نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

جزء 4

شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۹:۵۹ ب.ظ

 جنگ احد: 156 تا 175

۹۸/۰۲/۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j4

نظرات  (۱۱)

جنگ احد از دو منظر بسیار شبیه موقعیت کنونی جمهوری اسلامی ست.

یکی قرار داشتن در هنگامه ی آستانه ی جنگ ، که با وجود پیروزی های به دست آمده ی قبلی ولی باز هم عده ای بر طبل نا امیدی و بی فایده بودن جنگ در برابر این قدرت ها میکوبند. با وجود اینکه خدا ولی مومنین است. که بسیار شبیه به موقعیت کنونی جمهوری اسلامی ست.(این منظر بیشتر در تحریض و تبیین آینده ی مبارزه با کفر و استکبار قابل استفاده است)

از منظر دیگر در هنگامه ی  جنگ است. یعنی وضعیت کنونی که جمهوری اسلامی در جنگ همه ی جانبه ی اقتصادی است. تصویر شرایط به این گونه است که ،بعد از جنگ ها و مقابله هایی با دنیای کفر که همراه سختی های زیاد و طاقت فرسایی بوده، پیروزی هایی حاصل شده و یک قوا و فراغتی احساس شده، در همچین شرایطی عده ای احساس کرده اند که از آنچه حقشان بوده جا مانده اند. تنگه های مهم را رها کردند و به جمع کردن غنیمت پرداخته اند(فعالیت های اقتصادی همراه با رانت و زد و بند، اختلاس، چپاول مال ملت و ...). و دشمن از همین غفلت و دنیا پرستی عده ای استفاده کرده و در حال تضعیف جامعه ی ایمانی ست.  

چون در حال حاضر از یک طرف در جنگ همه جانبه ایم و از طرف دیگر شواهد نشان میدهد که جنگ سخت تر هم خواهد شد از هر دو منظر برای حاضر جمهوری اسلامی میتوان استفاده کرد

فلذا از این آیات مبارک میتوان استفاده کرد

1)برای روشن کردن فضا و امید بخشی برای ادامه ی مبارزه و نبرد های بعدی

2) و تلنگر زدن و تنبیه دادن برای فضای فعلی

پیام های کلیدی این داستان:

پیش فرض این در نظر گرفته شده است که واقعا فضای کنونی را باید جهاد دید. جهاد اقتصادی

1)عده ای از قبل از شروع درگیری آیه ی یاس میخوانند و قصد سستی دارند.( هَمَّت طَّائفَتَانِ مِنکُمْ أَن تَفْشَلَا)122

2)اگر شما در مسیر باشید نصرت الهی حتمی ست(إِن تَصْبرُِواْ وَ تَتَّقُواْ وَ یَأْتُوکُم مِّن فَوْرِهِمْ هَاذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُم)125

3)شما که دنبال شهید شدن بوید، بسم الله. صحنه باز است(وَ لَقَدْ کُنتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِن قَبْلِ)143

4)پایداری نباید قائم به شخص باشد بلکه باید حول محور حق باشد(الرُّسُلُ  أَ فَإِیْن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلىَ أَعْقَابِکُمْ)144

5)همیشه ی جبهه ی حق همین بوده، باید هزینه داد(وَ کَأَیِّن مِّن نَّبىِ‏ٍّ قَتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابهَُمْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ)146

6)اگر به کفر تمایل کنید شما رو به گذشته برمیگردانند(یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تُطِیعُواْ الَّذِینَ کَفَرُواْ یَرُدُّوکُمْ عَلىَ أَعْقَبِکُمْ)149

7)اگر مشکلی در راه بوجود آمده از کم کاری و تنازع شماست وگرنه خدا به وعده ی خود صادق است، اشاره به وعده ی نصرت در آیه ی 122(وَ لَقَدْ صَدَقَکُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُم بِإِذْنِهِ  حَتىَّ إِذَا فَشِلْتُمْ وَ تَنَازَعْتُمْ فىِ الْأَمْرِ)152

(و قُلْ هُوَ مِنْ عِندِ أَنفُسِکُم )165

8) باید درس بگیرید که به جا ماندن از مسابقه ی دنیا حسرت نخورید(فَأَثَبَکُمْ غَمَّا بِغَمّ‏ٍ لِّکَیْلَا تَحْزَنُواْ عَلىَ‏ مَا فَاتَکُمْ وَ لَا مَا أَصَبَکُمْ  وَ اللَّهُ خَبِیرُ  بِمَا تَعْمَلُونَ(153)

9)فکر نکنید اگر به جهاد نمی آمدید در امنیت و آسایش بودید(قُل لَّوْ کُنتُمْ فىِ بُیُوتِکُمْ لَبرََزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ إِلىَ‏ مَضَاجِعِهِمْ )154

10) از هم اکنون است که آینده ی سخت را میسازیم، اگر الان درست نباشیم در بزنگاه میلغزیم. یا آنها که الان در لغزش اند به خاطر گام استوار و صحیح نداشتن در قبل بوده است(إِنَّ الَّذِینَ تَوَلَّوْاْ مِنکُمْ یَوْمَ الْتَقَى الجَْمْعَانِ إِنَّمَا اسْتزَلَّهُمُ الشَّیْطَانُ بِبَعْضِ مَا کَسَبُواْ )155

11)مهم:روحیه ی غر زدن و اینکه اگه اون کار عاقلانه ای که ما گفتیم میکردن این بلا سرشون نمیومد. مثلا در فضای امروز اگر کسی کار تولیدی کند دچار هجمه ی دلالان است که ببین ما چه قدر راحت پول در می آوریم. یا اگر جنس ایرانی بخرد و خراب شود سرکوفت میخورد که اون موقع که گفتیم خارجی بخر گوش نکردی(لَّوْ کاَنُواْ عِندَنَا مَا مَاتُواْ وَ مَا قُتِلُواْ لِیَجْعَلَ اللَّهُ ذَالِکَ حَسرَْةً فىِ قُلُوبهِِمْ  )156

(الَّذِینَ قَالُواْ لِاخْوَانهِِمْ وَ قَعَدُواْ لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُواْ)168

11.5) این تخویف کار شیطان است(إِنَّمَا ذَالِکُمُ الشَّیْطَانُ یخَُوِّفُ أَوْلِیَاءَهُ)175

12)به واسطه ی اشتباه سریع افراد را از قطار انقلاب نباید پیاده کرد(فَاعْفُ عَنهُْمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فىِ الْأَمْرِ)159

13) در جهاد بهانه های واهی پذیرفته نیست(قَالُواْ لَوْ نَعْلَمُ قِتَالًا لاَّتَّبَعْنَاکُمْ )167

14)افرادی که در جهاد چیزی از دست میدهند، ما به ازای خدا برای آنان بهتر است(الَّذِینَ اسْتَجَابُواْ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابهَُمُ الْقَرْحُ  لِلَّذِینَ أَحْسَنُواْ مِنهُْمْ وَ اتَّقَوْاْ أَجْرٌ عَظِیمٌ(172)

15)شرایط اهل کفر و مهلتی که بهشون داده شده به نفعشون نیست(وَ لَا یحَْسَبنَ‏َّ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ خَیرٌْ لّأَِنفُسِهِمْ)178


این پنجاه آیه در هفت فراز تقسیم بندی شده:
فراز اول: قبل از شروع جنگ

فراز دوم: همه ی اینها آزمون الهی ست

فراز سوم: تاریخ همه ی انبیا همین بوده

فراز چهارم: در مسیر باید ثابت قدم بود

فراز پنجم: تنها پشتیبان و ناصر خداست

فراز ششم:کار دست خودتان بود، نه بهانه بیاورید، نه غر بزنید

فراز هفتم: افرادی که رفتند چیزی از دست ندادند

فراز هفتم: کارها و شرایط اونا ناراحتتون نکنه

فراز اول: قبل از شروع جنگ122 تا 129

پیام های فراز:

1)عده ای از قبل از شروع درگیری آیه ی یاس میخوانند و قصد سستی دارند.( هَمَّت طَّائفَتَانِ مِنکُمْ أَن تَفْشَلَا)122

2)اگر شما در مسیر باشید نصرت الهی حتمی ست(إِن تَصْبرُِواْ وَ تَتَّقُواْ وَ یَأْتُوکُم مِّن فَوْرِهِمْ هَاذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُم)125

 

در فراز اول، صحنه ی قبل از جنگ تصویر میشود. که به وضوح در آن دیده میشود که عده ای قصد سستی داشتند. این افراد نکوهش میشوند و به ایشان قضیه ی جنگ بدر یاد آوری میشود که با وجود اینکه کم بودید خدا شما را به پیروزی رساند(اشاره به کم فئة قلیلة در جزء دو)

إِذْ هَمَّت طَّائفَتَانِ مِنکُمْ أَن تَفْشَلَا وَ اللَّهُ وَلِیهُُّمَا  وَ عَلىَ اللَّهِ فَلْیَتَوَکلَ‏ِ الْمُؤْمِنُونَ(122)

وَ لَقَدْ نَصرَکُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنتُمْ أَذِلَّةٌ

رمز پیروزی یک چیز است: صبر و تقوا

بَلىَ  إِن تَصْبرُواْ وَ تَتَّقُواْ وَ یَأْتُوکُم مِّن فَوْرِهِمْ هَاذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُم...(125)

تا کنون ما تجربه کردیم و محقق شدن وعده های الهی را به چشم دیده ایم، و این محقق شدن وعده های نصرت الهی الان دیگر محدود به ایران نیست، در بسیاری از نقاط عالم مشاهده میشود هر جا در مسیر حق ثبات قدمی شکل گرفته امداد های الهی محقق شده.

مقام معظم رهبری:جمهوری اسلامی چهل سال است که آماج خرابکاری آمریکا و همدستان آمریکا است؛ در این چهل سال در جمهوری اسلامی چه اتّفاقی افتاده است؟ جمهوری اسلامی از یک نهال باریک تبدیل شده است به یک درخت برومند و پُرثمر؛ جمهوری اسلامی به رغمِ اَنفِ قدرتهای استکباری و آمریکا، توانسته است دل ملّتهای اسلامی را به پیام خود جلب کند و جذب کند؛ توانسته است توطئه‌ی آمریکا را در این منطقه با شکست مواجه کند؛ یک نمونه سوریه است، یک نمونه عراق است، یک نمونه لبنان است. ملّتهای منطقه قدرت ایستادگیِ خودشان را در مقابل توطئه‌ی استکبار آزمودند؛ ملّت عراق با شجاعت ایستاد، ملّت سوریه با فداکاری در میدان حاضر شد؛ اینها نشانه‌های قدرت خداوند و نشانه‌های صدق وعده‌ی الهی است که فرمود: یاَاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنُوا اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم؛(۱) هم نصرت داد، هم ثبات قدم داد.۱۳۹۷/۰۶/۱۸

قرآن ما را بر حذر میدارد از اینکه بخواهیم با دیدن صحنه ی نبرد سستی کنیم. وعده های الهی بسیار روشن و امیدوار کننده است و پیروزی بر دشمن طبق آیات الهی قطعی است، به شرط ایستادگی

*حدودا ده آیه صحبت از جنگ نیست و احکامی بیان میشود

فراز دوم: با ادعا کار تمام نمی شود، خداوند می آزماید(تلک الایام نداولها بین الناس لیعلم الله)139 تا 143

پیام:

3)شما که دنبال شهید شدن بوید، بسم الله. صحنه باز است ولی بهشت را به بها دهند نه به بهانه(وَ لَقَدْ کُنتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِن قَبْلِ)143

پس از اینکه در فراز قبل افرادی که سستی نشان دادند را نکوهش میکند در این فراز گویی رو به همه ی مومنین دستور ثبات قدم میدهد و به تبیین صحنه میپردازد که همه ی این ها صحنه ی آزمون الهی ست تا سره از نا سره شناخته شود(تلک الایام نداولها بین الناس لیعلم الله الذین آمنوا)

چقدر تا الان خوانده ایم که یا لیتنی کنت معمکم؟

مگر نه این است که کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا؟

مگر نه این است که شمر زمانه را باید شناخت؟

عرصه ی جهاد زمانه را نیز باید شناخت. گاهی جهاد به بذل آبروست، گاهی به بذل جان، گاهی به بذل مال و ...(اشاره به زیارت جامعه: بِأبى أنْتُمْ وَ اُمّى وَ نَفْسى وَ أهْلى وَ مالى ...) و در صحنه ی کنونی عرصه عرصه ی جهاد اقتصادی ست، هر کس به هر میزان که میتواند باید به این حرکت کمک کند

با ادعا کار درست نمیشود، خداوند جهاد میطلبد:

أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَهَدُواْ مِنکُمْ وَ یَعْلَمَ الصَّابرِِینَ(142)

بهشت را به بها دهند نه به بهانه

وَ لَقَدْ کُنتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِن قَبْلِ أَن تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَیْتُمُوهُ وَ أَنتُمْ تَنظُرُونَ(143)


فراز سوم: تاریخ همه ی انبیا همین بوده 144 تا 148

بعد از دستور به ثبات قدم در فراز قبل در این فراز به مسلمانان میگوید این طور نیست که از اهل حق فقط شما درگیر سختی و جهاد بوده اید، بلکه این سنت همیشگی جبهه ی حق است

وَ کَأَیِّن مِّن نَّبىِ‏ٍّ قَتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابهَُمْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ وَ مَا ضَعُفُواْ وَ مَا اسْتَکاَنُواْ  وَ اللَّهُ یحُِبُّ الصَّابرِِینَ(146)

در زمان رسول خدا ص هم همین طور بوده: أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم  مَّسَّتهُْمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُواْ حَتىَ‏ یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مَعَهُ مَتىَ‏ نَصْرُ اللَّهِ  أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ(214)بقره

تا انتها نیز همین طور خواهد بود


فراز چهارم: در مسیر باید ثابت قدم بود149 تا 159

بعد از آن به صحنه ی بعد از جنگ میپردازد. این فراز شاید مهم ترین فراز داستان جنگ احد باشد که شاید آن را آسیب شناسی شکست در مقابل دشمن دانست

درس اول: به محض دیدن اولین شکست به دعوت ها و پیشنهادات اهل کفر توجه نکنید، که به گذشته ی تاریک خود برمیگردید

(یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تُطِیعُواْ الَّذِینَ کَفَرُواْ یَرُدُّوکُمْ عَلىَ أَعْقَبِکُمْ)149

کفار در این بازگرداندنش شما از مسیرتان حدی نمیشناسند. انقدر جلو می آیند تا شما را به کلی از مسیرتان برگردانند: وَ لَا یَزَالُونَ یُقَاتِلُونَکُمْ حَتىَ‏ یَرُدُّوکُمْ عَن دِینِکُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ (217 بقره)

بیانیه گام دوم: اینها بخشی از مظاهر عزّت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمی‌آمد. سردمداران نظام سلطه نگرانند؛ پیشنهادهای آنها عموماً شامل فریب و خدعه و دروغ است. امروز ملّت ایران علاوه‌ بر آمریکای جنایت‌کار، تعدادی از دولتهای اروپایی را نیز خدعه‌گر و غیر قابل اعتماد میداند. دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آنها با دقّت حفظ کند؛ از ارزشهای انقلابی و ملّی خود، یک گام هم عقب‌نشینی نکند؛ از تهدیدهای پوچ آنان نهراسد

درس دوم: اگر مشکلی در راه بوجود آمده از کم کاری و تنازع شماست وگرنه خدا به وعده ی خود صادق است، اشاره به وعده ی نصرت در آیه ی 122(وَ لَقَدْ صَدَقَکُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُم بِإِذْنِهِ  حَتىَّ إِذَا فَشِلْتُمْ وَ تَنَازَعْتُمْ فىِ الْأَمْرِ)152

درس سوم: ریشه ی تنازع و کم کاری شما در محبت دنیا و مسابقه ی برای جمع غنیمت بود. در جنگ احد زمانی دشمن توانست از پشت به مسلمانان حمله کند که عده ای در داخل سپاه اسلام این تفکر برایشان شکل گرفت که اکنون که وقت پیروزی ست ما باید سهممان را از سفره ی اسلام و پیروزی برداریم. (فَأَثَبَکُمْ غَمَّا بِغَمّ‏ٍ لِّکَیْلَا تَحْزَنُواْ عَلىَ‏ مَا فَاتَکُمْ وَ لَا مَا أَصَبَکُمْ  وَ اللَّهُ خَبِیرُ  بِمَا تَعْمَلُونَ(153)

هم اکنون نیز همین است اگر مشکلی در کشور به وجود آمده است نه به دلیل تحریم و فشار بیرونی ست بلکه علت آن ضعف مدیریتی افرادی ست که در گیر مسابقه ی دنیا پرستی شده اند.

بیانیه گام دوم:جوانان عزیز در سراسر کشور بدانند که همه‌ی راه‌حل‌ها در داخل کشور است. اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه زدن بر پنجه‌ی گرگ است» خطایی نابخشودنی است. این تحلیل سراپا غلط، هرچند گاه از زبان و قلم برخی غفلت‌زدگان داخلی صادر میشود، امّا منشأ آن، کانونهای فکر و توطئه‌ی خارجی است که با صد زبان به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و افکار عمومی داخلی القاء میشود.

درس چهارم(با نگاه به آینده): از هم اکنون است که آینده ی سخت را میسازیم، اگر الان درست نباشیم در بزنگاه میلغزیم. یا آنها که الان در لغزش اند به خاطر گام استوار و صحیح نداشتن در قبل بوده است(إِنَّ الَّذِینَ تَوَلَّوْاْ مِنکُمْ یَوْمَ الْتَقَى الجَْمْعَانِ إِنَّمَا اسْتزَلَّهُمُ الشَّیْطَانُ بِبَعْضِ مَا کَسَبُواْ )155

پس از بیان علل شکست به نکته ای مهم در سست کردن روحیه ی انقلابیون میکند. عده ای مداما نکوهش میکنند که اگر آن کار عاقلانه ای که ما گفتیم میکردید این بلا بر سرتان نمی آمد. (لَّوْ کاَنُواْ عِندَنَا مَا مَاتُواْ وَ مَا قُتِلُواْ لِیَجْعَلَ اللَّهُ ذَالِکَ حَسرَْةً فىِ قُلُوبهِِمْ  156)

 مثلا در فضای امروز اگر کسی کار تولیدی کند دچار هجمه ی دلالان است که ببین ما چه قدر راحت پول در می آوریم. یا اگر جنس ایرانی بخرد و خراب شود سرکوفت میخورد که اون موقع که گفتیم خارجی بخر گوش نکردی


فراز پنجم: تنها پشتیبان و ناصر خداست

گویی در فراز بعدی خداوند قصد دارد که با دلگرمی دادن به نصرت الهی و تایید و تقویت جایگاه رسول الله ص به ترمیم به جبهه ی داخلی بپردازد و از تفرقه و تکه تکه شدن جامعه جلوگیری کند. یکی از کارهایی که نباید بعد از شکست اتفاق بیفتد این است که عاملان شکست نباید به سمت کفار هل داده شوند بلکه باید با رحمت و رافت جامعه ی اسلامی مواجه شوند تا مسیر بازگشت را در مقابل خود باز ببینند: فَاعْفُ عَنهُْمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فىِ الْأَمْرِ  فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلىَ اللَّهِ  159


فراز ششم:کار دست خودتان بود، نه بهانه بیاورید، نه غر بزنید

فراز ششم به لحاظ معنایی شبیه بازگشت به فراز چهارم است که تا کید میکند اگر مشکلی به وجود آمده، حاصل اشتباهات شما بوده


فراز هفتم: افرادی که رفتند چیزی از دست ندادند

در فراز بعدی در برابر این هجمه و تخویف که اهل کفر و نفاق در دل مومنین یا عباراتی مثل الَّذِینَ قَالُواْ لِاخْوَانهِِمْ وَ قَعَدُواْ لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُواْ  قُلْ فَادْرَءُواْ عَنْ أَنفُسِکُمُ الْمَوْتَ إِن کُنتُمْ صَدِقِینَ(168) قصد دارند ایجاد کنند. خداوند دل مومنین را قرص میکند که آنان که در جهاد رفتند چیزی از دست ندادند بلکه ما به ازایی که خداوند به آنها میدهد بهتر است الَّذِینَ اسْتَجَابُواْ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابهَُمُ الْقَرْحُ  لِلَّذِینَ أَحْسَنُواْ مِنهُْمْ وَ اتَّقَوْاْ أَجْرٌ عَظِیمٌ(172)

بعد از این دلگرمی و تقویت روحیه ی مومنین خداوند به این نکته ی کلیدی اشاره میکندک ه که این تخویف کار اولیاء شیطان است وگرنه که اهل ایمان با این تهدیدات فقط ایمانشان بیشتر میشود:

الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا173

إِنَّمَا ذَالِکُمُ الشَّیْطَانُ یخَُوِّفُ أَوْلِیَاءَهُ فَلَا تخََافُوهُمْ وَ خَافُونِ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ(175)

بیانیه گام دوم: دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آنها با دقّت حفظ کند؛ از ارزشهای انقلابی و ملّی خود، یک گام هم عقب‌نشینی نکند؛ از تهدیدهای پوچ آنان نهراسد؛ و در همه‌حال، عزّت کشور و ملّت خود را در نظر داشته باشد و حکیمانه و مصلحت‌جویانه و البتّه از موضع انقلابی، مشکلات قابل حلّ خود را با آنان حل کند. در مورد آمریکا حلّ هیچ مشکلی متصوّر نیست و مذاکره با آن جز زیان مادّی و معنوی محصولی نخواهد داشت.


فراز هفتم: کارها و شرایط اونا ناراحتتون نکنه

اشاره به سنت املا دارد این که الان به ایشان مهلت داده شده است شما رو ناراحت نکند این برای آنها بدتر است. وَ لَا یحَْسَبنَ‏َّ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ خَیرٌْ لّأَِنفُسِهِمْ  إِنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ لِیزَْدَادُواْ إِثْمًا  وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ(178)


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی