نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

20-2. سؤال درباره اولیای الهی و رسولان (قصص/65)

سه شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۰۲ ق.ظ
28:65
۹۷/۰۳/۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j20

نظرات  (۵)

۱۵ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۰۷ محمدجعفر مصلحی
#آیه مرتبط

فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِینَ «6» اعراف

<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->
<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->
۱۵ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۱۳ محمدجعفر مصلحی
#تفسیر نور

سؤال: در قیامت از چه مى‏پرسند؟

الف: از نعمت‏ها. «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ»[1] در روایات متعدّدى، رهبرى و ولایت را نیز از مصادیق نعمت مورد سؤال در آیه برشمرده‏اند.[2]

ب: از قرآن و اهل‏بیت علیهم السلام. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: «از مردم سؤال مى‏شود که با قرآن و اهل‏بیت من چگونه عمل کردید؟»، «ثمّ اسألهم ما فعلتم بکتاب اللّه و باهل‏بیتى»[3]

ج: از رفتار و کردار. «لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ. عَمَّا کانُوا یَعْمَلُونَ»[4]

د: از اعضا و جوارح. «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا»[5]

ه: از پذیرش و عدم پذیرش رسولان. یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ‏ ...[6] چنانکه در جاى دیگر از رهبران دینى نیز در مورد برخورد مردم با آنان سؤال مى‏شود. یَوْمَ یَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَیَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ‏ ...[7]

و: از عمر و جوانى که چگونه سپرى شد.

ز: از کسب و درآمد.

چنانکه در روایات مى‏خوانیم: در روز قیامت انسان از چهار چیز به خصوص سؤال و بازخواست مى‏شود: «شبابک فیما أبلیته و عمرک فیما أفنیتَه و مالک ممّا اکتسبته و فیما أنفقتَه»،[8] در مورد عمر و جوانى که چگونه آن را گذراندى و درباره‏ى مال و دارایى که چگونه به دست آوردى و در چه راهى مصرف کردى.

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: «کُلّکم راع و کُلّکم مسؤل عن رَعیّته فالامام یسأل عن النّاس والرّجل یسأل عن أهله و المرأة تسأل عن بیت زوجها و العبد یسأل عن مال سیّده» همه‏ى شما مسئول زیردستان خود هستید و باید پاسخگو باشید؛ امام از امتش، مرد از همسرش، زن از رفتار در خانه‏ى همسرش و بنده از مال ودارایى مولایش. همچنین فرمودند: خداوند از من نیز سؤال مى‏کند که آیا ابلاغ رسالت کردم یا نه؟[9]



[1] ( 2). تکاثر، 8.

[2] ( 3). وسائل، ج 24، ص 299.

[3] ( 4). تفسیر فرقان.

[4] ( 1). حجر، 92- 93.

[5] ( 2). اسراء، 36.

[6] ( 3). انعام، 130.

[7] ( 4). مائده، 109.

[8] ( 5). کافى، ج 2، ص 135، بحار، ج 7، ص 259.

[9] ( 1). تفسیر درّالمنثور.

۱۵ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۲۳ محمدجعفر مصلحی
# حدیث

 قرآن کریم در سوره تکاثر می‌فرماید: «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیم؛ [تکاثر/ 8]

اگر به احادیث معصومین(علیهم‌السلام) مراجعه کنیم، خواهیم دید آن بزرگواران در تفسیر این آیه فرموده‌اند: منظور از نعمتی که از آن سوال می‌شود، نعمت «ولایت و محبت اهل بیت» است؛ در این مورد به چند روایت اشاره می‌کنم:

1. در حدیثی نقل شده است که یک روز «ابو حنیفه» خدمت امام صادق(علیه‌السلام) آمد و از معناى این آیه سوال کرد، حضرت به او فرمودند: «اى نعمان! نعیم در نزد تو چه معنایى دارد؟ ابو حنیفه گفت: مراد، قوت و غذاى انسان است از طعام و آب و... .
حضرت فرمود: اگر خداوند تو را در روز قیامت، در برابر خود متوقف کند تا آن‌که از یکایک غذاهایى که خورده‌اى و از یکایک آشامیدنی‌هایى که نوشیده‌اى پرسش به عمل آورد، وقوف تو در پیش‌گاه او بسیار طولانی خواهد بود.
ابو حنیفه گفت: فدایت شوم، مراد از نعیم در نزد شما چیست؟ حضرت فرمودند: ما «اهل بیت» نعیم هستیم که خداوند به سبب ما نعمت خود را بر بندگان خود ارزانى داشته است و به برکت ما، بندگان خدا الفت گرفتند بعد از آن‌که با یکدگر اختلاف داشتند و به برکت ما خداوند بین دل‌هاى آنان مهر و عطوفت و محبت را ایجاد کرد و آنان را برادر یکدیگر قرار داد و به واسطه ما، خداوند آن‌ها را به اسلام هدایت کرد؛ و اسلام نعمتى است که جاویدان است».[1]

هم‌چنین نقل شده در مناظره دیگری بین آن دو، حضرت فرمودند: «می‌گویند: تو «نعیم» در این آیه را به طعام لذیذ و آب خنک در روز گرم تفسیر کرده‏‌اى؟ ابو حنیفه گفت: آرى؛ حضرت فرمودند: اگر مردى تو را به میهمانى خود بخواند و غذاى گوارایى به تو بدهد و آب خوش‌گوارى نیز به تو بنوشاند و پس از آن بر تو منّت گذارد؛ تو او را به چه چیزى نسبت می‌دهى؟ او گفت: به بخل نسبت می‌دهم.‏ حضرت فرمودند: آیا خداوند متعال بخل می‌ورزد؟ او گفت: بنابراین، معناى نعیم چیست؟ حضرت فرمودند: محبت ما اهل بیت است».[2]

 2. «ابراهیم بن عباس صَولى» می‌گوید: روزى در محضر امام رضا(علیه‌السلام) بودیم، آن حضرت فرمودند: در دنیا نعیم حقیقى وجود ندارد. بعضى از فقهایى که در محضر او بودند، گفتند: خداوند(عزوجل) می‌فرماید: «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ» و البته منظور همین نعیم در دنیاست، و آن آب خوش‌گوار است.

حضرت رضا(علیه‌السلام) در حالی‌که صداى خود را بلند کردند، فرمودند: شما این‌طور تفسیر می‌کنید؟ بدانید که خداوند(عزوجل) از تفضّلى که به بندگان خود نموده است، پرسش نمی‌کند، و بر این کار منت نمی‌گذارد؛ و منت گذاردن در مقابل نعمتى که مخلوقان به هم می‌دهند، قبیح است تا چه رسد به این‌که به خداوند متعال نسبت داده شود؟
ولیکن نعیم، محبت و موالات ما اهل بیت است، که خداوند بعد از سوال از توحید و نبوّت از آن سوال می‌کند. زیرا چون بنده خدا به این مهم وفا کند، او را به بهشت و سعادتى که زائل شدنى نیست، می‌رساند».[3]

----------------------------

پی‌نوشت:
[1]. مستدرک‏الوسائل، ج 16، ص 247.
[2]. بحارالأنوار، ج 10، ص 221.
[3]. عیون‏ أخبارالرضا(ع)، ج 2، ص 129.

۱۵ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۲۷ محمدجعفر مصلحی
# آیه الله صافی
# سوال از رسالت رسولان یعنی سوال از ولایت

تبلیغ ولایت علی(ع)، تبلیغ تمام رسالت انبیا

هیچ آیه‌ای از قرآن مجید در معنا و ابلاغ مانند آیه تبلیغ نیست که می‌فرماید:

﴿ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ﴾؛[1]

یعنی اگر ما بتوانیم ولایت امیرالمؤمنین(ع) را به دنیا برسانیم و ابلاغ کنیم، تمام رسالت و پیام‌های حضرت رسول اکرم(ص) و بعد تمام رسالت انبیای الهی ابلاغ شده است:

نــام احمد نــام جمـلــه انبیـاست
چون که صد آمد نود هم پیش ماست
 

تأکیدی که خداوند متعال در این آیه شریفه نسبت به امر ولایت دارد، مسئله‌ای است که خود لحن آیه بر آن دلالت می‌کند و چنین آیه‌ای جز در امری به اهمّیّت امر ولایت نازل نمی‌شود. آیا بعد از

 

آن‌همه مطالب و ابلاغاتی که حضرت رسول(ص) فرمودند و همه احکام را بیان کردند، مطلب مهم دیگری غیر از مسئله مبنایی ولایت امیرالمؤمنین(ع) باقی مانده بود؟

۱۵ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۴۵ محمدجعفر مصلحی
#اقول
 وقتی تحقق غرض آفرینش وابسته به وجود رسولان و اولیاء الهی است طبیعی است که  مهم ترین پرسش از مخلوقات نیز همین مسئله باشد.
باید از مخلوقات پرسیده شود که در قبال رسولانی که آمدند تا شما را به هدف خلقتتان رسانند چه کردید؟
وقتی شخص از پس این پرسش برنیاید ، دیگر پرسش از سایر امور بی فایده است و دردی را دوا نمی کند .
مانند این که برای ثبت نام بچه در مدرسه مثلا نمره ریاضی او را نگاه میکنند یا انضباط او را می بینند ، اگر دانش آموز در این موارد ضعیف باشد دیگر به سایر نمرات او وقعی نمی نهند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی