نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

24-4.شهادت اعضا و جوارح (فصلت/20)

يكشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۰۵ ق.ظ
41:20
۹۶/۰۳/۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j24

نظرات  (۸)

این عنوان ذیل آیه 65 سوره یس هم پارسال کار شده بود توسط بنده، صوت پارسال رو گوش دادم مطالبی که پارسال استاد در حرم فرمودند رو حذف کردم و یه سری جدید اضافه کردم.


#شعر
#شعر
اندر زنده بودن همه دنیا ( به طبع اعضای بدن )

ما سمیعیم و بصیریم و خوشیم

با شما نامحرمان ما خامشیم

چون شما سوی جمادی می‌روید

محرم جان جمادان چون شوید

از جمادی عالم جانها روید

غلغل اجزای عالم بشنوید


مولوی


مطالب پارسال:

#شعر
اندر زنده بودن همه دنیا ( به طبع اعضای بدن )

ما سمیعیم و بصیریم و خوشیم

با شما نامحرمان ما خامشیم

چون شما سوی جمادی می‌روید

محرم جان جمادان چون شوید

از جمادی عالم جانها روید

غلغل اجزای عالم بشنوید


مولوی

-----------------------------------

#اعضای بدن انسان شهادت میدهند ولی اقرار نمیکنند (بیان علت)

آنچنان که روشن است در جریان قضاوت شهادت و اقرار وجود دارد کسی که به گناه خویش اقرار می‌کند می‌گویند فلان شخص اقرار کرده است اما اگر کسی بر علیه کس دیگری شهادت دهد می‌گویند شهادت داده است. بنابراین وقتی خداوند در این آیات سخن از شهادت اعضا و جوارج می‌کند به این معناست که این‌ها گناه‌کار نیستند و در حقیقت آن‌ها گناه نکردند بلکه این انسان بوده است که گناه انجام داده است بر همین اساس آن‌ها  بر علیه آن انسان شهادت می‌دهند و اقرار نمی‌کنند که گفته شود آن‌ها هم گناهکار هستند. بنابراین در جهنم اعضا و جوارح نمی‌سوزند بلکه نفس انسان می‌سوزد و عذاب می‌کشد چرا که خداوند در این مورد فرموده است «کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَیْرَهَا لِیَذُوقُواْ الْعَذَابَ؛ هر گاه پوست تنشان بپزد پوستی دیگرشان دهیم، تا عذاب خدا را بچشند» اینکه خداوند در این آیه فرموده است «لِیَذُوقُواْ الْعَذَابَ» اشاره به همین مطلب است که آن چیزی که عذاب می‌شود پوست و دست و پا و اعضای و جوارح انسان نیست بلکه آن نفس انسان است که قرار است در جهنم عذاب بکشد.

#عادل و عاقل بودن اعضا و جوارح انسان(شاهد باید عادل باشد)
مطلب دیگری که در خصوص شهادت اعضا و جوارح انسان وجود دارد این است که زمانی شهادت مقبول است که عادل و عاقل شهادت بدهد. عادل کسی است که در آن صحنه جرم حضور داشته است و آن صحنه جرم را دیده است و فهمیده است و آن را تحمل کرده است و در حقیقت زمانی که می‌خواهد شهادت بدهد دارد آنچه را که تحمل کرده و دیده است را بیان می‌کند. بنابراین شهات باید مسبوق به حضور و فهم باشد. بنابراین وقتی که در روز قیامت اعضا و جوارح انسان شاهد هستند یعنی این‌ها قبلاً در صحنه جرم حضور داشتند و آن را دیده‌اند و فهمیده‌اند و آنچه را که دیده و فهمیده‌اند را در صحنه قیامت شهادت می‌دهند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که اعضا و جوارح انسان در دنیا می‌فهمند و فهم دارند و همه چیز را درک می‌کنند چرا که اگر قرار باشد در این دنیا نفهمد و خداوند در آن دنیا اعضا و جوارج انسان را دارای فهم کند انسان می‌تواند اعتراض کند و به خداوند بگوید که خدایا تو یادش دادی این که فهم و شعور نداشت که بفهمد این که با خبر نبود. بر این اساس دست و پا و اعضا و جوارح انسان مانند دیگران می‌فهمند و می‌توانند آبروی انسان را ببرند پس همانطور که از دیگران می‌ترسیم و حجاب می‌کنیم باید از دست و پا و اعضای خود نیز بترسیم و حجاب کنیم.




#نکته تربیتی 
اگر انسان گناه کار خلوتی پیدا کند که هیچ انسانی او را نبیند آیا میتواند اعضای بدن خود را هم از خود جدا کند؟؟؟!
همه عالم محضر خداست 
غیر از اینکه خداوند خودش ناظر بر اعمال است ، موکلینی نیز دارد که در قیامت این موکلین عهده دار امر شهادت هستند
هیچ انسانی تا قبل از مرگش از اعضایش جدا نمیشود ، پس هیچ جایی وجود ندارد که چشمانی آگاه ما را در حال گناه نبینند.

#حدیث از حضرت علی ع
إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى لَا یَخْفَى عَلَیْهِ مَا الْعِبَادُ مُقْتَرِفُونَ‏ فِی لَیْلِهِمْ وَ نَهَارِهِمْ لَطُفَ بِهِ خُبْراً وَ أَحَاطَ بِهِ عِلْماً أَعْضَاؤُکُمْ شُهُودُهُ وَ جَوَارِحُکُمْ جُنُودُهُ وَ ضَمَائِرُکُمْ عُیُونُهُ وَ خَلَوَاتُکُمْ عِیَانُه‏

اعضای شما شاهدان خدایند و جوارح شما سربازان خداوند متعال، ....
#خداوند ستار است ، لذا شهادت اعضا برای مؤمنان نیست

#شهادت اعضا برای مؤمنان نیست

... وَ لَیْسَتْ تَشْهَدُ الْجَوَارِحُ عَلَى مُؤْمِنٍ إِنَّمَا تَشْهَدُ عَلَى مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ کَلِمَةُ الْعَذَابِ فَأَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیُعْطَى کِتَابَهُ بِیَمِینِه‏...

کتاب شریف کافی


اقول:
لطف و رحمت و پرده پوشی خداوند در آن دنیا هم شامل حال است ، از کجا معلوم شاید برای مؤمنان دقیقا برعکس گناه کاران باشد
برای آنها بر دهانشان مهر زده میشود و اعضایشان صحبت میکند (الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم ... ) 
و برای مؤمنان بر دهان اعضایشان مهر زده میشود که علیه بنده مؤمن من حرفی نزنید که آبروی او برود 


نکته تربیتی : سخنی از آیت الله مظاهری : رسوایی بدترین دردهاست
زن و مرد! از شما تقاضا دارم مواظب باشید در روز قیامت به واسطه ی زمان و مکان، به واسطه ی در و دیوار، به واسطه ی گوشت و پوست و استخوان خود، به واسطه ی چشم و گوش و زبان خود، به واسطه ی هویّت خود رسوا نشوید! رسوائی کاری است مشکل. بالاترین دردها برای انسان رسوائی است. اگر خدای نکرده یک کسی در دنیا گناه کند، مردن را بر رسوا شدن ترجیح می‌دهد. زنی اگر کار بدی انجام داده باشد ـ هر چه هم پست باشد ـ دوست دارد بمیرد اما رسوا نشود. این مرد و زن که می‌خواهند رسوا نشوند باید توجه داشته باشند که روز قیامت روز رسوائی است؛ روزی است که خدا و پیغمبر و ائمه ی طاهرین و حضرت زهرا(س) و ملائکه ی مقرّب خدا، در و دیوار، زمان و مکان و بالاخره تمام اعضا و جوارح انسان، لَهِ انسان یا علیه انسان، شهادت می‌دهند. توجّه به این مطلب داشته باشید!

 (اقول : مورد خیانت واقع شدن توسط نزدیکان هم جزو بدترین دردهاست لذا شاید از همین بابت است که قرآن وعده رسوا شدن به بدکاران توسط نزدیکترینها که همان دست و بال است را میدهد)


#شعر مولوی
روز ِ محشر، هر نهان پیدا شود    هم ز خود، هر مجرمی  رسوا شود 
 دست و پا بدهد گواهی با بیان      بر فساد او به پیش ِ مستعان
 دست گوید: من چنین دزدیده ام    لب بگوید: من چنین بوسیده ام
 پای گوید: من شدستم تا منا         فرج گوید: من بکردستم زنا
چشم گوید: غمزه کردستم حرام     گوش گوید: چیده ام سوء الکلام
پس دروغ آمد ز سر تا پای خویش        چون گواهی میدهد اعضا به پیش
 آنچنان کاندر نماز ِ با فروغ            از گواهی خصیه شد زرقش دروغ
 پس چنان کن فعل، کان خود بی زبان         باشد اشهد گفتن و عین ِ بیان
  تا همه تن، عضو عضوت، ای پسر         گفته باشد "اشهد" اندر نفع و ضر
#علت اینکه در آیه بعدی گناهکاران فقط جلود رو مخاطب قرار میدهند:

زیرا حدی از شهادت و فهمیدن و دیدن برای چشم و گوش را انسان متصور است با اینکه همین هم مایه تعجب است
اما اعجب آن است که پوست هم شهادت بدهد لذا برای همین است که کافران متعجبانه از پوستشان میپرسند شما دیگه چرا علیه ما شهادت میدهید ؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی