلک خیر ما تسئل»خدایا! بهترین چیزی که از تو درخواست می‌شود به من عطا کن، فرمود: اگر این دعا مستجاب شود، در راه خدا شهید می‌شود.
مستدرک، ج۲، ص۲۴۳. 

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۵۶ علی رضاییان

#شأن نزول
شأن نزول آیات ۱۶۹-۱۷۱ :

گفته اند که آیه درباره شهیدان بدر آمده که ۱۴ تن بودند: هشت نفر از انصار و ۶ نفر از مهاجران. 
و گفته اند: درباره شهیدان احد آمده که هفتاد تن بودند چهار نفر از مهاجران (حمزه، مصعب بن عمیر، عثمان بن شماس، عبد اللَّه بن جحش) و بقیه از انصار بودند. (از ابن مسعود و قتاده و ربیع). 
حضرت باقر (ع) فرمود و نیز بسیارى مفسران گفته اند که درباره هر دو دسته است. 
و گفته اند: درباره شهداء بئر معونه است و سبب آن اینست که محمد بن اسحاق باسنادش از انس بن مالک و غیره روایت کرده که ابو براء عامر بن مالک که رئیس قبیله بنى عامر بود در مدینه بر پیغمبر اسلام وارد شد و هدیه اى پیشکش حضرتش نمود. پیغمبر (ص) از پذیرفتن آن امتناع ورزید و فرمود: من از مشرک هدیه نمى پذیرم مسلمان شو تا اگر خواستى هدیه ات را قبول کنم و آیاتى از قرآن براى وى بخواند. عامر مسلمان نشد و از اسلام دورى هم نکرد و عرضه داشت: اى محمد این چیزى که مردم را بآن میخوانى نیکو و جمیل است اگر یارانى چند از خود بنجد فرستى و آنها را بدین خود بخوانى امیدوارم که ترا پاسخ مثبت گویند. 
پیغمبر (ص) فرمود: من بر جان ایشان از نجدیان ترسناکم. 
عامر گفت: من آنها را پناه میدهم بفرست تا مردم را بدین تو بخوانند. پیغمبر (ص) منذر بن عمرو از بنى ساعده را همراه با هفتاد تن از نیکان مسلمین فرستاد که از جمله آنها بودند: حارث بن صحه، حرام بن ملحان و عروة بن اسماء سلمى و نافع بن بدیل و رقاء خزاعى و عامر بن فهیره. این مطلب در ماه صفر چهارم هجرى و چهارده ماه پس از جنگ احد فرستادگان پیغمبر رفتند تا به بئر معونه رسیدند از هم پرسیدند کیست که رسالت پیغمبر را به این مردم برساند؟ 
حرام بن ملحان گفت: من اینکار را خواهم کرد و با نامه پیغمبر بطرف عامر بن طفیل رفت ولى عامر بنامه پیغمبر وقعى ننهاد. 
حرام بمردم گفت اى اهل بئر معونه من نماینده و فرستاده رسول خدایم براى شما. 
و اشهد ان لا اله الا اللَّه و اشهد ان محمداً رسول اللَّه- بخدا و پیامبرانش ایمان آرید. مردى پیش آمده و نیزه اى بر پهلویش بزد که از پهلوى دیگرش برآمد. حرام فریاد زد اللَّه اکبر بخداى کعبه رستگار شدم.
در اینوقت عامر بن طفیل بنى عامر را علیه مسلمین بخواند ولى آنان سخنش را نپذیرفتند و گفتند ما با ابى براء نقض عهد نمیکنیم. زیرا او بمسلمین پناه داده و با آنها پیمان بسته. عامر قبائلى از بنى سلم را علیه مسلمین بخواند آنها دعوتش را بپذیرفتند و مسلمین را احاطه کردند مسلمین چون حال را بدین منوال دیدند شمشیر برآوردند و جنگ و دفاع کردند تا همگى جز کعب بن زید کشته شدند مشرکین او را با رمقى که داشت در میان کشتگان رها کردند و او بهمان حال نجات یافت و تا جنگ خندق زنده بود و در آن شهید شد. 
عمرو بن امیه ضمرى و مردى از انصار که از عقب و بدنبال اصحاب پیغمبر میآمدند از دور مرغانى را که اطراف لشگر و میدان جنگ پرواز میکردند بدیدند و با خود گفتند که این مرغان از مطلبى خبر میدهند بسرعت نزدیک شدند اصحاب خود را در خون غلطان یافتند و سواران دشمن و قاتلان آنها را در کنار کشتگان ایستاده دیدند. 
انصارى بعمرو گفت چه کنیم؟ عمرو گفت عقیده من اینست که به پیغمبر ملحق شده جریان را بوى گزارش دهیم ولى انصارى گفت دیگر پس از قتل منذر بن عمرو میل بزندگى ندارم و شمشیر برآورد و چندان با مشرکان بجنگید تا کشته شد. عمرو بن امیه نیز اسیر شد و عامر چون دانست که او از قبیله ضمّر است، پیشانى او را بعنوان غلام و اسیر داغ نهاد و آزادش کرد. عمرو خدمت پیغمبر رسید و واقعه را باز گفت پیغمبر (ص) فرمود: این کار بگردن ابا براء است که من از پیش ترسان بودم. چون قضیه بگوش ابا براء رسید عهد شکنى عامر و ناراحتى رسول اللَّه بر او بسیار سخت آمد. حسان بن ثابت در تحریک ابا براء علیه عامر بن طفیل شعرهایى سرود. 
چون اشعار حسان بگوش قبیله ربیعة بن ابى براء رسید بر عامر بن طفیل حمله آورد و نیزه اى بر او زد و از اسبش بزیر انداخت عامر گفت این از طرف ابى براء است اگر مردم ولىّ دم من عمویم باشد و اگر زنده ماندم خود با او دانم. خداوند متعال در این مقام این آیه را فرستاد: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا... »

منبع: ترجمه تفسیر مجمع البیان

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۰۳ علی رضاییان

#آیات مرتبط
آیات با محتوای روحیه شهادت طلبی:
۱.  وَلَا تَقُولُوا۟ لِمَن یُقْتَلُ فِى سَبِیلِ ٱللَّهِ أَمْوَٰتٌۢ ۚ بَلْ أَحْیَآءٌۭ وَلَٰکِن لَّا تَشْعُرُونَ (سوره ۲ - آیه ۱۵۴)
۲.  وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن یَشْرِى نَفْسَهُ ٱبْتِغَآءَ مَرْضَاتِ ٱللَّهِ ۗ وَٱللَّهُ رَءُوفٌۢ بِٱلْعِبَادِ (سوره ۲ - آیه ۲۰۷)
۳.  وَلَئِن قُتِلْتُمْ فِى سَبِیلِ ٱللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌۭ مِّنَ ٱللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَیْرٌۭ مِّمَّا یَجْمَعُونَ (سوره ۳ - آیه ۱۵۷)
۴. وَالَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَن یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ سَیَهْدِیهِمْ وَیُصْلِحُ بَالَهُمْ
 وَیُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَهَا لَهُمْ
 (سوره ۴۷ - آیه ۴و ۵ و ۶)
۵. وَمَن یُقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیُقْتَلْ أَوْ یَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا (سوره نساء آیه ۷۴)

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۰۷ علی رضاییان

#کلام آقا
پیروزی‌های ما در جنگ ناشی از شهادت‌طلبی و فداکاری بود
اگر کشوری مورد تهدید قرار گرفت، برای این‌که هدف سیلی ماجراجویانه‌ی امریکا و استکبار قرار نگیرد، باید چه کار کند؟ یک راه بیشتر ندارد و آن این است که وضع خود را طوری سازماندهی کند که دشمن یقین کند یا احتمال زیاد بدهد که اگر وارد شد، پیروز بیرون نخواهد آمد. این تنها راه جلوگیری از حمله‌ی دشمن است. یعنی چه‌کار کند؟ وحدتش را حفظ کند؛ مردمش را راضی نگه دارد؛ وضع معیشت مردم را روبه‌راه کند و ارزشهایی را که موجب می‌شود مردم در مقابل متجاوز بایستند، تقویت کند. *خرمشهر و فتح عملیات بیت‌المقدّس و فتح عملیات فتح‌المبین و فاو و بقیه‌ی فتوحات بزرگ را رزمندگان ما به ضرب سلاح به دست نیاوردند - ما تا آخر جنگ از لحاظ سلاح، یک چندمِ عراق بودیم - به ضرب شهادت‌طلبی، فداکاری و مزد و عوض نخواستن از فداکاری به دست آوردند. اینها را باید در مردم تقویت کرد* . 

بیانات در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت چهاردهمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) ۱۳۸۲/۰۳/۰۳

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۱۱ علی رضاییان

#کلام آقا
بهترین مرگ، شهادت است.

بهترین مردنها، شهادت است. بالاترین اجرها برای انسانی که در راه خدا مبارزه میکند، نوشیدن شربت گوارای شهادت است. خوشا به حال آن عزیزان، و گوارا باد بر آنها این نعمت بزرگ الهی! آنها با شهادت، اجرشان را گرفتند. شهادت، یعنی وارد شدن در حریم خلوت الهی، و میهمان شدن بر سر سفره‌ی ضیافت الهی؛ این کم چیزی نیست؛ این خیلی باعظمت است.

بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای استان بوشهر ۱۳۷۰/۱۰/۱۱ 

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۲۰ علی رضاییان

#کلام آقا
جانبازان شهدای زنده هستند

جانبازان عزیز هم شهدای زنده‌ی ما هستند؛ چون مثل شهید به میدان جنگ رفته‌اند و مثل شهید ضربت خورده‌اند؛ منتها کرامت الهی آنها را حفظ کرده است. اینها زنده‌اند، اما در رتبه‌ی شهیدان. به این عزیزان هم توصیه میکنم که این کرامت الهی را برای خودشان حفظ کنند؛ «للّذین احسنوا منهم و اتّقوا اجر عظیم». باید همیشه آن روحیه‌یی را که آنها را در میدان نبرد به پیش میبُرد و به فداکاری وادار میکرد، حفظ کنند.
بیانات در دیدار جمعی از خانواده های شهدای استان بوشهر ۷۰/۱۰/۱۱

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۲۳ علی رضاییان

#کلام آقا
صبر خانواده های شهدا مجاهدت است

این جوانی که جبهه رفت و شهید شد، فقط خودش نبود که مجاهدت کرد؛ شما هم که پدر او هستید، مجاهدت کردید که او رفت. شما هم که مادر او هستید، مجاهدت کردید که او رفت. رفتن یک جوان به سمت محلّ خطر - جایی که جان او در خطر است - این فقط مجاهدت او نیست؛ پدر او هم با رفتن او مجاهدت میکند، مادر او هم با رفتن او مجاهدت میکند، همسر او هم مجاهدت میکند، فرزندان او هم مجاهدت میکنند، هر کسی هم که به او علاقه دارد، مجاهدت میکند. و شگفتا که این مجاهدتها تمام هم نمیشود! خود او به جبهه میرود، مدّتی ایستادگی میکند، صبر میکند، جهاد میکند و به شهادت میرسد. مجاهدت او تمام شد؛ اما مجاهدت این مادر، ادامه دارد. مجاهدت این پدر، ادامه دارد. صبر اینها مجاهدت اینهاست. 

... اگر پدران، مادران و همسران شهدا بیصبری و شکایت میکردند؛ منّت میگذاشتند و آه و ناله میکردند، مگر چهره این ملت این‌قدر درخشان میشد!؟ 

منبع: بیانات در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا ۷۷/۷/۵

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۲۵ علی رضاییان

#کلام آقا
#ضرب المثل
روغن ریخته، نذر امامزاده

کسی که در راه خدا شهید میشود، در واقع بهترین حسابگری را دارد میکند، چون این [جان] که ماندنی نیست؛ مثل تعبیر معروف «روغن ریخته، نذر امامزاده» است. خب این روغنِ ریخته است دیگر، اینکه ماندنی نیست؛ این را آدم نذر امامزاده بکند، خیلی باارزش است، خیلی زرنگی میخواهد؛ این زرنگی را شهدای ما داشتند که توانستند این جانِ از بین رفتنی را با خدای متعال معامله کنند. ۹۶/۱۱/۱۶
سایت khamenei.ir  

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۲۸ علی رضاییان

#کلام امام
شهدا عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون هستند

شهدا شمع محفل دوستانند، شهدا در قهقهه مستانه‌ شان و در شادى وصولشان عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون اند؛ و از «نفوس مطمئنه‌ اى» هستند که مورد خطاب فَادخُلِی فِی عِبادِی و ادخُلی جَنَّتِی پروردگارند. اینجا صحبت عشق است و عشق؛ و قلم در ترسیمش بر خود مى‌ شکافد. 

صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۱۴۷

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۳۰ علی رضاییان

#کلام امام
بی‌اعتنایی به زخارف دنیا، خصلت عاشقان شهادت

ملتی که برای شهادت می‌رود، ملتی که زن و مردش عاشق شهادت هستند و فریاد شهید شدن می‌زنند، یک همچو ملتی دیگر از اینکه فلان چیز کم است، فلان چیز زیاد است، این نمی‌نالد. اقتصادش چطور است، این مال آنهایی است که وابسته به اقتصاد هستند، دل به اقتصاد دادند. آنهایی که دل به خدا دادند، آنها اینطور نیستند که دنبال این باشند که فلان چیز فراوان باشد ؛ فلان چیز کم باشد، زیاد باشد، نرخش کم باشد، نرخش زیاد باشد. اینها که در نظر اینکه شهید می‌خواهد بشود، این چیزها نیست.
سخنرانی به مناسبت حلول سال جدید و عید نوروز ۶۴/۱/۱

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۳۴ علی رضاییان

#نکات تفسیری
لِلَّذِینَ أَحْسنُوا مِنهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِیمٌ
در این جمله وعده(اجر عظیم)را منحصر کرده به بعضى از کسانى که خدا و رسول را اجابت کردند و این به خاطر آن است که اجابت دعوت یک عمل ظاهرى است ممکن است مطابق با واقع هم باشد و ممکن است نباشد، علامت مطابقتش با واقع، احسان و تقوا است.
ترجمه تفسیر المیزان جلد 4 صفحه 99

 

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۴۴ علی رضاییان

شأن نزول آیه ۱۷۲:
کفّار قریش، پس از پیروزی در احد بسوی مکّه بازگشتند. در بین راه به این فکر افتادند که چه بهتر است به مدینه بازگردیم و باقیمانده مسلمانان را نیز از بین ببریم، تا کار اسلام یکسره شود. این خبر به پیامبر صلی الله علیه و آله رسید. آن حضرت فرمان بسیج داد و فرمود: شرکت کنندگان در احد حرکت کنند. مسلمانان آماده شدند. 
ابوسفیان وقتی از بسیج عمومی مسلمانان آگاه شد، گمان کرد که لشکر تازه نفسی مهیّا شده است تا شیرینی پیروزی احد را بر کام آنان تلخ کند، لذا از حمله ی مجدّد منصرف شد و به سرعت به طرف مکّه باز گشت. 
در تاریخ می‌خوانیم که در جنگ احد حضرت علی علیه السلام بیش از شصت زخم و جراحت برداشت، ولی لحظه ای دست از یاری پیامبر برنداشت. 
در تفسیر کنزالدقائق آمده است که این آیه درباره ی حضرت علی علیه السلام و نه نفر دیگر در جنگ نازل شده است.

تفسیر نور

۱۶ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۴۷ علی رضاییان

#شعر
این عاشقان را جز شهادت مرگ ننگ است
در کامشان بی دوست ماندن چون شرنگ است

شرنگ: خربزه تلخ

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۱۲:۲۰ علی رضاییان

#شعر

شهید بنده محبوب بارگاه خداست‏

بنه جبین ارادت بر آستان شهید

ز جان خویش گذشتن به شوق حضرت دوست‏

به درس عشق همین است امتحان شهید

هزار لاله دمید از بهار سرخ تنش‏

تفرجى بکن اى دل به بوستان شهید

فناى تن چه دریغ است در تهاجم تیغ‏

بقاى دولت دین باد آرمان شهید

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۱۲:۲۳ علی رضاییان

#کلام امام
#نترسیدن از ابر قدرت ها
#اشداء علی الکفار
#الَّذینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ (173)

- ما هیچ خوفی از ابرقدرتها نداریم، و در عین حالی که دستمان از همه آن سلاحهای آدمکش کذا[یی]کوتاه هست، لکن ایمانمان ما را وادارمی کند که نترسیم و خوف نداشته باشیم.

- مقصد یک مقصد است و آن شکست ابرقدرتهاست.

- وظیفه ماست که در مقابل ابرقدرتها بایستیم، و قدرت ایستادن هم داریم.

- قدرتهای جهان بدانند امروز مثل دیروز نیست که با یک تشر، ملتها چون دولتها از میدان عقب نشینی کنند.

منبع:www.imam-khomeini-isf.com

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۱۲:۲۶ علی رضاییان

#کلام آقای
#شهادت طلبی شهدای مدافع حرم

شهدای مدافع حرم که در این دوران با این‌همه تبلیغات مخالف و معاند و جورواجور، دلشان پَر میکشد به سمت منطقه‌ی جهاد و شهادت، مقامشان خیلی بالا است.
... واسطه میتراشند برای اینکه بروند مثلاً در سوریه، در حلب یا در زینبیّه مبارزه کنند و میروند و مبارزه میکنند و جانشان را در این راه میدهند. اینها خیلی مقامشان بالا است.
..‌. این جوانها با شوق، با التماس، با علاقه‌مندی، بلند شدند رفتند؛ این اخلاص است دیگر؛ این اخلاص را خدای متعال برکت میدهد. ان‌شاءالله در آینده‌ی نه‌چندان دوری، برکات اینها را دنیای اسلام خواهد دید.

گزیده‌ای از بیانات در دیدارهای خانواده‌های شهدای مدافع حرم khamenei.ir

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۱۲:۳۰ علی رضاییان

#کلام آقا

همه حاضر نیستند فداکاری کنند؛ آن کسانی که فداکاری میکنند برجستگان امّتند؛ از اوّل هم همین‌جور بوده است. بعضی‌ها به اسلام، به خدا، به پیغمبر عقیده دارند امّا حاضر نیستند دردسر و مشکل قبول کنند؛ اینها با کسانی که در راه خدا مجاهدتهای بزرگ و سنگین را تحمّل میکنند یکسان نیستند. البتّه دلهای شماها غمگین است، حق هم دارید، امّا آنها شادند، آنها خرسندند، چشم آنها به نعمت الهی روشن است و سرافرازند. «وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنون»؛ آنها میگویند حزنی نیست، خوفی نیست، اندوهی نیست؛ هر چه در اینجا هست، بهجت و سُرور معنوی و الهی است، قرب الهی است.

گزیده‌ای از بیانات در دیدارهای خانواده‌های شهدای مدافع حرم khamenei.ir

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۱۱ علی رضاییان

#کلام آقا
#زنده نگه داشتن یاد شهدا

روزبه‌روز باید یاد شهدا و تکرار نام شهدا و نکته‌یابی و نکته‌سنجی زندگی شهدا در جامعه‌ی ما رواج پیدا کند و اگر این شد، آنوقت مسئله‌ی شهادت که به معنای مجاهدت تمام‌عیار در راه خدا است، در جامعه ماندگار خواهد شد. و اگر این شد، برای این جامعه دیگر شکست وجود نخواهد داشت و شکست معنا نخواهد داشت؛ پیش خواهد رفت.

بیانات در دیدار اعضای ستادهای «کنگره شهدای امور تربیتی»، «کنگره شهدای دانشجو»، و «کنگره شهدای هنرمند». ۱۳۹۳/۱۱/۲۷

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۱۳ علی رضاییان

#کلام امام
#در انتظار فوز عظیم شهادتم‏‏ ‏

‏‏هیهات که خمینی، در برابر تجاوز دیوسیرتان و مشرکان و کافران به حریم قرآن کریم و‏‎ ‎‏عترت رسول خدا و امت محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و پیروان ابراهیم حنیف‏‎ ‎‏ساکت و آرام بماند و یا نظاره گر صحنه های ذلت و حقارت مسلمانان باشد. من خون و‏‎ ‎‏جان ناقابل خویش را برای ادای واجب حق و فریضۀ دفاع از مسلمانان آماده نموده ام و‏‎ ‎‏در انتظار فوز عظیم شهادتم.‏

صحیفه امام - جلد ۲۰ - صفحه ۳۱۸

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۲۱:۲۹ علی رضاییان

#شهدا
#فزادهم ایمانا

آخرین باری که ما به ایران برگشتیم 6 نفر از دوستان‌مان شهید شدند؛ محسن با اینکه نحوه شهادتشان را دیده بود اما بازهم دوست داشت شهید شود. تمام این‌ها فقط یک دلیل می‌تواند داشته باشد، عشق، عشق به مذهب، عشق به مقدسات و عشق نسبت به حضرت زینب (س)؛ این‌هاست که محسن را به سمت شهادت هدایت می‌کرد/ هم‌رزم شهید "محسن حججی"

انسان‌هایی که ایمان قوی داشته باشند و صاحب پشتوانه اعتقادی خوبی باشند، هیچ گاه در برابر دشمنان خم به ابرو نمی‌آورند، این استقامت شهید با اینکه مجروح و در حال اسیر شدن بود فقط به خاطر ایمان به راهی بوده که در آن وارد شده و اکثر رزمندگان ما نیز این خصلت را دارا هستند/
هم‌رزم شهید "محسن حججی"

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۱۱ علی رضاییان

#کلام آقا
#الَّذینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ (173)
#ترسیدن از تشر دشمن، اول بدبختی است.

ببینید! شگرد کار ابرقدرت‌ها و قدرتهای بزرگ متجاوز تشر زدن است.
... برای اینکه بتوانند این منافع را تأمین کنند و دولتهای هر منطقه‌ای را بتوانند وادار به اطاعت کنند، از خودشان بزرگ‌نمایی میکنند، تشر میزنند، اخم میکنند.
... ترسیدن و دلهره از تشر دشمن و تحت تأثیر اخم قدرتمندان قرار گرفتن، اولِ بدبختی است.
... اگر بنا بود جمهوری اسلامی و ملت ایران از قدرت ها بترسد و در مقابل آن ها عقب نشینی کند، اکنون دیگر هیچ اثر و نشانی از ایران و ایرانی باقی نمی ماند.
دشمن اعم از آمریکا و بزرگ تر از آمریکا، در مقابل نظامی که به مردم خود متصل است و مردم و ملت خود را دوست دارد و ملت نیز آن نظام را دوست دارند و در مقابل دشمن مقاوم هستند، هیچ غلطی نمی تواند بکند.

بیانات در دیدار فرماندهان و جمعی از یگان‌های نیروهای چهارگانه‌ی ارتش به مناسبت روز ارتش و نیروی زمینی

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۴۲ علی رضاییان

#شهدا
#شهید همت

سخنرانی شهید همت در شرایط سخت عملیات خیبر در جزیره مجنون:
" برادران رزمنده، بسیجیان با ایمان! درود به این چهره های غبار گرفته‌تان، درود به اراده و شرف شما دریادلان، جنگ سخت است، سختی دارد، شهادت دارد، زخمی شدن و قطعی دست و پا دارد، اسیر شدن دارد، مفقودالاثر شدن دارد، این‌ها را همه ما می‌دانیم. اما ای عزیزان؛ ما نباید گول ظاهر این چیز ها را بخوریم، نبایستی فراموش کنیم با چه هدفی توی این راه قدم گذاشه ایم. ما برای جهاد در راه خدا و اطاعت از اوامر امام مان به جبهه آمدیم. تا وقتی نیت‌مان خالص باشد، هر قدمی که در این راه برداریم، اجر این قدم در پیش خدا محفوظ می‌ماند. امام عزیزمان دستور داده اند جزایر را بایستی حفظ کنیم. ما دیگر چاره ای نداریم، مگر اینکه به یکی از این دو شق تن بدهیم ؛ یا اینکه از خودمان ضعف نشان بدهیم، پرچم سفید ذلت و تسلیم به دست بگیریم و کاری کنیم که حرف امام‌مان بر زمین بماند، و یا اینکه تا آخرین نفس، مردانه بمانیم و بجنگیم و شهید بشویم و با عزت از این امتحان سخت بیرون بیاییم. حالا، بسیجی ها! شما به من بگویید، چه کنیم؟ تسلیم شویم یا تا آخرین نفس بجنگیم؟!"

خدا گواه است تا حرف همت به اینجا رسید، بسیجی ها شیون کنان فریاد زدند : " می‌جنگیم، می‌میریم، سازش نمی‌پذیریم "!

 عملیات خیبر به روایت سعید مهتدی

۲۱ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۰۶ علی رضاییان

#شهدا
#کلام آقا
#شهید حاج قاسم سلیمانی اسوه مقاومت

- شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. ۱۳۹۸/۱۰/۱۳

- سردار شهید قاسم سلیمانی نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود. او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود. ۱۳۹۸/۱۰/۱۳

- با رفتن سردار شهید قاسم سلیمانی به حول و قوّه‌ی الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او آلودند. ۱۳۹۸/۱۰/۱۳

- سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. ۱۳۹۸/۱۰/۱۳

۲۲ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۴۰ محمدجعفر مصلحی

#حدیث

الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص509

1- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عِیسَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ‏ ثَلَاثَةٌ دَعْوَتُهُمْ مُسْتَجَابَةٌ الْحَاجُّ فَانْظُرُوا کَیْفَ‏ تَخْلُفُونَهُ‏ وَ الْغَازِی فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَانْظُرُوا کَیْفَ‏ تَخْلُفُونَهُ‏ وَ الْمَرِیضُ فَلَا تَغِیظُوهُ وَ لَا تُضْجِرُوهُ‏ «1».

- باید مراقب خانواده های مجاهدان و مدافعان حرم باشیم 

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۰۹:۱۶ علی رضاییان

#نظرات شخصی
#مقاومت در جبهه متفاوت

فضای این روزهای کشور ما بی شباهت به دوران دفاع مقدس نیست.
دوباره دشمن خارجی به این دیار حمله کرده و جان هموطنان ما را نشانه گرفته است و باز هم رزمندگان بی ادعا این بار در کسوت مجاهدان راه سلامت در خط مقدم این مبارزه قرار گرفته اند.
سفره جهاد این بار هم گسترده شده و ما شاهد ایثارگری ها و مجاهدت ها و از جان گذشتگی های مردم این آب و خاک هستیم.
نیروهای رزمنده ما در جنگ هشت ساله با علم به قدرت و کثرت نیروهای دشمن و حمایت آنها توسط قدرتهای نظامی دنیا، «فَزَادَهُم ایمَاناً» را در وجود خود پیاده نموده و با ایمانی قوی تر از گذشته، از جنگیدن نهراسیدند و اکنون نیز پزشکان و پرستاران و کارکنان بیمارستان ها که رزمندگان میدان مبارزه با این بحران هستند، با وجود فضای رعب و وحشت در جامعه و علم به مخاطرات جانی این مبارزه، به همان شیوه نه تنها میدان را خالی نکردند بلکه سخت کوش تر از گذشته از ملت دفاع می کنند و در این راه عده ای از آنها به شهادت رسیده و به شادمانی نعمت و فضل از جانب خداوند نائل گشتند(و یستبشرون بنعمه من الله و فضلٍ...).

۲۳ اسفند ۹۸ ، ۰۹:۴۸ علی رضاییان

#جهاد در جبهه متفاوت
#کرونا

باز هم صحنه، صحنه اخلاص و از خودگذشتگی و شجاعت شده است.
باز هم روح وحدت و یکدلی در میان جامعه برای غلبه بر بحران پیش آمده به وجود آمده است.
باز هم حرکات خودجوش نیروهای داوطلب در میان طلاب، نیروهای بسیج، هیئات مذهبی، دانشگاهها و اقشار مختلف مردم از زن و مرد و پیر و جوان شکل گرفته است.
باز هم ولایت پذیری جامعه محک خورده و رهبری فصل الخطاب داده اند. (ایشان فرمودند: یقیناً هر چیزی که کمک کند به سلامت جامعه و عدم شیوع این بیماری، یک حسنه است؛ در نقطه‌ی مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری، یک سیّئه است).
باز هم گروهی از منافقان و دشمنان داخلی و خارجی، به شایعه پراکنی و تضعیف روحیه جامعه پرداختند.

باز هم گروهی از مردم بهیاری اقشار آسیب دیده در بحران آمدند و گروهی نیز با احتکار نیازهای ضروری جامعه، در مقابل ملت قرار گرفتند.
باز هم میدان تشخیص مرد از نامرد به وجود آمده است چرا که به گفته شهید چمران، وقتی شیپور جنگ نواخته می شود مرد از نامرد مشخص می شود.

۲۶ فروردين ۹۹ ، ۱۱:۲۶ سید مهدی اکرمی

#کرونا

 

در این جا می توان به مدافعان حرم و مدافعان سلامت هم اشاره کرد.

و اینکه هنوز صحنه جهاد و صحنه ایثار در کشور جاری است.

 

مقایسه ای هم می شود کرد با کشورهایی که این صحنه ها در آنها نیست و روی به غارت و دزدی و رها کردن بیماران فقیر و ... می آورند

۲۶ فروردين ۹۹ ، ۱۱:۲۸ سید مهدی اکرمی

#کرونا

 

مدافعان سلامت دنباله رو فرهنگی هستند که شهدا در ما ایجاد کردند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی