نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات


42:39
۹۶/۰۳/۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j25

نظرات  (۹)

۲۹ خرداد ۹۶ ، ۱۹:۲۰ امیرحسین صفاریان
#حدیث

طلحه و زبیر به حضرت على علیه السلام گفتند: ما به شرطى با تو هستیم که در هر کار با ما مشورت کنى، زیرا حساب ما از دیگران جداست، حضرت فرمودند: «نظرت فى کتاب الله و سنة رسوله فامضیت ما دلانى علیه و اتبعته و لم احتج الى آرائکما فیه و لا رأى غیرکما و لو وقع حکم لیس فى کتاب الله بیانه و لا فى السنة برهانه و احتیج الى المشاورة فیه لشاورتکما فیه» «1» من در کتاب خدا و سنّت رسول او نگاه مى‏کنم هر چه بود پیروى مى‏کنم و نیازى به رأى و مشورت شما و دیگران ندارم ولى هرگاه امرى بود که در کتاب و سنّت برهانى بر آن نداشتم و نیاز به مشورت بود با شما مشورت خواهم کرد.


۲۹ خرداد ۹۶ ، ۱۹:۲۶ امیرحسین صفاریان
#نکته

در برابر خودى‏ها گذشت و بخشش و در برابر ستمکاران، استمداد و دفاع لازم است. «یَغْفِرُونَ‏- یَنْتَصِرُونَ»

۲۹ خرداد ۹۶ ، ۱۹:۳۵ امیرحسین صفاریان
#نهج البلاغه
1- لَنْ‏تُقَدَّسَ امَّةٌ حَتّى‏ یُؤْخَذَ لِلضَّعیفِ فیها حَقُّهُ مِنَ الْقَوِىِّ غَیْرَ مُتَعْتِع‏

2- فَوَ اللَّهِ ما غُزِىَ قَوْمٌ قَطُّ فِى عُقْرِ دارِهِمْ الّا ذَلّوا

3- لایَمْنَعُ الضَّیْمَ الذَّلیلُ وَ لایُدْرَکُ الْحَقُّ الّا بِالْجِد
۲۹ خرداد ۹۶ ، ۱۹:۴۱ امیرحسین صفاریان
#حدیث
بیانات امام حسین علیه السلام:
الا و ان الدعی بن الدعی قد رکز بین اثنتین بین السلة و الذلة و هیهات مناالذلة یأبی الله تعالی ذلک لنا و رسوله و المؤمنون
۲۹ خرداد ۹۶ ، ۲۳:۴۱ امیرحسین صفاریان
#بیانات
این بود که آن پیشوای ظلم و گمراهی و ضلالت، توقّع داشت که این امام هدایت پای حکومت او را امضاء کند؛ «بیعت» یعنی این. میخواست امام حسین علیه‌السّلام را مجبور کند به جای این‌که مردم را ارشاد و هدایت فرماید و گمراهی آن حکومت ظالم را برای آنان تشریح نماید، بیاید حکومت آن ظالم را امضا و تأیید هم بکند! قیام امام حسین علیه‌السّلام از این‌جا شروع شد. اگر چنین توقّع بیجا و ابلهانه‌ای از سوی حکومت یزید نمیشد، ممکن بود امام حسین همچون زمان معاویه و ائمّه بزرگوارِ بعد از خود، پرچم هدایت را برمیافراشت؛ مردم را ارشاد و هدایت میکرد و حقایق را میگفت. منتها او بر اثر جهالت و تکبّر و دوری از همه فضایل و معنویات انسانی یک قدم بالاتر گذاشت و توقع کرد که امام حسین علیه‌السّلام پای این سیه‌نامه تبدیل امامت اسلامی به سلطنت طاغوتی را امضاء کند؛ یعنی بیعت کند. امام حسین فرمود «مثلی لا یبایع مثله» (۲)؛ حسین چنین امضایی نمیکند. امام حسین علیه‌السّلام باید تا ابد به عنوان پرچم حق باقی بماند؛ پرچم حق نمیتواند در صف باطل قرار گیرد و رنگ باطل بپذیرد. این بود که امام حسین علیه‌السّلام فرمود: «هیهات منّا الذّلّة(۳)». حرکت امام حسین، حرکت عزّت بود؛ یعنی عزّت حق، عزّت دین، عزّت امامت و عزّت آن راهی که پیغمبر ارائه کرده بود. امام حسین علیه‌السّلام مظهر عزّت بود و چون ایستاد، پس مایه فخر و مباهات هم بود. این عزّت و افتخار حسینی است. یک وقت کسی حرفی را میزند، حرف را زده و مقصود را گفته است، اما پای آن حرف نمی‌ایستد و عقب‌نشینی میکند؛ این دیگر نمیتواند افتخار کند. افتخار متعلّق به آن انسان، ملت و جماعتی است که پای حرفشان بایستند و نگذارند پرچمی را که آنها بلند کرده‌اند، توفانها از بین ببرد و بخواباند. امام حسین علیه‌السّلام این پرچم را محکم نگه داشت و تا پای شهادتِ عزیزان و اسارتِ حرم شریفش ایستاد. عزّت و افتخار در بُعد یک حرکت انقلابی این است.
۲۹ خرداد ۹۶ ، ۲۳:۴۴ امیرحسین صفاریان
#نمونه
ناگفته پیداست که در برابر وظیفه" انتصار" در مقابل ستم، دیگران نیز وظیفه یارى کردن دارند، چرا که یارى طلبیدن بدون یارى کردن لغو و بیهوده است، در حقیقت هم مظلوم موظف به مقاومت در برابر ظالم و فریاد بر آوردن است، و هم مؤمنان دیگر موظف به پاسخگویى او هستند، همانگونه که در آیه 72 سوره انفال مى‏خوانیم: وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ:
۲۹ خرداد ۹۶ ، ۲۳:۴۸ امیرحسین صفاریان
#نکته
درس شهدا به ما زیر بار ظلم نرفتن و حتی در این راه کشته شدن است.
۲۹ خرداد ۹۶ ، ۲۳:۵۲ امیرحسین صفاریان
#نکته
امام حسین ع به ما مى‏گوید: در محاصره‏هاى اقتصادى نترسید که من براى على اصغر آب هم نداشتم. اما به طاغوت بله نگفتم. حسین به ما گفت: در محاصره‏هاى نظامى نترسید که ما با هفتاد و دو تن بین سى هزارنفر محاصره شدیم. حسین به ما مى‏گوید: از محاصره‏ى نظامى نترسید.

۲۹ خرداد ۹۶ ، ۲۳:۵۸ امیرحسین صفاریان
#نکته
این آیه به خوبی نشان دهنده دلیل کمکی است که ایران به کشورهایی مانند سوریه و لبنان کرده است. آنها مظلوم هستند و این مظلومیتشان را فریاد زده اند. ما هم وظیفه داریم کمک کنیم.
همچنین میتوان به اعمال اخیر سپاه اشاره کرد و این نکته را نیز متذکر شد که خود ایران تن به ظلم ظالمان نمیدهد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی