نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

17-4. زلزله قیامت (حج/1 و 2)

جمعه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۲۰ ق.ظ
22:1
22:2
۹۷/۰۳/۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j17

نظرات  (۳)

۱۱ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۵۱ محمدجعفر مصلحی
#تفسیر نمونه

این سوره با دو آیه تکان دهنده و هیجان‏انگیز پیرامون رستاخیز و مقدمات آن شروع مى‏شود، آیاتى که بى اختیار انسان را از این زندگى گذراى مادى بیرون مى‏برد، و به آینده هول‏انگیزى که در انتظار او است متوجه مى‏سازد.

آینده‏اى که اگر امروز به فکر آن، و آمادگى بر آن نباشد، به راستى وحشتناک است و اگر باشد دل‏انگیز و روح‏افزا است.

نخست عموم مردم را بدون استثناء مخاطب ساخته و مى‏گوید:" اى مردم از پروردگارتان بترسید، و پرهیز کارى پیشه کنید که زلزله رستاخیز، جریان مهم و عظیمى است" (یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْ‏ءٌ عَظِیمٌ‏).

خطاب" یا أَیُّهَا النَّاسُ‏"، دلیل روشنى است بر اینکه هیچگونه تفاوت و تبعیضى از نظر نژاد و زبان و اعصار و قرون و مکانها و مناطق جغرافیایى و طوائف و قبائل در آن نیست، و مؤمن و کافر، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، مرد و زن امروز و آینده همه در آن شریکند.

جمله" اتَّقُوا رَبَّکُمْ‏" عصاره تمام برنامه‏هاى سعادتبخش است، چرا که از یک سو" توحید" را بیان مى‏کند (ربکم) و از سوى دیگر" تقوا" را و به این ترتیب برنامه‏هاى عقیدتى و عملى در آن جمع است.

و با ذکر جمله" إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْ‏ءٌ عَظِیمٌ‏" حقیقتى را که در بسیارى از آیات قرآن آمده است به طور سربسته بازگو مى‏کند، و آن اینکه رستاخیز با یک انقلاب و تحول شدید در سازمان عالم هستى بر پا مى‏گردد: کوه‏ها از جا کنده مى‏شوند، دریاها به هم مى‏ریزند، زمین و آسمان در هم کوبیده مى‏شوند، و جهانى نو با زندگانى نو آغاز مى‏گردد، مردم در آستانه قیامت در وحشت عظیمى فرو مى‏روند، و سر از پا نمى‏شناسند.

*** آیه بعد نمونه‏هایى از بازتاب این وحشت عظیم را در چند جمله بیان کرده مى‏گوید:" روزى که زلزله رستاخیز را مشاهده کنید آن چنان وحشت سر تا پاى همه را فرا مى‏گیرد که مادران شیرده از کودک شیرخوارشان غافل مى‏شوند" (یَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ‏).

" و هر باردارى (در آن صحنه باشد) چنین خود را سقط مى‏کند" (وَ تَضَعُ کُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها).

سومین بازتاب اینکه" مردم را به صورت مستان مى‏بینى، در حالى که مست نیستند!" (وَ تَرَى النَّاسَ سُکارى‏ وَ ما هُمْ بِسُکارى‏).

" ولى عذاب خدا شدید است" که این چنین هول و وحشت به دلها افکنده و انسانها را از خود بى خود ساخته است (وَ لکِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدِیدٌ).

*** نکته‏ها:

1- در زلزله‏هاى دنیا، و حوادث وحشتناک نیز گاهى این پدیده‏ها به صورت جزئى پیدا مى‏شود، یعنى مادران کودکان خود را فراموش کرده، و بارداران جنین خود را ساقط مى‏کنند، و بعضى همچون افراد مست از خود بى خود مى‏شوند ولى جنبه عمومى و همگانى ندارد اما زلزله رستاخیز چنانست که از مشاهده آن همه مردم به این حالات گرفتار مى‏شوند.

4- جمله" تَرَى النَّاسَ سُکارى‏" (مردم را به صورت مستان مى‏بینى)

اشاره به این است که پیامبر اسلام ص که مخاطب به این جمله مى‏باشد (و احتمالا مؤمنان بسیار قوى الایمان که قدم جاى قدمهاى او نهاده‏اند) از این وحشت عظیم در امانند، زیرا مى‏گوید مردم را به این حالت مى‏بینى، یعنى خودت چنین نیستى.

 

 

۱۱ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۱۵ محمدجعفر مصلحی
پرسش
آیا زلزله عظیم قیامت ما بین دو نفخ صور روی می‌دهد؟ در هنگام گرفتن خورشید یا زمین لرزه شدید انسانی زنده هست یا خیر؟

پاسخ اجمالی

درباره وقوع زلزله شدید قیامت، آیات و روایات فراوانی وجود دارد که باید با جمع‌بندی آنها، زمان احتمالی وقوع این زلزله‌ها را پیش‌بینی کرد:
1. از ظاهر آیات ابتدایی سوره حج، چنین برداشت می‌شود که این زلزله، قبل از دمیده شدن نفخه اولی(نفخه پایان جهان[1]) رخ می‌دهد، آن هم در برهه‌ای که برخی انسان‌ها هنوز در حال ادامه زندگی عادی خود هستند. در این حالت، زنانی که مشغول شیردادن به نوزادان خود هستند، از ترس و وحشت این زلزله، آنها را رها می‌کنند و هر زن بارداری، جنین خود را بر زمین می‌گذارد و مردم با این‌که مست نیستند، رفتاری مشابه افراد مست دارند و این از آثار شدت و عظمت عذاب الهی است.[2]
2. از برخی از آیات نیز می‌توان برداشت کرد که به ناگاه و با یک صیحه غافل‌گیرانه همه چیز تمام می‌شود:
«در حالی‌که آنها مشغول رسیدگی و درگیری امور دنیایی خویش می‌باشند، فقط به اندازه یک صیحه آسمانی مهلت خواهند داشت».[3]
ظاهر این آیه آن است که مهلتی برای کافران - حتی برای ترس و فرار - نبوده و با یک صیحه، همه چیز تمام می‌شود!
3. برخی روایات نشان‌گر آن هستند که زمان تغییر در آسمان و زمین بعد از نفخه اول و قبل از نفخه دوم است. امام سجاد(ع) می‌فرماید: «پس از نفخه اول؛ همه موجودات دارای روح، می‌میرند. بعد از آن و به امر خداوند، اسرافیل نیز جان می‌دهد. پس از طی مدتی که خدا مقدارش را می‌داند، به آسمان‌ دستور می‌دهد که به حرکت درآید[4] و کوه‌ها حرکت کنند[5] و زمین به زمین دیگر تبدیل شود.[6] سپس در صور دمیده شده و همه موجودات زنده می‌شوند».[7]
4. آیاتی مانند آنچه در سوره زلزال آمده بیان‌گر آن است که زلزله‌های سخت همزمان با خروج انسان‌ها از قبرهایشان ادامه دارد.
5 . آیاتی هم نشان‌گر آن هستند که بعد از زنده شدن انسان‌ها، صحرای محشر مانند بیابانی خواهد شد که تمام کوه‌ها و دره‌ها از بین رفته و هیچ پستی و بلندی در آن مشاهده نمی‌شود.
آنچه به طور قطع می‌توان گفت، این است که
انسان‌ها به هر حال شاهد زلزله قیامت خواهند بود، اما این‌که این زلزله‌ها دقیقاً در چه زمانی رخ خواهد داد، با جمع‌بندی آیات و روایات شاید بتوان به این نتیجه رسید که قبل از صور اول، زلزله‌ها آغاز شده و هنگامی که مردم مانند افراد مست و متحیر هستند و نمی‌دانند چه چیزی رخ داده، ناگهان صیحه غافلگیرانه‌ای همگان را به کام مرگ فرو می‌برد. سپس زلزله‌ها به صورت شدیدتری ادامه می‌یابند تا زمانی که پستی‌ها و بلندی‌های زمین به طور کامل محو شوند که در همین هنگام و به ناگاه صیحه دیگری همگان را برای حسابرسی از گورهایشان بیرون آورده و در زمینی رها می‌کند که اکنون به شکل مسطح درآمده است.
با این جمع‌بندی، این زلزله‌های هراسناک قبل از نفخه اول آغاز شده و تا نفخه دوم نیز ادامه می‌یابد.
اما درباره این‌که آیا مابین دو نفخ صور موجودی زنده است یا همه می‌میرند، در پاسخ ممکن است بتوانیم بگوییم که با توجه به آیه شریفه «وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْاَرْضِ اِلاّ مَنْ شاءَ اللهُ»،[9] موجوداتی به مشیّت و خواست الهی زنده می‌مانند که در برخی روایات مرسل مصادیق این موجودات هم معیّن شده است که عبارت‌اند از تعدادی از فرشتگان بزرگ و شهدا
۱۱ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۳۰ محمدجعفر مصلحی
#حدیث

روضة الواعظین ؛ ج‏1 ؛ ص98

فی خطبه الغدیر : ... مَعَاشِرَ النَّاسِ التَّقْوَى التَّقْوَى وَ احْذَرُوا السَّاعَةَ کَمَا قَالَ عَزَّ وَ جَلَ‏ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْ‏ءٌ عَظِیمٌ‏ اذْکُرُوا الْمَمَاتَ وَ الْحِسَابَ وَ الْمَوَازِینَ وَ الْمُحَاسَبَةَ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الثَّوَابِ وَ الْعِقَابِ فَمَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ أَفْلَحَ وَ مَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَیْسَ لَهُ فِی الْجِنَانِ مِنْ نَصِیبٍ مَعَاشِرَ النَّاس‏

 

الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص98

کل عین باکیة یوم القیامة إلا ثلاث أعین‏

46- حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ الْکُوفِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ جَدِّهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِیرَةِ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ کُلُّ عَیْنٍ بَاکِیَةٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا ثَلَاثَ أَعْیُنٍ عَیْنٌ بَکَتْ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَ عَیْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ وَ عَیْنٌ بَاتَتْ سَاهِرَةً فِی سَبِیلِ اللَّه‏

 

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی