نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

24-3.غرور علمی (غافر/83)

يكشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۰۵ ق.ظ
40:83
۹۶/۰۳/۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j24

نظرات  (۱۱)

۲۸ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۱۱ امیرحسین صفاریان
#حدیث

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) عَنْ أَمِیرِ الْمُومِنِینَ (ع) أَنَّهُ قَالَ لِوَلَدِهِ الْحَسَنِ (ع) فِی وَصِیَّتِهِ إِلَیْهِ‏ فَإِنَّ الْعَالِمَ مَنْ عَرَفَ أَنَّ مَا یَعْلَمُ فِیمَا لا یَعْلَمُ قَلِیلٌ فَعَدَّ نَفْسَهُ بِذَلِکَ جَاهِلا وَ ازْدَادَ بِمَا عَرَفَ مِنْ ذَلِکَ فِی طَلَبِ الْعِلْمِ اجْتِهَاداً فَمَا یَزَالُ لِلْعِلْمِ طَالِباً وَ فِیهِ رَاغِباً وَ لَهُ مُسْتَفِیداً وَ لاهْلِهِ خَاشِعاً وَ لِرَأْیِهِ مُتَّهِماً وَ لِلصَّمْتِ لازِماً إِلَی أَنْ قَالَ وَ فِی الصَّمْتِ السَّلامَةُ مِنَ النَّدَامَةِ وَ تَلافِیکَ مَا فَرَطَ مِنْ صَمْتِکَ أَیْسَرُ مِنْ إِدْرَاکِ فَائِدَةِ مَا فَاتَ مِنْ مَنْطِقِکَ وَ احْفَظْ مَا فِی الْوِعَاءِ بِشَدِّ الْوِکَاءِ الْخَبَر

۲۸ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۱۳ امیرحسین صفاریان
#حدیث

قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع) مِنَ الْفِقْهِ أَنْ لا تَغْتَرُّوا أی بالعلم و العمل أو بالدنیا و زهراتها

۲۸ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۱۴ امیرحسین صفاریان
#حدیث

قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع) فَاعْتَبِرُوا بِمَا کَانَ مِنْ فِعْلِ اللَّهِ بِإِبْلِیسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِیلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِیدَ وَ کَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّةَ آلافِ سَنَةٍ لا یُدْرَی أَ مِنْ سِنِی الدُّنْیَا أَمْ مِنْ سِنِی الاخِرَةِ عَنْ کِبْرِ سَاعَةٍ وَاحِدَة

۲۸ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۱۵ امیرحسین صفاریان
#حدیث
 قَالَ الصَّادِقُ (ع) الْعَجَبُ کُلُّ الْعَجَبِ مِمَّنْ یُعْجَبُ بِعَمَلِهِ وَ لا یَدْرِی بِمَ یُخْتَمُ لَهُ فَمَنْ أُعْجِبَ بِنَفْسِهِ وَ عَمَلِهِ فَقَدْ ضَلَّ عَنْ مَنْهَجِ الرُّشْدِ وَ ادَّعَی مَا لَیْسَ لَه‏
۲۸ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۲۰ امیرحسین صفاریان
#نکته
کسانیکه دیگران را بی سواد میخوانند دچار غرور علمی شده اند. کسی که معلوم نیست دکترایش را از کجا و چگونه گرفته است غره شده و منتقدانش را بی سواد میخواند. این دقیقا نشان از عجب و غرور این شخص دارد.
۲۸ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۴۴ امیرحسین صفاریان
#نمونه
نمونه زنده آن را در عصر و زمان خود، و بعد از پیروزیهاى علمى و صنعتى در جوامع پیشرفته مادى با چشم مى‏بینیم، زیرا مى‏دانیم یکى از عوامل مؤثر نفى  مذهب و روى آوردن به مکتبهاى الحادى همان غرور علمى است که در قرون اخیر براى جمعى از دانشمندان علوم طبیعى پیدا شده، آنها با کشف اسرارى از طبیعت و دست یافتن به روزنه‏هایى از علم آن چنان مست و مغرور شدند که تصور کردند چیزى در این عالم جز آنچه آنها مى‏دانند وجود ندارد، و چون خدا را در آزمایشگاههاى خود حاضر ندیدند راه انکار پیش گرفتند! این غرور علمى به قدرى گسترش پیدا کرد که اصلا مذهب و وحى انبیاء را زائیده جهل یا ترس بشر پنداشتند و گفتند: با فرا رسیدن دوران شکوفایى علم دیگر نیازى به این مسائل نیست! حتى گاه پا را از این فراتر نهادند و دوران زندگى بشر را از نظر فکرى به چهار دوران تقسیم کردند:
1- دوران افسانه‏ها 2- دوران مذهب! 3- دوران فلسفه 4- دوران علم که منظورشان علوم طبیعى و تجربى بود! البته آکنده بودن مذاهبى که در محیط فعالیت این گروه از دانشمندان وجود داشت از خرافات بسیار، به این هدف باطل نیز کمک کرد، (منظور عمدتا خرافات ارباب کلیسا است) و به این ترتیب به گمان خود براى همیشه مذهب و تعلیمات انبیا را از صحنه زندگى بشر بیرون ساختند.
۲۸ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۴۷ امیرحسین صفاریان
#نکته
برای چه میگویند آموزش و پرورش؟ باید در کنار آموزش، اخلاق هم یاد داده شود تا به آفات علم که یکی از آنها غرور است دچار نشوند. چیزی که متاسفانه در آموزش های امروز جای خالی اش احساس میشود. برخی آنقدر علم زده میشوند که دیگر خدا را هم بنده نیسنتد و این آفت علم بدون اخلاق است.
۲۸ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۵۲ امیرحسین صفاریان
#بیانات
اما خود نخبگان. این را به شما که اینجا هستید، دارم عرض میکنم؛ اما خطاب به همه‌ی نخبگان کشور است. نخبگان ما فقط شما نیستید. هزاران، صدها هزار، شاید هزارها هزار نخبه و استعداد در این کشور وجود دارد که البته بایستی اینها شناسائی شوند.

اولین حرف این است که مواظب باشید غرور شما را نگیرد. در حرفهای این جوانهای عزیزی که اینجا صحبت کردند هم اتفاقاً همین بود. غرور، خودبیش‌بینی، طلبگاری؛ اینها درست نیست؛ این برایتان ضرر دارد. شما فرزندان این خانه هستید؛ فرزندان این آب و خاک هستید. پدران و مادران شما در این کشور کسانی هستند که جوانیشان را صرف کردند برای اینکه این بنا را درست کنند تا شما در این بنا بتوانید راحت زندگی کنید. آنها حق دارند. مواظب باشید به پیشکسوتها تحکم نشود، اهانت نشود، بیاعتنائی نشود. از کشور و از ملت طلبگاری نشود. البته گفتم که وظائف دولت و وظائف کسانی که توانائی در بخشهای غیر دولتی دارند، معلوم است؛ وظیفه‌ی آنها مشخص است؛ اما شما هم از این طرف به این نکته توجه کنید.
۲۸ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۵۴ امیرحسین صفاریان
#داستان

مرحوم علامه طباطبایی(ره) که به حق شایسته لقب علامه بود و از مفاخر جهان علم، حکمت و فلسفه و از افتخارات حوزه و تشیع به شمار می رود، از تواضع علمی خاصی بهره مند بود. یکی از شاگردانش چنین نقل می کند: «در طول سی سال که افتخار درک محضر ایشان را داشتم، هرگز کلمه «من» از ایشان نشنیدم؛ درعوض عبارت «نمی دانم» را بارها در پاسخ سؤالات ازایشان می شنیدم. همان عبارتی که برخی افراد کم مایه از گفتن آن عار دارند. جالب این است که این دریای پرتلاطم علم و حکمت از فرط تواضع و فروتنی پاسخ سؤالات را به صورت احتمال و یا عبارت به نظر می رسد بیان می کرد.»
۲۸ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۵۷ امیرحسین صفاریان
#نکته
فیض کاشانی (ره) در تمثیلی نقل می کند:
علم، همچون بارانی است که از آسمان فرود می آید. شیرین و صاف! ریشه درختان از آب باران می نوشند. و براساس طعم درختان، آب هم دگرگون می شود، میوه تلخ تلخ تر می شود و میوه شیرین، شیرین تر. علمی را هم که افراد فرا می گیرند همین گونه است و به اندازه و به حسب همتها و خواسته هایشان دگرگون می شود. در متکبر، کبر می افزاید و در متواضع، تواضع و فروتنی...(28)
۲۸ خرداد ۹۶ ، ۰۵:۲۳ امیرحسین صفاریان
#حدیث
اذا سئل الرجل منکم عما لا یعلم، فلیقل: لا ادری

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی