نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

27-3. ویژگی همسران بهشتیان (الرحمن/ 56 و 57)

دوشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۵:۵۹ ب.ظ
55:56
55:57
۹۷/۰۳/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j27

نظرات  (۷)

۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۵۸ محمد هادی انصاریپور
تفسیر نور (محسن قرائتی)
نکته ها

«قاصِراتُ الطَّرْفِ» یا به معناى چشم ندوختن به دیگران است یا این‌که به خاطر جذّابیت و زیبایى که دارند، همسرانشان حاضر نیستند چشم از آنان بردارند و نگاه به دیگران کنند.

در این آیات، به کامیابى‌هاى مادى و طبیعى بهشت اشاره شده است:

1. سکونت در باغ و بستان و کنار چشمه‌ها. «جَنَّتانِ‌، أَفْنانٍ‌، عَیْنانِ»

2. بهره‌مندى از انواع خوراکى‌ها و میوه‌ها. «کُلِّ فاکِهَةٍ زَوْجانِ»

3. آسایش و آرامش کامل. «مُتَّکِئِینَ»

4. همسرانى پاک و زیبا. «1» «قاصِراتُ الطَّرْفِ»

زنان بهشتى، هم عفیف و پاکدامن هستند، «قاصِراتُ الطَّرْفِ» هم باکره و دست نخورده، لَمْ یَطْمِثْهُنَ‌ ... و هم لطیف و زیبا. «کَأَنَّهُنَّ الْیاقُوتُ وَ الْمَرْجانُ»

پیام ها

1- خوف امروز، آرامش فرداست. وَ لِمَنْ خافَ‌ ... مُتَّکِئِینَ عَلى‌ فُرُشٍ‌ ...

2- بهشتیان داراى تمایلات جنسى هستند. «فِیهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ»

3- جنّ نیز داراى غریزه جنسى است. «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ»

4- تمایل انسان به پاکى، بکارت و زیبایى همسر، خواسته‌اى اصیل است، نه تمایلى تلقینى و زائیده فرهنگ و محیط. لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ‌ ...

5- زنان بهشتى غیر از همسران بهشتیان در دنیا هستند. زیرا احدى با آنها تماس نگرفته است. «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ»

6- اول عفّت زن بعد زیبایى او. ابتدا «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ» و سپس‌ «کَأَنَّهُنَّ الْیاقُوتُ»

۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۰۸ محمد هادی انصاریپور

بحار

41- فس، تفسیر القمی قَالَ عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ‏ فِی قَوْلِهِ‏ فِیهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ‏ قَالَ‏ الْحُورُ الْعِینُ یُقْصَرُ الطَّرْفُ عَنْهَا مِنْ ضَوْءِ نُورِهَا لَمْ یَطْمِثْهُنَ‏ أَیْ لَمْ یَمَسَّهُنَّ أَحَدٌ فِیهِما عَیْنانِ نَضَّاخَتانِ‏ أَیْ تَفُورَانِ‏ فِیهِنَّ خَیْراتٌ حِسانٌ‏ قَالَ حُورٌ نَابِتَاتٌ‏ عَلَى شَطِّ الْکَوْثَرِ کُلَّمَا أُخِذَتْ مِنْهَا وَاحِدَةٌ نَبَتَتْ مَکَانَهَا أُخْرَى قَوْلُهُ تَعَالَى‏ حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِی الْخِیامِ‏ قَالَ یُقْصَرُ الطَّرْفُ عَنْهَا.



۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۰۹ محمد هادی انصاریپور
المیزان

قوله تعالى: «فِیهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ‏» إلى آخر الآیة ضمیر «فِیهِنَ‏» للفرش و جوز أن یرجع إلى الجنان فإنها جنان لکل واحد من أولیاء الله منها جنتان، و الطرف‏ جفن العین، و المراد بقصور الطرف اکتفاؤهن بأزواجهن فلا یردن غیرهم.

و قوله: «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌ‏» الطمث‏ الافتضاض و النکاح بالتدمیة، و المعنى: لم یمسسهن بالنکاح إنس و لا جان قبل أزواجهن.

قوله تعالى: «کَأَنَّهُنَّ الْیاقُوتُ وَ الْمَرْجانُ‏» أی فی صفاء اللون و البهاء و التلالؤ.

<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->
۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۱۱ محمد هادی انصاریپور
در بهشت همسران به هم ملحق می شوند بدون مشکلات و سختی های زندگی دنیا:

غافر: رَبَّنَا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَ أَزْوَاجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿8﴾

یس‏: هُمْ وَ أَزْوَاجُهُمْ فِی ظِلاَلٍ عَلَى الْأَرَائِکِ مُتَّکِئُونَ ﴿56﴾

الرعد: جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَ أَزْوَاجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ وَ الْمَلاَئِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ بَابٍ ﴿23﴾

 

الصافات‏: احْشُرُوا الَّذِینَ ظَلَمُوا وَ أَزْوَاجَهُمْ وَ مَا کَانُوا یَعْبُدُونَ ﴿22﴾

۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۱۲ محمد هادی انصاریپور
برگزیده تفسیر نمونه

(آیه 56)- همسران زیبای بهشتی: در آیات گذشته پنج قسمت از مواهب و ویژگیهای این دو باغ بهشتی عنوان شده بود، در اینجا ششمین نعمت را بازگو می‌کند و آن همسران پاک بهشتی است، می‌فرماید: «در آن باغهای بهشتی زنانی هستند که جز به همسران خود عشق نمی‌ورزند» (فِیهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ).

«و هیچ انس و جن پیش از اینها با آنها تماس نگرفته است» (لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ).

بنابر این آنها دوشیزه‌اند، و دست نخورده، و پاک از هر نظر.

از «أبو ذر» نقل شده است که: «همسر بهشتی به شوهرش می‌گوید: سوگند به عزت پروردگارم که در بهشت چیزی را بهتر از تو نمی‌یابم، سپاس مخصوص خداوندی است که مرا همسر تو، و تو را همسر من قرار داد».

۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۱۸ محمد هادی انصاریپور
این روایت هم بد نیست خوانده شود که اگر انسان در دنیا بر لذت گناهی صبر کند خداوند این صبرش را با پاداشی چند برابر لذت بخش تر پاسخ می دهد.
البته اینطور که یادمه روایت میگفت که در همین دنیا این پاسخ داده میشود ولی میشه به طریق اولویت گفت وقتی در دنیا پاداشی بیشتر داده میشه در آخرت قطعا  چندین برابر پاداش داده خواهد شد.

در مقابل اگر انسان در مقابل برخی گناهان لذت بخش صبر نکند و آلوده شود لذتی کوتاه دارد ولی همراه با رنج و ناراحتی ماندگار و کدورت روحی و از همه بدتر احساس دوری از خدا خواهد شد و احساس میکند که دیگر نمیتواند با خدا تکلم کند و از او یاری بخواهد و...

پس خوب است که اهل صبر باشیم:
النور: وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لاَ یَجِدُونَ نِکَاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ

از آن طرف هم بزرگترها (چه مسئولین و چه خانواده ها) موظف هستند شرایط ازدواج جوانان را فراهم کنند.

۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۲۱ محمد هادی انصاریپور
این روایت هم بد نیست:

و قد جاء فی الحدیث المرفوع‏ من عشق فکتم‏ و عف‏ و صبر فمات مات شهیدا و دخل الجنة.

<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->

هم در منتخب میزان اومده هم شرح نهج البلاغه آ.خویی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی