نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

27-4. قیامت روز دگرگونی منزلتها (واقعه/ 1-3)

دوشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۰۰ ب.ظ
56:156:2
56:3
۹۷/۰۳/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j27

نظرات  (۷)

خافضة رافعه : پایین برنده و بالا برنده است قیامت روزی است که عده ای را پست می‌کند ، پایمال و ذلیل ، بدبخت و کوچک مانند مورند هیچ کس به آن‌ها اعتنایی نمی‌کند هرچند در دنیا عزیز و گرامی بودند . در مقابل عده ای که آن‌ها را در دنیا خوار می‌شمردند و ارزشی برایشان قائل نبودند رفیع می‌شوند تاج عزت بر سر و ردای خلعت بر دوش و گرامی شده خدایند . دیده‌اید افرادی که از ترس طلبکاری فرار می‌کنند در چه ذلتی زندگی می‌کنند؟ بیشتر مردمان در قیامت چنین حالی دارند که از زن و فرزند و پدر و مادر فرار می‌کنند (سوره 80 آیات 34-36) چون هر کدام حق خود را می‌طلبند چه ذلتی عارضش می‌گردد. صورت‌هایی که در آن روز غبار اندوه آن را فراگرفته خواری و مذلت از آن می‌بارد از رسوایی و فضیحت سرزنش و انگشت نمایی آرزو می‌کنند فرار گاهی باشد ولی نیست .

در انقلابات دنیا می‌بینید سلطان را از تخت به زیر می‌آورند، چگونه آن عزیز به خاک مذلت می‌افتد این انقلابات در برابر انقلاب قیامت که چیزی نیست مع‌الوصف اسباب عبرت است نمونه ایست از خافضه بودن در قیامت .

 

[در قیامت عده‏اى خوار و عده‏اى دیگر عزیز مى‏شوند]
هم خوار و خفیف مى‏کند، هم عزّت و رفعت مى‏دهد. یک دسته را جهنّم مى‏برد
و یک دسته را بهشت، چنانچه مى‏فرماید: «وَ تُنْذِرَ یَوْمَ الْجَمْعِ لا رَیْبَ فِیهِ فَرِیقٌ فِى الْجَنَّةِ
وَ فَرِیقٌ فِى السَّعِیرِ»[2]. در بعض اخبار دارد از حضرت سجاد علیه‏السلامفرمود: 
«وَاللّه‏ِ، مَا الدُنیَا وَالاْخِرَةُ إلاَّ کَکَفَّتَیِ الْمِیزانِ، أیُّهُما رَجَحَ ذَهَبَ الاْخَرُ»[3].

«خافِضَةٌ» اعداء اللّه‏ «رافِعَةٌ» اولیاء اللّه‏، چنانچه گفتند: «حَلاوَةُ الدُنیا مَرارَةُ
الاْخِرَةِ وَمَرارَةُ الدُنیا حَلاوَةُ الاْخِرَةِ»[4]. و مراد از اعداء اللّه‏، اعداى دین، اعداى پیغمبر،
اعداى ائمّؤ طاهرین  علیهم‏السلام، چنانچه دارد: «مَنْ عَادَاکُمْ فَقَدْ عَادَى اللّه‏َ»[5]. و از اولیاء اللّه‏
اهل ولایت که دارد: «مَنْ وَالاَکُم فقد والى اللّه‏»[6].
*    *    *
 

[1] .  پست کننده و بالا برنده است.
 
[2] .  و از روز گرد آمدن خلق که تردیدى در آن نیست بیم دهى؛ گروهى در بهشتند و گروهى در آتش.
سوره شورى: آیؤ 7.
 
[3] .  به خدا سوگند دنیا و آخرت جز دو کفه یک ترازو نیست، هر طرف که سنگینى کرد طرف دیگر
بالا مى‏رود. الخصال: باب دوم، ص64، ضمن ح95؛ تفسیر البرهان: ج7، ص406، ضمن ح1 و بحارالأنوار: ج70، ص92، ضمن ح69.
 
[4] .   شیرینى دنیا، سختى آخرت و سختى دنیا، شیرینى آخرت را در پى دارد. روضة الواعظین: ج2، ص441 و بحار الأنوار: ج70، ص119. 
 
[5] .  هر که با شما دشمنى داشت، خدا را دشمن داشته. ر.ک: عیون اخبار الرضا: ج1، ص307؛ تهذیب الأحکام: ج6، ص97؛ المزار «مشهدى»: ص566 و هدیة الزائرین: باب 8، زیارت جامعه، ص381.
 
[6] .  هر که شما را مولاى خود شناخت، خدا را مولاى خود شناخته است. همان.

کات آیه از دیدگاه علامه در تفسیر المیزان

" خافِضَةٌ رافِعَةٌ" این دو کلمه دو خبر است براى ضمیرى که به واقعه بر مى‏گردد، و تقدیر کلام" هى خافضة و هى رافعة" است، یعنى قیامت خافض و رافع است. و خفض درست معناى خلاف رفع را مى‏دهد، و اما اینکه به چه حساب قیامت پایین آورنده و بالا برنده است باید گفت که:

این تعبیر کنایه است از اینکه قیامت نظام عالم را زیر و رو مى‏کند، مثلا باطن دلها را که در دنیا پنهان بود ظاهر مى‏کند، و آثار اسباب که در دنیا ظاهر بود، همه مى‏دانستند آب چه اثرى و آتش چه اثرى دارد، در قیامت پنهان مى‏شود، یعنى اسباب به کلى از اثر مى‏افتد، و روابط جارى میان اسباب و مسببات به کلى قطع مى‏گردد، در دنیا جمعى داراى عزت بودند، و آنان اهل کفر و فسق بودند، که عزتشان همه جا ظاهر بود، و همچنین جمعى دیگر یعنى اهل تقوا ذلتشان هویدا بود، ولى در قیامت اثر از عزت کفار و فساق و نشانه‏اى از ذلت متقین نمى‏ماند.

رستاخیز نه تنها با دگرگونى کائنات تواءم است بلکه انسانها هم دگرگون مى شوند همانگونه که در آیه بعد مى فرماید: «گروهى را پائین مى آورد و گروهى را بالا مى برد»! (خافضة رافعة ). مستکبران گردنکش و ظالمان صدرنشین سقوط مى کنند، و مستضعفان مؤ من و صالح بر اوج قله افتخار قرار مى گیرند، عزیزان بى دلیل ذلیل مى شوند، و محرومان بى جهت عزیز مى گردند، گروهى در قعر جهنم سقوط مى کنند، و گروه دیگرى در اعلا علیین بهشت جاى مى گیرند، و این است خاصیت یک انقلاب بزرگ و گسترده الهى ! و لذا در روایتى از امام على بن الحسین (علیه السلام ) مى خوانیم که در تفسیر این آیه فرمود: «خافضة»: حفضت و الله باعداءالله فى النار، «رافعة »: رفعت و الله اولیاءالله الى الجنة : «رستاخیز خافضه است چرا که به خدا سوگند دشمنان خدا را در آتش ساقط مى کند، و رافعه است چرا که به خدا سوگند اولیاءالله را به بهشت بالا مى برد»!. 
این روز مثل انقلاب‌هایی که پیدا می‌شود یک عده بالا می‌آیند یک عده پایین می‌روند؛ آن ظالمان پایین می‌آیند آن مظلومان بالا می‌روند، تعبیری که قرآن کریم دارد نفرمود «رافعةٌ خافضة» اوّل ﴿خَافِضَةٌ﴾ را ذکر کرد که این قهر و خشم را بهتر نشان می‌دهد. در انقلاب‌ها اوّل آن طبقه طاغوت پایین می‌آیند، بعد طبقه مظلوم و ستمدیده بالا می‌روند؛ لذا فرمود: ﴿خَافِضَةٌ﴾؛ یعنی این واقعه یک عده را پایین می‌آورد یک عده را بالا می‌برد. گرچه به صورت «فاء» و «ثمّ» و اینها عطف نشد، اما تقدیم خفض بر رفع، نشانه آن است که در هر تحوّل مهمی اوّل این پایینی‌ها می‌آیند بالا، دست بالایی‌ها را می‌گیرند می‌اندازند پایین، بعد پایینی‌ها جای آنها را می‌گیرند: ﴿خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ﴾.

اشاره به اینکه در دنیا امروز عده ای کار مردم دستشان است اگر کم کاری کنند یک روزی اینها گیر مردم می افتند و اون روز جریان برعکس می‌شود پس با ارباب رجوع خوب برخورد کنید امروز بالا آید یک روز باید جواب بدهید ...

بنابراین، اجتناب از حقّ‌النّاس و پرهیز جدّی از خوردن مال حرام ضروری است. کسی که حقّی از مردم ضایع کرده است و اموال دیگران را به باطل خورده، یا دزدی و حیف و میل و ربا و رشوه و ...، در زندگی خود داشته است، در دنیا و آخرت دچار پریشانی، سردرگمی و بیچارگی خواهد شد.

البته باید توجّه داشت که حقّ‌النّاس مالی، صرفاً با دزدی از اموال دیگران محقّق نمی‌شود، بلکه تضییع حقّ دیگران، ابعاد گوناگونی دارد که تشریح آن در این مجال نمی‌گنجد. ولی برای نمونه می‌توان به مواردی نظیر کم‌کاری، بی‌کاری و بدکاری توسّط افراد در اداره‌ها، شرکت‌ها، کارخانه‌ها، دوایر دولتی و غیردولتی و... اشاره کرد که خود‌ نوعی دزدی تلقی می‌شود. کارمندان و کارگران باید به بهترین وجه به‌انجام وظیفه بپردازند و کوتاهی در خدمت‌رسانی به ارباب رجوع، حق‌ّ‌النّاس است.

امروزه یکی از مصیبت‌هایی که در جامعة مسلمین وجود دارد و نقص بزرگی برای آنان محسوب می‌شود، مصیبت فساد اداری است. عدم رسیدگی به مشکلات اداری مردم، معطّل کردن پرونده‌ها، رشوه‌خواری، پارتی‌بازی و حیف و میل، در اداره‌ها وجود دارد و این امور، علاوه بر این که برای جامعه و مردم مضر است، درآمد برخی کارمندان را حرام می‌کند و دنیا و آخرت آنان و فرزندان آنان را تباه می‌سازد.



از امام سجاد% سؤال شد: اگر کسی حقّ یک مسلمان را ضایع کند، آن مسلمان چگونه می‌تواند حقّ خویش را بستاند؟ آن حضرت فرمودند: در قیامت به اندازة حقّ مظلوم از اعمال نیک ظالم بر می‌دارند و به اعمال مظلوم می‌افزایند. سپس از آن امام بزرگوار سؤال شد: اگر ظالم، حسنه‌ای نداشته باشد، چه می‌شود؟ فرمودند: گناهان مظلوم را به پروندة اعمال ظالم منتقل می‌کنند:

«إِنْ لَمْ یَکُنْ لِلظَّالِمِ حَسَنَاتٌ فَإِنَّ لِلْمَظْلُومِ سَیِّئَاتٍ یُؤْخَذُ مِنْ سَیِّئَاتِ الْمَظْلُومِ فَتُزَادُ عَلَی سَیِّئَاتِ الظَّالِم»[3]

بنابر این در سرای آخرت و هنگام محاسبة اعمال، از عبادات و اعمال نیک و حسنات شخص بدهکار یا کسی که حقّی از دیگران ضایع کرده است می‌کاهند و آن اعمال را به پروندة بستانکاران او می‌افزایند. حتّی اگر کسی که حقّ النّاس دارد، عمل نیک یا عبادتی در پروندة خویش نداشته باشد و یا به جهت کثرت بدهکاری، اعمال حسنة وی تمام شود، گناهان و اعمال ناشایست بستانکاران را به پروندة وی منتقل می‌کنند. به‌گونه‌ای که گویی خود او آن گناهان را مرتکب شده است و به ناچار باید برای گناه دیگران نیز عذاب شود. در واقع خدمت بزرگی به بستانکاران خود کرده است که عذاب گناهان آنان را تحمّل می‌نماید و آنان باید از این جهت که از عقوبت اعمالشان کاسته شده است، خشنود باشند.


امروز کسی با بدهی فردی با بدهی بیت المالکی مسلمین را نیم دهند و ممکن است از جایگاه بالا باشد روزی پایین دست است 

در لئالى الأخبار، از حضرت سجاد (علیه السلام) مروى است که فرمود: روز قیامت دست بنده‏اى را مى‏گیرند و بلند مى‏کنند که همه او را ببینند و گفته مى‏شود: هرکس بر این شخص حقى دارد باید از او بگیرد و نیست چیزى سخت‏تر بر اهل محشر از این که ببینند کسى را که ایشان را بشناسد و آشنایى داشته باشد، از ترس اینکه چیزى بر آنها ادعا کند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی