نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

3-1. ولایت طاغوت عامل جهنمی شدن (بقره/257)

چهارشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۲:۱۵ ب.ظ
2:257
۹۷/۰۲/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j3

نظرات  (۹)

۲۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۴۲ امیرحسین صفاریان
#آیات مرتبط

وَ إِذا تَوَلَّى‏ سَعى‏ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فیها وَ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الْفَسادَ (205)

 

۲۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۵۴ امیرحسین صفاریان
#نکته

درصورت پذیرش ولایت طاغوت دیگر هیچ عملی به کار انسان نمی آید چرا که کارکرد اصلی خود را از دست داده است و مثل این میماند که شخص در حقیقت عملی انجام نداده است.
برای مثال نماز خاصیت دور کردن منکر و فحشا را دارد که بارزترین مورد آن طاغوت است ولی میبینیم که خیلی ها نماز میخوانند در حالیکه ولایت طاغوت را نیز دارند. نماز عید امام رضا علیه السلام آنچنان با هیبت و عظمت آغاز شد که حکومت ظالم بر خود لرزید و فهمید که اگر این نماز به پایان برسد حکومتِ بنى‏عبّاس نیز به پایان خواهد رسید. لذا مأمون دستور داد که امام را از وسط راه بازگرداندند. نمازی که درست و بر قاعده باشد این خاصیت را هم دارد.این درحالی است که میبینیم نمازهاى امروز مسلمین اثرى ندارد چرا که به قسمتى از قرآن عمل شده و قسمتى فراموش شده است. زیرا قرآن مى‏فرماید: «وَاقیمُوا الصَّلوةَ وآتُوا الزَّکاةَ وَ اطیعُوا الرّسُولَ» .

عربستان سعودی برای تبیین این موضوع مثال خوبی است. کسانیکه نماز و قرآن و حج و صوم و...  را انجام میدهند ولی ولایت طاغوت را دارند. اینها قطعا جهنمی هستند چرا که در حقیقت انگار هیچ عملی انجام نداده اند.
۲۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۵۹ امیرحسین صفاریان
#حدیث

ٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ ع أَنَّهُ قَالَ: أَنْتُمُ الَّذِینَ‏ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ مَنْ‏ أَطَاعَ‏ جَبَّاراً فَقَدْ عَبَدَه‏

 

۲۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۰۰ امیرحسین صفاریان
#نکته

اجتناب از طاغوت، مقدّمه‏ى توجّه به خداست. «اجتنبوا الطاغوت- انابوا الى اللّه»

۲۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۱۵ امیرحسین صفاریان
#نکته

فرق اسلام آمریکایى و اسلام ناب محمدى چیست؟ در اسلام آمریکاى‏ «یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» نیست یعنى اسلام آمریکایى هواپیماى یک موتوره است اسلام ناب این است‏ «یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ یؤمن بالله» (بقره/ 256) مرگ برشاه، درود بر امام. آنها مى گویند نه مرگ بر آمریکا نگو.

گفتند چرا روی موشک هایمان مرگ بر آمریکا مینویسیم؟ مگر تبری جزء دین ما نیست؟

توجه به یک نکته لازم است که هیچ کس مخالف استفاده ابزاری از طواغیت نیست در حدی که چیزی بدهی و چیزی بگیری. اما اگر این امر بدانجا رسید که او را صاحب دنیا دانستی و همه آمال و آرزویت را با او گره زدی این است که به جهنم میرساند. نه شرقی نه غربی به این معناست.


۲۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۳۴ امیرحسین صفاریان
#امام خمینی

حکومتهاى غیر اسلامى ملاحظه مطالبى را مى‏کنند. من واقعاً متأسف مى‏شدم، به من برمى‏خورد این مطلب [ناراحت‏] شدم. که دیدم محمد رضا شاه- شاه سابق- در مقابل‏ جانسون‏ آن مرد که ایستاده بود و عینکش را هم این طور چشمش را از این ور گردانده بود، این هم مثل یک بچه ایستاده بود جلو میز او. جانسون این طرف ایستاده بود، و او مقابل میز او، مثل یک فراش! من این قدر ناراحت شدم از اینکه وضع ما این طور شده، که این شخص- که رئیس قوم است- در مقابل او رفته این طور! آن وقت وقتى مى‏آمد، در مقابل شما چه مى‏کرد؟ عکس آن بود دیگر!

 



این، یکى از فرقهایى است بین حکومتهاى اسلامى و حکومتهاى غیر اسلامى است‏
۲۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۴۶ امیرحسین صفاریان
#بیانات

1-امروز گرفتاری امّت اسلامی در چیست؟ در تسلّط فرهنگ غربی بر او است، در تسلّط اقتصاد غربی بر او است، در تسلّط سیاست غربی بر او است؛ گرفتاری‌ها اینها است. امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی چیزی به نام هویّت اسلامی وجود ندارد؛ بله، مردم مسلمانند، نماز هم میخوانند، روزه هم میگیرند، شاید زکات هم میدهند امّا مجموعه‌ی جامعه، هویّت اسلامی ندارد؛ یعنی یک شخصیّتی، یک حقیقتی قرار گرفته‌ی در مقابل حقیقت کفر و حقیقت طاغوت وجود ندارد. لذا شما می‌بینید آنها دخالت میکنند؛ در فرهنگِ اینها دخالت میکنند، در باورهایشان دخالت میکنند، در اقتصادشان دخالت میکنند، در روابط اجتماعی‌شان دخالت میکنند، سیاستهایشان را در مشت میگیرند. آن‌وقت نتیجه این میشود که چون درون مجتمع اسلامی و امّت اسلامی هویّت واحدی وجود ندارد، دعوا به وجود می‌آید، جنگ به وجود می‌آید، تنافر به وجود می‌آید، عدم تفاهم به وجود می‌آید؛ این[جوری] میشود.

2- متأسّفانه در دنیای اسلام کسانی هستند که به‌جای تمسّک به قرآن، تمسّک به طاغوت میکنند؛ آنهایی که سیاستهای آمریکا را در این منطقه اجرا میکنند و برطبقِ میل و نظر و سیاستهای آمریکا -که طاغوت اعظم آمریکا است، شیطان اکبر آمریکا است-  عمل میکنند، متمسّک به طاغوتند، کفر به طاغوت ندارند. شرط اوّل: فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ؛ کفر به طاغوت باید [باشد].

 اینکه ملّت ایران در مقابل زیاده‌خواهی و زیاده‌گویی آمریکا ایستاده است، این نقطه‌ی اصلیِ اقتدارِ ملّت ایران است. ما امروز ملّت مقتدری هستیم. مسئله‌ی اسلام در ایران با مسئله‌ی فلان شخصیّت دینی یا فلان شخصیّت سیاسی فرق میکند؛ ما یک دولتیم؛ دولتی که امکانات دارد، یک ملّت هشتادمیلیونی دارد، سلاح دارد، اقتصاد دارد، سیاست دارد، علم دارد؛ امروز جمهوری اسلامی این است. دشمن از اسلام مقتدر میترسد، دشمن از اسلام شجاع میترسد؛ از جمهوری اسلامی به این جهت میترسند و به این جهت حمله میکنند؛ حمله‌ی آنها به ما از ترس آنها است، چون میترسند و میدانند که مواضع جمهوری اسلامی در دنیا مواضع اثرگذاری است؛

3-یکی از خصوصیّات حیات طیّبه و خصوصیّات این انقلاب که در قرآن به آن تصریح شده، ایمان بالله و کفر به طاغوت است: فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی‌.(۱۰) «عروةالوثقی‌» یعنی شما مثلاً از یک جای خطرناکی، لغزش‌گاهی دارید عبور میکنید، یک ریسمان، یک چیزی هست که دستتان را میگیرید که نخورید زمین، لیز نخورید، پرت نشوید پایین؛ به این میگویند «عروةالوثقی‌». اگر ایمان بالله و کفر به طاغوت داشته باشید، این «عروةالوثقی‌» است. این هر دو با همدیگر است: ایمان بالله، کفر به طاغوت؛ این دو را از هم تفکیک نباید کرد. باز اینجا من اشاره کنم که ایمان بالله را از مردم بسختی میشود گرفت؛ تکیه‌ی تبلیغات دشمنان، روی کفر به طاغوت است؛ کفر به طاغوت را ضعیف کنند بتدریج، این بخش از قضیّه را از دست مردم بگیرند خب بله، ایمان بالله هم داشته باشید، ایمان به طاغوت هم داشته باشید. این نمیشود؛ ایمان بالله با کفر به طاغوت، با هم همدوشند.

 ایدئولوژی‌زدایی یکی از حرفهای رایج [است.] حالا چند سالی بود، بعد یک چند سالی تعطیل شد، باز دوباره حالا شروع کرده‌اند. از دیپلماسی ایدئولوژی‌زدایی کنیم؛ از سیاست داخلی [ایدئولوژی‌زدایی کنیم‌]؛ نه، این درست ضدّ حق است، ضدّ حقیقت است؛ معنایش این است که اصول و مبانی انقلاب و اسلام را در سیاست داخلی و خارجی دخالت ندهیم. چطور دخالت ندهیم؟ اصلاً این سیاستها باید براساس این مبانی به‌وجود بیاید؛ در همه‌ی زمینه‌ها این‌جور است. ملاحظه کنید، این نکته‌ی ظریفی است؛ علم، یعنی رفتن به سمت یک واقعیّت، یک واقعیّتی را کشف کردن و آن را دانستن. البتّه در این زمینه ایدئولوژی معنی ندارد امّا اینکه ما دنبال کدام واقعیّت برویم، دنبال کدام واقعیّت نرویم؛ اینجا فکر و عقیده و ایدئولوژی -به قول فرنگی‌مآب‌ها- دخالت دارد. ما دنبال این علم نمیخواهیم برویم؛ این علم، علم مضرّ است. این علم را انتخاب میکنیم، چون علم نافع است؛ علم نافع داریم، علم مضر داریم. بنابراین حتّی در قضیّه‌ی علم هم تفکّر، اعتقاد، عقیده و به تعبیر فرنگی‌مآب‌ها ایدئولوژی، مؤثّر است.

4-یه‌ی شریفه‌ی قرآن می‌فرماید: «فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن باللَّه فقداستمسک بالعروة الوثقی». این، اعتصام به حبل‌اللَّه را برای ما معنا می‌کند. تمسک به حبل‌اللَّه چگونه است؟ با ایمان باللَّه و کفر به طاغوت.
امروز طاغوت اعظم در دنیا، رژیم ایالات متحده امریکاست؛ زیرا صهیونیسم را او به وجود آورده است و آن را تأیید می‌کند. امریکا جانشین طاغوت اعظم قبلی یعنی انگلیس است. امروز تجاوز رژیم ایالات متحده و همفکرانش و همکارانش، دنیای اسلام را در وضعیت دشواری قرار داده است و دنیای اسلام در پیشرفت خود، در موضعگیری خود، در ترقی مادی و معنوی خود، زیر فشار امریکا و همکاران و همفکران اوست.
در بسیاری از بخشهای امت اسلامی ایمان باللَّه هست؛ اما کفر به طاغوت نیست. کفر به طاغوت لازم است. بدون کفر به طاغوت،تمسک به عروه‌ی وثقای الهی امکانپذیر نیست. ما کشورها و دولتها و ملتها را به این که به جنگ با امریکا بشتابند، دعوت نمی‌کنیم؛ ما دعوت می‌کنیم که تسلیم امریکا نشوند.




۲۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۲:۲۱ امیرحسین صفاریان
#لغت

راغب در مفردات اللغه اش می گوید: «الطاغوت عبارة عن کل متعد و کل معبود من دون الله »
۲۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۲:۲۶ امیرحسین صفاریان
#نکته

از مفهوم آیه میتوان استفاده کرد و مومن و کافر واقعی را شناخت.  اگر کسی ولیش طاغوت بود او کافر است و هرچند به اسم بگوید من مسلمانم در اصل اینگونه نیست و اگر هم کسی ولیش خداوند باشد هر چند همه به او اتهام عدم ایمان بزنند، مومن حقیقی اوست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی