نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

23-3. یاد آخرت خالص کننده است (ص/45 و 46)

پنجشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۳۰ ب.ظ
38:45
38:46
۹۷/۰۳/۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j23

نظرات  (۷)

«قِیلَ یا رَسُولَ اللّه هَلْ یُحْشَرُ مَعَ الشُّهَداءِ اَحَدٌ. قالَ نَعَمْ مَنْ یَذْکُرُ الْمَوْتَ بَیْنَ الْیَوْمِ وَاللَّیْلَةِ عِشْرِینَ مَرَّةً؛ به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض کردند: آیا کسی با شهدا محشور خواهد شد؟ فرمود: بلی، کسی که در شبانه روز بیست مرتبه مرگ را یاد کند.»

ایشان همچنین این افراد را زیرک ترین مردم می داند: «سُئِلَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله اَیُّ الْمُؤْمِنِینَ اَکْیَسُ. فَقالَ أَکْثَرُهُمْ ذِکْرا لِلْمَوْتِ وَأَشَّدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدادا؛ از حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله سؤال شد: زیرک ترین مردم چه کسی می باشد؟ فرمود: آن کس که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیّای آن شده باشد.»

و این یاد مرگ به قدری مهم است که حضرت علی علیه السلام برای آن حقّی قائل شده، می فرماید: «ما اَنْزَلَ الْمَوتَ حَقَّ مَنْزِلَتِهِ مَن عَدَّ غَدا مِنْ اَجَلِهِ؛ کسی که فردا را از زندگی خود بشمارد، حق مرگ را چنان که در خور آن است رعایت نکرده است.»

چگونه ممکن است انسان از کنار این مسئله به راحتی بگذرد و آن را نادیده بگیرد؛ درحالی که امام صادق علیه السلام می فرماید: «ما مِنْ اَهْلِ بَیْتِ شَعَرٍ وَلا وَبَرٍ اِلاّ وَمَلَکُ الْمَوْتِ یَتَصَفَّحُهُمْ فِی کُلِّ یَوْمٍ خَمسَ مَرّاتٍ؛ هیچ خانواده ای؛ از شهر نشین و بادیه نشین نیست مگر اینکه فرشته مرگ شبانه روزی پنج بار آنان را از نظر می گذراند.»

اهمّیت یاد مرگ به اندازه ای است که حضرت مسیح علیه السلام در جواب حواریین که سؤال کردند؛ «مَنْ اَولِیاءُ الَّذِینَ لا خَوفٌ عَلَیْهِمْ وَلاهُمْ یَحْزَنُونَ؛ اولیایی که هیچ ترس و اندوهی بر آنها نیست چه کسانی هستند؟» یکی از ویژگیهای اولیای خدا را دوست داشتن یاد مرگ و رها نمودن یاد دنیا معرفی می کند و می فرماید: «اَحَبُّوا ذِکْرَ الْمَوْتِ وَتَرَکُوا ذِکْرَ الْحَیاةِ؛ یاد مرگ را دوست دارند و یاد زندگی را رها می کنند.»

امام صادق علیه السلام در مورد تأثیر عمیق یاد مرگ بر بیداری روح و جان آدمی می فرماید: «ذِکْرُ الْمَوتِ یُمِیتُ الشَّهَواتِ فِی النَّفْسِ وَیَقْطَعُ مَنابِتَ الْغَفْلَةِ وَیُقَوِّی النَّفْسَ بِمَواعِدِ اللّهِ وَیُرِقُّ الطَّبْعَ وَیَکْسِرُ اَعْلامَ الْهَوَی وَیُطْفِی ءُ نارَ الْحِرْصِ وَیُحَقِّرُ الدُّنْیا؛ یاد مرگ خواهشهای باطل را از دل زایل می کند و ریشه های غفلت را می کند و دل را به وعده های الهی قوی و مطمئن می گرداند و طبع را رقیق و نازک می سازد و عَلَمهای هوا و هوس را می شکند و آتش حرص را فرو می نشاند و دنیا را حقیر و بی مقدار می سازد.»
با یاد مرگ، به تدریج دیدگاه انسان نسبت به دنیا تغییر می کند؛ به طوری که به مقدار اندکی از آن راضی می گردد. امیر المؤمنین علیه السلام در این باره می فرماید: «مَنْ اَکْثَرَ ذِکْرَ الْمَوتِ رَضِیَ مِنَ الدُّنْیا بِالْیَسِیرِ؛ کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود.» همچنین، با کسب زهد که در اثر یاد مرگ پدید می آید تحمل سختیها و مشکلات دنیا بر او دشوار نمی باشد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنیا هانَتْ عَلَیْهِ الْمُصِیبات؛ هر که دل از دنیا برکند، مصیبتهای آن بر او آسان می شود.»
در پایان، این نکته را متذکر می شویم که بسیار یاد مرگ کردن، به معنای از دست دادن شور و نشاط برای فعالیتهای دنیایی نیست و نباید چنین برداشتی از آیات و روایات مزبور کرد؛ بلکه اگر با این مقوله درست برخورد شود، سبب می گردد تا اعمال و رفتار ما جهت صحیح خود را بیابد و نه تنها در کارزار زندگی و فعالیتها سست نشویم، بلکه نشاط مضاعف داشته باشیم؛ همانطور که معصومین علیهم السلام و بزرگان با وجود اینکه زیاد به یاد مرگ بودند و همیشه خود را مهیّای این امر می نمودند، در عین حال هیچ گاه از تلاش، حرکت و فعالیتهای خود نمی کاستند.
حافظ

آخرالامر گل کوزه گران خواهی شد

حالیا فکر سبو کن که پر از باده کنی

و چه زیبا سروده است حافظ شیرازى :
حجاب چهره جان مى شود غبار تنم
 
خوش آن دمى که از این چهره پرده برفکنم
 
چنین قفس نه سزاى چون من خوش الحانى است
 
روم به روضه رضوان که مرغ آن چمنم
 
مرا که منظر حور است مسکن و ماءواى
 
چرا به کوى خراباتیان بود وطنم
حضرت امیر در این بخش از نامه‌ی نورانی خود یک بار دیگر و مجدداً راجع به مسئله‌ی مرگ و تذکرات اخلاقی در این زمینه با فرزندش مطالبی بیان می‌‏کند و این بحث تکراری مرگ حکایت ای این نکته دارد که چقدر گفتگو درباره‌ی مرگ مهم است و چقدر تأثیر به سزایی در زندگی پر از غفلت ما انسان‌‌‏ها دارد، امید آنکه ما لحظه‏ای غافل نشویم و از این حادثه بی‏‌خبر نباشیم. متن کلام امام این است: و اَعْلَمْ یا بُنَیَّ اِنَّکَ اِنَّمَا خُلِقْتَ لِلْاخِرَة لا لِلدُّنیا. یعنی پسرم بدان این است و جز این نیست که تو برای عالم آخرت آفریده شدی و نه برای دنیا.

حضرت به حقیقت و ماهیت دنیا اشاره می‌‏کند که دنیا گذرگاهی است به سوی آخرت و بازار تجارتی است برای تهیّه زاد و توشه و ما در منزلگاهی هستیم که هرلحظه ممکن است از آن کوچ کنیم منتهی ساعت و زمان آن را به طور دقیق نمی‌‏دانیم. امام هادی(ع)در یکی از بیانات خود می‌‏فرماید: دنیا یک بازاری است و مردم مشغول تجارت هستند، عده‏ای سود می‌‏کنند و عده‏ای ضرر. یعنی عده‏ای هستند که سرمایه عمر را از دست دادند ولی محصول خوبی نداشتند و در روز قیامت از ضررکنندگان هستند و اگر کسی سئوال کند که زاد و توشه‏ای که از این منزلگاه باید تهیه کرد چیست؟

جواب آن را قرآن مجید داده است «وَ تَزَوَّدوُا فَاِنَّ خَیْرَالزّادِ التَّقْوَی»[٢]. یعنی زاد و توشه برداریید در همین دنیا و بهترین زاد و توشه همان تقوای الهی است و این آیه اشاره به همان دارُ بُلغۀ می‌‏باشد.

مام در پاین این بخش به فرزندش هشدار مهمّی می‌‏دهد. چقدر تکان دهنده است توجه بفرمائید، فَکُنْ مِنْهُ عَلَی حَذَرٍ اَنْ یُدْرِکَکَ وَ اَنْتَ عَلَی حالِ سَیّئۀٍ، قَدْ کَنْتَ تُحدِّثُ نَفْسَکَ مِنْها باِلَتُّوبَۀ، فَیَحُولَ بَیْنَکَ وَ بْینَ ذلک ، فَاِذا اَنْتَ قَدْ اَهْلَکْتَ نَفْسُکَ، می‌‏فرماید: پسرم تاریخ مرگ در هرحال مبهم و ناپیداست و گاه انسان گرفتار گناهی می‌‏شود و تصمیم می‌‏گیرد که لحظه‏ای بعد آن را با آب توبه از صفحه اعمالش بشوید ولی مرگ ناگهان فرا می‌‏رسد و این فرصت را از او می‌‏گیرد. همه‌ی ما در زندگی خود دیده یا شنیده‏ایم افرادی را که تصمیم به انجام کارهای خوب یا بدی داشتند ناگهان در همان لحظه از ادامه‌ی کار و رسیدن به مقصود باز ماندند چون اجل آنها فرا رسیده و به آنان امان نداد.

در حدیث معروف مفضل می‌‏خوانیم که امام صادق(ع)خطاب به مفضل فرمود: اگر سؤال کنی چرا خداوند مدّت حیات انسان را پنهان کرده و در هر ساعتی که مشغول انجام گناه و ارتکاب معصیت است ممکن است مرگش فرا رسد، در پاسخ می‌‏گوئیم حکمت مسئله این است که با اینکه انسان تاریخ مرگ خود را نمی‌‏داند باز هم هر زمان به سراغ گناه می‌‏رود اگر تاریخ آن را می‌‏دانست و امید به طول بقای خود داشت بیشتر پرده‏دری می‌‏کرد، بنابراین انتظار مرگ در هرحال برای او از اطمینان به بقا بهتر است و اگر این انتظار در گروهی از مردم اثر نکند در گروه دیگر به یقین مؤثر خواهد بود دست از گناه می‌‏کشند و به سراغ اعمال صالح می‌‏روند.[٥]

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی