نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

7:125
۹۷/۰۳/۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j9

نظرات  (۶)

امام خمینی شهادت طلبی را ناشی از آگاهی به مبدا و معاد و اعتقاد به جهان باقی و حیات جاوید پس از مرگ می دانستند که از رهگذر این عقیده است که شهید به درک زندگی برتر ازاین دنیا نایل می گردد . با بیان این مهم، حضرت امام خمینی به ملت ایران تذکر می دادند که زندگی پس از مرگ فنا و نابودی نیست بلکه برای زندگانی ابدی است که عارفان پاکباخته تقاضای شهادت می کنند:


"شهادت عزت ابدی است . حیات ابدی است . آنها از شهادت بترسند و از مردن بترسند که مردن را تمام می دانند و انسان را فانی . ما که انسان را باقی می دانیم و حیات جاودانه را بهتر از این حیات مادی می دانیم برای چه بترسیم . " 

عقیده به مبدا ومعاد، مهمترین عامل جهاد وفداکاری در راه خداست وبدون آن، هیچ رزمنده ای معتقدانه در صـحـنـه دفـاع قـدم نـمـی گذارد و خود را برنده یک جنگ که به شهادت منتهی می شود، نمی دانـد. بـدون عـقـیـده بـه حـیـات اخـروی، بـا چـه انـگـیـزه ای مـی تـوان از جـهـاد و جـانـبـازی استقبال کرد؟از ایـن رو، چـنـین اعتقادی در کلمات امام حسین (ع) و اشعار و رجزهای او و یارانش، نقشی محوری دارد و بـه بـرجـسـتـه ترین شکل، خود را نشان می دهد.

امام حسین (ع) روز عاشورا وقتی بی تابی خواهرش را می بیند، این فلسفه بلند را یادآور می شود و می فرماید:(خـواهـرم! خـدا را در نظر داشته باش، بدان که همه زمینیان می میرند، آسمانیان هم نمی مانند، هـر چـیـزی جـز وجه خدا که آفریدگار هستی است، از بین رفتنی است، خداوند همگان را دوباره برمی انگیزد…) [۱۵]
.در سـخن دیگری که در شب عاشورا با اصحاب خویش فرمود، باز هم تاکید بر همین محورها را می بینم، از جمله این که:(بـدانـید که شیرینی و تلخی دنیا، خواب است و (بیداری) در آخرت است. رستگار کسی است که به فلاح آخرت برسد وبدبخت کسی است که به شقاوت آخرت گرفتار آید.) [۱۶] .

بـاور بـه مـعـاد، رشـتـه هـای عـلقـه انـسـان را از دنـیـا مـی گـسـلد و راحت تر می تواند در مسیر عـمـل بـه تـکـلیـف، از جـان بـگـذرد. امـام در اشـعـاری کـه پـس از شـنـیـدن خـبـر شهادت مسلم بن عقیل، از فرزدق در مسیر راه کوفه شنید، به این جلوه تابناک اشاره فرمود:(اگـر دنـیـا ارزشمند به حساب آید، سرای آخرت که خانه پاداش الهی است، برتر ونیکوتر است واگر بدنها برای مرگ پدید آمده اند، پس شهادتِ در راه خدا برتر است) [۱۷] .


.سـخـنـی شـبـیـه به این را به فرزند امام مجتبی که پس از مدتی جنگ، نزد امام آمد وآب طلبید، فرمود:(پـسـرم! کمی دیگر درنگ ومقاومت کن تا جدت رسول خدا را دیدار کنی واز شربت گوارایی که پس آن تشنگی نیست به تو بنوشاند) [۲۰] .ایـنـجـا نـیـز یـادآور ایـن نـکـتـه اسـت کـه شـهـادت در جـبـهـه، دیـدار رسول خدا وسیرابی از آبهای بهشتی را در پی دارد.بـراسـاس هـمـیـن بـاور، رزمـنـدگـان جـبـهـه حـسـیـنـی طـرف مـقـابل را خارج از دین، تارک سنت پیامبر، رسوایی دنیا و آخرت و رو به آتش دوزخ می دانستند. امـام حـسـیـن (ع) پـس از شـهـادت سردارش عباس (ع) در ضمن اشعاری که نکوهش از رفتار شوم دشـمـنـان در کـشـتـن عـتـرت رسـول خـدا بـود، فـرمـود: (… فـَسـَوْفَ تـَلاقـَوْا حـَرَ نـارٍ تَوَقَدُ) [۲۱] وآنان را در آستانه دیدار با آتش پرشعله دوزخ دانست.در رجـزهـای یـاران امـام نـیـز، تـکـیـه بـر مـبـادی اعـتـقـادی و پیوند زدن مبارزه با انگیزه اعتقادی و بـاورداشتِ قیامت وامید به پاداش خدا و رضای الهی است ورسیدن به بهشت برین موج می زند.

.مسلم بن عوسجه به میدان رفت و ضمن معرفی خود گفت: هر کس بر ما تجاوز کند، از راه حق کنار رفته وبه دین خدای صمد کافر شده است. [۲۵] .و عـمـرو بن مطاع جعفی به میدان شتافت و در رجز خویش، ضمن شیرین و گوارا دانستن جهاد و مرگ در رکاب حسین (ع)، آن را (فوز) و رهایی از آتش دوزخ دانست. [۲۶] .و بسیاری نمونه های دیگر که همه نشان دهنده پشتوانه عقیدتی وایمانی به مبداء ومعاد. در رزم آوری عاشوراییان است.یـادآوری مـبـادی اعـتـقـادی اسـلام در کـربلا و از زبان امام حسین ویاران او، نوعی خلع سلاح دشمن وزیـر سـوال بـردن هـجـومـشـان بـر ضـد خـانـدان عـصـمـت بـود کـه با هیچ منطق و آیین ومرامی سـازگـاری نـداشـت و نشـانـه خـروجـشـان از دیـن و فـاصـله گـرفـتـن از شـریـعـت حـضـرت رسـول (ص) بـود. یـاد کرد اصول اعتقادی از سوی امام حسین (ع) نیز به صورت دیگری دفع شبهه آفرینی های بعدی امویان را دربرداشت. سیدالشهدا (ع) در مدینه پس از آن که تصمیم گـرفـت خـارج شـده بـه مـکـه رود، کـاغذ وقلمی طلبید وبه برادرش محمد حنفیه وصیتنامه ای نگاشت. این وصیتنامه، علاوه بر آنکه مظلومیت آن حضرت را در شرایطی که تبلیغات در دست امـویـان اسـت نـشـان مـی دهـد و امـام را وامـی دارد کـه بـرای رفـع هـر گـونـه تـهـمـت وجـعـل ونـسـبـتـهـای ناروای بعدی، اصول اعتقادی خویش را بصورت مکتوب بنگارد، مروری بر مـفـاهـیـم اعـتـقـادی مسلم نیز به حساب می آید. حضرت نوشت: (حسین شهادت می دهد که خدای یکتا وبی شریک است و محمد(ص) بنده و فرستاده اوست که حق را از سوی حق آورده است وگواهی می دهـد کـه بـهشت وجهنم حق است و قیامت حتماً خواهد آمد و شکی در آن نیست وخداوند همه خفتگان در گور را بـر خـواهـد انـگـیـخـت…) [۲۷] پـس از بـیـان ایـن اصـول اعـتـقـادی به ذکر فلسفه قیام خویش که همان اصلاحگری و امر به معروف ونهی از منکر است، پرداخت، تا هیچ شائبه ای در حرکت دینی ومرامی او باقی نماند.

برگزیده از کتاب پیام های عاشورا نوشته آقای جواد محدثی
شهیده مریم فرهانیان نیز در بخشی از وصیت‌نامه خود خطاب به مادرش چنین می‌نویسد: «مادر! اگر من سعادت شهادت را داشتم و شهید شدم، اصلاً ناراحت نباش. ما همه امانت هستیم و همه ما از دنیا می‌رویم، زیرا این دنیا، آزمایشگاهی است که خداوند بندگان خود را در آن، مورد آزمایش قرار می‌دهد. این ما هستیم که باید سعی کنیم و از این امتحان که بالاترین امتحان‌هاست، سربلند بیرون بیاییم و در قیامت پیش خدا سرافکنده نباشیم. یادم هست که در آخرین جلسه گفتگویی که با برادر شهیدم داشتم، درباره معاد برایم صحبت می‌کرد و می‌گفت در فکر آخرت باشید و بعد از این جلسه بود که مقام شهادت را به دست آورد. از صمیم قلب به او تبریک می‌گویم و از خدا می‌خواهم صداقتی همانند شهیدان به من عطا کند و سعادت این را بدهد که تنها و تنها در راه او قدم برداریم و برای رضای او کار کنیم.» ( ماهنامه شاهد یاران، شماره ۲۷.)
۰۴ خرداد ۹۷ ، ۰۴:۵۷ هادی انصاری
#آیات مرتبط


ایمان به معاد باعث می شود انسان بتواند در برابر شداید و سختی ها با امید به رحمت و رضوان خدا مقاومتی بیش از مقاومت دشمن از خودش نشان بدهد و در نهایت حتی با وجود ضعف امکانات مادی و متعارف دنیایی بر دشمن خود پیروز شود:

النساء: وَ لاَ تَهِنُوا فِی ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَمَا تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لاَ یَرْجُونَ وَ کَانَ اللَّهُ عَلِیماً حَکِیماً ﴿104﴾

البقرة: فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِیکُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنِّی وَ مَنْ لَمْ یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّی إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلاَّ قَلِیلاً مِنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لاَ طَاقَةَ لَنَا الْیَوْمَ بِجَالُوتَ وَ جُنُودِهِ
قَالَ الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاَقُو اللَّهِ کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ ﴿249﴾

الانفال: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ ﴿64﴾ یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَى الْقِتَالِ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ یَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَ یَفْقَهُونَ ﴿65﴾ الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْکُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِیکُمْ ضَعْفاً فَإِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ أَلْفٌ یَغْلِبُوا أَلْفَیْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ ﴿66﴾




مسلّم است کسانى که به قیامت ایمان دارند هرگز مرگ را پایان زندگى نمى دانند، بلکه سرآغاز زندگى برتر مى شمارند; چنین اشخاصى نه تنها از مرگ نمى ترسند بلکه با شجاعت و شهامت به استقبال آن مى روند.

در پنجمین آیه که از زبان ساحران فرعونى به هنگام ایمان آوردن به موسى(علیه السلام)، و به دنبال تهدید شدید فرعون به کشتار بى رحمانه آنان، بیان شده; چنین مى خوانیم: «هر حکمى مى خواهى بکن; تو تنها در این زندگى دنیا مى توانى حکم کنى. ـ ما به پروردگارمان ایمان آوردیم تا گناهانمان و آنچه را از سِحر بر ما تحمیل کردى بیامرزد; و (پاداش) خدا بهتر و پایدارتر است!»: ( فَاقْضِ مَا أَنْتَ قَاض إِنَّمَا تَقْضِی هَذِهِ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا ـ إِنَّا آمَنَّا بِرَبِّنَا لِیَغْفِرَ لَنَا خَطَاینَا وَمَا أَکْرَهْتَنَا عَلَیْهِ مِنْ السِّحْرِ وَاللهُ خَیْرٌ وَأَبْقَى) .

در اینجا ایمان به قیامت و ناچیز شمردن زندگى دنیا سبب شد که ساحران فرعونى بزرگ ترین ایثار و فداکارى و گذشت را از خود نشان دهند; تمام جوائز فرعونى و منافع مادّى را زیر پا بگذارند و به استقبال مرگى فوق العاده دردناک و آمیخته با انواع شکنجه ها بروند، و با صراحت و شهامت و در برابر تهدیدهاى آن طاغوت جبّار بایستند، و شهد شهادت با شجاعت بنوشند.

آرى هنگامى که جرقّه هاى ایمان به معاد به اعماق جان مى رسد، آن را چنان شعلهور مى سازد که دیگر هیچ تهدیدى در برابر آن کارگر نیست; و هر چیز جز خدا و لقاى آخرت و نعیم جاودانش در نظر انسان بى ارزش و ناچیز است.

همین ایمان نیرومند و شعلهور سبب شد که ساحران مادّى زبون و چاپلوس دیروز، به انسان هاى قوى و شجاع و پر استقامت امروز مبدّل شوند
۰۴ خرداد ۹۷ ، ۰۵:۱۹ هادی انصاری
#آیات مرتبط

کسانی که ایمان به معاد ندارند یا ایمانشان ضعیف است، در شداید و سختی ها اهل مقاومت نیستند و در برابر دشمنان جبهه حق سازشکاری و تسلیم پیشه میکنند.

مائده: فَتَرَى الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یُسَارِعُونَ فِیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشَى أَنْ تُصِیبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیُصْبِحُوا عَلَى مَا أَسَرُّوا فِی أَنْفُسِهِمْ نَادِمِینَ ﴿52﴾

این آیه میگوید ضعیف الایمان ها در برابر احتمالِ ضرر هم مقاومت نمیکنند و به سازش با دشمن می گرایند.

محمد: فَلاَ تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَکُمْ وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمَالَکُمْ ﴿35﴾
خداوند به مومنین امر میکند که به نرمش و صلح ذلت بار تن ندهند چراکه خدا با آنهاست و آخرتی در کار هست و اعمال آنها نزد خدا محفوظ است و همین اعتقاد به در محضر خدا بودن و حفظ اعمال در آخرت موجب می شود که مومنین برتر باشند لذا نباید تن به ذلت بدهند.

سوره ممتحنه:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاءَ تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ کَفَرُوا بِمَا جَاءَکُمْ مِنَ الْحَقِّ

یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاکُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّکُمْ إِنْ کُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَاداً فِی سَبِیلِی وَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِی تُسِرُّونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَیْتُمْ وَ مَا أَعْلَنْتُمْ وَ مَنْ یَفْعَلْهُ مِنْکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِیلِ ﴿1﴾

إِنْ یَثْقَفُوکُمْ یَکُونُوا لَکُمْ أَعْدَاءً وَ یَبْسُطُوا إِلَیْکُمْ أَیْدِیَهُمْ وَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَ وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ ﴿2﴾

لَنْ تَنْفَعَکُمْ أَرْحَامُکُمْ وَ لاَ أَوْلاَدُکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَفْصِلُ بَیْنَکُمْ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ ﴿3﴾

آیات سوره ممتحنه به خوبی بیانگر این مطلب است که برای جامعه مومنین ملاک دوستی و دشمنی در سیاست خارجی تنها و تنها باید رضایت خدا در روز قیامت باشد. لذا مومنینی که به معاد ایمان دارند و در ایمان خود ضعیف نیستند نباید برای رضایت دشمن و ترس القایی شیطانی از مشکلات دنیایی به کفار گرایش پیدا کنند.



قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَ الَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْکُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ کَفَرْنَا بِکُمْ وَ بَدَا بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَ الْبَغْضَاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلاَّ قَوْلَ إِبْرَاهِیمَ لِأَبِیهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَکَ وَ مَا أَمْلِکُ لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَیْ‌ءٍ رَبَّنَا عَلَیْکَ تَوَکَّلْنَا وَ إِلَیْکَ أَنَبْنَا وَ إِلَیْکَ الْمَصِیرُ ﴿4﴾

رَبَّنَا لاَ تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلَّذِینَ کَفَرُوا وَ اغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿5﴾

لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِیهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ مَنْ یَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ ﴿6﴾



ممتحنه: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ قَدْ یَئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ کَمَا یَئِسَ الْکُفَّارُ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُورِ ﴿13﴾





تذکر:

این آیات به خوبی ظرفیت این رو دارند که ازشون در مورد سیاست خارجی استفاده بشه .

اینجا حاج آقا خوب میتونند مانور بدهند.

به نظرم یه وقتی بگذارند و آماده باشند برای یک ارائه ی قوی و تبیین مناسب.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی