نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

2-3.وصیت یکی از فرایض الهی(بقره/180)

سه شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۱۱ ق.ظ
2:180
۹۷/۰۲/۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j2

نظرات  (۱۳)

۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۱:۲۸ امیرحسین صفاریان
#وسایل

 

ِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ: مَنْ لَمْ یُوصِ عِنْدَ مَوْتِهِ لِذَوِی قَرَابَتِهِ مِمَّنْ لَا یَرِثُهُ فَقَدْ خَتَمَ‏ عَمَلَهُ‏ بِمَعْصِیَتِهِ.

 

۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۱:۲۸ امیرحسین صفاریان
#المیزان
اصل وجوب وصیت:

لسان الآیة لسان الوجوب فإن الکتابة یستعمل فی القرآن فی مورد القطع و اللزوم و یؤیده ما فی آخر الآیة من قوله‏ حَقًّا، فإن الحق أیضا کالکتابة یقتضی معنى اللزوم لکن تقیید الحق بقوله على المتقین، مما یوهن الدلالة على الوجوب و العزیمة فإن الأنسب بالوجوب أن یقال: حقا على المؤمنین، و کیف کان فقد قیل إن الآیة منسوخة بآیة الإرث، و لو کان کذلک فالمنسوخ هو الفرض دون الندب و أصل المحبوبیة و لعل تقیید الحق بالمتقین فی الآیة لإفادة هذا الغرض.
۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۱:۳۰ امیرحسین صفاریان
#نمونه

جالب اینکه در اینجا به جاى کلمه" مال" کلمه" خیر" گفته شده است فرموده اگر" چیز خوبى" از خود به یادگار گذارده وصیت کند.

این تعبیر نشان مى‏دهد که اسلام ثروت و سرمایه‏اى را که از طریق مشروع به دست آمده باشد و در مسیر سود و منفعت اجتماع به کار گرفته شود خیر و برکت مى‏داند و بر افکار نادرست آنها که ذات ثروت را چیز بدى مى‏دانند خط بطلان مى‏کشد و از زاهد نمایان منحرفى که روح اسلام را درک نکرده و زهد را با فقر مساوى مى‏دانند و افکارشان سبب رکود جامعه اسلامى و پیشرفت استثمارگران مى‏شود بیزار است.

 

۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۰۶ امیرحسین صفاریان
#نمونه
مطلوبیت نوشتن وصیت

ضمنا جمله‏ إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ‏ (هنگامى که مرگ یکى از شما فرا رسد) براى بیان آخرین فرصت وصیت است که اگر تاخیر بیفتد از دست مى‏رود و گرنه هیچ مانعى ندارد که انسان قبل از آن پیش‏بینى کار خود را کرده، وصیت نامه خویش را آماده کند، بلکه از روایات استفاده مى‏شود که این عمل بسیار شایسته‏اى است.

و این نیز نهایت کوتاه فکرى است که انسان خیال کند با وصیت کردن فال بد مى‏زند و مرگ خویش را جلو مى‏اندازد، بلکه وصیت یک نوع دوراندیشى و واقع‏بینى غیر قابل انکار است، و اگر مایه طول عمر نباشد مایه کوتاهى عمر هرگز نخواهد بود.

 

۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۱۷ امیرحسین صفاریان

#وسایل

در کتاب وسایل بابی داریم تحت عنوان

بَابُ وُجُوبِ الْوَصِیَّةِ عَلَى مَنْ عَلَیْهِ حَقٌّ أَوْ لَهُ وَ اسْتِحْبَابِهَا لِغَیْرِه‏

 

 قَالَ ع‏ مَنْ مَاتَ بِغَیْرِ وَصِیَّةٍ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً.

 

 فِی الْمِصْبَاحِ قَالَ رُوِیَ‏ أَنَّهُ لَا یَنْبَغِی أَنْ یَبِیتَ إِلَّا وَ وَصِیَّتُهُ‏ تَحْتَ‏ رَأْسِهِ‏.

 

 

۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۱۹ امیرحسین صفاریان
#وسایل

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ لَهُ رَجُلٌ إِنِّی خَرَجْتُ إِلَى مَکَّةَ- وَ صَحِبَنِی رَجُلٌ فَکَانَ زَمِیلِی فَلَمَّا أَنْ کَانَ فِی بَعْضِ الطَّرِیقِ مَرِضَ وَ ثَقُلَ ثِقْلًا شَدِیداً فَکُنْتُ أَقُومُ عَلَیْهِ ثُمَّ أَفَاقَ حَتَّى لَمْ یَکُنْ عِنْدِی بِهِ بَأْسٌ فَلَمَّا أَنْ کَانَ فِی الْیَوْمِ الَّذِی مَاتَ فِیهِ أَفَاقَ فَمَاتَ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا مِنْ مَیِّتٍ تَحْضُرُهُ الْوَفَاةُ إِلَّا رَدَّ اللَّهُ عَلَیْهِ مِنْ بَصَرِهِ وَ سَمْعِهِ وَ عَقْلِهِ لِلْوَصِیَّةِ آخِذٍ لِلْوَصِیَّةِ أَوْ تَارِکٍ‏[1] وَ هِیَ الرَّاحَةُ الَّتِی یُقَالُ لَهَا رَاحَةُ الْمَوْتِ فَهِیَ حَقٌّ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ.

۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۲۷ امیرحسین صفاریان
#نکته

وصیّت باید بر اساس «معروف» یعنى عقل‏ پسند باشد، نه از روى کینه و انتقام و یا مهرورزى‏هاى بى‏جا و بى‏رویه. چون از ارث، تنها بعضى از بستگان بهره‏مند مى‏شوند آن‏ هم به مقدار معیّن، لذا اسلام سفارش مى‏کند اگر در میان فامیل کسانى هستند که از ارث محرومند و یا سهم ارث آنان اندک است با وصیّت، در مورد توسعه‏ى سهمیّه آنان اقدام نماید، ولى اگر کسى در این وصیّت رعایت عدالت نکند و یا ظلمى را روا دارد، گناه کبیره انجام داده است.

۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۲۹ امیرحسین صفاریان
#نهج الفصاحه

إنّ الرّجل لیعمل- أو المرأة- بطاعة اللَّه تعالى ستّین سنة ثمّ یحضرهما الموت فیضارّان فی الوصیّة فتجب لهما النّار.

 

۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۳۴ امیرحسین صفاریان
#نکته

مقدار وصیّت، یک سوم مال است و اگر شخصى در مورد بیش از این مقدار وصیّت کند، اجازه‏ى وارثان شرط است. براى اینکه یاد بگیریم چگونه وصیّت کنیم، بهتر است به کتب مربوطه مراجعه کنیم و یا با شخصی عالم و یا با دفاتر مراجع مشورت کنیم.

۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۳۷ امیرحسین صفاریان
#نور

اقسام وصیّت‏

1. واجب: مثل وصیّت به حقّ اللّه، حقّ‏الناس، قضاى نماز و عبادات دیگر، پرداخت حقوق واجبه مانند خمس، زکات، دیون، بدهکارى‏هاى مردم.

2. مستحبّ: مثل وصیّت به امور خیریّه.

3. مباح: مثل وصیّت فرزندان به نوع شغل، حرفه، لباس، طعام.

4. مکروه: مثل وصیّت به مقبره سازى.

5. حرام: مثل وصیّت به ایجاد مراکز فساد، انتشار کتب ضالّه.

u
۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۴۱ امیرحسین صفاریان

#نکته

به جهت اینکه برخی مردم میگویند ما وصیت نمیکنیم چرا که پس از ما کسی آنرا انجام نمیدهد و کسی به حرف ما کاری ندارد، ذکر این نکته اهمیت دارد که اگر کسى بعد از شنیدن و باخبر شدن از موضوع وصیّت و موارد مصرف آن، دست به تغییر یا تبدیل آن بزند، گناه این تغییر و تبدیل به گردن همان کسى است که این عمل ناشایست را مرتکب شده است، ولى وصیّت کننده به پاداش خود مى‏رسد کما اینکه آیه بعدی هم به این امر اشاره دارد. مثلًا اگر کسى وصیّت کند که به صد فقیر کمک شود، ولى به جاى صد فقیر، اموال او را به دیگران دهند و آنان نیز خبر نداشته و مال را مصرف کنند، در این صورت وصیّت کننده که از دنیا رفته، به پاداش کمک به فقرا مى‏رسد و گیرندگان بى‏خبر هم گنهکار نیستند، در این میان، گناه تنها به عهده ‏ى کسى است که وصیّت را تغییر داده است و باید بداند که خداوند شنوا و آگاه است و کیفر این خیانت را در دنیا و آخرت به او خواهد داد.



همچنین ذکر عواقب عمل نکردن به وصیت هم اهمیت بسیاری دارد. چه بسیار اموال وقفی که شخص میت وقف کرده اما وارثان از این کار جلوگیری کرده اند.
۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۵۲ امیرحسین صفاریان
#پیشنهاد

با توجه به گستره خیلی زیاد بحث وصیت و مبتلا به بودن و اهمیت این مطلب، پیشنهاد میشود برای مطالعه بیشتر منابعی معرفی شود.
برای مثال کتابهایی که در این زمینه نوشته شده ویا سایت هایی که موجود است. مثل سایت سمت خدا که فرم خامی را جهت نوشتن وصیت نامه تهیه کرده است با توضیحات خوبی. به آدرس:
http://samtekhoda.tv3.ir/?option=com_content&view=article&id=1069%20&Itemid=320
۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۳:۰۰ امیرحسین صفاریان
#نکته

خلاصه ی وصیت نامه بدین شرح پیشنهاد می شود:

الف) مشخصات فردی و تاریخ نگارش

ب) معین نمودن وصی، ناظر بر وصیت، قیم کودکان و ذکر نام مرجع تقلیدتان

ج) اقرار و شهادت به معتقدات

د)معین نمودن دارایی ها، بدهی ها و طلب ها

ه) پرداخت بدهی ها قبل از جدا کردن ثلث مال(شامل بدهی به افراد، مهریه همسر، حج واجب فوت شده، خمس سال منتهی به فوت)

و)پس از جدا نمودن بدهی ها، وصیت به ثلث مال (شامل نماز و روزه قضا و احتیاطی، کفاره، رد مظالم، ارث برای سایر بستگان، هزینه کفن و دفن، امور مستحبی و باقیات الصالحات، دیگر موارد)

ز)وصایای اخلاقی

ح)طلب حلالیت و استغفار

ط) ارائه وصیت به عالم مساله دان جهت تطبیق با موازین شرعی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی