نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

30-4. نفس مطمئنه و جایگاه آن در جنة الذات (فجر/ 27 - 30)

چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۵۹ ق.ظ
89:2789:28
89:2989:30
۹۷/۰۳/۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j30

نظرات  (۹)

۲۴ خرداد ۹۷ ، ۰۶:۴۵ محمد هادی انصاریپور
انواع و اقسام نفس
تفسیر نور

الف) نفس امارّة

که همواره انسان را به بدى‌ها فرمان مى‌دهد و اگر با عقل و ایمان مهار نشود، انسان را به سقوط و تباهى مى‌کشاند. در قرآن مى‌خوانیم: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا ما رَحِمَ رَبِّی» «2» به درستى که نفس (انسان را) به کارهاى زشت و ناروا فرمان مى‌دهد مگر آن که پروردگارم رحم کند.

این نفس، آنقدر خواهش و خواسته خود را تکرار مى‌کند تا انسان را گرفتار سازد. حضرت على علیه السلام مى‌فرماید: نفس امّارة همچون فرد منافق تملّق انسان را مى‌گوید و در قالب دوست جلوه مى‌کند تا بر انسان مسلّط شود و او را به مراحل بعد وارد کند. «3»

قرآن کریم در سوره یوسف مى‌فرماید: پس از آن که برادران یوسف، بنیامین را در سرزمین مصر به جاى گذاشته و به نزد پدر برگشتند و ماجراى دستگیر شدن او به اتهام سرقت بیان کردند، حضرت یعقوب به آنان فرمود: «بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ» «4»* بلکه نفس، این کار زشت را براى شما زینت داد و شما را به سوى آن کشاند.

در حدیث دیگرى مى‌خوانیم: بعد از نماز، از خداوند چنین بخواهید: «الهى لا تکلنى الى نفسى طرفة عین ابدا» حتّى به اندازه چشم بر هم زدنى مرا به نفس خودم وامگذار. «5»


«1» بحار ج 74 ص 104

«2» یوسف 53

تفسیر نور(10جلدى)    ج‌10    304     الف) نفس امارة ..... ص : 304

«3» غررالحکم‌

«4» یوسف 83

«5» کافى ج 3 ص 346

جلد 10 - صفحه 305

امام زین العابدین علیه السلام در مناجات شاکّین به خداوند متعال عرض مى‌کند: من از نفسى به تو شکایت مى‌کنم که به بدى‌ها فرمان مى‌دهد، به سوى خطاها مى‌رود، نسبت به انجام گناه شتابان است، هنگامى که شرّى به او مى‌رسد فریاد مى‌زند و هنگامى که قرار است خیرى از ناحیه او به کسى برسد بخل مى‌ورزد، به لهو و لعب تمایل شدید دارد، از غفلت و سهو و اشتباه پر شده است، به سوى گناه سرعتم مى‌بخشد و براى توبه، مرا به طفره وا مى‌دارد.

ب) نفس لوّامة

که در این سوره (قیامت) آمده است و شاید مراد از آن، همان وجدان اخلاقى باشد. آرى، انسان داراى حالتى است که در برابر انجام بدى‌ها یا کم شدن خوبى‌ها، هم در دنیا خود را ملامت مى‌کند و هم در آخرت. این ملامت‌ها، همان ندامت و پشیمانى است که مى‌تواند مقدّمه توبه باشد و یا بسترى براى یأس و خودباختگى فراهم آورد.

ج) نفس مطمئنّة

که در اثر نماز و یاد خدا حاصل مى‌شود و انسان به آرامش و اطمینان دست پیدا مى‌کند. قرآن کریم در یک مى‌فرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی» «1» نماز را به پادار تا به یاد من برسى و در جاى دیگر مى‌فرماید: «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» «2» آگاه باشید که با یاد خداوند دلها اطمینان و آرامش پیدا مى‌کنند.
۲۴ خرداد ۹۷ ، ۰۶:۴۵ محمد هادی انصاریپور
معانی کلمات آیه«النَّفْسِ اللَّوَّامَةِ»: نفس ملامتگر. در قرآن مجید از سه نفْس نام برده شده است: الف - نفس امّاره، که پیوسته انسان را به بدیها و زشتیها فرا می‌خواند، و پلشتیها را برای او می‌آراید (نگا: یوسف / ) ب - نفس لوّامه، که از آن به عنوان وجدان اخلاقی نیز یاد می‌کنند، نفس بیدار و آگاهی است که هنوز در برابر گناه مصونیّت نیافته است و گاه‌گاهی لغزش پیدا می‌کند و به دامان گناه می‌افتد، امّا هرچه زودتر به خود می‌آید و به مسیر سعادت باز می‌گردد و به ملامت و سرزنش آدمی می‌پردازد و او را توبه می‌دهد. ج - نفس مطمئنّه، نفس تکامل یافته‌ای است که نفس امّاره را رام خود کرده است و به مقام تقوای کامل و احساس مسؤولیّت رسیده است و به آسانی لغزش برای او امکان پذیر نیست (نگا: فجر / ). به هر حال نفس لوّامه، بعد از وقوع کار نیک یا بد، بلافاصله دادگاهی در درون انسان تشکیل می‌دهد و به عنوان قاضی و شاهد مُجری حکم، به حساب و کتاب او می‌رسد (نگا: نمونه). یادآوری: جواب قسم محذوف است و از سیاق آیات بعد، مطالب روشن می‌شود. یعنی: سوگند به روز قیامت، و به نفس لوّامه که همه شما در قیامت برانگیخته می‌شوید و به سزای اعمالتان می‌رسید.
۲۴ خرداد ۹۷ ، ۰۶:۴۷ محمد هادی انصاریپور
تفسیر نور (محسن قرائتی)

یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ «27» ارْجِعِی إِلى‌ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً «28» فَادْخُلِی فِی عِبادِی «29» وَ ادْخُلِی جَنَّتِی «30»

«27» هان اى روح آرام یافته! «28» به سوى پروردگارت بازگرد که تو از او راضى و او از تو راضى است. «29» پس در زمره‌ى بندگان من درآى.

(30) و به بهشت من داخل شو!

نکته ها

دل آرام و نفس مطمئنه، با ذکر خدا به دست مى‌آید. «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» «1» و بهترین ذکر خدا نماز است. «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی» «2»

راضى بودن و مرضى بودن، نشانه نفس مطمئنه است که او از خدا راضى است و خدا نیز از او راضى است.

از امام صادق علیه السلام سؤال شد که آیا مؤمن از جان دادن خود راضى است؟ حضرت فرمود: در لحظه اول راضى نیست ولى فرشته قبض روح به او دلدارى مى‌دهد که من از پدر به تو مهربان‌ترم، چشمت را باز کن. او چشم باز مى‌کند و پیامبر صلى الله علیه و آله و على و فاطمه و حسن و حسین و سایر امامان علیهم‌السلام را مى‌بیند. فرشته مى‌گوید: اینان دوستان تو هستند.


«1». رعد، 28.

«2». طه، 14.

جلد 10 - صفحه 480

مؤمن هم با دیدن این صحنه راضى مى‌شود و در این هنگام خطاب‌ «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» را مى‌شنود. «1»

پیام ها

1- اصالت انسان با روح است و بدن، مرکب آن است. «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ» (خطاب خداوند به نفس است)

2- بهشت بدون یار و همدم، بهشت نیست. «فَادْخُلِی فِی عِبادِی»

3- بهشت، انواع و درجاتى دارد. «جَنَّتِی» چنانکه قرآن در موارد متعدد فرموده است: «جَنَّاتِ عَدْنٍ»*

«والحمد للّه ربّ العالمین»


«1». تفسیر نمونه.

جلد 10 - صفحه 482

۲۴ خرداد ۹۷ ، ۰۶:۵۳ محمد هادی انصاریپور

قوله تعالى: «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» الذی یعطیه سیاق المقابلة بین هذه النفس بما ذکر لها من الأوصاف و عین لها من حسن المنقلب و بین الإنسان المذکور قبل بما ذکر له من وصف التعلق بالدنیا و الطغیان و الفساد و الکفران، و ما أوعد من سوء المصیر هو أن النفس المطمئنة هی التی تسکن إلى ربها و ترضى بما رضی به فترى نفسها عبدا لا یملک لنفسه شیئا من خیر أو شر أو نفع أو ضر و یرى الدنیا دار مجاز و ما یستقبله فیها من غنى أو فقر أو أی نفع و ضر ابتلاء و امتحانا إلهیا فلا یدعوه تواتر النعم علیه إلى الطغیان و إکثار الفساد و العلو و الاستکبار، و لا یوقعه الفقر و الفقدان فی الکفر و ترک الشکر بل هو فی مستقر من العبودیة لا ینحرف عن مستقیم صراطه بإفراط أو تفریط.

قوله تعالى: «ارْجِعِی إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً» خطاب ظرفه جمیع یوم القیامة من لدن إحیائها إلى استقرارها فی الجنة بل من حین نزول الموت إلى دخول جنة الخلد و لیس خطابا واقعا بعد الحساب کما ذکره بعضهم.

و توصیفها بالراضیة لأن اطمئنانها إلى ربها یستلزم رضاها بما قدر و قضى تکوینا أو حکم به تشریعا فلا تسخطها سانحة و لا تزیغها معصیة، و إذا رضی العبد من ربه رضی الرب منه إذ لا یسخطه تعالى إلا خروج العبد من زی العبودیة فإذا لزم طریق العبودیة استوجب ذلک رضى ربه و لذا عقب قوله «راضِیَةً» بقوله «مَرْضِیَّةً».

قوله تعالى: «فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی‏» تفریع على قوله «ارْجِعِی إِلى‏ رَبِّکِ‏» و فیه دلالة على أن صاحب النفس المطمئنة فی زمرة عباد الله حائز مقام العبودیة.

المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏20، ص: 286

و ذلک أنه لما اطمأن إلى ربه انقطع عن دعوى الاستقلال و رضی بما هو الحق من ربه فرأى ذاته و صفاته و أفعاله ملکا طلقا لربه فلم یرد فیما قدر و قضى و لا فیما أمر و نهی إلا ما أراده ربه، و هذا ظهور العبودیة التامة فی العبد ففی قوله: «فَادْخُلِی فِی عِبادِی‏» تقریر لمقام عبودیتها.

و فی قوله: «وَ ادْخُلِی جَنَّتِی‏» تعیین لمستقرها، و فی إضافة الجنة إلى ضمیر التکلم تشریف خاص، و لا یوجد فی کلامه تعالى إضافة الجنة إلى نفسه تعالى و تقدس إلا فی هذه الآیة.


<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->


[" نفس مطمئنة" نفسى است که با ایمان به پروردگار و یاد او سکونت یافته، به مقام رضا رسیده است و ...]

" یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ" آنچه از سیاق آیه یعنى مقابل قرار گرفتن این نفس با اوصافى که براى آن ذکر شده با انسانى که قبل از این آیه مورد سخن بود و اوصافش از جمله دلبستگى‏اش به دنیا و طغیان و فساد و کفرانش و سوء عاقبتش ذکر مى‏شد استفاده مى‏شود این است که نفس مطمئنه، نفسى است که با علاقمندى و یاد پروردگارش سکونت یافته بدانچه او راضى است رضایت مى‏دهد و در نتیجه خود را بنده‏اى مى‏بیند که مالک هیچ خیر و شرى و نفع و ضررى براى خود نیست و نیز دنیا را یک زندگى مجازى و داشتن و نداشتن و نفع و ضرر آن را امتحانى الهى مى‏داند و در نتیجه اگر غرق در نعمت دنیایى شود، به طغیان و گسترش دادن به فساد و به علو و استکبار، وادار نمى‏شود، و اگر دچار فقر و فقدان گردد این تهى دستى و ناملایمات او را به کفر و ترک شکر وانمى‏دارد، بلکه هم چنان در عبودیت پاى‏برجا است و از صراط مستقیم منحرف نمى‏شود، نه به افراط و نه به تفریط.

" ارْجِعِی إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً" بعضى‏[1] پنداشته‏اند که این خطاب بعد از حسابرسى نفوس مطمئنه به ایشان مى‏شود.

و لیکن به نظر ما ظرف این خطاب از اول تا به آخر روز قیامت است، یعنى از همان لحظه‏اى که نفوس مطمئنه زنده مى‏شوند، تا لحظه‏اى که داخل بهشت مى‏شوند بلکه از لحظه‏اى که مرگشان مى‏رسد مورد این خطاب هستند تا وقتى که به جنت الخلد در مى‏آیند.

______________________________

(1) روح المعانى، ج 30، ص 130.

(2) روح المعانى، ج 30، ص 130.

ترجمه تفسیر المیزان، ج‏20، ص: 478

و اگر نفوس مطمئنه را به وصف‏" راضِیَةً" و" مَرْضِیَّةً" توصیف کرده، براى آن است که اطمینان و سکونت یافتن دل به پروردگار مستلزم آن است که از او راضى هم باشد، و هر قضا و قدرى که او برایش پیش مى‏آورد کمترین چون و چرایى نکند، حال چه آن قضا و قدر تکوینى باشد، و چه حکمى باشد که او تشریع کرده باشد، پس هیچ سانحه به خشم آورنده‏اى او را به خشم نمى‏آورد، و هیچ معصیتى دل او را منحرف نمى‏کند، و وقتى بنده خدا از خدا راضى باشد، قهرا خداى تعالى هم از او راضى خواهد بود، چون هیچ عاملى به جز خروج بنده از زى بندگى خدا را به خشم نمى‏آورد، و بنده خدا وقتى ملازم طریق عبودیت باشد مستوجب رضاى خدا خواهد بود، و به همین جهت دنبال جمله" راضیة" جمله" مرضیة" را آورد.

" فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی" این آیه به دلیل اینکه حرف" فاء" در اولش درآمده نتیجه‏گیرى از جمله‏" ارْجِعِی إِلى‏ رَبِّکِ" است، مى‏فرماید: چون راضى و مرضى به سوى پروردگارت بر مى‏گردى پس در زمره بندگانم در آى و در بهشتم داخل شو، و این فرمان دلالت دارد بر اینکه صاحب نفس مطمئنه در زمره بندگان خدا است، و حائز مقام عبودیت است.

و باید هم همین طور باشد، چون وقتى کسى مطمئن به پروردگار خود شد، و از ادعاى استقلال منقطع گردید، و بدانچه از ناحیه پروردگارش مى‏رسد به دلیل اینکه حق است راضى شد، قهرا ذات و صفات و افعال خود را ملک طلق پروردگارش مى‏داند، پس در آنچه او مقدر مى‏کند و قضایى که او مى‏راند و امر و نهیى که او مى‏کند هیچ خواستى از خود نشان نمى‏دهد، مگر آنچه را که پروردگارش خواسته باشد، و این همان ظهور عبودیت تامه در بنده است، پس اینکه فرمود:" فَادْخُلِی فِی عِبادِی" در حقیقت امضاى عبودیت وى است و جمله‏" وَ ادْخُلِی جَنَّتِی" منزلگاه او را معین مى‏کند، و منظور از اینکه کلمه" جنت" را بر ضمیر تکلم اضافه کرد و فرمود: داخل جنت من شو این بوده است که او را به تشریف خاصى مشرف کند، و در کلام خداى تعالى هیچ جا غیر این آیه جنت را به خود نسبت نداده است.

<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->
۲۴ خرداد ۹۷ ، ۰۶:۵۴ محمد هادی انصاریپور

و فی الکافی، بإسناده عن سدیر الصیرفی قال*: قلت لأبی عبد الله (ع): جعلت فداک یا ابن رسول الله- هل یکره المؤمن على قبض روحه؟ قال: لا و الله إنه إذا أتاه ملک الموت لیقبض روحه- جزع عند ذلک فیقول ملک الموت: یا ولی الله لا تجزع فوالذی بعث محمدا لأنی أبر بک- و أشفق علیک من والد رحیم لو حضرک، افتح عینیک فانظر.

قال: و یمثل له رسول الله ص و أمیر المؤمنین- و فاطمة و الحسن و الحسین و الأئمة من‏

المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏20، ص: 288

ذریتهم (ع)- فیقال له: هذا رسول الله و أمیر المؤمنین- و فاطمة و الحسن و الحسین- و الأئمة (ع) رفقاؤک.

قال: فیفتح عینیه فینظر- فینادی روحه مناد من قبل رب العزة- فیقول: یا أیتها النفس المطمئنة إلى محمد و أهل بیته- ارجعی إلى ربک راضیة بالولایة مرضیة بالثواب- فادخلی فی عبادی یعنی محمدا و أهل بیته- و ادخلی جنتی- فما من شی‏ء أحب إلیه من استلال روحه و اللحوق بالمنادی.

أقول: و روى هذا المعنى القمی فی تفسیره و البرقی فی المحاسن،.

۲۴ خرداد ۹۷ ، ۰۶:۵۶ محمد هادی انصاریپور

البرهان

شرف الدین النجفی، قال: روى الحسن بن محبوب بإسناده، عن صندل، عن داود بن فرقد، قال: قال أبو عبد الله (علیه السلام): «اقرءوا سورة الفجر فی فرائضکم و نوافلکم، فإنها سورة الحسین بن علی، و ارغبوا فیها رحمکم الله، فقال له أبو أسامة و کان حاضر المجلس: کیف صارت هذه السورة للحسین (علیه السلام) خاصة؟ فقال: «ألا تسمع إلى قوله تعالى: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ* ارْجِعِی إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً* فَادْخُلِی فِی عِبادِی* وَ ادْخُلِی جَنَّتِی‏؟ إنما یعنی الحسین بن علی (علیهما السلام)، فهو ذو النفس المطمئنة الراضیة المرضیة و أصحابه من آل محمد (صلوات الله علیهم) الراضون عن الله یوم القیامة و هو راض عنهم، و هذه السورة [نزلت‏] فی الحسین بن علی (علیهما السلام) و شیعته، و شیعة آل محمد خاصة، من أدمن قراءة الفجر کان مع الحسین (علیه السلام) فی درجته فی الجنة، إن الله عزیز حکیم».

<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->
۲۴ خرداد ۹۷ ، ۰۶:۵۹ محمد هادی انصاریپور
بحار

53- وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ‏ نَزَلَتِ الْآیَةُ: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ‏ الْمُطْمَئِنَّةُ.. فِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ السَّلَامُ.

83- کنز، کنز جامع الفوائد و تأویل الآیات الظاهرة مُحَمَّدُ بْنُ الْعَبَّاسِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ بْنِ یَعْقُوبَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى‏ یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ‏ الْمُطْمَئِنَّةُ قَالَ نَزَلَتْ فِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع.

<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->
۲۴ خرداد ۹۷ ، ۰۷:۰۷ محمد هادی انصاریپور

بحار

30- سن، المحاسن مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنِ الْخَطَّابِ الْکُوفِیِّ وَ مُصْعَبٍ الْکُوفِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع‏ أَنَّهُ قَالَ لِسَدِیرٍ وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ وَ عَجَّلَ رُوحَهُ إِلَى الْجَنَّةِ مَا بَیْنَ أَحَدِکُمْ وَ بَیْنَ أَنْ یَغْتَبِطَ وَ یَرَى سُرُوراً أَوْ تَبَیَّنَ لَهُ النَّدَامَةُ وَ الْحَسْرَةُ إِلَّا أَنْ یُعَایِنَ مَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی کِتَابِهِ- عَنِ الْیَمِینِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِیدٌ وَ أَتَاهُ مَلَکُ الْمَوْتِ یَقْبِضُ رُوحَهُ فَیُنَادِی رُوحَهُ فَتَخْرُجُ مِنْ جَسَدِهِ فَأَمَّا الْمُؤْمِنُ فَمَا یُحِسُّ بِخُرُوجِهَا وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى- یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ- ارْجِعِی إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً- فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی‏ ثُمَّ قَالَ ذَلِکَ لِمَنْ کَانَ وَرِعاً مُوَاسِیاً لِإِخْوَانِهِ وَصُولًا لَهُمْ وَ إِنْ کَانَ غَیْرَ وَرِعٍ وَ لَا وَصُولٍ لِإِخْوَانِهِ قِیلَ لَهُ مَا مَنَعَکَ مِنَ الْوَرَعِ وَ الْمُوَاسَاةِ لِإِخْوَانِکَ أَنْتَ مِمَّنِ انْتَحَلَ الْمَحَبَّةَ بِلِسَانِهِ وَ لَمْ یُصَدِّقْ ذَلِکَ بِفِعْلٍ وَ إِذَا لَقِیَ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَقِیَهُمَا مُعْرِضَیْنِ مُقَطِّبَیْنِ فِی وَجْهِهِ غَیْرَ شَافِعَیْنِ لَهُ قَالَ سَدِیرٌ مَنْ جَدَعَ اللَّهُ أَنْفَهُ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَهُوَ ذَاکَ‏

۲۴ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۰۰ سید مهدی اکرمی
نکته:

الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (28) رعد

          نفس مطمئنه خودش را با یاد خدا به مقام اطمینان رسانده است.

          یاد خدا با انس با قرآن، شب زنده داری و دعا حاصل می شود.


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی