نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

4:10
۹۷/۰۲/۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j4

نظرات  (۵)

۲۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۰۴ محمدجعفر مصلحی

#حدیث

تفسیر القمی ؛ ج‏1 ؛ 132

عن أبی عبد الله ع قال قال رسول الله ص‏ لما أسری بی إلى السماء- رأیت قوما تقذف فی أجوافهم النار و تخرج من أدبارهم، فقلت من هؤلاء یا جبرئیل فقال هؤلاء الذین یأکلون أموال الیتامى ظلما.

تفسیر العیاشی ؛ ج‏1 ؛ 224

44- عن عجلان قال‏ قلت لأبی عبد الله ع من أکل مال الیتیم فقال هو کما قال الله: «إِنَّما یَأْکُلُونَ‏ فِی‏ بُطُونِهِمْ‏ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ‏ سَعِیراً» قال هو من غیر أن أسأله: من عال یتیما حتى ینقضی یتمه أو یستغنی بنفسه- أوجب الله له الجنة کما أوجب لأکل مال الیتیم النار.


۲۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۰۵ محمدجعفر مصلحی
#تفسیر نور

2- حضور در منزل ایتام و خوردن از مال آنان، در صورتى که مایه‏ى ضرر و زیان به آنان نباشد، اشکالى ندارد. «یَأْکُلُونَ ... ظُلْماً»

۲۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۰۵ محمدجعفر مصلحی
#تفسیر نمونه

چهره واقعى عمل همیشه تناسب خاصى با کیفیت ظاهرى این عمل دارد، همان گونه که خوردن مال یتیم و غصب حقوق او، قلب او را مى‏سوزاند و روح او را آزار مى‏دهد چهره واقعى این عمل آتش سوزان است.

توجه به این موضوع (چهره‏هاى واقعى اعمال) براى کسانى که ایمان به- این حقایق دارند بهترین مانع از انجام کارهاى خلاف است، آیا کسى پیدا میشود که با دست خود پاره‏هاى آتش را برداشته و در میان دهان بگذارد و ببلعد؟ همچنین افراد با ایمان ممکن نیست مال یتیم را به ناحق بخورند و اگر مى‏بینیم مردان‏ خدا حتى فکر معصیت به خود راه نمیداند یک دلیل آن، همین بوده که آنها بر اثر قدرت علم و ایمان و پرورشهاى اخلاقى چهره‏هاى واقعى اعمال را مى‏دیدند و هرگز فکر انجام کار بد را نمى‏کردند.

یک کودک نادان و بى اطلاع ممکن است مجذوب جلوه زیباى یک شعله آتش سوزان شود و دست در آن فرو برد، اما یک انسان فهمیده که سوزندگى آتش را بارها آزموده است کجا ممکن است حتى چنین خیالى بکند؟

۲۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۱۲ محمدجعفر مصلحی
#المیزان

الآیة مما یدل على تجسم الأعمال على ما مر فی الجزء الأول من هذا الکتاب فی‏ قوله تعالى: إِنَ‏ اللَّهَ لا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلًا ما: «البقرة: 26» و لعل هذا مراد من قال من المفسرین إن قوله‏: إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً، کلام على الحقیقة دون المجاز و على هذا لا یرد علیه ما أورده بعض المفسرین: أن قوله: یَأْکُلُونَ‏ أرید به الحال دون الاستقبال بقرینة عطف قوله: وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً علیه و هو فعل دخل علیه حرف الاستقبال فلو کان المراد به حقیقة الأکل- و وقته یوم القیامة- لکان من اللازم أن یقال: سیأکلون فی بطونهم نارا و یصلون سعیرا فالحق أن المراد به المعنى المجازی، و أنهم فی أکل مال الیتیم کمن یأکل فی بطنه نارا انتهى ملخصا و هو غفلة عن معنى تجسم الأعمال.

۲۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۱۳ محمدجعفر مصلحی
#نکته
شاید ظاهر گناهان زشت نباشد بلکه زیبا هم باشد ولی باطن آن سراسر آتش است

شاید انسان در مواجهه با کفار و کسانی که غرق در گناه و ردذائل اخلاقی اند ، اینگونه تصور کند که زندگی آنها بسیار زیبا و خوش رنگ و لعاب است ولی کسی که به باطن زندگی اینها توجه کند می بیند که در پس این زندگی زیبا و در پشت این ظاهر اتو کرده و معطر به بهترین ادکلن ها ، چه جنایاتی که پنهان نشده است.

مهم این است که انسان فریب ظاهر این انسان های دین به دنیا فروخته همچون سران کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی را نخورد و با توجه به جنایات اینها ، بغض آنها را دل بپرواند و از آنها بیزاری بجوید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی