نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

26-5. پرهیز از سوء ظن (حجرات/12)

دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۰۵ ب.ظ
49:12
۹۶/۰۳/۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j26

نظرات  (۳)

از حضرت رسول ص: من اساء باخیه الظن فقد اساء بربّه، ان اللّه تعالی یقول: "اجتنبوا کثیراً من الظن"(کنزالعمال)

عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِعَلِیٍّ ع‏ یَا عَلِیُّ وَ اعْلَمْ أَنَ‏ الْجُبْنَ‏ وَ الْبُخْلَ‏ وَ الْحِرْصَ غَرِیزَةٌ (خصلت) یَجْمَعُهَا سُوءُ الظَّنِّ.(من لا یحضر)

لَا دِینَ‏ لِمُسِی‏ءِ الظَّنِ(غرر)

لَا إِیمَانَ مَعَ سُوءِ ظَن‏(غرر)

سُوءُ الظَّنِّ یُفْسِدُ الْأُمُورَ وَ یَبْعَثُ عَلَى الشُّرُور(عیون الحکم)

شَرُّ النَّاسِ‏ مَنْ‏ لَا یَثِقُ بِأَحَدٍ لِسُوءِ ظَنِّهِ وَ لَا یَثِقُ بِهِ أَحَدٌ لِسُوءِ فِعْلِهِ.(عیون الحکم)

 

قاعده ی عالم همین است.

 اگر نمیدانیم چیزی نجس است یا پاک باید بنا را گذاشت بر اینکه پاک است.

اگر نمیدانیم چیزی که پاک بوده نجس شده یا نه، باید بنا را گذاشت بر این که پاک بوده.

اگر شک داریم نمازی را درست خواندیم یا نه باید بنا را گذاشت بر اینکه درست خوانده شده.

اگر در بازار مسلمین خرید میکنیم و نمیدانیم مسائل شرعی رعایت شده باید بنا را گذاشت بر اینکه رعایت شده.

در جامعه ی اسلامی هم همین طور است. خدا میخواهد مومنین اعمال و گفتار یکدیگر را بنا بر نیکی بگذارند.

افضل الورع حسن الظن(غرر)

حسن الظن راحة القلب و سلامة الدین(غرر)

اطْلُبْ لِأَخِیکَ عُذْراً فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْراً (عیون الحکم)

وَ قَالَ ع‏ لَا تَظُنَّنَّ بِکَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَحَدٍ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِی‏ الْخَیْرِ مُحْتَمَلا(نهج البلاغه)

حُسْنُ‏ الظَّنِ‏ یُخَفِّفُ‏ الْهَمَّ وَ یُنْجِی مِنْ تَقَلُّدِ الْإِثْم‏(عیون الحکم)(از افتادن در بند گناه میرهاند)

مَنْ لَمْ یُحْسِنْ ظَنَّهُ اسْتَوْحَشَ‏ مِنْ‏ کُلِ‏ أَحَدٍ.(عیون الحکم)

*این تعداد روایت در این موضوع از امیرالمومنین ع میتواند به صورت جداگانه مورد توچه قرار بگیرد

#کجا میتوان سوء ظن داشت: قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الثَّالِثُ ع‏ إِذَا کَانَ زَمَانٌ الْعَدْلُ‏ فِیهِ‏ أَغْلَبُ‏ مِنَ الْجَوْرِ فَحَرَامٌ أَنْ تَظُنَّ بِأَحَدٍ سُوءاً حَتَّى یُعْلَمَ ذَلِکَ مِنْهُ وَ إِذَا کَانَ زَمَانٌ الْجَوْرُ فِیهِ أَغْلَبُ مِنَ الْعَدْلِ فَلَیْسَ لِأَحَدٍ أَنْ یَظُنَّ بِأَحَدٍ خَیْراً حَتَّى یَبْدُوَ ذَلِکَ مِنْهُ.

با این مضمون شاید 4 یا 5 روایت دیگر هم وجود داشت. البته باید توجه داشت روایات قبلی باید قبل از این روایت در نظر گرفته بشود یعنی جامعه ای که تا کنون ایستادگی بر سر آرمان های ایمانی را نشان داده است اگر در مواردی نشانه هایی از آن سر زد که دیگر در آن مثلا عدل اغلب نیست باید آن موارد در ابتدا با حسن ظن دیده بشود. و جور اجتماعی باید یقینی بشود تا در این موارد بگنجد

#ضرورت دوری از مواضعی که باعث میشود انسان مورد سوء ظن قرار بگیرد: وَ قَالَ ع‏ الْمَرْءُ حَیْثُ یَجْعَلُ نَفْسَهُ مَنْ‏ دَخَلَ‏ مَدَاخِلَ‏ السُّوءِ اتُّهِمَ مَنْ عَرَّضَ‏ نَفْسَهُ التُّهَمَةَ فَلَا یَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی