نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

28:88
۹۷/۰۳/۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j20

نظرات  (۹)

۱۵ خرداد ۹۷ ، ۰۲:۱۸ امیرحسین صفاریان
#المیزان

وجه هر چیزى در عرف عام به معناى آن ناحیه‏اى از آن است که با آن با غیر روبرو مى‏شود و ارتباطى با آن دارد، هم چنان که وجه هر جسمى سطح بیرون آن است، و وجه انسان نیم پیشین سر و صورتش مى‏باشد، یعنى آن طرفى که با آن با مردم روبرو مى‏شود، و وجه خدا چیزى است که با آن براى خلقش نمودار است، که خلقش هم با آن متوجه درگاه او مى‏شوند، و این همان صفات کریمه او از حیات و علم و قدرت و سمع و بصر است و نیز هر صفتى از صفات فعل مانند صفت خلقت و رزق و احیاء و اماته و مغفرت و رحمت و همچنین آیات داله بر خدا بدان جهت که آیتند، وجه خدا مى‏باشند.

بنا بر این هر موجودى که تصور شود فى نفسه هالک و باطل است، و حقیقتى جز آنچه که از ناحیه خداى تعالى به آن افاضه شود ندارد، و آنچه که منسوب به خداى تعالى نباشد از حقیقت به طور کلى خالى است‏.

 

۱۵ خرداد ۹۷ ، ۰۲:۲۱ امیرحسین صفاریان
#روایات

و فی الإحتجاج، عن أمیر المؤمنین (ع) فی حدیث طویل: و أما قوله «کُلُّ شَیْ‏ءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ‏» فالمراد کل شی‏ء هالک إلا دینه، لأن من المحال أن یهلک منه کل شی‏ء و یبقى الوجه. هو أجل و أعظم من ذلک و إنما یهلک من لیس منه- أ لا ترى أنه قال: «کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ وَ یَبْقى‏ وَجْهُ رَبِّکَ‏» ففصل بین خلقه و وجهه؟.

 

 

قال: سئل أبو عبد الله (ع) عن قول الله تبارک و تعالى: «کُلُّ شَیْ‏ءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ‏» فقال: ما یقولون فیه؟ قلت: یقولون: یهلک کل شی‏ء إلا وجه الله- فقال: سبحان الله لقد قالوا عظیما إنما عنى به وجه الله الذی یؤتى منه.

 (به نظر میرسد که منظور ائمه هدی ع باشند.)

۱۵ خرداد ۹۷ ، ۰۲:۲۶ امیرحسین صفاریان
#نمونه

" وجه" از نظر لغت به صورت و قسمتى از بدن که روبروى انسان قرار دارد گفته مى‏شود، اما هنگامى که در مورد پروردگار به کار رود به معنى ذات پاک او است (مانند وجه النهار.)

 

 

جمعى از" وهابیین" که اصرار دارند مساله" توسل و شفاعت" با حقیقت‏ توحید سازگار نیست گاهى به آیه فوق، و آیات مشابه آن، استدلال کرده‏اند، آنها مى‏گویند: قرآن صریحا از عبادت و پرستش غیر خدا و اینکه نام کسانى را همراه نام خدا ببریم نهى کرده است‏ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً (سوره جن آیه 18).

در حالى که منظور از این گونه آیات مسلما این نیست که ما اشخاص دیگرى را صدا نزنیم، منظور همان چیزى است که از کلمه" مع اللَّه" (با خدا) استفاده مى‏شود، یعنى اگر کسى کار خدا را از غیر خدا بخواهد و او را مستقل در انجام آن بداند، مشرک است.

اما اگر ما همه قدرتها را مخصوص خدا بدانیم و کسى را با او همراه و مبدء اثر نشناسیم، ولى معتقد باشیم اولیاء خدا به اذن و فرمان او شفاعت مى‏کنند و به آنها متوسل شویم که در پیشگاه خدا براى ما شفاعت کنند، این عین توحید است و این همان چیزى است که مکرر در آیات قرآن به آن اشاره شده است.

آیا هنگامى که برادران یوسف به پدر گفتند: یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا:" این شرک بود؟! یا هنگامى که قرآن مى‏گوید: وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِیماً دعوت به سوى شرک است؟! حقیقت شفاعت و توسل نیز چیزى جز این نیست‏.

 

 

۱۵ خرداد ۹۷ ، ۰۲:۳۱ امیرحسین صفاریان
#روایات

َ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع: فِی قَوْلِهِ: «کُلُّ شَیْ‏ءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ» قَالَ فَیَفْنَى کُلُّ شَیْ‏ءٍ وَ یَبْقَى الْوَجْهُ اللَّهُ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ یُوصَفَ، لَا وَ لَکِنْ مَعْنَاهَا کُلُّ شَیْ‏ءٍ هَالِکٌ إِلَّا دِینَهُ‏[1] وَ نَحْنُ الْوَجْهُ الَّذِی یُؤْتَى اللَّهُ مِنْهُ، لَمْ نَزَلْ فِی عِبَادِهِ مَا دَامَ اللَّهُ لَهُ فِیهِمْ رُوبَةٌ، فَإِذَا لَمْ یَکُنْ لَهُ فِیهِمْ رُوبَةٌ فَرَفَعَنَا إِلَیْهِ فَفَعَلَ بِنَا مَا أَحَبَّ، قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ مَا الرُّوبَةُ قَالَ: الْحَاجَةُ.

 

عن أبی عبد اللَّه- علیه السّلام- فی قول اللَّه- عزّ و جلّ- کُلُّ شَیْ‏ءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ‏ قال: من أتى اللَّه بما أمر به من طاعة محمّد و الأئمّة من بعده- صلوات اللَّه علیهم- فهو الوجه الّذی لا یهلک. ثمّ قراء مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ‏.[2]

 

 

قال أبو عبد اللَّه- علیه السّلام‏- نحن وجه اللَّه الّذی لا یهلک.

 

 

 

 

عن سلام بن المستنیر قال: سألت أبا جعفر- علیه السّلام- عن قول اللَّه- عزّ و جلّ- کُلُّ شَیْ‏ءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ‏.

قال: نحن [و اللَّه وجهه‏][3] الّذی قال. و لن یهلک إلى یوم القیامة، بما أمر اللَّه به من طاعتنا و موالاتنا. فذلک وجه اللَّه‏[4] الّذی قال: کُلُّ شَیْ‏ءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ‏ و لیس منّا میّت یموت، إلّا و خلفه عاقبة منه إلى یوم القیامة.

۱۵ خرداد ۹۷ ، ۰۲:۳۵ امیرحسین صفاریان

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ‏ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَنَا فَأَحْسَنَ خَلْقَنَا وَ صَوَّرَنَا[1] فَأَحْسَنَ صُوَرَنَا وَ جَعَلَنَا عَیْنَهُ فِی عِبَادِهِ وَ لِسَانَهُ النَّاطِقَ فِی خَلْقِهِ وَ یَدَهُ الْمَبْسُوطَةَ عَلَى عِبَادِهِ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ وَجْهَهُ الَّذِی یُؤْتَى مِنْهُ وَ بَابَهُ الَّذِی یَدُلُّ عَلَیْهِ‏[2] وَ خُزَّانَهُ فِی سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ بِنَا أَثْمَرَتِ الْأَشْجَارُ وَ أَیْنَعَتِ الثِّمَارُ وَ جَرَتِ الْأَنْهَارُ وَ بِنَا أَنْزَلَ‏[3] غَیْثَ السَّمَاءِ وَ نَبَتَ عُشْبُ الْأَرْضِ وَ بِعِبَادَتِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ لَوْ لَا نَحْنُ مَا عُبِدَ اللَّه‏


۱۵ خرداد ۹۷ ، ۰۲:۳۸ امیرحسین صفاریان
#نکته

«هالک‏» به معنى باطل است. هر چیزى باطل الذات است، نه «سَیَهْلِکُ» که در آینده باطل شود؛ الآن هم هالک‏ است. هر چیزى فى حد ذاته هالک‏ و فانى و باطل است الّا وجه اللَّه. آن وجه اللَّه عبارت است از جنبه هستى اشیاء؛ یعنى اشیاء از همان جنبه یل الربى آنهاست که حقیقت دارند و هستند. این جنبه است که به آنها حقیقت و هستى و بقا داده است.
۱۵ خرداد ۹۷ ، ۰۲:۴۹ امیرحسین صفاریان
#نکته


امام، وجه الله است یعنی مواجهه با خداوند و ارتباط با او جز از این باب و از این طریق میسر نیست. حتی فیض خداوند و هستی ما و موهبت‌هایی که خداوند به ما عطا می‌کند، جز از راه وجه او نمی‌تواند به ما برسد.

همچنین امام علی (ع) - و دیگر ائمه معصومین (ع) که همه از نور واحدند، چون مظهر  اسماء و صفات الاهی بوده اند، نابود نمی شوند و هر چند در جهان مادی هم اکنون آنان را به صورت جسم مادی نمی بینیم ولی از جنبه معنوی و گوهر روح، در ذات خود ثابت و دارای بقاء هستند.
۱۵ خرداد ۹۷ ، ۰۲:۵۱ امیرحسین صفاریان
#نکته

انسانها ذاتا دنبال جاودانگی هستند و از فنا و از بین رفتن فراری اند. این آیه چاره جاودانگی است. کسی که میخواهد تمام نشود و به جاودانگی برسد راهی جز خدایی شدن ندارد. وقتی به منبع بی نهایت متصل شویم دیگر ما هم بی نهایت میشویم.
۱۵ خرداد ۹۷ ، ۰۲:۵۲ امیرحسین صفاریان
#روایت

یَرْفَعُهُ إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِعَلِیٍّ ع وَ أَنَا رَسُولُ اللَّهِ وَ الْمُبَلِّغُ عَنْهُ وَ أَنْتَ‏ وَجْهُ‏ اللَّهِ‏ وَ الْمُؤْتَمُّ بِهِ فَلَا نَظِیرَ لِی إِلَّا أَنْتَ وَ لَا مِثْلُکَ إِلَّا أَنَا صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمَا.

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی