نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

56:7
56:8
56:9
56:10
۹۷/۰۳/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j27

نظرات  (۹)

ابتدا گفته شده است که مقربان چه کسانی اند(ذکر مصادیق)

اصحاب یمین(چه کرده اند که اصحاب یمین شده اند)

اصحاب شمال(چه کرده اند که اصحاب شمال شده اند). مخاطب معمولا میداند اصحاب یمین و شمال منظور چیست باید توجه داده شود که چه کرده اند که اصحاب یمین و شمال شده اند. ولی مخاطب عوام معمولا نمیداند منظور از مقربون چیست و چه کسانی منظور اند

#تفسیر نور:

فرشتگان همه یک‏دست مؤمن و تسلیم فرمانند، «یفعلون ما یؤمرون»(17) جنّیان به دو دسته مؤمن و کافر تقسیم مى‏شوند، «و انّا منّا المسلمون و منّا القاسطون»(18) ولى انسان‏ها سرانجام به سه گروه تقسیم مى‏شوند. «کنتم ازواجا ثلاثة» چنانکه در سوره فاطر نیز مردم سه دسته تقسم شده‏اند. «فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرات»(19) یک گروه، افراد ظالم و گنهکار، یک گروه، افراد متوسط و میانه، یک گروه، افراد عالى و ممتاز.

در قرآن کریم، براى سبقت و پیشى گرفتن از دیگران مصادیقى بیان شده است، از جمله:

سبقت در ایمان. «سبقونا بالایمان»(20)

سبقت در انفاق و جهاد. «لایستوى منکم مَن أنفق من قبل الفتح و قاتل اولئک اعظم درجةً من الّذین انفقوا من بعد و قاتلوا»(21)،«و فى ذلک فلیتنافس المتنافسون»(22)

سبقت در کارهاى نیک. «فاستبقوا الخیرات»(23)

سبقت در نعمات موعود الهى در بهشت.

امام باقرعلیه السلام، مصداق بارزِ «السّابقون السّابقون» را، انبیا(24) و حضرت على‏علیه السلام، یکى از مصادیق آن را، سبقت گیرندگان به سوى نمازهاى پنج‏گانه دانسته‏اند.(25)

منظور از قرب در آیه «أولئک المقرّبون»، قرب منزلت است نه منزل و مکان.

قرب به خداوند با ادّعا حاصل نمى‏شود، راه و روش و دلیل دارد، یهودیان مى‏گفتند: ما مقرّبان درگاه خدا هستیم. «نحن أبناء اللّه و أحباؤه»(26) ولى قرآن مى‏فرماید: مقرّبان کسانى هستند که در کمالات پیشقدم باشند. «و السّابقون السّابقون أولئک المقرّبون»

در تقسیم بندى سه گروه، نام سابقون متأخّر آمده، شاید به دلیل آن‏که تعدادشان کمتر است، ولى در تجلیل، ابتدا از آنان تجلیل شده است، سپس از اصحاب یمین و دیگران، چون مقامشان والاتر از دیگران است.

چون انبیاى گذشته زیاد بودند، اوصیاى آن‏ها نیز زیاد بوده‏اند، لذا درباره‏ى تعداد مقرّبان فرمود: «ثلّة من الاوّلین و قلیل من الاخرین» مقرّبان از میان امت‏هاى گذشته بیش از مقرّبان این امّت است.

#روایت، موید قول آ.قرائتی

رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آلهـ فی قولِهِ تعالى :«و السّابِقونَ الأَوَّلُونَ مِن المُهاجِرِینَ و الأَنصارِ»۵و قولهِ :«و السابِقونَ السابِقونَ * أُولئکَ المُقرَّبُونَ»ـ: أنزَلَها اللّهُ تعالى فی الأنبیاءِ و أوصیائهِم ، فأنا أفضَلُ أنبیاءِ اللّهِ و رُسُلِهِ ، و علیُّ بنُ أبی طالبٍ وَصِیِّی أفضَلُ الأوصیاءِ .

 

#روایت،

الأمالی للطوسی :ـ و قد سَألَ رسولَ اللّه صلى الله علیه و آله ابنُ عبّاسٍ عن قولِ اللّهِ عَزَّ و جلَّ :«و السّابِقُونَ السابِقُونَ * أُولئکَ المُقَرَّبُونَ»۴ـفقال : قالَ لی جَبرَئیلُ : ذاکَ عَلِیٌّ و شِیعَتُهُ ، هُمُ السابِقونَ إلَى الجَنَّةِ المُقَرَّبُونَ مِنَ اللّهِ بکَرامَتِهِ لَهُم

(قاعدتا شیعه در این روایت به مفهوم همان شیعه ی خاص و بلند مرتبه میباشد)

#روایت،

الإمامُ الباقرُ علیه السلامـ لجابرٍ حینَ سألَهُ عن مَعرِفةِ العالِمِ ـ: إنّ فی الأنبیاءِ و الأوصیاءِ خَمسَةَ أرواحٍ ، رُوحُ القُدُسِ ، و رُوحُ الإیمانِ ، و رُوحُ الحَیاةِ، و رُوحُ القُوَّةِ، و رُوحُ الشَّهوَةِ، فَبِرُوحِ القُدُسِ ـ یا جابرُ ـ عَرَفُوا ما تَحتَ العَرشِ إلى ما تَحتَ الثَّرى . یا جابرُ إنَّ هذهِ الأربعَةَ أرواحٌ یُصِیبُها الحَدَثانُ إلاّ رُوحَ القُدُسِ فإنّها لا تَلهُو و لا تَلعَبُ.(تو ترجمه ی میزان الحکمه حدثان رو شب و روز ترجمه کرده بود)

#اصحاب یمین:

#تفسیر نور:

میمنة» از «یُمن» به معناى برکت و سعادت و «مشئمة» از «شؤم» به معناى شقاوت است، بعضى گفته‏اند: مراد از این دو کلمه، سمت راست و چپ است. زیرا در قیامت، نامه خوبان به دست راست و نامه تبه‏کاران به دست چپشان داده مى‏شود. چنانکه دلیل نام‏گذارى یَمَن و شام، آن است که یمن، در سمت راست کعبه و شام، در سمت چپ کعبه واقع شده است.

«ثُلّة» به معناى گروه و جماعت است که به قرینه آیه «و قلیل من الاخرین» مراد از آن، جماعتى بزرگ است...

#آیه، چه کسانی اصحاب یمین اند؟

«فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ × وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْعَقَبَةُ × فَکُّ رَقَبَةٍ × أَوْ إِطْعَامٌ فِی یَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ × یَتِیمًا ذَا مَقْرَبَةٍ × أَوْ مِسْکِینًا ذَا مَتْرَبَةٍ × ثُمَّ کَانَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ × أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ».

#آیه، نشانه های اصحاب یمین

اصحاب یمین در زندگى دنیایى، از افراط و تفریط مى‌پرهیزند و همواره اهل اعتدال و میانه‌روى هستند.: «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتَابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ...».

#روایت، نشانه های اصحاب یمین

 

امام باقر علیه‌السلام در تفسیر آیات 38‌ـ‌39 سوره مدثر/74: «کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَةٌ × إِلَّا أَصْحَابَ الْیَمِینِ» فرموده است: به خدا سوگند! اصحاب یمین پیروان ما هستند

در روایات دیگرى نیز که در تفسیر سه گروه (سابقون، اصحاب یمین و اصحاب شمال) وارد شده، آمده است که اصحاب یمین به ولایت اهل بیت علیهم‌السلام معتقدند

 در روایتى، امام کاظم علیه‌السلام امیرمؤمنان علیه‌السلام را امامِ اصحاب یمین معرفى کرده است

 

روایات فراوانى در تفسیر «فَسَلَامٌ لَّکَ مِنْ أَصْحَابِ الْیَمِینِ» (سوره واقعه/56، 91) آمده است که اصحاب یمین شیعیان‌اند و مراد آیه این است که تو (اى ‌پیامبر) از ناحیه اصحاب یمین ایمن هستى و اینان آزارى به فرزندانت نمى‌رسانند،[۲۹] چنان‌ که در تفسیر آیه «کِتَابٌ مَّرْقُومٌ» (سوره مطففین/83، 9) گفته شده است: نامه عمل اصحاب یمین از محبت به محمد صلى الله علیه و آله و آل ‌محمد علیهم‌السلام لبریز است[۳۰] و این محبت از محبت آنان به اساس دین ناشى مى‌شود.

 

#روایت،  نشانه های اصحاب یمین(بحار)

َ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: کُنَّا عِنْدَهُ فَذَکَرْنَا رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِنَا فَقُلْنَا فِیهِ حِدَّةٌ «1» فَقَالَ مِنْ عَلَامَةِ الْمُؤْمِنِ أَنْ تَکُونَ فِیهِ حِدَّةٌ قَالَ فَقُلْنَا لَهُ إِنَّ عَامَّةَ أَصْحَابِنَا فِیهِمْ حِدَّةٌ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فِی وَقْتِ مَا ذَرَأَهُمْ أَمَرَ أَصْحَابَ الْیَمِینِ وَ أَنْتُمْ هُمْ أَنْ یَدْخُلُوا النَّارَ فَدَخَلُوهَا فَأَصَابَهُمْ وَهَجٌ «2» فَالْحِدَّةُ مِنْ ذَلِکَ الْوَهَجِ وَ أَمَرَ أَصْحَابَ الشِّمَالِ وَ هُمْ مُخَالِفُوهُمْ أَنْ یَدْخُلُوا النَّارَ فَلَمْ یَفْعَلُوا فَمِنْ ثَمَّ لَهُمْ سَمْتٌ وَ لَهُمْ وَقَارٌ.

#جمع بندی، نشانه های اصحاب یمین

1. آزادسازى بردگان:

2. اطعام گرسنگان:

3. ایمان و سفارش به صبر و ترحم:

4. اعتدال و میانه‌روى:

5. اطاعت از خاندان رسول اکرم صلى الله علیه و آله و ارادت به آنان:

6.اهل حده هستند(شاید این شدت در برخورد با ناشایست ها باشد، به هر حال بعید به نظر میرسد منظور تند خویی باشد)

#اصحاب شمال

#آیه، نشانه های اصحاب شمال

إِنَّهُ کانَ لا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظیمِ (33)

وَ لا یَحُضُّ عَلى‏ طَعامِ الْمِسْکینِ (34)

#آیه، نشانه های اصحاب شمال

إِنَّهُمْ کانُوا قَبْلَ ذلِکَ مُتْرَفینَ (45)

وَ کانُوا یُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظیمِ (46)

وَ کانُوا یَقُولُونَ أَ إِذا مِتْنا وَ کُنَّا تُراباً وَ عِظاماً أَ إِنَّا لَمَبْعُوثُونَ (47)

#آیه، نشانه های اصحاب شمال(در جواب جهنمیان به اصحاب یمین)

قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ (43)

وَ لَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکینَ (44)

وَ کُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضینَ (45)

وَ کُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ (46)

#جمع بندی

1.عدم ایمان به خدا

2.شرک

3.عدم معاد باوری

4.عدم تشویق به اطعام

5.عدم اطعام

6.رفاه زده

7.نماز نخوان

8.باطل گویی

#نکته ی ویژه و با مناسبت (با توجه به عید فطر، و کمپین نه به کمیته امداد)

هم در مورد اصحاب یمین توجه به اطعام شده بود هم در مورد اصحاب شمال در دو جای مختلف قرآن اشاره شده بود که اینان اهل اطعام مسکین نبودند

 

ازمطالب مفیدتون متشکرم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی