نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

جزء 8

شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۰۳ ب.ظ

داستان ابلیس و آدم و برهنگی و لباس تقوا آیات 11 تا 27 اعراف
112 انعام. شیاطین دشمن همه انبیاء هستند

۹۸/۰۲/۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j8

نظرات  (۸)

۲۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۵:۰۱ امیرحسین صفاریان

- لباس، زمانى نعمت الهى است که بدن را بپوشاند. «یُوارِی سَوْآتِکُمْ»

- پوشش وپوشاندن کار خداست، «أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباساً یُوارِی»، ولى برهنگى‏ و برهنه کردن کار شیطان است. فَوَسْوَسَ‏ ... لِیُبْدِیَ لَهُما ما وُورِیَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما

- لباس، نعمت الهى است، «لِباساً یُوارِی» و برهنگى و خلع لباس، کیفر گناه. «فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما»

- آن گونه که در لباس مادى، پوشش عیوب، حفاظت از سرما و گرما و زیبایى مطرح است، تقوا هم عامل پوشش عیوب است، هم نگهدارنده از گناه و هم مایه‏ى زیبایى معنوى انسان مى‏باشد. «لِباسُ التَّقْوى‏»

- هرگونه برنامه و تبلیغاتى که به برهنگى‏ بیانجامد، شیطانى است. لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ‏ ... یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما

- هدف شیطان، برهنگى زن و مرد در برابر یکدیگر است. «لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما»

- برهنگى، نشانه‏ى عدم ایمان و سلطه‏ى شیطان است. یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما ... أَوْلِیاءَ لِلَّذِینَ لا یُؤْمِنُون‏

-برهنگى‏ ارزش نیست، بهشتیان هم لباس دارند. «لِباسُهُمْ فِیها حَرِیرٌ»

۲۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۵:۲۰ امیرحسین صفاریان

در ماه رمضان چند تا دعا را همیشه مى‏کنیم. مى‏گوییم: «اللَّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیَان» (المصباح کفعمى/ ص 617) خدایا هر برهنه‏اى را بپوشان. پیداست که برهنه پوشاندن یکى از کمالاتى است که ائمه ما پشت سر هر نماز دست‏ها را بالا مى‏فرمودند: خدایا برهنه‏ها را بپوشان.

"
۲۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۴:۴۷ امیرحسین صفاریان
زیبا جلوه دادن اعمال ناپسند، از روش‌های کارساز برای ابلیس و شیطان تلقّی می‌شود. امروزه بسیاری از گناهان، قبح و زشتی خود را از دست داده‌اند و برخی از ارزش‌ها رنگ باخته‌اند و بسیاری ضدّ ارزش‌ها به عنوان ارزش در انظار جامعه جلوه‌گر شده است. به عنوان مثال، حجاب و پوشش که نه تنها در باورهای دینی، بلکه در فطرت پاک انسانی از ارزش‌های والای انسانی تلقّی می‌شود. امّا تلاش شیطان به جایی رسیده است که این ارزش‌ها جا‌به‌جا شده است و برهنگی از فرهنگ ارزشی به شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که حیا، عفّت، مردانگی و غیرت کم‌فروغ شده است و کسانی که ملتزم به این ارزش و پوشش هستند، به عنوان کهنه‌پرست و غیرمترقّی معرّفی می‌شوند. امروزه بسیاری افراد به گناهانی مانند ساز و آواز، بی‌حجابی و ظلم افتخار می‌کنند و خوب می‌پندارند. عبادت‌هایی مثل نماز، روزه و حج را پست و بد می‌شمارند.
زیبا جلوه دادن اعمال ناپسند، کار همیشگی شیطان بوده است (النّحل/63). البتّه تا زمانی که به او مهلت داده شده است، به این کار ادامه خواهد داد. در میان هر قومی و در هـر زمانی، او بدترین عمـلی را که زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی آن فراهم بوده است، در نظر انسان چنان زینت می‌دهد که آن را یک افتخار می‌پندارد، همان‌گونه که عرب جاهلی زنده به گور کردن دختران خود را سند افتخار می‌دانست. امروزه نمونه‌های بسیاری از این تزیینات شیطانی را در اعمال بسیاری از افراد می‌بینیم که دزدی‌ها، غارتگری‌ها، تجاوزها و جنایات خود را با تعبیرهای مختلف توجیه می‌کنند و در زیر لفّافه‌های فریبنده قرار می‌دهند.
۲۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۵:۰۵ امیرحسین صفاریان
گام دوم

-عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. این پدیده‌ی مبارک را رفتار و منش حضرت امام خمینی در طول دوران مبارزه و پس ‌از پیروزی انقلاب، بیش ‌از هر چیز رواج داد؛ آن انسان معنوی و عارف و وارسته از پیرایه‌های مادّی، در رأس کشوری قرار گرفت که مایه‌های ایمان مردمش بسی ریشه‌دار و عمیق بود. هرچند دست تطاول تبلیغات مروّج فساد و بی‌بندوباری در طول دوران پهلوی‌ها به آن ضربه‌های سخت زده و لجنزاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسّط و بخصوص جوانان کشانده بود، ولی رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دلهای مستعد و نورانی بویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. مجاهدتهای جوانان در میدانهای سخت از جمله دفاع مقدّس، با ذکر و دعا و روحیه‌ی برادری و ایثار همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد. پدران و مادران و همسران با احساس وظیفه‌ی دینی از عزیزان خود که به جبهه‌های گوناگون جهاد می‌شتافتند دل کندند و سپس، آنگاه که با پیکر خون‌آلود یا جسم آسیب‌دیده‌ی آنان روبه‌رو شدند، مصیبت را با شکر همراه کردند. مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت. صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهاد سازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد. نماز و حج و روزه‌داری و پیاده‌روی زیارت و مراسم گوناگون دینی و انفاقات و صدقات واجب و مستحب در همه‌جا بویژه میان جوانان رونق یافت و تا امروز، روزبه‌روز بیشتر و باکیفیّت‌تر شده است. و اینها همه در دورانی اتّفاق افتاده که سقوط اخلاقی روزافزون غرب و پیروانش و تبلیغات پُرحجم آنان برای کشاندن مرد و زن به لجنزارهای فساد، اخلاق و معنویّت را در بخشهای عمده‌ی عالم منزوی کرده است؛ و این معجزه‌ای دیگر از انقلاب و نظام اسلامی فعّال و پیشرو است.


- سبک زندگی: سخن لازم دراین‌باره بسیار است. آن را به فرصتی دیگر وامیگذارم و به همین جمله اکتفا میکنم که تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است.
۲۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۵:۲۰ امیرحسین صفاریان

#مشکل مدرنیته در حجاب

در یک نقش، زنان به مثابه کالا ظهور پیدا می کنند و نگاه به زن نگاه به شیئی است که می شود آن را مصرف کرد؛ زن، به مثابه نوعی ابزار است که می توان آن را تملک کرد. با وجود این که ادعا می شود در دنیای مدرن و در سایه گفتمان مدرنیته، نگاه انتقادی نسبت به ابزاری بودن زنان وجود دارد امّا می بینیم نگاه ابزاری و تملکی نسبت به زنان وجود دارد و اتفاقاً این نگاه روزبه روز بسط و عمق پیدا می کند. وقتی زن به مثابه کالا در جامعه مورد توجه قرار می گیرد، داشتن زنان زیبا با آرایش خاص خود نیز تظاهر می شود. بسیار مشاهده شده که در کلان شهرها، زنانی در پاسخ به چرایی بدحجابی شان، خواسته همسران شان را دلیل دانسته اند. به یک معنا، آن چه در گذشته نقطه حساسیت مردان بود، امروزه به مایه مباهات و افتخار بدل شده است. یکی از آداب اجتماعی جامعه مدرن و بعضی از کلان شهرها، این است که باید در حضور جمع، از ظاهر همسر افراد تعریف کرد و اگر این گونه نشود، مصداق بی شخصیتی و مبادی آداب نبودن تلقی می شود. مصرف تظاهری از این دیدگاه، در ناحیه مصرف خود زنان، مصرف زیبایی های زنان و مصرف پوشش زنان به مثابه یک کالا برای تصاحب یک موقعیت یا منزلت اجتماعی تصویر می شود.

۲۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۰۷ امیرحسین صفاریان
#نکات روز

- قَالَ مَا مَنَعَکَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُک.... : مستکبرین عالم میگویند که ما از همه بهتریم و فرهنگمان هم از همه بهتر است و کل عالم باید مانند ما باشند.

- قَالَ فَاهْبِطْ مِ*َْا فَمَا یَکُونُ لَکَ أَن تَتَکَبَّرَ...: متکبرین در بهشت تمدن اسلامی جایی ندارند و از آن بیرون میشوند.

- ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرینَ (17): حال که خود از بهشت رانده شده میخواهد همه را با خود همراه کرده و برای این مقصود از هیچ کاری دریغ نمیکند و از چپ و راست و جلو وعقب به انسان حمله میکند. امروزه هم شیاطین با هر حیله ای شده میخواهند انسان ها را از فطرت خود دور کنند و تمدن منحوس خود را به خورد جوامع بدهند و از هیچ کاری هم دریغ نمیکنند. مثلا شبهه هایی که هرروز در فضای مجازی میبینیم که با جواب دادن به یکی از آنها شبهه دیگر رشد میکند. (مثلا در ماه رمضان میگویند روزه ضرر دارد. در محرم میگویند چرا پول را به فقرا نمیدهید. اربعین میگویند که عرب ها دشمنان ما هستند و چرا به آنچا میرویدو...) یا مثلا برجام امضا میشود به برجام 2 روی می ورند. آن هم امضا شود به حقوق بشر متمسک میشوند و...
صحبت های حضرت آقا:

«اگر در هسته‌ای عقب نشینی کنید آنها مسئله موشک را پیش می‌کشند، اگر باز هم عقب بروید بحث حمایت از مقاومت را مطرح می کنند، اگر به عقب نشینی ادامه دادید موضوع حقوق بشر را جلو می آورند. بعد اگر معیارهای آنها را پذیرفتید سراغ حذف معیارهای دینی در حکومت می‌روند.»


-  یا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ فَکُلا مِنْ حَیْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمینَ (19): رخص و مباحات الهی به مراتب بیشتر از عزائم الهی هستند و شیطان از همان اقلیت عزائم استفاده میکند و انسان را جهنمی مینماید. کما اینکه در روایات آمده است:
 لَمْ یُرْسِلْنِی اللَّهُ تَعَالَى بِالرَّهْبَانِیَّةِ وَ لَکِنْ بَعَثَنِی بِالْحَنِیفِیَّةِ السَّهْلَةِ السَّمْحَةِ أَصُومُ وَ أُصَلِّی وَ أَلْمِسُ أَهْلِی فَمَنْ أَحَبَّ فِطْرَتِی فَلْیَسْتَنَّ بِسُنَّتِی وَ مِنْ سُنَّتِیَ النِّکَاحُ. (کافی)

-فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطانُ لِیُبْدِیَ لَهُما ما وُورِیَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما وَ قالَ ما نَهاکُما رَبُّکُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَکُونا مَلَکَیْنِ أَوْ تَکُونا مِنَ الْخالِدینَ (20): شیطان وساوس خود را در بسته های زیبا به انسان ارائه میکند چرا که میداند اکثر انسانها در صورت ارائه اصل هدف شیطان از او تبعیت نمیکنند.
وَ قاسَمَهُما إِنِّی لَکُما لَمِنَ النَّاصِحینَ (21)

در نهج البلاغه هم آمده:

لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِینَ وَ لَکِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ‏  وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ‏ فَیُمْزَجَانِ فَهُنَالِکَ یَسْتَوْلِی الشَّیْطَانُ عَلَى أَوْلِیَائِه‏
یا در قرآن تعابیری مانند:سول لهم الشیطان یا زین لهم الشیطان داریم.

لذا شیاطین امروز هم هیچ گاه تشویق به برهنگی یا بی عفتی یا هر رذیله دیگری نمیکنند چرا که احکام الهی همگی مبانی فطری دارند و فطرت های سالم خلاف آنرا قبول نمیکنند.  بلکه عنوان این رذایل را عوض میکنند و به عنوان آزادی، حقوق بشر، فمینیسم و تمدن و مدرنیته به انسانها عرضه میکنند. کارهایی مثل سند 2030، کنوانسیون های مختلف و... از همین قبیل اند.

صحبت های حضرت آقا:

(البتّه در داخل متأسّفانه بعضی‌ها غرب را بَزک میکنند، بدی‌های غرب را توجیه میکنند، رتوش میکنند، نمیگذارند افکار عمومی متوجّه بشود که همین دولتهای ظاهر‌الصّلاح -مثل فرانسه، مثل انگلیس، مثل دیگران- در باطنشان چقدر شیطنت و شرارت وجود دارد؛ مطبوعاتچی‌ها بینشان هست، رسانه‌ای‌ها بینشان هست؛ مثل تقی‌زاده. در دوره‌ی طاغوت، آدمی مثل تقی‌زاده، به این مضمون گفت که ایران باید از فَرقِ سر تا ناخن پا غربی بشود؛ یعنی سبک زندگی در ایران باید غربی بشود. امروز هم تقی‌زاده‌های جدید از این حرفها میزنند؛ البتّه به این صراحت نمیگویند امّا مضمون حرفشان این است. آنهایی که افکار غربی را، سبک زندگی غربی را، روشهای غربی را، لغات غربی را به طور پیوسته در داخل، در ادبیّات ما، در افکار ما، در دانشگاه‌های ما، در مدارس ما تزریق میکنند، پمپاژ میکنند، اینها همین تقی‌زاده‌های جدیدند. آنهایی که پشت سر سند ۲۰۳۰ -سند ۲۰۳۰ یعنی برگرداندن سبک زندگی اسلامی به زندگی غربی- می‌ایستند، همان تقی‌زاده‌های امروز هستند؛ البتّه امروز به توفیق الهی جوانهای مؤمن ما و مردم انقلابی ما نخواهند گذاشت این تقی‌زاده‌ها حرفشان به کرسی بنشیند.)


همین مضمون در آیه دیگری از همین جزء نیز آمده است: الأنعام :  112 وَ کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ یُوحی‏ بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما یَفْتَرُون‏


- یا بَنی‏ آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ (27): این آیه نقشه شیطان را نشان میدهد که انسان باید حواسش به آن باشد چرا که این نقشه جریان دارد و منحصر به آدم نبود. همچنین راه مقابله با این نقشه را هم نشان میدهد که آن ایمان است. ماه رمضان هم راهی است که خداوند برای ما قرار داده است تا به این وسیله ایمان خود را تقویت کنیم.
۲۴ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۰:۰۷ امیرحسین صفاریان
#روایت
 تَفْسِیرُ 17 عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ، لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ‏ بَیْنِ‏ أَیْدِیهِمْ‏ وَ مِنْ‏ خَلْفِهِمْ‏ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ‏ أَمَّا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ فَهُوَ مِنْ قِبَلِ الْآخِرَةِ لَأُخْبِرَنَّهُمْ أَنَّهُ لَا جَنَّةَ وَ لَا نَارَ وَ لَا نُشُورَ وَ أَمَّا خَلْفَهُمْ یَقُولُ مِنْ قِبَلِ دُنْیَاهُمْ آمُرُهُمْ بِجَمْعِ الْأَمْوَالِ وَ آمُرُهُمْ أَنْ لَا یَصِلُوا فِی أَمْوَالِهِمْ رَحِماً وَ لَا یُعْطُوا مِنْهُ حَقّاً وَ آمُرُهُمْ أَنْ لَا یُنْفِقُوا عَلَى ذَرَارِیِّهِمْ وَ أُخَوِّفُهُمْ عَلَى الضَّیْعَةِ «1» وَ أَمَّا عَنْ أَیْمَانِهِمْ یَقُولُ مِنْ قِبَلِ دِینِهِمْ فَإِنْ کَانُوا عَلَى ضَلَالَةٍ زَیَّنْتُهَا وَ إِنْ کَانُوا عَلَى الْهُدَى جَهَدْتُ عَلَیْهِمْ حَتَّى أُخْرِجَهُمْ مِنْهُ وَ أَمَّا عَنْ شَمَائِلِهِمْ یَقُولُ مِنْ قِبَلِ اللَّذَّاتِ وَ الشَّهَوَاتِ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى‏ وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ‏ «2» وَ أَمَّا قَوْلُهُ‏ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً فَالْمَذْءُومُ الْمَعِیبُ وَ الْمَدْحُورُ الْمَقْصِیُّ أَیْ مُلْقًى فِی جَهَنَّم‏

۲۴ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۰:۵۰ حاج ابوالقاسم
احسنتم 
جزاکم الله خیرا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی