نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

25-4. ما درقبال قرآن مسئول هستیم (زخرف/44)

دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۰۶:۵۵ ب.ظ
43:44
۹۶/۰۳/۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j25

نظرات  (۷)

معنای ذکر
براى کلمه «ذکر» دو معنا ذکر شده است: یکى تذکّر و یادآورى و دیگرى یاد، عظمت و آوازه نیک. یعنى این قرآن، سبب تذکّر و غفلت‌زدایى یا سبب یاد تو در تاریخ است و به تو و امت تو عظمت مى‌دهد.
 
سوال مد نظر آیه چیست ؟
وَ قال‌َ الرَّسُول‌ُ یا رَب‌ِّ إِن‌َّ قَومِی‌ اتَّخَذُوا هذَا القُرآن‌ مَهجُوراً‌-‌ فرقان‌ آیه 33‌-‌
آیات‌ راجعه‌ بولایت‌ و نازله‌ ‌در‌ شئون‌ اهل‌ بیت‌ و راجع‌ ‌به‌ حدود و دیات‌ و ‌غیر‌ اینها ‌که‌ امروز چه‌ حکایتی‌ ‌است‌ ‌از‌ تمام‌ اینها سؤال‌ می‌شود.
قیام جبهه ملّی در برابر قرآن مجید 

‏‏من باید متأسف باشم، من باید بسیار متأسف باشم، از اینکه غیب‏‎ ‎‏نمی دانم! نمی دانستم در چنته اینها چه هست. من بعضی از اینها را‏‎ ‎‏می پذیرفتم؛ به ایشان هم محبت می کردم؛ لیکن نمی دانستم که‏‎ ‎‏اینها بر ضد قرآن هم قیام می کنند. من نمی دانستم که اینها ائتلاف‏‎ ‎‏پیدا می کنند‏‏[‏‏و‏‏]‏‏ مرکز ائتلافشان یک جا است، و ائتلاف پیدا‏‎ ‎‏می کنند با منافقین که «شناخت»شان را اشخاصی که مطالعه‏‎ ‎‏کرده اند می دانند چیست، ائتلاف کرده اند با این جبهه ها که ماسک‏‎ ‎‏را از روی صورتشان برداشتند و به طور صریح مردم را دعوت‏‎ ‎‏کردند به اینکه ای مسلمانها بیایید و حکم قرآن را، حکم «غیر‏‎ ‎‏انسانی» قرآن را!! و لا حولَ ولا قوةَ اِلاّ باللّه . در یک کشور اسلامی‏‎ ‎‏اینطور سبّ بر قرآن و سبّ بر اسلام در مرئیٰ و منظر مسلمین‏‎ ‎‏بشود، و فلان مقام هم تأیید کند و دعوت به شورش! در مقابل‏
‏‎

‏‏چه؟ در مقابل نص صریح قرآن؟! امروز، دو بعد از ظهر دعوت به‏‎ ‎‏راهپیمایی است. به حسب چیزی که در اعلامیه شان ثبت شده‏‎ ‎‏است، دعوت به راهپیمایی است در مقابل این حکم «غیر انسانی»‏‎ ‎‏اسلام!ما با اینهایی که اظهار دوستی می کنند و تیشه برداشته اند و‏‎ ‎‏به ریشۀ اسلام می زنند باید چه بکنیم؟ در تمام طول سلطنت‏‎ ‎‏رضاخان و محمدرضا یک همچو جسارتی به قرآن کریم نشد.‏‎ ‎‏مسلمانها بدانند که یک راهی الآن هست در کار، یک روشی الآن‏‎ ‎‏هست در کار، که به طور ناشیگری اینها نقاب راکنار زدند. آنهایی‏‎ ‎‏که در این راهپیمایی می خواهند شرکت کنند، یا اظهار این را کردند‏‎ ‎‏که شرکت بکنند، یا تأیید کردند این شرکت را، یا مردم را دعوت‏‎ ‎‏کردند به این شرکت، اگر بدانند که محتوای این معنا چیست، وای‏‎ ‎‏به حال ملتی که ملی هایشان این باشد، و متدینینی هم که اظهار‏‎ ‎‏تدین می کنند، آن باشد، و سرانشان هم این! و اگر ندانسته می کنند،‏‎ ‎‏چطور اطلاعیۀ «جبهۀ ملی» را ندیده دعوت می کنند به اینکه شما‏‎ ‎‏هم به دنبال جبهۀ ملی راهپیمایی کنید. بازار تهران ببندد و بازار‏‎ ‎‏اصفهان هم ببندد و بازارهای ایران هم ببندند، خیابانها هم همه‏‎ ‎‏ببندند، و همه قیام کنند، استقامت کنند! در مقابل چی؟ در مقابل‏‎ ‎‏لایحۀ قصاص «غیر انسانی»! حکم قرآن «غیر انسانی»!

اینکه کسی بگوید حکم خدا‏‎ ‎‏«غیر انسانی» است، اسلام غیر انسانی است، این کافر است.‏‎ ‎‏خوب، شما بیایید این را بگویید، فقط نهی از منکرتان این است که‏‎ ‎‏بعضی از علمای اسلام را شما هی تضعیف کنید، بعضی از‏‎ ‎‏نهادهای اسلامی را تضعیف کنید. این نهی از منکر همه اش‏‎ ‎‏خلاصه شده است در همین؛ هر چه اعلامیه می دهند آقایان و هر‏‎ ‎‏چه صحبت می کنند و هرجا می روند صحبت می کنند، همّ و‏‎ ‎‏غمّشان این است که این جمهوری اسلامی به درد نمی خورد! ما‏‎ ‎‏حتماً باید یا در آغوش امریکا باشیم تا بتوانیم زندگی کنیم؛ یا در‏‎ ‎‏آغوش شوروی؛ و چون شوروی الحاد دارد و امریکا موحّد است!‏‎ ‎‏و خیلی صحیح است و خوب است، یا کمتر از او بد است، ما‏‎ ‎‏خوب است که همراه اینها باشیم. این چه فکری است که شماها‏‎ ‎‏دارید؟ چرا باید اینطور باشید؟ من بسیار متأسفم! من بسیار‏‎ ‎‏متأسفم! اینکه مرا به درد دل وادار می کند، مقابله با این جمعیت‏‎ ‎‏است. مقابله با آنی است که حضرت امیر را نگذاشتند کارهایش را‏‎ ‎‏انجام بدهد. اگر اینها واقعاً اعتقاد به اسلام دارند و لازم می دانند‏‎ ‎‏نهی از منکر کنند، کدام منکری بالاتر از این است که کسی بگوید‏‎ ‎‏حکم قرآن «غیر انسانی» است، و مردم را دعوت کند برای این؟‏‎ ‎‏اینها دعوت می کنند به راهپیمایی بر ضد کی و به طرف کی،‏‎ ‎‏طرفداری از کی؟ طرفداری از آنکه می گوید که حکم قصاص یک‏‎ ‎‏حکم «غیر انسانی» است؟ طرفداری از این؟ باید یک مسلمان‏‎ ‎‏طرفداری از این مسأله بکند؟
قال رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله):‏ « أَیُّهَا الناس ... فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ مَاحِلٌ مُصَدَّقٌ‏ وَ مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَى النَّارِ وَ هُوَ الدَّلِیلُ یَدُلُّ عَلَى خَیْرِ سَبِیلٍ...».

(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 599)

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) فرمودند: « ... هر گاه آشوبها چون شب تار شما را فرا گرفت به قرآن رو آورید (و بدان چنگ زنید) زیرا آن است شفیعى که شفاعتش پذیرفته است (در باره کسى که بدان عمل کند) و گزارش دهنده است از بدیها که گفته‏ اش (در باره آن کس که بدان عمل نکرده) تصدیق شده است، هر که آن را پیشواى خود کرد به بهشتش رهبرى کند و هر که (از آن پیش افتد) و آن را پشت سر خود قرار دهد به دوزخش کشاند، و قرآن راهنمائى است که به بهترین راهها راهنمائى کند».

«لَیْسَ عِنْدَ أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ حَقٌّ وَ لَا صَوَابٌ وَ لَا أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ یَقْضِی بِقَضَاءِ حَقٍّ إِلَّا مَا خَرَج‏مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَیْت‏»  «وَ إِذَا تَشَعَّبَتْ بِهِمُ الْأُمُورُ، کَانَ الْخَطَأُ مِنْهُمْ وَ الصَّوَابُ مِنْ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلَامُ»[7] در زمان رسول خدا که تشعب که پیدا می‌شد، خطا در غیر جبهه علی بود والصواب من علی (ع). حدیث 21 دارد که؛ «لَیْسَ أَحَدٌ عِنْدَهُ عِلْمُ شَیْ‏ءٍ إِلَّا خَرَجَ مِنْ عِنْدِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ فَلْیَذْهَبِ النَّاسُ حَیْثُ شَاءُوا» هر جا می‌خواهند بروند، «فَوَ اللَّهِ لَیْسَ الْأَمْرُ إِلَّا مِنْ هَاهُنَا وَ أَشَارَ بِیَدِهِ إِلَى بَیْتِهِ»
دو سخنرانی اول از حضرت امام و ناراحتی از کار جبهه ملی است
شهید مطهری درباره مهجوریت قرآن چنین می گوید:
ما امروز از این نسل گله داریم که چرا با قرآن آشنا نیست؟ چرا در مدرسه ها قرآن یاد نمی گیرند. حتی به دانشگاه هم که می روند از خواندن قرآن عاجزند؟


البته جای تأسف است که این طور است. باید از خودمان بپرسیم ما تاکنون چه اقدامی در این راه کرده ایم؟ آیا با همین فقه و شرعیات و قرآن که در مدارس است توقع داریم نسل جوان با قرآن آشنایی کامل داشته باشد؟ !عجبا! که خود نسل قدیم قرآن را متروک و مهجور کرده، آن وقت از نسل جدید گله دارد که چرا با قرآن آشنا نیست.


قرآن در میان خود ما مهجور است و توقع داریم نسل جدید با قرآن آشنا باشد. اگر کسی علمش علم قرآن باشد. یعنی در قرآن زیاد تدبر کرده باشد، تفسیر قرآن را کاملاً بداند، این آدم چقدر در میان ما احترام دارد؟ هیچ!


پس قرآن در میان خود ما مهجور است و درنتیجه همین اعراض از قرآن است که به این بدبختی و نکبت گرفتار شده ایم.

ما کاری کرده ایم که مشمول نفرین پیغمبر صلی الله علیه و اله و قرآن شده ایم. رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره قرآن فرمود:«انه شافع مشفع و ما حل مصدق؛( کافی،ج2،ص599) یعنی قرآن در نزد خدا و در پیشگاه حقیقت وساطت می کند و پذیرفته می شود و نسبت به بعضی که به او جفا کرده اند سعایت می کند و مورد قبول واقع می شود.» ( استاد مطهری ،کتاب ده گفتار)


وزیر محترم آموزش و پروزش اگر امروز با خون سیصد هزار شهید هنور قرآن مثل زمان شاه در این مملکت مهجور باشی والله بالله مسئولی

معاون وزیر آموزش و پروزش این را بداند رضا خان مکتب خانه ها که آموزش قرآن بود را کم کرد. شما هم بودجه مدارس قرآنی 5 شنبه ها را قطع کردید بدانید مسئولید


نمایندگان مجلس والله بالله مسئولید که هنوز هم بعد از این همه شهید برای برقراری حکومت قرآن بودجه قرآن در این مللکت از خیلی از بودجه های علوم انسانی غربی کمتر است

نماینده گان مجلس بدانید در این کشور دارد 2 ملیون دانشجو درس علوم انسانی غیر توحیدی غرب را می خواند ولی برای آموزش و تحقیق قران بودجه قرار نداده اید

شهید مطهری این بیانات را در قبل از انقلاب و ریخته شدن خون های پاک شهیدان کرد

والله مسئولید یعنی مورد سوال هستید


این چند خط آخر از جایی نبوذ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی