نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

9-4. فرار از جهاد یعنی حرکت به سمت جهنم (انفال/16)

چهارشنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۲۷ ق.ظ
8:16
۹۷/۰۳/۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j9

نظرات  (۶)

۰۲ خرداد ۹۷ ، ۱۶:۵۳ محمدجعفر مصلحی

#تفسیر نور

«مُتَحَرِّفاً» به معناى خود را کنار کشیدن براى تغییر تاکتیک و خسته و گمراه کردن دشمن و سپس ضربه زدن به اوست و «مُتَحَیِّزاً»، پیوستن و جاى گرفتن در کنار گروه دیگر است، آنگاه که رزمنده احساس تنهایى و ناتوانى کند.

عبارتِ‏ «باءَ بِغَضَبٍ»، به معناى هموار ساختن و تحمّل غضب است.

در این آیه، براى پشت کردن به دشمن که حرام است، دو مورد استثنا ذکر شده است: یکى‏ براى جا به جایى تاکتیکى‏ «مُتَحَرِّفاً» دوم براى پیوستن به گروه دیگرى از مسلمانان و حمله‏ى دسته جمعى‏ «مُتَحَیِّزاً».

فراریان از جبهه، مورد خشم وغضب خدا قرار دارند، وَ مَنْ یُوَلِّهِمْ‏ ... فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ‏ و از جمله‏ى کسانى هستند که در هر نماز از آنان برائت مى‏جوییم. «غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ» البتّه این گناه، قابل توبه و بخشش است.

پیام‏ها:

4- همان گونه که رفتن به جبهه مهمّ است، فرار نکردن هم مهمّ است، گاهى کسانى به جبهه مى‏روند، ولى با فرار، جهنّمى مى‏شوند. وَ مَنْ یُوَلِّهِمْ یَوْمَئِذٍ ... مَأْواهُ جَهَنَّمُ‏

6- جایگاه فراریان از جهاد و غضب شدگان الهى، جهنّم است. «مَأْواهُ جَهَنَّمُ» (در واقع کسى که از جهاد فرار مى‏کند، به دنبال مأمن و پناهگاهى است، امّا پناهگاهى جز آتش جهنّم نمى‏یابد.)

۰۲ خرداد ۹۷ ، ۱۷:۱۰ محمدجعفر مصلحی
#حدیث

علل الشرائع ؛ ج‏2 ؛ ص481

 

233 باب العلة التی من أجلها حرم الفرار من الزحف و التعرب بعد الهجرة

1 حدثنا علی بن أحمد قال حدثنا محمد بن أبی عبد الله عن محمد بن إسماعیل عن علی بن العباس قال حدثنا القاسم بن الربیع الصحاف عن محمد بن سنان أن أبا الحسن الرضا ع کتب إلیه فیما کتب من جواب مسائله‏ حرم الله تعالى الفرار من الزحف لما فیه من الوهن فی الدین و الاستخفاف بالرسل و الأئمة العادلة و ترک نصرتهم على الأعداء و العقوبة لهم على إنکار ما دعوا إلیه من الإقرار بالربوبیة و إظهار العدل و ترک الجور و إماتة الفساد و لما فی ذلک من جرأة العدو على المسلمین و ما یکون فی ذلک من السبی و القتل و إبطال دین الله تعالى و غیره من الفساد و حرم التعرب بعد الهجرة للرجوع عن الدین و ترک الموازرة للأنبیاء و الحجج ع و ما فی ذلک من الفساد و إبطال حق کل ذی حق لا لعلة سکنى البدو و لذلک لو عرف الرجل الدین کاملا لم یجز له مساکنة أهل الجهل و الخوف علیه لا یؤمن أن یقع منه ترک العلم و الدخول مع أهل الجهل و التمادی فی ذلک‏

۰۲ خرداد ۹۷ ، ۱۷:۲۲ محمدجعفر مصلحی
#حدیث

الخصال / ج‏2 / 580 / لأمیر المؤمنین ع سبعون منقبة لم یشرکه فیها أحد من الأئمة ..... ص : 572

أما الثالثة و الستون فإنی لم أفر من‏ الزحف‏ قط و لم یبارزنی أحد إلا سقیت الأرض من دمه

۰۲ خرداد ۹۷ ، ۱۷:۲۶ محمدجعفر مصلحی
#نهج البلاغه

66 و من کلام له ع فی تعلیم الحرب و المقاتلة و المشهور أنه قاله لأصحابه لیلة الهریر أو أول اللقاء بصفین‏

معاشر المسلمین استشعروا الخشیة و تجلببوا السکینة و عضوا على النواجذ فإنه أنبى للسیوف عن الهام و أکملوا اللأمة و قلقلوا السیوف فی أغمادها قبل سلها و الحظوا الخزر و اطعنوا الشزر و نافحوا بالظبى و صلوا السیوف بالخطا و اعلموا أنکم بعین الله و مع ابن عم رسول الله فعاودوا الکر و استحیوا من الفر فإنه عار فی الأعقاب و نار یوم الحساب و طیبوا عن أنفسکم نفسا و امشوا إلى الموت مشیا سجحا و علیکم بهذا السواد الأعظم و الرواق المطنب فاضربوا ثبجه فإن الشیطان کامن فی کسره و قد قدم للوثبة یدا و أخر للنکوص رجلا فصمدا صمدا حتى ینجلی لکم عمود الحق- و أنتم الأعلون‏ و الله معکم و لن یترکم أعمالکم‏

۰۲ خرداد ۹۷ ، ۱۷:۳۳ محمدجعفر مصلحی
#بیانان

من همیشه به بعضی از دوستان که می آیند سؤالی می کنند و چیزی می گویند، می گویم میدان مبارزه است. ما یک روز با رژیم طاغوت مبارزه می کردیم و طرف مقابل ما پلیس شاه بود؛ امروز با نظام قدرت طلبِ خونریزِ جهانی داریم مبارزه می کنیم. مبارزه مشکلاتی دارد؛ این مشکلات را باید تحمل کنیم و به جان بخریم. بنده خودم برای تحمل مشکلات آماده هستم؛ در هر مسؤولیتی که باشم. ملت ما هم نشان داده اند که آماده اند؛ همان طور که یکی از برادران عزیز ما الان گفت. ملت ما امتحان خوبی داده اند. مبارزه، سختی دارد؛ عقب نشینی و پیشرفت دارد؛ اما همه چیز باید با حساب و کتاب باشد. در جنگ، عقب نشینی هم گاهی تاکتیک است. عقب نشینی غیر از فرار است؛ نباید فرار کرد؛ نباید منهزم شد. عقب نشینىِ تاکتیکی یکی از فنون جنگ است؛ مثل پیشروىِ تاکتیکی است. فرار یعنی عقب نشینىِ بی نقشه؛ کمااین که پیشروىِ بی نقشه هم منجر به شکست خواهد شد. همه چیز باید با میزان و با حساب باشد؛ منتها در جهت حرکت به جلو.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3290
۰۲ خرداد ۹۷ ، ۱۷:۳۸ محمدجعفر مصلحی
#بیانات
 
جهاد عبارت است از تلاشى که در مقابل یک دشمنى‌اى انجام میگیرد؛ هر جور تلاشى جهاد نیست. جهاد عبارت است از آن تلاشى که در برابر یک چالش خصمانه از سوى طرف مقابل صورت میگیرد

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=26859

با توجه به این تعریف میتوان گریزی زد به جهاد علمی ، فرهنگی ، اقتصادی .
در بحث جهاد اقتصادی میتوان به حمایت از کالای ایزانی اشاره کرد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی