نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

29-4. محکمه وجدان (قیامه/ 1و 2)

چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۵۴ ق.ظ
75:175:2

۹۷/۰۳/۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j29

نظرات  (۴)

۲۴ خرداد ۹۷ ، ۰۶:۲۰ محمد هادی انصاریپور
معانی کلمات آیه«النَّفْسِ اللَّوَّامَةِ»: نفس ملامتگر. در قرآن مجید از سه نفْس نام برده شده است: الف - نفس امّاره، که پیوسته انسان را به بدیها و زشتیها فرا می‌خواند، و پلشتیها را برای او می‌آراید (نگا: یوسف / ) ب - نفس لوّامه، که از آن به عنوان وجدان اخلاقی نیز یاد می‌کنند، نفس بیدار و آگاهی است که هنوز در برابر گناه مصونیّت نیافته است و گاه‌گاهی لغزش پیدا می‌کند و به دامان گناه می‌افتد، امّا هرچه زودتر به خود می‌آید و به مسیر سعادت باز می‌گردد و به ملامت و سرزنش آدمی می‌پردازد و او را توبه می‌دهد. ج - نفس مطمئنّه، نفس تکامل یافته‌ای است که نفس امّاره را رام خود کرده است و به مقام تقوای کامل و احساس مسؤولیّت رسیده است و به آسانی لغزش برای او امکان پذیر نیست (نگا: فجر / ). به هر حال نفس لوّامه، بعد از وقوع کار نیک یا بد، بلافاصله دادگاهی در درون انسان تشکیل می‌دهد و به عنوان قاضی و شاهد مُجری حکم، به حساب و کتاب او می‌رسد (نگا: نمونه). یادآوری: جواب قسم محذوف است و از سیاق آیات بعد، مطالب روشن می‌شود. یعنی: سوگند به روز قیامت، و به نفس لوّامه که همه شما در قیامت برانگیخته می‌شوید و به سزای اعمالتان می‌رسید.
۲۴ خرداد ۹۷ ، ۰۶:۳۳ محمد هادی انصاریپور
تفسیر نور (محسن قرائتی)
نکته ها

شاید شباهت قیامت با نفس لوّامه که هر دو مورد قسم واقع شده‌اند، در این باشد که در دنیاى کوچک وجود انسان دادگاهى به نام نفس لوّامه وجود دارد، در عالم هستى نیز دادگاهى به نام قیامت قرار دارد. «1»


«1». تفسیرنمونه.

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به ابن مسعود فرمود: اعمال خوب را زیاد انجام بده که نیکوکار و بدکار، هر دو در قیامت پشیمان خواهند بود. نیکوکاران از این که چرا کارهاى نیک بیشترى انجام نداده‌اند و بدکاران از کوتاهى‌ها و تقصیر خود. سپس فرمود: آیه‌ «وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ» شاهد و گواه این مطلب است. «1»

نفس در قرآن‌

در قرآن و روایات و دعاها، چند گونه نفس براى انسان تصویر شده است:

الف) نفس امارّة

که همواره انسان را به بدى‌ها فرمان مى‌دهد و اگر با عقل و ایمان مهار نشود، انسان را به سقوط و تباهى مى‌کشاند. در قرآن مى‌خوانیم: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا ما رَحِمَ رَبِّی» «2» به درستى که نفس (انسان را) به کارهاى زشت و ناروا فرمان مى‌دهد مگر آن که پروردگارم رحم کند.

این نفس، آنقدر خواهش و خواسته خود را تکرار مى‌کند تا انسان را گرفتار سازد. حضرت على علیه السلام مى‌فرماید: نفس امّارة همچون فرد منافق تملّق انسان را مى‌گوید و در قالب دوست جلوه مى‌کند تا بر انسان مسلّط شود و او را به مراحل بعد وارد کند. «3»

قرآن کریم در سوره یوسف مى‌فرماید: پس از آن که برادران یوسف، بنیامین را در سرزمین مصر به جاى گذاشته و به نزد پدر برگشتند و ماجراى دستگیر شدن او به اتهام سرقت بیان کردند، حضرت یعقوب به آنان فرمود: «بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ» «4»* بلکه نفس، این کار زشت را براى شما زینت داد و شما را به سوى آن کشاند.

در حدیث دیگرى مى‌خوانیم: بعد از نماز، از خداوند چنین بخواهید: «الهى لا تکلنى الى نفسى طرفة عین ابدا» حتّى به اندازه چشم بر هم زدنى مرا به نفس خودم وامگذار. «5»


«1» بحار ج 74 ص 104

«2» یوسف 53

تفسیر نور(10جلدى)    ج‌10    304     الف) نفس امارة ..... ص : 304

«3» غررالحکم‌

«4» یوسف 83

«5» کافى ج 3 ص 346

جلد 10 - صفحه 305

امام زین العابدین علیه السلام در مناجات شاکّین به خداوند متعال عرض مى‌کند: من از نفسى به تو شکایت مى‌کنم که به بدى‌ها فرمان مى‌دهد، به سوى خطاها مى‌رود، نسبت به انجام گناه شتابان است، هنگامى که شرّى به او مى‌رسد فریاد مى‌زند و هنگامى که قرار است خیرى از ناحیه او به کسى برسد بخل مى‌ورزد، به لهو و لعب تمایل شدید دارد، از غفلت و سهو و اشتباه پر شده است، به سوى گناه سرعتم مى‌بخشد و براى توبه، مرا به طفره وا مى‌دارد.

ب) نفس لوّامة

که در این سوره (قیامت) آمده است و شاید مراد از آن، همان وجدان اخلاقى باشد. آرى، انسان داراى حالتى است که در برابر انجام بدى‌ها یا کم شدن خوبى‌ها، هم در دنیا خود را ملامت مى‌کند و هم در آخرت. این ملامت‌ها، همان ندامت و پشیمانى است که مى‌تواند مقدّمه توبه باشد و یا بسترى براى یأس و خودباختگى فراهم آورد.

ج) نفس مطمئنّة

که در اثر نماز و یاد خدا حاصل مى‌شود و انسان به آرامش و اطمینان دست پیدا مى‌کند. قرآن کریم در یک مى‌فرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی» «1» نماز را به پادار تا به یاد من برسى و در جاى دیگر مى‌فرماید: «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» «2» آگاه باشید که با یاد خداوند دلها اطمینان و آرامش پیدا مى‌کنند.

انسان مطمئن، از مرگ نمى‌هراسد، مشتاق شهادت است، به زرق و برق‌ها و جلوه‌هاى دنیا بى‌اعتنا است و به مقدّرات الهى همواره راضى است.

منکران معاد گاهى سؤالاتى را براى انکار قیامت مطرح مى‌کردند. از جمله این که مى‌گفتند: «مَنْ یُحْیِ الْعِظامَ وَ هِیَ رَمِیمٌ» «3» چه کسى این استخوان‌ها را زنده مى‌کند در حالى که پوسیده و پراکنده شده‌اند؟ و گاهى به طور علنى قیامت را انکار مى‌کردند و مى‌گفتند: «إِنْ هِیَ إِلَّا حَیاتُنَا الدُّنْیا نَمُوتُ وَ نَحْیا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِینَ» «4» جز این زندگانى دنیا، زندگانى دیگرى نیست که ما در آن به دنیا مى‌آییم و مى‌میریم و ما مبعوث نمى‌شویم.

در مقابل تردید و تشکیک مخالفان در معاد که بازگشت آن به قدرت خداوند است، قرآن بر قدرت الهى در باز آفریدن انسان‌ها تأکید مى‌کند که به نمونه‌هایى از آن اشاره مى‌کنیم:

«قادِرٌ عَلى‌ أَنْ یَخْلُقَ مِثْلَهُمْ» «5»* او قادر است که همانند آنها را دوباره خلق کند.

«بِقادِرٍ عَلى‌ أَنْ یُحْیِیَ الْمَوْتى‌» «6»* خداوند بر اینکه مردگان را زنده کند توانا است.


«1». طه، 14.

«2». رعد، 28.

«3». یس، 78.

«4». مؤمنون، 37.

«5». اسراء، 99.

«6». احقاف، 33.

جلد 10 - صفحه 306

«عَلى‌ رَجْعِهِ لَقادِرٌ» خداوند بر بازگرداندن او توانا است.

و در این آیه مى‌فرماید: نه تنها بازگرداندن اصل انسان، بلکه آفرینش خطوط نوک انگشتان او در نزد خداوند کار مهمّى نیست. «بَلى‌ قادِرِینَ عَلى‌ أَنْ نُسَوِّیَ بَنانَهُ»

در انگشتان هر انسانى خطوط خاصّى است که مخصوص به اوست و هیچ دو نفرى پیدا نمى‌شوند که خطوط انگشتان آنها یکسان باشد و به همین جهت براى شناسایى مجرمان، از انگشت نگارى استفاده مى‌کنند. آرى علم خداوند و قدرت او بر ظریف‌ترین ذرّات وجود هر فردى جارى است. «نُسَوِّیَ بَنانَهُ»

پیام ها

2- یکى از ویژگى‌هاى انسان، داشتن وجدان اخلاقى و شناخت فطرى خوبى‌ها و بدى‌ها و سرزنش و ملامت خود یا دیگران به هنگام انجام بدى‌ها است.

«بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ»

3- در میان سه نفس امّاره، مطمئنّة و لوّامة، آن که به سرزنش‌ها و حسرت‌هاى روز قیامت شباهت دارد، نفس لوّامة است. لا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیامَةِ ... بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ

4- ایمان به معاد مانع از انجام فسق و فجور است. لذا آنان که بناى بر انجام گناه و فجور دارند، معاد را زیر سؤال مى‌برند. «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَهُ یَسْئَلُ أَیَّانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ»

5- منکران معاد، بر اساس پندار و خیال به انکار قیامت مى‌پردازند نه استدلال و دلیل و برهان. «أَ یَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ»

6- اعضا و جوارح و استخوان‌هاى پوسیده و پراکنده، در قیامت قابل جمع‌آورى است. «نَجْمَعَ عِظامَهُ»

7- معاد جسمانى است و در قیامت وجود انسان از استخوانهاى خودش است.

«نَجْمَعَ عِظامَهُ»

10- انسان قیامت، همان انسان دنیایى است. «بَلى‌ قادِرِینَ عَلى‌ أَنْ نُسَوِّیَ بَنانَهُ»

12- بسیارى از کسانى که قیامت را انکار مى‌کنند مشکل علمى ندارند، بلکه از نظر روانى انکار آنان براى آن است که به خیال خود راه را براى خواسته‌هاى خود باز کنند. «یُرِیدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَهُ»

۲۴ خرداد ۹۷ ، ۰۶:۴۰ محمد هادی انصاریپور

1 عُدَّةُ الدَّاعِی، قَالَ النَّبِیُّ ص‏ أَعْدَى‏ عَدُوِّکَ‏ نَفْسُکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ.

<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->
۲۴ خرداد ۹۷ ، ۰۶:۴۲ محمد هادی انصاریپور
بحار

یَا ابْنَ مَسْعُودٍ أَکْثِرْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَ الْبِرِّ فَإِنَّ الْمُحْسِنَ وَ الْمُسِی‏ءَ یَنْدَمَانِ یَقُولُ الْمُحْسِنُ یَا لَیْتَنِی ازْدَدْتُ مِنَ الْحَسَنَاتِ وَ یَقُولُ الْمُسِی‏ءُ قَصَّرْتُ وَ تَصْدِیقُ ذَلِکَ قَوْلُهُ تَعَالَى‏ وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی