نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

4-6.توبه لحظه مرگ پذیرفتنی نیست -خطر تسویف توبه- (نساء/18)

پنجشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۱۵ ب.ظ
4:18
۹۷/۰۲/۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j4

نظرات  (۱۳)

۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۲۶ امیرحسین صفاریان
#المیزان

1- و تقیید قوله: یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ‏ بقوله: حَتَّى إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ‏ المفید لاستمرار الفعل إما لأن المساهلة فی المبادرة إلى التوبة و تسویفها فی نفسه معصیة مستمرة متکررة، أو لأنه بمنزلة المداومة على الفعل، أو لأن المساهلة فی أمر التوبة لا تخلو غالبا عن تکرر معاص مجانسة للمعصیة الصادرة أو مشابهة لها.

 


2- فهذه توبة لا تقبل من صاحبها لأن الیأس من الحیاة الدنیا و هول المطلع هما اللذان أجبراه على أن یندم على فعله و یعزم على الرجوع إلى ربه و لات حین رجوع حیث لا حیاة دنیویة و لا خیرة عملیة.


۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۳۱ امیرحسین صفاریان
#نمونه

توبه هنگام مرگ فایده ندارد زیرا در حال احتضار و در آستانه مرگ، پرده‏ها از برابر چشم انسان کنار مى‏رود، و دید دیگرى براى او پیدا مى‏شود، و قسمتى از حقایق مربوط بجهان دیگر و نتیجه اعمالى را که در این زندگى انجام داده با چشم خود مى‏بیند و مسائل جنبه حسى پیدا مى‏کند، واضح است که در این صورت هر گناهکارى از اعمال بد خود پشیمان مى‏گردد، و همانند کسى که شعله آتشى را نزدیک خود ببیند از آن فرار مى‏کند.

مسلم است که اساس تکلیف و آزمایش پروردگار بر این گونه مشاهده‏ها نیست، بلکه بر ایمان به غیب و مشاهده با چشم عقل و خرد است.

بهمین دلیل در قرآن مجید مى‏خوانیم: هنگامى که نخستین نشانه‏هاى عذاب دنیا بر بعضى از اقوام پیشین آشکار مى‏گشت باب توبه بروى آنها بسته مى‏شد، در سرگذشت فرعون مى‏خوانیم: حَتَّى إِذا أَدْرَکَهُ الْغَرَقُ قالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِی آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِیلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ آلْآنَ وَ قَدْ عَصَیْتَ قَبْلُ وَ کُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِین‏



از بعضى از آیات قرآن (مانند آیه 12 سوره سجده) استفاده مى‏شود که گناهکاران در قیامت با مشاهده عذاب الهى از کار خود پشیمان مى‏شوند ولى پشیمانى آنها سودى نخواهد داشت. چنین کسانى درست مانند مجرمانى هستند که وقتى چشمشان به چوبه دار افتاد و طناب دار را بر گلوى خود احساس کردند، از کار خود پشیمان مى‏شوند، روشن است که این پشیمانى نه فضیلت است و نه افتخار و نه تکامل، و بهمین جهت چنان توبه‏اى بى اثر است.

۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۴۰ امیرحسین صفاریان
#روایات

1-

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلَامُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: مَنْ تَابَ فِی سَنَةٍ (قَبْلَ مَوْتِهِ) تَابَ اللَّهُ عَلَیْهِ، ثُمَّ قَالَ: وَ إِنَّ السَّنَةَ لَکَثِیرٌ، ثُمَّ قَالَ: مَنْ تَابَ فِی شَهْرٍ (قَبْلَ مَوْتِهِ) تَابَ اللَّهُ عَلَیْهِ، ثُمَّ قَالَ: وَ إِنَّ الشَّهْرَ لَکَثِیرٌ، ثُمَّ قَالَ: مَنْ تَابَ فِی یَوْمٍ (قَبْلَ مَوْتِهِ) تَابَ اللَّهُ عَلَیْهِ، ثُمَّ قَالَ: وَ إِنَّ یَوْماً لَکَثِیرٌ، مَنْ‏ تَابَ‏ (قَبْلَ‏ مَوْتِهِ‏) بِسَاعَةٍ تَابَ اللَّهُ عَلَیْهِ، ثُمَّ قَالَ:

 


2-

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ أَوْ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ آدَمَ ع قَالَ یَا رَبِّ سَلَّطْتَ عَلَیَّ الشَّیْطَانَ وَ أَجْرَیْتَهُ مِنِّی مَجْرَى الدَّمِ فَاجْعَلْ لِی شَیْئاً فَقَالَ یَا آدَمُ جَعَلْتُ لَکَ أَنَّ مَنْ هَمَّ مِنْ ذُرِّیَّتِکَ بِسَیِّئَةٍ لَمْ تُکْتَبْ عَلَیْهِ فَإِنْ عَمِلَهَا کُتِبَتْ عَلَیْهِ سَیِّئَةٌ وَ مَنْ هَمَّ مِنْهُمْ بِحَسَنَةٍ فَإِنْ لَمْ یَعْمَلْهَا کُتِبَتْ لَهُ حَسَنَةٌ فَإِنْ هُوَ عَمِلَهَا کُتِبَتْ لَهُ عَشْراً قَالَ یَا رَبِّ زِدْنِی قَالَ جَعَلْتُ لَکَ أَنَّ مَنْ عَمِلَ مِنْهُمْ سَیِّئَةً ثُمَّ اسْتَغْفَرَ لَهُ غَفَرْتُ لَهُ قَالَ یَا رَبِّ زِدْنِی قَالَ جَعَلْتُ لَهُمُ التَّوْبَةَ أَوْ قَالَ بَسَطْتُ لَهُمُ التَّوْبَةَ حَتَّى تَبْلُغَ النَّفْسُ هَذِهِ قَالَ یَا رَبِّ حَسْبِی.

 


3- عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: یَا مُحَمَّدَ بْنَ مُسْلِمٍ ذُنُوبُ الْمُؤْمِنِ إِذَا تَابَ مِنْهَا مَغْفُورَةٌ لَهُ فَلْیَعْمَلِ الْمُؤْمِنُ لِمَا یَسْتَأْنِفُ‏ بَعْدَ التَّوْبَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ أَمَا وَ اللَّهِ إِنَّهَا لَیْسَتْ إِلَّا لِأَهْلِ الْإِیمَانِ قُلْتُ فَإِنْ عَادَ بَعْدَ التَّوْبَةِ وَ الِاسْتِغْفَارِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ عَادَ فِی التَّوْبَةِ فَقَالَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ مُسْلِمٍ أَ تَرَى الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ یَنْدَمُ عَلَى ذَنْبِهِ وَ یَسْتَغْفِرُ مِنْهُ وَ یَتُوبُ ثُمَّ لَا یَقْبَلُ اللَّهُ تَوْبَتَهُ قُلْتُ فَإِنَّهُ فَعَلَ ذَلِکَ مِرَاراً یُذْنِبُ ثُمَّ یَتُوبُ وَ یَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فَقَالَ کُلَّمَا عَادَ الْمُؤْمِنُ بِالاسْتِغْفَارِ وَ التَّوْبَةِ عَادَ اللَّهُ عَلَیْهِ بِالْمَغْفِرَةِ وَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ‏ یَقْبَلُ التَّوْبَةَ ... وَ یَعْفُوا عَنِ السَّیِّئاتِ‏ فَإِیَّاکَ أَنْ تُقَنِّطَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ‏[1].

 

4َ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ‏ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَشَدُّ فَرَحاً بِتَوْبَةِ عَبْدِهِ مِنْ رَجُلٍ أَضَلَّ رَاحِلَتَهُ وَ زَادَهُ‏[1] فِی لَیْلَةٍ ظَلْمَاءَ فَوَجَدَهَا فَاللَّهُ أَشَدُّ فَرَحاً بِتَوْبَةِ عَبْدِهِ مِنْ ذَلِکَ الرَّجُلِ بِرَاحِلَتِهِ حِینَ وَجَدَهَا.

 

۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۴۶ امیرحسین صفاریان
#آیات مرتبط

1- أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ ۚ کَانُوا أَکْثَرَ مِنْهُمْ وَأَشَدَّ قُوَّةً وَآثَارًا فِی الْأَرْضِ فَمَا أَغْنَىٰ عَنْهُم مَّا کَانُوا یَکْسِبُونَ ﴿٨٢ فَلَمَّا جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَیِّنَاتِ فَرِحُوا بِمَا عِندَهُم مِّنَ الْعِلْمِ وَحَاقَ بِهِم مَّا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُونَ ﴿٨٣ فَلَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا قَالُوا آمَنَّا بِاللَّـهِ وَحْدَهُ وَکَفَرْنَا بِمَا کُنَّا بِهِ مُشْرِکِینَ ﴿٨٤ فَلَمْ یَکُ یَنفَعُهُمْ إِیمَانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا ۖ سُنَّتَ اللَّـهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ فِی عِبَادِهِ ۖ وَخَسِرَ هُنَالِکَ الْکَافِرُونَ ﴿٨٥



2-
إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا أَن یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ یُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا ۖ وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ ﴿٣٣ إِلَّا الَّذِینَ تَابُوا مِن قَبْلِ أَن تَقْدِرُوا عَلَیْهِمْ ۖ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿٣٤
۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۴۸ امیرحسین صفاریان
#فقیه

َ سُئِلَ الصَّادِقُ ع- عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ لَیْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ حَتَّى إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ إِنِّی تُبْتُ الْآنَ‏ قَالَ ذَاکَ إِذَا عَایَنَ‏ أَمْرَ الْآخِرَةِ.

 

۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۵۰ امیرحسین صفاریان
#نهج البلاغه

وَ قَالَ ع‏ لِرَجُلٍ سَأَلَهُ أَنْ یَعِظَهُ لَا تَکُنْ مِمَّنْ یَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَیْرِ عَمَلٍ وَ [یَرْجُو] یُرَجِّی‏ التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ

 

۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۵۷ امیرحسین صفاریان
#نکوهش تسویف در کار خیر

1-َ یَا أَبَا ذَرٍّ إِیَّاکَ‏ وَ التَّسْوِیفَ‏ بِأَمَلِکَ فَإِنَّکَ بِیَوْمِکَ وَ لَسْتَ بِمَا بَعْدَه‏
2- ِ وَ إِیَّاکَ‏ وَ التَّسْوِیفَ‏ فَإِنَّهُ بَحْرٌ یَغْرَقُ فِیهِ الْهَلْکَى‏
3-کَمْ مِنْ مُسَوِّفٍ‏ بِالْعَمَلِ‏ حَتَّى هَجَمَ عَلَیْهِ الْأَجَلُ.
4- قَال امِیرُ الْمُومِنِینَ (ع): إِنَّمَا هَلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکَ بِإِقَامَتِهِمْ عَلَی الامَانِیِّ وَ التَّسْوِیفِ حَتَّی أَتَاهُمْ أَمْرُ اللَّهِ بَغْتَةً وَ هُمْ غَافِلُون‏

 

۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۰۹ امیرحسین صفاریان
#تمثیل

میوه تا وقتی به درخت است جای تکامل و رشد دارد. اما همین که از درخت جدا شد دیگر راه رشد و تکامل برای او تمام میشود. انسان هم تا رشته ی حیاتش باقی است فرصت توبه دارد اما همینکه رشته حیات پاره شد و انسان حقایقی را با چشم خویش دید این توبه دیگر جنبه رشد و تکامل ندارد و از روی معرفت هم نیست بلکه از روی ترس از مرگ و بیچاره دیدن خودش است که ارزشی هم ندارد.
۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۱۱ امیرحسین صفاریان
#نکته

تنبه به این نکته که ماه رمضان است و ماه استثنایی برای توبه کردن و بازگشتن. دلها به جهت روزه داری و ایام ماه مبارک رقیق تر است و در های رحمت الهی باز.

ِ أَنَّ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع کَانَ یَدْعُو بِهَذَا الدُّعَاءِ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ- اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ وَ هَذَا شَهْرُ الصِّیَامِ وَ هَذَا شَهْرُ الْإِنَابَةِ وَ هَذَا شَهْرُ التَّوْبَةِ وَ هَذَا شَهْرُ الْمَغْفِرَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ هَذَا شَهْرُ الْعِتْقِ مِنَ النَّارِ وَ الْفَوْزِ بِالْجَنَّةِ

 

 

۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۱۲ امیرحسین صفاریان
#بیانات

ستغفار، یعنی طلب مغفرت و آمرزش الهی برای گناهان. این استغفار اگر درست انجام گیرد، باب برکات الهی را به روی انسان باز می‌کند. همه آنچه که یک فرد بشر و یک جامعه انسانی از الطاف الهی احتیاج دارد -تفضّلات الهی، رحمت الهی، نورانیت الهی، هدایت الهی، توفیق از سوی پروردگار، کمک در کارها، فتوح در میدان‌های گوناگون- به‌وسیله گناهانی که ما انجام می‌دهیم، راهش بسته می‌شود. گناه، میان ما و رحمت و تفضّلات الهی، حجاب می‌شود. استغفار، این حجاب را برمی‌دارد و راه رحمت و تفضّل خدا به سوی ما باز می‌شود. این، فایده استغفار است. لذا شما چند جا در آیات قرآن ملاحظه می‌کنید که برای استغفار، فواید دنیوی و گاهی فواید اخروی، مترتّب دانسته شده است. مثلاً: «استغفروا ربّکم ثم توبوا إلیه ... یرسل السّماء علیکم مدرارا» و از این قبیل. همه این‌ها، این‌طور قابل فهم و قابل توجیه است که راه این تفضّلات الهی، به برکت استغفار، به سوی دل و جسم انسان و جامعه انسانی باز می‌شود. لذا استغفار مهم است.
۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۱۸ امیرحسین صفاریان
#آ.قرائتی

بحث توبه که می‌شود در ذهن خیلی‌ها این است. می‌گویند: راه مستقیم این است. این راه مستقیم است. حالا ما جوانیم! گیر نده بگذار کیف‌هایمان را بکنیم یک خرده هم کج شدیم طوری نیست. برو دنبال صفا، کارهایت را که کردی، آخر عمرت که شد بعد هان... توبه کن. این تکه‌ی آخر را آدم خوبی باش. می‌‌گوید راه مستقیم این است. فعلاً من کج می‌شوم. پیر که شدم برمی‌گردم توبه می‌کنم. این مثلث دو سه تا اشکال هندسی دارد. یکی اینکه آدمی که کج می‌شود دیگر بالا نمی‌رود از این طرف می‌آید.

2- آدم خط را می‌داند آخرش اینجاست. دو سانت مانده برمی‌گرده، عمر شما نمی‌دانیم آخرش چه موقع است. شما یک نامه به من بده که شما هفتاد سال عمر داری، من هم زیرش می‌نویسم آقا 65 سال برو خوش باش. آدم قبرستان که می‌رود عکس جوان بیش از عکس پیرهاست. قبرستان که آدم می‌رود زنها سر قبر شوهرها نشستند. یعنی زن‌ها بیشتر عمر می‌کنند. شما وقتی کج می‌شوی بالا که نمی‌روی، پایین می‌آیی. این یک مورد. 2- آخر خط ما معلوم است، برمی‌گردیم. آخر عمر ما معلوم نیست که برگردیم یک وقت فکر می‌کنی شما هفتاد سال عمرت است، هفته‌ی آخر عمرمان بود. ماه آخر بود، سال آخر بود. نقل شده به امام صادق(ع) گفتند: بعضی مرده‌ها چشمشان باز است، بعضی بسته است. چرا؟ امام فرمود: آن کسی که باز است فرصت نکرده ببندد. آن کسی که بسته، به ما گفتند: هر نمازی که می‌خوانی فرض کن نماز آخر توست. چه می‌دانیم؟ در قرآن 14 مرتبه کلمه‌ی «بَغْتَةً» آمده است. یعنی ناگهانی! ما نمی‌دانیم که چطوری است.
۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۲۳ امیرحسین صفاریان
#شعر

به درگاه خدا کردی چو تقصیر
میفکن توبه را هرگز به تاخیر
۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۲۴ امیرحسین صفاریان
#شعر

گفتم که به پیری رسم و توبه کنم
آن‌قدر جوان مرد و یکی پیر نشد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی