جزء 5
شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۰۱ ب.ظ
124: ابراهیم و سبک زندگی
اشاره به دستورات خداوند در سوره نساء درباره نظام خانواده
128: صلح در خانواده
۹۸/۰۲/۱۴
124: ابراهیم و سبک زندگی
اشاره به دستورات خداوند در سوره نساء درباره نظام خانواده
128: صلح در خانواده
ابراهیم اوّل نبى بود و هنوز رسول نبود، رسول شد و هنوز خلیل نبود، و خلیل
اللّه شد و هنوز امام و رهبر نبود؛ بعد از همه اینها به مقام «امامت و
رهبرى» رسید.
مفاد آیه کریمه «وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً»
(2) این است که: پس از آنکه ابراهیم همه مراحل را طى کرد و از همه
آزمایشها پیروز و موفّق بیرون آمد و به اصطلاح فارسى از هفتخوان گذشت، ما
به او اعلام کردیم که هم اکنون وقت آن رسیده است که ما تو را امام و رهبر
قرار دهیم.
#مقام_والاى_ابراهیم_در_قرآن
بررسى آیات قرآن نشان مىدهد که خداوند براى ابراهیم، مقام فوقالعاده والایى قرار داده است، مقامى که براى هیچیک از پیامبران پیشین قائل نشده است. بزرگى مقام این پیامبر الهی را از تعبیرات زیر بهخوبی مىتوان دریافت:
1. خداوند از ابراهیم بهعنوان یک «امت» یاد کرده و شخصیت او را بهمنزله یک امت مىستاید: «إِنَّ إِبْراهِیمَ کانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ حَنِیفاً وَ لَمْ یَکُ مِنَ الْمُشْرِکِینَ» (نحل/120).
2. مقام خلیل اللهى را به او عطا فرموده است: «وَ مَنْ أَحْسَنُ دِیناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّٰهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ وَ اِتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرٰاهِیمَ حَنِیفاً وَ اِتَّخَذَ اَللّٰهُ إِبْرٰاهِیمَ خَلِیلاً»؛ (نساء/ 125).
در روایتی نیز آمده این مقام به سبب آن بود که ابراهیم هرگز چیزى از کسى نخواست و هرگز تقاضاکنندهاى را محروم نکرد: «إِنَّمَا اتَّخَذَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ إِبْراهِیمَ خَلِیلًا لِأَنَّهُ لَمْ یَرُدَّ أَحَداً وَ لَمْ یَسْأَلْ أَحَداً قَطُّ غَیْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»(صدوق، 1378، 2، 76).
3. از برگزیدگان و نیکان صالحان، صدیقان، بردباران و وفایبهعهدکنندگان معرفی شده است: «وَ اذْکُرْ عِبادَنا إِبْراهِیمَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ أُولِی الْأَیْدِی وَ الْأَبْصارِ* إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ وَ إِنَّهُمْ عِنْدَنا لَمِنَ الْمُصْطَفَیْنَ الْأَخْیارِ»(ص/45-46)؛ و نیز: «وَ آتَیْناهُ فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ» (نحل/122)؛ «وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِبْراهِیمَ إِنَّهُ کانَ صِدِّیقاً نَبِیًّا» (مریم/41)؛ «وَ ما کانَ اسْتِغْفارُ إِبْراهِیمَ لِأَبِیهِ إِلَّا عَنْ مَوْعِدَةٍ وَعَدَها إِیَّاهُ فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ إِنَّ إِبْراهِیمَ لَأَوَّاهٌ حَلِیمٌ» (توبه/114)؛ «إِنَّ إِبْراهِیمَ لَحَلِیمٌ أَوَّاهٌ مُنِیبٌ» (هود/75).
4. رسیدن به مقام تسلیم: قرآن مجید از دو مبلغ معصوم بهعنوان دو قهرمان میدان تسلیم، یاد میکند که در برابر آزمایش سخت الهى، بدون کمترین تأملی سر تسلیم فرود آوردند و بدون درنگ به انجام فرمان خدا اقدام کردند؛ آن دو، حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل علیه السلام، پدر و پسری نمونه بودند: حضرت ابراهیم علیه السلام در کهولت داراى فرزند شد، وقتى اسماعیل به سنین نوجوانى و جوانى رسید، خداوند به پدر دستور داد که پسر را در راه او قربانى کند، او عزمش را براى اجراى دستور خدا جزم کرد و پسر را نیز در جریان گذاشت و گفت: «فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ قَالَ یَابُنَیَّ إِنِّی أَرَى فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى...» (صافات/102) و اسماعیل بدون چونوچرا اعلام کرد: «قَالَ یَاأَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِنْشَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ» (صافات/102). آنان بدینسان، پرشکوهترین صحنه تسلیم در برابر امر خدا را آفریدند و اسوه نیکوى موحدان و مبلغان در طول تاریخ شدند و خداوند نیز ضمن امضا و پذیرش تسلیم آنان، ابراهیم علیه السلام را از کشته شدن اسماعیل علیه السلام بازداشت. قرآن مجید، آن داستان زیبا را چنین ترسیم میکند: «فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ*وَنَادَیْنَاهُ أَنْ یَاإِبْرَاهِیمُ*قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ* إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِینُ* وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» (صافات/103-107)
5. حضرت ابراهیم علیه السلام یکی از دو اسوه حسنه قرآن است: اسوه حسنه، تنها در سه آیـه قـرآن آمـده کـه دو آیـه پـیرامون حضرت ابراهیم علیه السلام و همراهان اوست و یک آیه نیز در مورد پیامبر عظیمالشأن اسلام است؛ آیات 4 و 6 ممتحنه به اسوه نیکو بودن ابراهیم و همراهان او تصریح مىکند: «قَد کانَت لَکُم اُسوَةٌ حَسَنَةٌ فى ابراهیم والَّذینَ مَعَهُ...» (ممتحنه/4) ، «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِیهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ امن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ» (ممتحنه/6). شخصیت ابراهیم علیه السلام مورد پذیرش همه ملل است (طبری، 1412، 16، 70؛ طوسی، تبیان، بیتا، 7، 131؛ طبرسی، 1372 6، 779). تا آنجا که اهل کتاب، ابراهیم علیه السلام را منسوب به خود و خود را پیرو او مىدانستند (طبرسی،6 ، 799؛ قرطبی، 11، ص 113). جمله «لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللّهَ وَالْیَوْمَ الاْخِرَ...» بـه اهداف ارزنده الگو گیری پرداخته و آن نزدیک شدن به درگاه الهى و دستیابی به سعادت اخروى است.
6. شجاعت او در تبلیغ توحید و خداپرستی بینظیر بود: او بدون واهمه از تهدیدها و خطرات، با آرامش کامل و طمأنینه خاص خود به بیان عقاید راسخ خود میپرداخت و مردم زمان خویش را دعوت به توحید مینمود. این کار او هر چند با شیوههای مسالمتآمیز و گفتار نرم صورت میپذیرفت، اما موجب لرزان شدن پایههای حاکمیت طاغوت شد و آنها ابراهیم را بارها تهدید کردند. او شجاعانه و بدون در نظر گرفتن تهدیدات به بیان پیام الهی میپرداخت. این کار موجب واکنش شدید ظالمان شد تا آنجا که تصمیم گرفته شد که ابراهیم در آتش انداخته شود. خداوند در قرآن آیه 24 سوره عنکبوت میفرماید: «فَمَا کَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا اقْتُلُوهُ أَوْ حَرِّقُوهُ» البته پایمردی و شجاعتی چنین در راه خداوند هرگز بیپاسخ نمیماند و خداوند این بنده خوب خود را محافظت مینمود: «فَأَنْجَاهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ»
7. خداوند پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله را به پیروی از آیین ابراهیم دستور داده است: «ثُمَّ أَوْحَیْنٰا إِلَیْکَ أَنِ اِتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرٰاهِیمَ حَنِیفاً وَ مٰا کٰانَ مِنَ اَلْمُشْرِکِینَ» (نحل/123).