نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

56:1056:11
۹۶/۰۳/۳۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j27

نظرات  (۵)

#تفسیر المیزان
" وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ" در قرآن کریم آیه‏اى که صلاحیت تفسیر سابقون اول را داشته باشد آیه شریفه" فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ" «2» و آیه شریفه  "و لِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیها فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ" و آیه شریفه" أُولئِکَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُونَ" «2» است.
که از این آیات به دست مى‏آید مراد از سابقون، کسانى هستند که در خیرات سبقت مى‏گیرند، و قهرا وقتى به اعمال خیر سبقت مى‏گیرند، به مغفرت و رحمتى هم که در ازاى آن اعمال هست سبقت گرفته‏اند. و لذا در آیه" سابِقُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ" «3» به جاى امر به سبقت در اعمال خیر، دستور فرموده: به مغفرت و جنت سبقت گیرند، پس سابقون به خیرات، سابقون به رحمت و مغفرتند، در آیه مورد بحث هم که مى‏فرماید:" السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ" مراد از سابقون اول، سابقین به خیرات، و مراد از سابقون دوم سابقین به اثر خیرات یعنى مغفرت و رحمت است، این نظریه ما بود.

توضیح بنده : اثرات خیرات فقط مغفرت و رحمت نیست، سابقون به تمامی آثار خیرات سبقت میگیرند.
#تحلیل بنده

یکی از عملکردهای اجرایی فرمان #آتش به اختیار که رهبر معظم انقلاب اخیرا فرمودند میتواند همین موضوع سبقت در امور خیر باشد.

وقتی سازمان ها یا متولیان امور فرهنگی اجتماعی در تشخیص اولویت و در نتیجه اجرای صحیح دچار اختلال هستند(بیانات آقا:گاهی اوقات انسان احساس میکند دستگاه‌های مرکزی فکر و فرهنگ و سیاست و مانند اینها دچار اختلالند، دچار تعطیلند) مؤمنین باید مستقل کار کنند و به اصطلاح (استعاری ) آتش به اختیار باشند.

اگر سازمان آموزش و پرورش در امر تربیت جوانان و نوجوانان نتوانست کتابهای خوبی تولید کند نیروها باید با حضور در خط مقدم تعلیم و تربیت از یکدیگر برای ایفای این نقش سبقت گرفته و از روح اسلام در جوانان بدمند.

اگر متولیان امر ازدواج ( که در کشور ما متولی مشخصی ندارد) در تشخیص اولویت ها دچار مشکل شدند مردم مؤمن و قرآنی باید نه تنها از سازمانهای دولتی و نیمه دولتی بلکه از یکدیگر نیز در تسهیل امر سبقت بگیرند و ازدواج آتش به اختیار عمل کنند.
راه اندازی صندوق های خانگی قرض الحسنه ازدواج، واسطه گری برای ازدواج جوانان، تعلیم موارد ضروری ازدواج به ایشان و ... 


یکی از مصادیق موفق بحث آتش به اختیار همین گروههای جهادی هستند که با حضور در مناطق محروم نسبت به رفع محرومیت اقدام کنند این سبقت گرفتن بعضا در این جور حرکتها به گونه ای است که لیست های ثبت نامی پر میشود و بسیاری از ایشان از جهاد محروم میمانند و آنها که سبقت گرفته اند توفیق برایشان حاصل میشود.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«خطاب بنده در غیر از این جلسه به همه است؛ من به همه‌ی آن هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً میگویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار.»(۱۳۹۶/۰۳/۱۷)
#بررسی روایات مرتبط
سرانجام گروه سوم را چنین توصیف مى‏کند:" و پیشگامان پیشگام" (وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ) «1».
" آنها مقربانند"! (أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ).
" سابقون" کسانى هستند که نه تنها در ایمان پیشگامند، که در اعمال خیر و صفات و اخلاق انسانى نیز پیشقدمند، آنها" اسوه" و" قدوه" مردمند، و امام و پیشواى خلقند، و به همین دلیل مقربان درگاه خداوند بزرگند.
بنا بر این اگر بعضى از مفسران پیشگام بودن آنها را تنها به سبقت در طاعة اللَّه (اطاعت خدا) یا نمازهاى پنجگانه، یا جهاد، یا هجرت، یا توبه، و امثال آن تفسیر کرده‏اند، هر کدام گوشه‏اى از این مفهوم وسیع را مورد توجه قرار داده‏اند، و گرنه این کلمه اینها و غیر اینها از خیرات و برکات را شامل مى‏شود، و نیز اگر در روایات اسلامى گاه" سابقون" به چهار نفر" هابیل" و" مؤمن آل فرعون" و" حبیب نجار" که هر کدام در امت خود پیشگام بودند، و همچنین امیر مؤمنان على بن ابى طالب ع که نخستین مسلمان از مردان بود تفسیر شده، در حقیقت بیان مصداقهاى روشن آن است، و به معنى محدود ساختن مفهوم آیه نیست «1».
در حدیث دیگرى آمده است که رسول خدا فرمود:
ا تدرون من السابقون الى ظل اللَّه یوم القیامة؟:
" آیا مى‏دانید چه کسانى پیشگامان به سوى سایه لطف پروردگار در قیامتند"؟! اصحاب عرض کردند: خدا و رسولش آگاهتر است، فرمود:
الذین اذ اعطوا الحق قبلوه، و اذا سالوه بذلوه، و حکموا للناس کحکمهم لانفسهم:
" آنها کسانى هستند که وقتى حق به آنها داده شود پذیرا مى‏گردند، و هنگامى که از حق سؤال شوند آن را در اختیار مى‏گذارند، و در باره مردم آن گونه حکم مى‏کنند که در باره خودشان"! «2».
در بعضى از روایات نیز به پیامبران مرسل و غیر مرسل تفسیر شده است «3».
در حدیثى نیز مى‏خوانیم که ابن عباس مى‏گوید: از رسول خدا ص در باره این آیه سؤال کردم، فرمود: جبرئیل به من چنین گفته است:
ذلک على ع و شیعته هم السابقون الى الجنة، المقربون من اللَّه بکرامته لهم:
" آنها على ع و پیروان او هستند که پیشگامان به سوى بهشت و مقربان درگاه خدایند به خاطر احترامى که خدا براى آنها قائل شده است" «4».
ولى اینها نیز در حقیقت بیان مصداقهاى روشنى از مفهوم گسترده فوق است، مفهومى که همه پیشگامان را در هر امت و ملتى شامل مى‏شود.

عَنِ الضَّحَّاکِ بْنِ مُزَاحِمٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ «1» فَقَالَ قَالَ لِی جَبْرَئِیلُ ذَاکَ عَلِیٌّ وَ شِیعَتُهُ هُمُ السَّابِقُونَ إِلَى الْجَنَّةِ الْمُقَرَّبُونَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِکَرَامَتِهِ لَهُمْ.
تفاوت "سرعت" و "سبقت" در کارها
سرعت به معنای شتاب است. در اینجا سخن از این است که بی‌توجه به دیگران هر کسی خود می‌بایست در کار‌های نیک و خیر شتاب ورزد و تأنّی و مکث و درنگ نکند. وقتی گفته می‌شود که در کاری باید شتاب داشت، توجه به خود فرد و عملکرد او نسبت به کاری است که باید انجام دهد و در حقیقت سرعت در کار، در حوزه‌ی فردی مطرح می‌شود.

در مسابقه و پیشی‌گرفتن چنان که از خود واژه ظاهر است، نوعی نسبت در آن نهفته است. از این رو ارتباط نزدیکی با مسایل اجتماعی پیدا می‌کند. به این معنا که هر کسی می‌بایست خود را با دیگری مقایسه کرده و بسنجد و در کار‌های نیک و پسندیده بکوشد تا از دیگری سبقت گیرد. به دیگر سخن اگر دو تن می‌توانند کاری نیک و خیر انجام دهند، هر یک می‌بایست تلاش کند که زودتر از دیگری به آن اقدام کند.


برگزاری مسابقات برای انجام کارهای خیر دو نتیجه مهم و سازنده در پی خواهد داشت: 
نخست آن که کارها با شتاب بیش تری انجام می شود و هر کسی می کوشد تا به گونه ای با پیشی گرفتن از دیگری نخستین کسی باشد که کار خیر و نیک را انجام داده نتیجه دیگر مسابقه، آن است که جامعه به انجام کارهای خیر تشویق می شود و هر کسی می کوشد تا کار خیر را نخست انجام دهد و نگذارد تا دیگری همان کار خیر را به سرانجام رساند و در حقیقت جامعه با حالت عاطفی خاصی رو به رو می شود که هر کسی در جست و جوی نخستین عامل خیر می باشد. 

#تحلیل متفاوتی دیگر و ارائه روایات مرتبط با سرعت و سبقت

بدیهی است «مسارعه» در خیرات با مسابقه در خیرات، هر دو اشاره به یک حقیقت دارد و در واقع لازم و ملزوم یکدیگرند، زیرا، سبقت جستن بدون سرعت در عمل، امکان پذیر نیست و هر کسی سریعتر راه را سوی مقصود بپیماید، بی شک زودتر به مقصود می رسد.

#احادیث مرتبط
در روایت اسلامی اشارات بسیار پرمعنی و جالبی نسبت به این موضوع دیده می شودکه گلچینی از آنها را در ذیل می آوریم:

1- رسول خدا صلی الله علیه و اله می فرمایند: «عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ.، خداوند کار نیکی رادوست دارد که با سرعت انجام شود. » (35)

2- در حدیث دیگری از امیر مؤمنان علی علیه السلام آمده است: «وَ قَالَ ع بَادِرُوا بِعَمَلِ الْخَیْرِ قَبْلَ أَنْ تُشْغَلُوا عَنْهُ بِغَیْرِهِ.در انجام کارهای نیک سرعت کنید، پیش از آن که چیزی شما را به خودمشغول سازد و از آن باز دارد» (36)

3- در احادیث متعددی از امام صادق علیه السلام این مضمون دیده می شود:عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ هَمَّ بِخَیْرٍ فَلْیُعَجِّلْهُ وَ لَا یُؤَخِّرْه‏ .....، کسی که تصمیم به کار نیکی می گیرد، باید در آن شتاب کند و تاخیرنیندازد. » (37)

4- در حدیث دیگری همین معنی به صورت مشروحتری از همان امام بزرگوار نقل شده است: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا هَمَّ أَحَدُکُمْ بِخَیْرٍ أَوْ صِلَةٍ فَإِنَّ عَنْ یَمِینِهِ وَ شِمَالِهِ شَیْطَانَیْنِ فَلْیُبَادِرْ لَا یَکُفَّاهُ عَنْ ذَلِکَ.

هنگامی که کسی از شما تصمیم بر انجام کار خیر یا بخشیدن چیزی به کسی گرفت، باید مواظب باشد که در طرف راست و چپ او دو شیطان هستند، بنابراین باید به سرعت اقدام کند، مبادا آن دو شیطان (با وسوسه های خود) او را از این کار باز دارند» .

5- امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرمایند: «6967- لَیْسَ مِنْ عَادَةِ الْکِرَامِ تَأْخِیرُ الْإِنْعَامِ.(38)، تاخیر دربخشش از عادت کریمان نیست»

6- امام باقر علیه السلام می فرمایند: «ِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ مَنْ هَمَّ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَیْرِ فَلْیُعَجِّلْهُ فَإِنَّ کُلَّ شَیْ‏ءٍ فِیهِ تَأْخِیرٌ فَإِنَّ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ نَظْرَة، کسی که تصمیم بر کار نیکی می گیرد، باید شتاب کند، زیرا هرچیزی که در آن تاخیر باشد، شیطان در آن نظر دارد (و با وسوسه های خود، تصمیم انسان راتضعیف می کند. »

کوتاه سخن این که در برابر کارهای خیر، همیشه موانع و وسوسه های شیاطین جن وانس وجود دارد، به همین دلیل هنگامی که مقدمات آن فراهم گردد، باید شتاب کرد، مبادا افراد تنگ نظر، کوتاه فکر و شیطان صفت، سنگهایی در راه آن بیندازند. ضمنا بایدمیان سرعت در انجام کار و عجله مذموم که مربوط به قبل از فراهم شدن مقدمات لازم برای انجام کار است، تفاوت گذاشت.

این سخن را با حدیثی از امیر مؤمنان علی علیه السلام پایان می دهیم: « لَا تُؤَخِّرْ إِنَالَةَ الْمُحْتَاجِ إِلَى غَدٍ فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا یَعْرِضُ لَکَ وَ لَهُ فِی غَدٍ.(39)، کمک به نیازمندان را به فردا میفکن، زیرا نمی دانی فردا برای تو و برای او چه پیش می آید (ای بسا! توان تو از میان برود، یا نیاز او»

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی