نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

27-4.معرفی حقیقت دنیا (حدید/20)

چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۰۶ ق.ظ
57:20
۹۶/۰۳/۳۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j27

نظرات  (۲)

#تفسیر نور: «کُفّار» در اینجا به معناى کشاورزان است نه افراد بى‏ایمان، زیرا در اصل از «کفر» به معناى پوشاندن است و به کشاورز چون بذر افشانى کرده و آن را زیر خاک مى‏پوشاند، کافر و کفّار نام گرفته است

این آیه به دوران مختلف زندگى انسان(کودکى و نوجوانى، جوانى و بزرگسالى) اشاره داشته و بیان مى‏کند که در هر دوره‏اى از عمر، یکى از جلوه‏هاى دنیا، انسان را مشغول مى‏کند؛

دوران کودکى و نوجوانى، مشغول لهو و لعب است،

دوره جوانى، در فکر زینت و زیبایى و

دوره میانسالى و پیرى، گرفتار تفاخر و تکاثر است.

* شناخت حقیقت دنیا، به دقّت و ژرف نگرى نیاز دارد. "اعلموا"

وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَعِبٌ‏ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِلَّذینَ یَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ (32)

وَ نُقِلَ عَنْهُ ع‏ أَنَّهُ رَأَى جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ وَ قَدْ تَنَفَّسَ الصُّعَدَاءَ[1] فَقَالَ ع یَا جَابِرُ عَلَامَ تَنَفُّسُکَ أَ عَلَى الدُّنْیَا فَقَالَ جَابِرٌ نَعَمْ فَقَالَ لَهُ یَا جَابِرُ مَلَاذُّ الدُّنْیَا سَبْعَةٌ الْمَأْکُولُ وَ الْمَشْرُوبُ وَ الْمَلْبُوسُ وَ الْمَنْکُوحُ وَ الْمَرْکُوبُ وَ الْمَشْمُومُ وَ الْمَسْمُوعُ

1.     فَأَلَذُّ الْمَأْکُولَاتِ الْعَسَلُ وَ هُوَ بَصْقٌ مِنْ ذُبَابَةٍ وَ

2.     أَحْلَى الْمَشْرُوبَاتِ الْمَاءُ وَ کَفَى بِإِبَاحَتِهِ وَ سِبَاحَتِهِ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ وَ

3.     أَعْلَى الْمَلْبُوسَاتِ الدِّیبَاجُ وَ هُوَ مِنْ لُعَابِ دُودَةٍ وَ

4.     أَعْلَى الْمَنْکُوحَاتِ النِّسَاءُ وَ هُوَ مَبَالٌ فِی مَبَالٍ وَ مِثَالٌ لِمِثَالٍ(نزدیک شدن دو عضو همانند) وَ إِنَّمَا یُرَادُ أَحْسَنُ مَا فِی الْمَرْأَةِ لِأَقْبَحِ مَا فِیهَا وَ

5.     أَعْلَى الْمَرْکُوبَاتِ الْخَیْلُ وَ هُوَ قَوَاتِلُ وَ

6.     أَجَلُّ الْمَشْمُومَاتِ الْمِسْکُ وَ هُوَ دَمٌ مِنْ سُرَّةِ دَابَّةٍ وَ

7.     أَجَلُّ الْمَسْمُوعَاتِ الْغِنَاءُ وَ التَّرَنُّمُ وَ هُوَ إِثْمٌ

فَمَا هَذِهِ صِفَتُهُ لَمْ یَتَنَفَّسْ عَلَیْهِ عَاقِلٌ قَالَ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ فَوَ اللَّهِ مَا خَطَرَتِ الدُّنْیَا بَعْدَهَا عَلَى قَلْبِی.(بحار)

از امام باقر ع: ... وَ هَلِ الدُّنْیَا إِلَّا دَابَّةٌ رَکِبْتَهَا فِی مَنَامِکَ فَاسْتَیْقَظْتَ وَ أَنْتَ عَلَى فِرَاشِکَ غَیْرُ رَاکِبٍ وَ لَا آخِذٍ بِعِنَانِهَا، أَوْ کَثَوْبٍ لَبِسْتَهُ(در خواب) أَوْ کَجَارِیَةٍ وَطِئْتَهَا(در خواب).(امالی طوسی)

دنیا را نباید باور کرد. آخرت زندگی واقعی است. وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ‏ الْحَیَوانُ‏ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ (64)

از حضرت رسول ص: ُ إِنَّ مَنْ‏ فِی‏ الدُّنْیَا ضَیْفٌ‏ وَ مَا فِی أَیْدِیهِمْ عَارِیَّةٌ وَ إِنَّ الضَّیْفَ مُرْتَحِلٌ وَ الْعَارِیَّةَ مَرْدُودَة(اعلام الدین)

#ما برای دنیا خلق نشده ایم، برای آخرت خلق شده ایم، تلاش باید برای آنجا باشد البته از دنیا: وَ قَالَ فِی بَعْضِ خُطَبِهِ‏ الْمُؤْمِنُ بَیْنَ مَخَافَتَیْنِ بَیْنَ أَجَلٍ قَدْ مَضَى لَا یَدْرِی مَا اللَّهُ صَانِعٌ فِیهِ وَ بَیْنَ أَجَلٍ قَدْ بَقِیَ مَا یَدْرِی مَا اللَّهُ قَاضٍ فِیهِ فَلْیَتَزَوَّدِ الْعَبْدُ مِنْ‏ دُنْیَاهُ‏ لآِخِرَتِهِ و مِنْ حَیَاتِهِ لِمَوْتِهِ وَ مِنْ شَبَابِهِ لِهَرَمِهِ فَإِنَّ الدُّنْیَا خُلِقَتْ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ خُلِقْتُمْ لِلْآخِرَةِ وَ الَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِیَدِهِ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ مِنْ مُسْتَعْتَبٍ وَ لَا بَعْدَ الدُّنْیَا مِنْ دَارٍ إِلَّا الْجَنَّةُ أَوِ النَّار(مجموعه ورام)

این دنیا مثل یک بازی است که در آن باید برای آخرت امتیاز کسب کرد. کسی نباید خود بازی را مورد توجه قرار دهد و سرگرم جذابیت های بازی بشود بلکه باید ببیند که در این بازی چه کارهایی امتیاز مثبت دارد چه کارهایی امتیاز منفی.

#تفسیر نور: شاید از جمع بندى آیات قرآن در مورد دنیا بتوان این گونه استفاده کرد که هرگاه دنیا را به عنوان هدف و مقصد بنگریم، دنیا وسیله اغفال و غرور خواهد بود ولى اگر دنیا را مزرعه آخرت، مقدّمه و وسیله رسیدن به کمال بنگریم، دنیا و نعمت‏هاى آن ارزشمند و سازنده خواهند بود؛ بنابر این از همین زندگانى دنیا، گروهى آن گونه بهره مى‏گیرند که مغفرت و رضوان الهى را دریافت مى‏نمایند و گروهى آن گونه که گرفتار عذاب شدید مى‏شوند.



[1] ( 1) الصعداء- بضم الصاد و فتح العین المهملتین- التنفس الطویل من هم أو تعب.

إِنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ‏ وَ لَهْوٌ وَ إِنْ تُؤْمِنُوا وَ تَتَّقُوا یُؤْتِکُمْ أُجُورَکُمْ وَ لا یَسْئَلْکُمْ أَمْوالَکُمْ (36)

تمثل دنیا برای حضرت مسیح ع: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: تَمَثَّلَتِ‏ الدُّنْیَا لِعِیسَى ع فِی صُورَةِ امْرَأَةٍ زَرْقَاءَ فَقَالَ لَهَا کَمْ تَزَوَّجْتِ قَالَتْ کَثِیراً قَالَ فَکُلٌّ طَلَّقَکِ قَالَتْ بلى [بَلْ‏] کُلًّا قَتَلْتُ قَالَ فَوَیْحُ أَزْوَاجِکِ الْبَاقِینَ کَیْفَ لَا یَعْتَبِرُونَ بِالْمَاضِینَ (الزهد)

#حقیقت دنیا در تمثیل حضرت رسول ص: وَ رُوِیَ‏ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص وَقَفَ عَلَى مَزْبَلَةٍ فَقَالَ هَلُمُّوا إِلَى‏ الدُّنْیَا وَ أَخَذَ خِرَقاً قَدْ بَلِیَتْ عَلَى تِلْکَ الْمَزْبَلَةِ وَ عِظَاماً قَدْ نَخِرَتْ فَقَالَ هَذِهِ الدُّنْیَا(مجموعه ورام)

#حقیقت دنیا در بیان امیرالمومنین ع: ْ إِنَّمَا الدُّنْیَا کَالسَّمِ‏ یَأْکُلُهُ مَنْ لَا یَعْرِفُه‏

#حقیقت دنیا در تمثیل حضرت باقر ع: مَثَلُ الحَرِیصِ عَلَی الدُّنیا مَثَلُ دُودَهِ القَزِّ کُلَّما ازدَادَت مِنَ القَزِّ عَلَی نَفسِها لَفّاً کانَ أبعَدَ لَها مِنَ الخُرُوجِ حَتّی تَموتَ غَمَاً.حکایت انسان حریص به دنیا حکایت کرم ابریشم است، که هر چه بیشتر بر خود می تند، بیرون آمدنش از پیله بعیدتر می شود تا اینکه از غم و اندوه می میرد.کافی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی