نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

46:20
۹۷/۰۳/۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j26

نظرات  (۵)

 جمله (اذهبتم طیباتکم ) به معنى بهره گیرى از لذائذ دنیاست و تعبیر به (اذهبتم ) (بردید) به خاطر آن است که این لذائذ و مواهب با
بهره گیرى نابود مى شوند و از بین مى روند.
مسلما تمتع از مواهب الهى در این جهان کار نکوهیده اى نیست ، آنچه نکوهیده است غرق شدن در لذات مادى و فراموش کردن یاد خدا و قیامت ، یا بهره گیرى گناه آلود و بى قید و شرط از ایـن لذات و غـصـب حـقـوق دیـگـران در ایـن رابـطـه اسـت قـابـل تـوجـه اینکه این تعبیر تنها در این آیه از قرآن مجید دیده مى شود، اشاره به این است که گاه انسان از لذات دنیا چشم مى پوشد، یا جز به مقدار لازم براى نیرو گرفتن در کارهاى الهى از آنها بهره نمى گیرد، در این صورت گوئى این طیبات را ذخیره براى آخرتش کرده است .
ولى بـسـیـار مى شود که همچون چهارپایان ، بدون قید و شرط از آنها بهره مى گیرد و هـمـه را بـه نابودى مى کشاند، و نه تنها چیزى براى آخرت ذخیره نمى کند بلکه کوله بـارى از گـنـاه نیز براى خود فراهم مى سازد، قرآن درباره این گروه مى گوید: اذهبتم طیباتکم فى حیاتکم الدنیا.
در بعضى از کتب لغت نقل شده است که منظور از جمله انفقتم طیبات ما رزقتم فى شهواتکم و فـى مـلاذ الدنـیـا، و لم تـنـفـقـوهـا فـى مرضات الله : (شما روزیهاى پاکیزه اى را که داشتید در طریق شهوات خود مصرف کردید و در طریق خشنودى خداوند انفاق نکردید).
تفسیر نمونه
در حـدیث دیگرى از امام باقر (علیه السلام ) مى خوانیم : روزى مقدارى حلواى مخصوصى خـدمـتـش آوردند، حضرت از خوردن آن امتناع فرمود، عرض کردند آیا آن را حرام مى دانى ؟! فـرمـود: نـه ، ولکـنـى اخـشـى ان تـتـوق الیـه نـفـسـى فاطلبه ثم تلا هذه الایه : اذهبتم طـیـباتکم فى حیاتکم الدنیا و استمتعتم بها: (من از این مى ترسم که نفسم به آن مشتاق گـردد، و پـیـوسـتـه بـه دنبال آن باشم ، سپس این آیه را تلاوت فرمود: اذهبتم طیباتکم فى حیاتکم الدنیا ....
در حـدیـث دیـگـرى آمـده اسـت : ان امـیر المؤ منین (علیه السلام ) اشتهى کبدا مشویة على خبز لیـنـه فـاقـام حـولا یـشـتـهیها، ذکر ذلک للحسن (علیه السلام ) و هو صائم یوما من الایام فـصـنـعـهـا له فـلمـا اراد ان یـفـطـر قـربـهـا الیـه ، فـوقـف سائل بالباب ، فقال : یا بنى ! احملها الیه ، لا تقراء صحیفتنا غدا: اذهبتم طیباتکم فى حیاتکم الدنیا و استمتعتم بها!:
(امـیـر مـؤ منان على (علیه السلام ) تمایل به خوراکى از جگر بریان با نان نرم داشت یـکـسال گذشت و به این خواست خود ترتیب اثر نداد، روزى به امام حسن (علیه السلام ) دسـتـور تـهـیـه آن را داد در حـالى کـه حضرت صائم بود، خوراک براى افطار آماده شد، هنگامى که مى خواست افطار فرماید سائلى بر در خانه آمد، امام (علیه السلام ) فرمود: ایـن غـذا را بـه سـائل ده مـبـادا هنگامى که نامه اعمال ما فرداى قیامت خوانده مى شود به ما بـگـویـنـد: اذهبتم طیباتکم فى حیاتکم الدنیا و استمتعتم بها: (شما طیبات خود را در دنیا گرفتید و به آن متمتع شدید).

ر آغـاز جـمـله (اذهـبـتـم طـیـبـاتـکـم فـى حـیـاتـکـم الدنـیـا و اسـتـمـتـعـتـم بـهـا) کـلمه (یقال ) در تقدیر است، و معنایش این است که : به ایشان گفته مى شود طیبات خود را در زندگى دنیا از بین بردید. و کلمه (طیبات )به معناى امورى است که ملایم با نفس و موافق با طبع آدمى است، و انسان از آنها لذت مى برد. و (اذهاب طیبات ) به معناى از بـیـن بـردن و مـصـرف کـردن آنـهـا اسـت. و مـراد از (اسـتـمـتـاع از طـیـبـات ) استعمال و بهره مند شدن از آنها است، به طورى که این بهره مندى در نظر، هدف باشد، نه وسیله براى زندگى آخرت و آمادگى براى آن.

و معناى آیه این است که : وقتى عرضه بر آتش مى شوند به ایشان گفته مى شود: شما همه آن طیباتى که باید امروز از آن لذت ببرید در زندگى دنیا از بین بردید، و همانجا از آنـهـا بـهـره مـنـد شدید، و دیگر چیزى برایتان نمانده که امروز در این عالم از آن لذت ببرید.

(فـالیـوم تـجـزون عـذاب الهون بما کنتم تستکبرون فى الارض بغیر الحق و بما کنتم تـفـسـقـون ) - ایـن آیـه تـفـریـع و نـتـیـجـه گـیـرى از آیـه قبل است که مى فرمود: طیبات خود را در دنیا از بین بردید. و منظور از(عذاب هون ) آن عذابى است که تواءم با خوارى و ذلت است.

و معناى آیه این است که : پس امروز شما سزایتان عذابى است که در آن خوارى و ذلت است، و خوارى آن در مقابل آن استکبارى است که در دنیا مى کردید، و زیر بار حق نمى رفتید، و عـذابـش در مـقـابـل فـسـق و اعراض از طاعات شما است. و این هر دو گناهى است که یکى مـربـوط بـه اعـتـقـاد اسـت کـه هـمـان اسـتـکـبـار از حـق بـاشـد، و یـکـى مـربـوط بـه عمل است که همان فسق باشد.

- ل، الخصال ابْنُ الْمُغِیرَةِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ جَدِّهِ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِیهِ عَلَیْهِمَا السَّلَامُ قَالَ: أَتَى النَّبِیَّ ص رَجُلٌ فَقَالَ مَا لِی لَا أُحِبُّ الْمَوْتَ فَقَالَ لَهُ أَ لَکَ مَالٌ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَقَدَّمْتَهُ قَالَ لَا قَالَ فَمِنْ ثَمَّ لَا تُحِبُّ الْمَوْتَ.

 أَ لَکَ مَالٌ ... فَقَدَّمْتَهُ: یعنی دل انسان آن‌جایی است که مال او هست. اگر مال او در دنیاست دل او این‌جا است، اگر «قَدَّمْتَهُ»  دل او آن‌جا است. در مواعظ عیسی (ع) در انجیل نقل شده: إِنَّ قُلُوبَکُمْ بِحَیْثُ تَکُونُ کُنُوزَکُمْ وَ کَذَلِکَ النَّاسُ یُحِبُّونَ‏ أَمْوَالَهُمْ وَ تَتُوقُ‏ إِلَیْهَا أَنْفُسُهُمْ فَضَعُوا کُنُوزَکُمْ فِی السَّمَاءِ حَیْثُ لَا یَأْکُلُهَا السُّوسُ وَ لَا یَنَالُهَا اللُّصُوص‏ ( بحار الأنوار ج‏14، ص: 307) سرمایه‌گذاری کنید اموال خود را در آسمان، تا اینکه قلب‌های شما آسمانی شود. دین توصیه می‌کند که انسان چنین خرج بکند تا قلب انسان به سمت آن اهداف حرکت بکند. لذا در جریان اقامه شعائر امام حسین (ع) چون خود مردم خرج می‌کنند خود آن‌ها هم زنده نگه می‌دارند و نجات‌دهنده‌ترین هم هست و قلبهای مردم معطوف به ایشان است. عکسش هم هست سامری زینت قوم را از خود آن‌ها گرفت و گوساله را درست کرد، بعد به مردم گفت:‌ این را عبادت بکنید. مردم دیدند چون زینت خود آن‌ها است آن را به راحتی قبول کردند، چون مال آن‌ها بود قلب آن‌ها هم به آن سمت رفت، چون مال خود آن‌ها بود و زینت خود آن‌ها بود، قلب آن‌ها هم به راحتی پذیرفت.
لذا این یک استراتژی در کار تبلیغی نیز هست. اگر کسی می‌خواهد کار تبلیغی بکند سعی نکند که همیشه بودجه‌ را از جای دیگری بگیرد چون اگر خود مجموعه‌ای که در کار هستند بودجه را تأمین بکنند بقای کار بهتر می‌شود.

 البته مزرعه دانستن دنیا به معنای دنیاستیزی نیست. اسلام عزیز هرگز زندگی دنیوی را یک زندگی پلید و پست تلقی نمی‌کند. دنیا را مقدمة آخرت و پلی برای وصول به آن می‌داند. امام علی(علیه‌السلام)، علیرغم زندگی فوق العاده زاهدانه خود، وقتی که سخن فردی را شنید که از دنیا بدگویی می‌کرد، به تندی با او برخورد کرد و فرمود چگونه در حالی که واقعاً دنیا طلبکار تو است، تو خود را طلبکار دنیا می‌دانی! دنیا فریبکار و فریبنده نیست؛ دنیا خیلی صادقانه حقایق خود را به انسان نشان می‌دهد. دنیا با مرگ عزیزان، سرنوشت نهایی هر یک از ما را پیش چشممان می‌گذارد. و سپس در ادامه فرمود:

إِنَّ الدُّنْیَا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا وَ دَارُ عَافِیَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا وَ دَارُ مَوْعِظَةٍ لِمَنِ اتَّعَظَ بِهَا مَسْجِدُ أَحِبَّاءِ اللَّهِ وَ مُصَلَّى مَلَائِکَةِ اللَّهِ وَ مَهْبِطُ وَحْیِ اللَّهِ وَ مَتْجَرُ أَوْلِیَاءِ اللَّهِ‏ اکْتَسَبُوا فِیهَا الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِیهَا الْجَنَّةَ؛[45]

دنیا خانه راستی است برای کسی که آن را راستگو انگاشت، و خانة تندرستی است آن را که از آن توشه اندوخت، و خانة پند است برای آن که از آن پند آموخت. مسجد محبان خداست، و نمازگاه فرشتگان او،‌ و فرود آمدنگاه وحی خدا و تجارت‌جای دوستان او. در آن آمرزش خدا را به دست آوردند و در آنجا بهشت را سود بردند.

دعوت به کناره‌گیری مطلق از دنیا و نادیده‌ گرفتن اقتضائات آن از ویژگی‌های معنویت‌های دروغین است. اولیای دین نیز به شدت با این اندیشه به مبارزه پرداخته‌اند. داستان مناظرة سفیان ثوری و یارانش با امام صادق(علیه‌السلام)، در این زمینه مشهور است. در این گفتگو امام به شدت با تفکر جدایی دین و دنیا مخالفت می‌کند و انحرافات فکری مدافعان این اندیشه را برملا می‌سازد.[46]

آموزه‌های اسلامی بینشی صحیح و درست از رابطة دنیا و آخرت به انسان می‌دهد. به همین دلیل، هرگز در کلمات اولیای دین سخنی از نادیده گرفتن دنیا و رها کردن نعمت‌های دنیوی دیده نمی‌شود. بلکه بر عکس، دنیا به عنوان‌ وسیله‌ای خوب و ارزشمند برای بهره‌مندی از نعمت‌های اخروی معرفی شده است. امام صادق(علیه‌السلام) در این باره می‌فرماید:

نِعمَ العونُ الدنیا علی الاخرةِ؛[47] دنیا خوب کمکی برای آخرت است.

نگرش‌های ادهم‌وار به دنیا از نظر اسلام نگرش‌هایی مردود و نادرست‌اند. پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم) زمانی که داستان کناره‌گیری افراطی برخی از اصحاب خود را از نعمت‌های دنیوی شنید، برآشفت و بلافاصله به مسجد آمد و آنان را مذمت نمود و استفادة درست از نعمت‌های دنیوی را سنت و سیرة خود دانست و سرپیچی از این سنت را به عنوان خروج از اسلام به شمار آورد.[48] بر این اساس،کسانی که به انگیزة عبادت خدا، به زعم خود از دنیا کناره‌گیری می‌کند و دست از کار و فعالیت‌ می‌شویند، مورد نکوهش اولیای دین قرار گرفته‌اند.

در مقابل، انسان‌های بیکار و کسانی که به انگیزة معنویت و تحصیل آخرت بار زندگی خود را بر دوش دیگران می‌اندازند و از زیر کار و فعالیت شانه خالی می‌کنند، مورد لعن و نفرین اسلام و اولیای اسلام واقع شده‌اند. پیامبر اکرم می‌فرماید:

ملعونٌ مَن ألقی کَلَّه علی النّاسِ؛[49] کسی که بار زندگی خود را بر دوش مردم بیاندازد مورد لعن است.

یکی از یاران امام صادق(علیه‌السلام) می‌گوید از آن حضرت دربارة شخصی پرسیدم که می‌خواهد در خانة خود بنشیند و به نماز و روزه و عبادت خداوند بپردازد و از تلاش برای کسب درآمد خودداری کند و معتقد است خداوند روزی او را به گونه‌ای، تأمین خواهد کرد. امام صادق(علیه‌السلام) در پاسخ فرمودند: این شخص از کسانی است که دعای آنان به اجابت نمی‌رسد.[50] یعنی مورد توجه خداوند قرار نمی‌گیرند. آن حضرت در روایت دیگری، انسان‌هایی را که در جهت حفظ آبرو و ادای دَین خود و کمک به اقوام و بستگانشان کار نمی‌کنند، افرادی بی‌فایده و بی‌ارزش معرفی کرده و می‌فرماید:

لاخیر فی من لایحبُّ جمع المالِ من حلالٍ یَکُفُّ به وجهَهُ و یَقضی به دَینَه و یَصلُ به رَحِمَه؛[51]

کسی که نمی‌خواهد از راه حلال مالی را فراهم کند که با آن آبروی خود را حفظ نماید و دینش را ادا کند و صلة رحم را به جا آورد، خیری در او نیست.

در عین حال، در جهان‌بینی اسلام، دنیا مرحلة بسیار کوتاه و زودگذری از زندگی انسان به شمار می‌رود. به همین دلیل، دل بستن به دنیا و غایت دانستن چنین حیاتی را موجب غفلت از زندگی واقعی می‌داند و چنین وضعیتی را نکوهش و سرزنش می‌کند. دنیادوستی را سرچشمة همة رفتارهای نادرست در زندگی می‌داند. امام صادق(علیه‌السلام) در این باره می‌فرماید:

رَأْسُ‏ کُلِ‏ خَطِیئَةٍ حُبُّ الدُّنْیَا؛[52] منشأ هر کار نادرستی دنیادوستی است.

امام علی(علیه‌السلام) در ضمن یکی از خطبه‌های نهج البلاغه که اعجاب برخی از شارحان آن را نیز برانگیخته است، در جمله‌ای کوتاه حقیقت دنیا از نگاه اسلام را چنین بیان می‌کند:

مَنْ‏ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ‏ وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْهَا أَعْمَتْه‏؛[53]

آنکه بدان نگریست، حقیقت را به وی نمود؛ و آن که در آن نگریست، دیده‌اش را بر هم دوخت.

بر این اساس، هر کس دنیا را وسیله‌ای برای دیدن حقایق و عبرت‌آموزی از سرگذشت بدان قرار دهد، این دنیا به او بصیرت می‌دهد. دنیا برای چنین کسی وسیلة تعالی و تکامل است. اما کسی که دنیا را هدف نهایی خود قرار بدهد و همة تلاشش دستیابی به متاع‌های دنیوی باشد، دنیا او را از دیدنِ حقایق عالم عاجز می‌کند و موجب گمراهی و ضلالتش می‌شود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی