نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

24-1. خیانت چشمها و آنچه در دلها پنهان است (غافر/19)

يكشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۰۳ ق.ظ
40:19

۹۶/۰۳/۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j24

نظرات  (۸)

۲۸ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۲۶ سید مهدی اکرمی
تفسیر

تفسیر نمونه    ج‏20    66

راستى اگر انسان به یک چنین حسابرسى دقیقى در قیامت مؤمن باشد که حتى نگاهها، و اندیشه‏ها، با انگیزه‏هایى که دارند همگى زیر سؤال مى‏روند، و دقیقا بررسى مى‏شوند، حد اعلاى تقوى در وجود او زنده خواهد شد، و چه اثرى دارد این ایمان به معاد و مراقبت الهى و حسابرسى قیامت در تربیت نفوس انسانها؟! مى‏گویند: یکى از علماى بزرگ پس از پایان تحصیلات خود در حوزه علمیه نجف هنگامى که مى‏خواست به کشورش باز گردد ضمن خدا حافظى با استادش از او تقاضاى پند و موعظه‏اى کرد، او گفت: بعد از تمام این زحمتها آخرین اندرزم کلام خدا است، این آیه را هرگز فراموش مکن‏ أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرى‏:" آیا انسان نمى‏دانست که خدا همه چیز را مى‏بیند" (علق- 14).

آرى از دیدگاه یک فرد مؤمن واقعى، تمام عالم محضر خدا است، و همه کارها در حضور او انجام مى‏گیرد، همین شرم و حضور براى دورى از گناهان کافى است

۲۸ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۲۷ سید مهدی اکرمی
عالم بودن خدا به ریز ترین چیزها

بحار الأنوار (ط - بیروت)    ج‏74    109     باب 5 وصیة النبی ص إلى عبد الله بن مسعود ..... ص : 92

یَا ابْنَ مَسْعُودٍ إِیَّاکَ أَنْ تُظْهِرَ مِنْ‏ نَفْسِکَ‏ الْخُشُوعَ‏ وَ التَّوَاضُعَ لِلْآدَمِیِّینَ وَ أَنْتَ فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ رَبِّکَ مُصِرٌّ عَلَى الْمَعَاصِی وَ الذُّنُوبِ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى‏ یَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَ ما تُخْفِی الصُّدُورُ «7»-

          مطلع بودن از حالات درونی

 

معانی الأخبار    النص    143     باب معنى السر و أخفى ..... ص : 143

َ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ‏ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- یَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفى‏ «1» قَالَ السِّرُّ مَا کَتَمْتَهُ‏ «2» فِی نَفْسِکَ وَ أَخْفَى مَا خَطَرَ بِبَالِکَ‏ ثُمَّ أُنْسِیتَه‏

 

نهج البلاغة (للصبحی صالح)       232     الخالق جل و علا ..... ص : 232

ٍ وَ لَا یَخْفَى عَلَیْهِ مِنْ عِبَادِهِ شُخُوصُ‏ لَحْظَةٍ وَ لَا کُرُورُ لَفْظَةٍ وَ لَا ازْدِلَافُ رَبْوَةٍ وَ لَا انْبِسَاطُ خُطْوَةٍ فِی لَیْلٍ دَاجٍ وَ لَا غَسَقٍ‏ سَاج‏ یَتَفَیَّأُ عَلَیْهِ الْقَمَرُ الْمُنِیرُ وَ تَعْقُبُهُ الشَّمْسُ ذَاتُ النُّورِ فِی الْأُفُولِ وَ الْکُرُورِ وَ [تَقْلِیبِ‏] تَقَلُّبِ الْأَزْمِنَةِ وَ الدُّهُورِ مِنْ إِقْبَالِ لَیْلٍ مُقْبِلٍ وَ إِدْبَارِ نَهَارٍ مُدْبِر

نگاه خیره بندگان، و تکرار سخن آنان و نزدیک شدن و در نظر آمدن تپه‏ها، و برداشتن قدم در شب سیاه، و شب آرام تیره‏اى که ماه درخشان بر آن سایه مى‏اندازد، و خورشید تابان در غروب و طلوع از پى آن مى‏آید، و دگرگونى زمانها و روزگاران از آمد و شد شب و روز هیچ یک از او پنهان نیست.

۲۸ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۲۷ سید مهدی اکرمی

#آقا

لزوم پایه‌گذاری سازوکار کنترل و نظارت بر کار نمایندگان
[یک شأن نظارتی مجلس، نظارت بر خود مجلس و آحاد نمایندگان آن است] اگر شما امروز توانستید یک سازوکار کنترلیِ متقن و محکم برای نظارت بر کار نماینده پایه‌گذاری کنید، تا هر وقتی که این دستگاه خوب کار کند، اجرش مال شماست؛ مزد الهی‌اش مال شماست. آن طرف قضیه هم متأسفانه همین جور است. اگر امروز با قدرتی که خدا به شما داده - توان نمایندگی - میتوانید این ابزار کنترلی را کار بگذارید، ولی کار نگذارید، از شما سؤال خواهد شد. روز قیامت خدا سؤال میکند. همه‌اش اینجور نیست که ما فکر کنیم حرف دادگاه‌پسند داریم یا نه. این دادگاه‌ها که چیزی نیست، دادگاه‌های بشری که اهمیتی ندارد؛ دادگاه الهی اهمیت دارد. «یعلم خائنة الاعین و ما تخفی الصّدور»؛(۱) اعماق دلهای ما برای خدا روشن است. یک کاری بیش از اندازه‌ی تکلیفمان انجام دادیم، هیچ کس نمیفهمد، هیچ کس تشکر نمیکند؛ اما خدای متعال میفهمد، کرام‌الکاتبین مینویسند و خدا تشکر میکند. یک کوتاهی‌ای کردیم، هیچ کس نفهمیده؛ ظاهرسازی کردیم، یک جوری که خیال کردند آره، ما کار را خوب انجام دادیم؛ در حالی که در باطن کوتاهی کردیم. هیچ کس نمیفهمد، هیچ کس ما را ملامت نمیکند؛ اما کرام‌الکاتبین می‌بینند، مینویسند و خدای متعال مؤاخذه میکند. این به نظر من چیز مهمی است.۱۳۸۹/۰۳/۱۸

۲۸ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۲۸ سید مهدی اکرمی

#نکته: دانستن این نکته که خداوند از همه چیز آگاه است و لحظات و آنات ما را محاسبه می کند ما را به مراقبه از نگاه حرام و تفکرات حرام می اندازد

بحار الأنوار (ط - بیروت)    ج‏101    41     باب 34 من یحل النظر إلیه و من لا یحل و ما یحرم من النظر و الاستماع و اللمس و ما یحل منها و عقاب التقبیل و الالتزام المحرمین ..... ص : 31

52 مص، مصباح الشریعة قَالَ الصَّادِقُ ع‏ مَا اعْتَصَمَ أَحَدٌ بِمِثْلِ مَا اعْتَصَمَ بِغَضِّ الْبَصَرِ فَإِنَّ الْبَصَرَ لَا یُغَضُّ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ إِلَّا وَ قَدْ سَبَقَ إِلَى قَلْبِهِ مُشَاهَدَةُ الْعَظَمَةِ وَ الْجَلَالِ‏ «6».

وَ سُئِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع بِمَا یُسْتَعَانُ عَلَى غَمْضِ الْبَصَرِ فَقَالَ بِالْخُمُودِ تَحْتَ‏ سُلْطَانِ الْمُطَّلِعِ عَلَى سَتْرِک‏

۲۸ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۲۹ سید مهدی اکرمی
مصادیق نگاه خائنانه

            الأمالی( للصدوق)       429     المجلس السادس و الستون

رسول الله ص: وَ مَنْ مَلَأَ عَیْنَهُ مِنْ حَرَامٍ مَلَأَ اللَّهُ عَیْنَهُ‏ یَوْمَ‏ الْقِیَامَةِ مِنَ النَّارِ إِلَّا أَنْ یَتُوبَ وَ یَرْجِعَ

 

نگاه های دزدکی و زیر چشمی

معانی الأخبار    النص    147     باب معنى خائنة الأعین ..... ص : 147

باب معنى خائنة الأعین‏

1 حَدَّثَنَا أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَیْمُونٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مَسْلَمَةَ الْجَرِیرِیِّ قَالَ‏ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ- یَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ‏ «1» فَقَالَ أَ لَمْ تَرَ إِلَى الرَّجُلِ یَنْظُرُ إِلَى الشَّیْ‏ءِ وَ کَأَنَّهُ لَا یَنْظُرُ إِلَیْهِ فَذَلِکَ خَائِنَةُ الْأَعْیُنِ‏

نگاه به نامحرم

 

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال    النص    286     عقاب مجمع عقوبات الأعمال ..... ص : 280

وَ اشْتَدَّ غَضَبُ‏ اللَّهِ عَلَى امْرَأَةٍ ذَاتِ بَعْلٍ مَلَأَتْ‏ عَیْنَهَا مِنْ غَیْرِ زَوْجِهَا أَوْ ذِی مَحْرَمٍ مِنْهَا فَإِنَّهَا إِنْ فَعَلَتْ ذَلِکَ أَحْبَطَ اللَّهُ کُلَّ عَمَلٍ عَمِلَتْه‏

 

نگاه های در خلوت به عکس های خصوصی مردم که امروز فراگیر هم هست

نگاه به فیلم های مستهجن

نگاه به داخل خانه مردم

            ثواب الأعمال و عقاب الأعمال    النص    282     عقاب مجمع عقوبات الأعمال ..... ص : 280

وَ مَنِ‏ اطَّلَعَ‏ فِی‏ بَیْتِ‏ جَارِهِ فَنَظَرَ إِلَى عَوْرَةِ رَجُلٍ أَوْ شَعْرِ امْرَأَةٍ أَوْ شَیْ‏ءٍ مِنْ جَسَدِهَا کَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ یُدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِینَ الَّذِینَ کَانُوا یَبْتَغُونَ عَوْرَاتِ النَّاسِ فِی الدُّنْیَا وَ لَا یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یَفْضَحَهُ اللَّهُ وَ یُبْدِیَ لِلنَّاسِ عَوْرَتَهُ فِی الْآخِرَة

 

 

نگاه به دفتر مردم

نگاه به موبایل مردم

نگاه تحقیر آمیز به دیگران

۲۸ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۳۰ سید مهدی اکرمی

تفسیر نمونه    ج‏20    66

البته خیانت چشمها اشکال مختلفى دارد: گاه به صورت نگاههاى دزدکى و استراق بصر نسبت به زنان بیگانه است، و گاه به صورت اشاراتى با چشم به منظور تحقیر یا عیبجویى از دیگران، و یا اشاراتى که مقدمه توطئه‏ها و نقشه‏هاى شیطانى است

۲۸ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۳۴ سید مهدی اکرمی
نوادر

 

دعا برای حفظ چشم از خیانت

مصباح المتهجد و سلاح المتعبد    ج‏2    599     دعاء السحر فی شهر رمضان ..... ص : 582

َ اللَّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبِی‏ مِنْ‏ النِّفَاقِ‏ وَ عَمَلِی مِنَ الرِّیَاءِ وَ لِسَانِی مِنَ الْکَذِبِ وَ عَیْنِی مِنَ الْخِیَانَةِ فَإِنَّکَ تَعْلَمُ‏ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَ ما تُخْفِی الصُّدُورُ یَا رَبِّ هَذَا مَقَامُ الْعَائِذِ بِکَ مِنَ النَّارِ هَذَا مَقَامُ الْمُسْتَجِیرِ بِکَ مِنَ النَّارِ هَذَا مَقَامُ الْمُسْتَغِیثِ بِکَ مِنَ النَّارِ هَذَا مَقَامُ الْهَارِبِ إِلَیْکَ مِنَ النَّارِ هَذَا مَقَامُ مَنْ یَبُوءُ لَکَ بِخَطِیئَتِهِ وَ یَعْتَرِفُ بِذَنْبِهِ وَ یَتُوبُ إِلَى رَبِّهِ هَذَا مَقَامُ الْبَائِسِ الْفَقِیرِ هَذَا مَقَامُ الْخَائِفِ الْمُسْتَجِیرِ هَذَا مَقَامُ الْمَحْزُونِ الْمَکْرُوبِ هَذَا مَقَامُ الْمَحْزُونِ الْمَغْمُومِ الْمَهْمُومِ هَذَا مَقَامَ الْغَرِیبِ الْغَرِیقِ هَذَا مَقَامُ الْمُسْتَوْحِشِ الْفَرِقِ هَذَا مَقَامُ مَنْ لَا یَجِدُ لِذَنْبِهِ غَافِراً غَیْرَکَ وَ لَا لِضَعْفِهِ مُقَوِّیا إِلَّا أَنْتَ وَ لَا لِهَمِّهِ مُفَرِّجاً سِوَاکَ یَا اللَّهُ یَا کَرِیمُ لَا تُحْرِقْ وَجْهِی بِالنَّارِ بَعْدَ سُجُودِی لَکَ‏ «314» وَ تَعْفِیرِی بِغَیْرِ مَنٍّ مِنِّی عَلَیْکَ بَلْ لَکَ الْحَمْدُ وَ الْمَنُّ وَ التَّفَضُّلُ‏ «315» عَلَیَّ ارْحَمْ أَیْ رَبِّ أَیْ رَبِّ أَیْ رَب‏

این دعا در مفاتیح هم نقل شده است

۲۸ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۳۵ سید مهدی اکرمی
#آیات دیگر

ْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ (119) آل عمران


یَحْذَرُ الْمُنافِقُونَ أَنْ تُنَزَّلَ عَلَیْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُمْ بِما فی‏ قُلُوبِهِمْ قُلِ اسْتَهْزِؤُا إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ‏ ما تَحْذَرُونَ (64) توبه


وَ اللَّهُ مُخْرِجٌ‏ ما کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ (72) بقره



یَوْمَ‏ تُبْلَى‏ السَّرائِرُ (9) الطارق


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی