نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

28:83
۹۷/۰۳/۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j20

نظرات  (۵)

#روایت:

رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله :اُوصیکُم بتقوى اللّهِ و اُوصی اللّهَ بکم ـ إنّی لَکُم نذیرٌ مُبین ـ أنْ لا تَعْلُوا على اللّهِ فی عبادِهِ و بلادِهِ، فإنّ اللّهَ تعالى قالَ لی و لَکُم : «تلکَ الدّارُ الآخرةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَسَادا»

#در دو بخش بحث میتواند مطرح شود یکی برتری جویی که از بالا به پایین است(رئیس و مرئوسی)

یک بخش در گروه همردیفان که بیشتر این حالت به  چشم و هم چشمی معروف است ولی دقت شود همین برتری جویی است

کلا هم بحث پیچیده ای نیست. فقط باید افراد توجه و تذکر داده شوند به این آموزه که برتری جویی به هلاکت میرود و آخرت را از دست میگیرد بقیه اش این است که با مثال برای همه ملموس شود که همه مان درگیر این مطلب هستیم

#بخش اول:

#تفسیر روایی آیه:

تفسیر نور الثقلین، عن أمیر المؤمنین علیه السلام انه کان یمشى فی الأسواق و هو وال یرشد الضال و یعین الضعیف و یمر بالبیاع و البقال فیفتح علیه القرآن و یقرأ «تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً» و یقول: نزلت هذه الآیة فی أهل العدل و التواضع من الولاة، و أهل القدرة من سایر الناس.

#رهبری:

همه‌ی برادران و خواهران نماینده را توصیه می‌کنم به رعایت تقوا، و روی آوردن به توجه و عبادت و معنویت، و بی‌اعتنایی به زخارف دنیا، و خرد و حقیر دانستن پست و مقام، و بزرگ و مهم شمردن خدمتگزاری به مردم، و اهتمام به برپایی حق و سرکوب باطل و بر حذر داشتن خود از تکبر و غفلت و اسراف و انحراف. و این موعظه‌ی عظیم قرآنی را به یاد آنان می‌آورم: تلک الدار الاخرة نجعلها للذین لا یریدون علواً فی الارض و لا فساداً و العاقبة للمتقین.(۱)

#نکته :وقتی در روایت گفته شده اهل القدره من سایر الناس، یا وقتی مقام معظم رهبری میفرمایند به نمایندگان خطاب میکنند، ملاک مهم است، اینکه کار دیگری پیش این افراد گیر باشد، ممکن است امام جماعت یک مسجد باشد، ممکن است کارمند بانک یا هر اداره ی دیگری باشد که افراد کار خود را در گرو او میبینند، ممکن است سرباز نیروی خدوم انتظامی باشد، یک معلم در مدرسه یک پدر در خانه و حتی نانوای محل میتواند مخاطب این گفتار باشد

#روایت، این همه عطش برای خدمت رسانی است؟؟ یا ریاست؟

الإمامُ الرِّضا علیه السلامـ بعد ما ذَکَرَ الإمامُ علیه السلام رجُلاً و قالَ : إنَّهُ یُحِبُّ الرئاسـةَ ـ: ما ذِئبانِ ضارِیانِ فی غَنَمٍ قد تَفَرَّقَ رِعاؤها بِأضَرَّ فی دِینِ المُسلمِ مِنَ الرئاسةِ .

معانى الأخبار عن سُفیان بن خالدٍ :قالَ أبو عبدِ اللّهِ علیه السلام : یا سُفیان إیّاکَ و الرئاسةَ ، فما طَلَبَها أحَدٌ إلاّ هَلَکَ ، فقلتُ لَهُ : جُعِلتُ فِداکَ قد هَلَکنا ؛ إذ لَیسَ أحَدٌ منّا إلاّ و هو یُحِبُّ أن یُذکَرَ و یُقصَدَ و یُؤخَذَ عَنهُ ، فقالَ : لَیسَ حیثُ تَذهَبُ إلَیهِ ، إنّما ذلک أن تَنصِبَ رَجُلاً دونَ الحُجَّةِ فَتُصَدِّقَهُ فی کلِّ ما قالَ و تَدعُوَ الناسَ إلى قَولِهِ

#تفسیر نور:

 امام خمینى‏قدس سره بنیانگذار جمهورى اسلامى نیز در پایان درس اخلاقشان براى طلاّب و فضلاى حوزه‏ى علمیّه‏ى قم به آن عنایت داشتند.



#بخش دوم:

#روایت:

عنه(امام علی) علیه السلام :إنّ الرّجلَ لَیُعجِبُهُ أنْ یَکونَ شِراکُ نَعْلِهِ أجْوَدَ مِن شِراکِ نَعلِ صاحبِهِ، فیَدْخُلُ تحتَها

#تفسیر نور:

چه بسیارند کسانى که در تهیه مسکن، مرکب، لباس، کلام، ازدواج و نام‏گذارى فرزند، کارى مى‏کنند که در جامعه نمودى داشته باشند و مردم متوجّه آنان شوند که به فرموده روایت، این افراد اراده برترى در زمین دارند و از بهشت محرومند.

 

#گاهی ما فرزندان خود را به زحمت می اندازیم برای اینکه فرزند دیگری موفقیتی را کسب کرده، یا به فرزند تندی میکنیم، گاهی ممکن است مرد خانه به زحمت انداخته شود یا خدایی نکرده مرتکب کسب حرام شود برای اینکه چنین خواسته هایی از او میشود. گاهی یک پیام رسان (خصوصا اینستا گرام که البته درست به نظر نمیرسه اسم شبکه بخواد بیاد) ساخته شده است برای به رخ کشیدن زندگی چه حقیر است کسی که این کار را میکند و حقیر تر از آن کسی که باور میکند با دیدن چند عکس زندگی دیگری از او بالاتر است و باید وارد این مسابقه ی بی انتها شود. یادمان نرود لباس برای پوشاندن است نه خود نمایی، ماشین برای انتقال است نه خودنمایی، خانه محلی است برای استراحت نه ملاکی برای چشم هم چشمی، کابینت و فرش و تلویزیون و پرده و ...

البته همه ی اینها یک مقدمه دارد و آن اینکه اگر آخرت را میخواهیم باید این برتری جویی ها را رها کنیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی