نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

7:38
7:43
۹۷/۰۳/۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j8

نظرات  (۱۰)

در قیامت هر قوم و امتی و هر گروه و دسته‌ای به همراه امام و پیشوای خود وارد صحرای محشر شده و به حساب آنان رسیدگی می‌شود؛ مومنین به همراه امامان و رهبران خود راهی بهشت شده و کافرین و تبهکاران نیز به همراه ائمه‌ جور و امامان کفر وارد دوزخ می‌شوند. در این حال رو به یکدیگر کرده و از هم می‌پرسند... «وَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ یَتَسَاءَلُونَ » [۱۲] جهنمیان به رهبران خود می گویند: «شما رهبران گمراهی بودید که به ظاهر) از طریق خیرخواهی و نیکی وارد شدید امّا جز فریب چیزی در کارتان نبود)!»« قَالُوا إِنَّکُمْ کُنتُمْ تَأْتُونَنَا عَنِ الْیَمِینِ» [۱۳] وآنها در جواب می‌گویند: «شما خودتان اهل ایمان نبودید (تقصیر ما چیست)؟!« قَالُوا بَل لَّمْ تَکُونُوا مُؤْمِنِینَ » [۱۴] ما هیچ گونه سلطه‌ای بر شما نداشتیم، بلکه شما خود قومی طغیانگر بودید! [۱۵] (سوره ی مبارکه صافات)


#آیه:

«الاخلاّء یومئذ بعضهم لبعض عدوٌّ الاّ المتّقین»(زخرف 67)

#آیه، شدت کینه از یکدیگر

«أرِنَا الّذین اضلاّنا من الجنّ و الانس نجعلهما تحت أقدامنا»(فصلت 29)

«وَ بَرَزُوا لِلَّهِ جَمیعاً فَقالَ الضُّعَفاءُ لِلَّذینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذابِ اللَّهِ مِنْ شَیْ‌ءٍ قالُوا لَوْ هَدانَا اللَّهُ لَهَدَیْناکُمْ سَواءٌ عَلَیْنا أَ جَزِعْنا أَمْ صَبَرْنا ما لَنا مِنْ مَحیص

وَ إِذْ یَتَحاجُّونَ فِی النَّارِ فَیَقُولُ الضُّعَفاءُ لِلَّذینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا نَصیباً مِنَ النَّار(47)قالَ الَّذینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُلٌّ فیها...(غافر)  (در دنیا بسیار می‌بینیم که برخی از افراد به دیگران می‌گویند: «فلان کار را انجام بده گناهش به گردن من!» این تنها کلام دنیائی آن‌هاست ولی در قیامت نمی‌توانند حتی ذره‌ای از مجازات سایر گنهکاران را بکاهند. تفسیر نور:ولایت‏ها، محبّت‏ها و حمایت‏هاى غیر الهى، در قیامت به کینه و نفرین و دشمنى تبدیل مى‏شود. «لعنت اُختها»)

...إِذِ الظَّالِمُونَ مَوْقُوفُونَ عِنْدَ رَبِّهِمْ یَرْجِعُ بَعْضُهُمْ إِلى‌ بَعْضٍ الْقَوْلَ یَقُولُ الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذینَ اسْتَکْبَرُوا لَوْ لا أَنْتُمْ لَکُنَّا مُؤْمِنینَ. (میخواهند گناه خود را گردن طرف مقابل بیندازند. همین اتفاقی که متاسفانه  گاها در همین دنیا هم شاهد هستیم بعد از دستگیری چند مجرم وقتی خود را در بند قدرتی محدود در مقابل جزایی محدود میبینند تخاصم و دشمنی شان شروع میشود و هریک دیگری را نفی میکند و ... جلوه ای ست از چیزی که چندین برابر آن در قیامت خواهد بود وقتی مجرمین خود را در بند قدرتی نامحدود در برابر عذابی نامحدود میبینند)

اهل بشهت:

«وَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَی بَعْضٍ یَتَسَاءلُونَ * قَالُوا إِنَّا کُنَّا قَبْلُ فِی أَهْلِنَا مُشْفِقِینَ * فَمَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا وَوَقَانَا عَذَابَ السَّمُومِ * إِنَّا کُنَّا مِن قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِیمُ» الطور: 25 – 28

«لا یسمعون فیها لغواً ولا تأثیماً؛ (10)

#روایت، هر چه در جهنم قهر و غلبه و شدت و کینه است در بین بهشتیان خوشی و مهربانی است

روایت از امام صادق (ع): بهشتی‌ها چهار نشانه دارند: روی گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.

#روایت ، صحیح مسلم

در صحیح مسلم از انس رضی الله عنه روایت شده‌ که‌ رسولالله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«همانا در بهشت بازاری است که اهل بهشت هر جمعه در آنجا گرد می‌آیند، باد صبا می وزد و از خاک بهشت به چهره و لباسهای آنان می ریزد، از این‌رو به‌ حسن و زیبائی آنان افزوده می‌شود، آنان در حالتی نزد خانواده‌هایشان بر می‌گردند که حسن و زیبائیشان افزوده شده است. خانواده ها خطاب به آنها می‌گویند: به خدا سوگند حسن و جمال شما بعد از اینکه از ما جدا شده‌اید، افزون گشته است. آنها در جواب می‌گویند: به خدا سوگند حسن و زیبائی شما نیز بعد از اینکه از شما جدا شده‌ایم،‌افزون گشته است». صحیح مسلم، کتاب: الجنة، باب فی سوق الجنة : 2833.

#روایت، اهل بهشت در بهشت هم بدون کینه جویای احوال دیگران اند و دوست دارند که زمره ی بهشتیان قرار گیرند

آیت الله دستغیب در حدیث دیگری از امام صادق (علیه السلام) نقل می‌کند که ارواح با صفات اجساد در بستانی از بهشت قرار دارند یک دیگر را می‌شناسند و از یک دیگر سؤال می‌کنند؛ هنگامی که روح تازه ای بر آن ها وارد می‌شود، می‌گویند او را رها کنید؛ زیرا از هول عظیمی به طرف ما می‌آید (یعنی از وحشت مرگ) سپس از وی می‌پرسند فلان کس چه شد؟ اگر بگوید زنده بود اظهار امیدواری می‌کنند (که نزد آن ها بیاید) ولی اگر بگوید از دنیا رفته بود، می‌گویند سقوط کرد

#گفتگوی اهل بهشت با هم و با اهل جهنم:

«فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَی بَعْضٍ یَتَسَاءلُونَ * قَالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ إِنِّی کَانَ لِی قَرِینٌ * یَقُولُ أَئِنَّکَ لَمِنْ الْمُصَدِّقِینَ * أَئِذَا مِتْنَا وَکُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَئِنَّا لَمَدِینُونَ * قَالَ هَلْ أَنتُم مُّطَّلِعُونَ * فَاطَّلَعَ فَرَآهُ فِی سَوَاء الْجَحِیمِ * قَالَ تَاللَّهِ إِنْ کِدتَّ لَتُرْدِینِ * وَلَوْلَا نِعْمَةُ رَبِّی لَکُنتُ مِنَ الْمُحْضَرِینَ * أَفَمَا نَحْنُ بِمَیِّتِینَ * إِلَّا مَوْتَتَنَا الْأُولَی وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ * إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ * لِمِثْلِ هَذَا فَلْیَعْمَلْ الْعَامِلُونَ» الصافات: 50 – 61

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی