نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

23-5. مربی باید خود پیشگام باشد. (زمر/ 11 تا 14)

جمعه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۴۷ ب.ظ
39:11
39:1239:13
39:14
۹۶/۰۳/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j23

نظرات  (۸)

#آیه:اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم و انتم تتلون الکتاب افلا تعقلون

#توضیح آیه در روایت: از امام صادق ع:لَا یَصْلُحُ لِلْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ لِأَنَّهُ إِذَا لَمْ یَکُنْ بِهَذِهِ الصِّفَةِ فَکُلَّمَا أَظْهَرَ أَمْراً یَکُونُ حُجَّةً عَلَیْهِ وَ لَا یَنْتَفِعُ النَّاسُ بِهِ قَالَ تَعَالَى‏ أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ‏ أَنْفُسَکُمْ‏ وَ یُقَالُ لَهُ یَا خَائِنُ أَ تُطَالِبُ خَلْقِی بِمَا خُنْتَ بِهِ نَفْسَکَ وَ أَرْخَیْتَ عَنْهُ عِنَانَکَ رُوِیَ أَنَّ أَبَا ثَعْلَبَةَ الْأَسَدِیَّ سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ ص عَن‏(مصباح الشریعه)

#وَ قَالَ ع‏ مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ‏ إِمَاماً- [فَعَلَیْهِ أَنْ یَبْدَأَ] فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِه‏

#َ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ‏ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَیْرَ فَإِنَّ ذَلِکَ دَاعِیَةٌ.(کافی)اگر میخواهی دعوت کنی باید این را در وجودت ببینندا.)

# عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ فِی حَدِیثٍ‏ کُونُوا دُعَاةً إِلَى أَنْفُسِکُمْ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ وَ کُونُوا زَیْناً وَ لَا تَکُونُوا شَیْناً.

# أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی‏ وَ اللَّهِ‏ مَا أَحُثُّکُمْ‏ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُکُمْ إِلَیْهَا وَ لَا أَنْهَاکُمْ عَنْ مَعْصِیَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَکُمْ عَنْهَا (نهج البلاغه) ای مردم به خدا سوگند من شما را به هیچ طاعتی ترغیب نمی کنم مگر اینکه خودم پیش از شما به آن عمل می نمایم و شما را از هیچ معصیتی باز نمی دارم مگر اینکه خودم پیش از شما از آن دوری می جویم.

#عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ : قُلْتُ لَهُ کَیْفَ یَنْبَغِی لَنَا أَنْ نَصْنَعَ فِیمَا بَیْنَنَا وَ بَیْنَ قَوْمِنَا وَ بَیْنَ خُلَطَائِنَا مِنَ النَّاسِ مِمَّنْ لَیْسُوا عَلَى أَمْرِنَا ؟
فَقَالَ : ( تَنْظُرُونَ إِلَى أَئِمَّتِکُمُ الَّذِینَ تَقْتَدُونَ بِهِمْ فَتَصْنَعُونَ مَا یَصْنَعُونَ فَوَ اللَّهِ(مربی باید الگو باشد)

لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیراً (21)

قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فی‏ إِبْراهیمَ وَ الَّذینَ مَعَهُ 

آ.مظاهری:حضرت‌ امام‌ (رضوان‌ الله تعالی‌ علیه)، این‌ ده‌ چهارده‌ سال‌ که‌ من‌ درس‌ ایشان‌ رفتم‌، همه‌ ساله‌، سالی‌ دو - سه‌ مرتبه‌ در وقتی‌ که‌ ماها می‌خواستیم‌ متفرق‌ بلاد [شویم]، ایشان‌ می‌فرمودند که‌ مواظب‌ باشید، هر کجا بروید مردم‌ شما را اسلام‌ می‌دانند، اگر خدای‌ نکرده‌ یک‌ کاری‌ بکنید که‌ توهین‌ به‌ روحانیت‌ بشود، توهین‌ به‌ اسلام‌ بشود، ایشان‌ می‌فرمودند که‌ این‌ «ذنب‌ لا یغفر» است‌... بعد می‌فرمودند که‌ ما راجع‌ به‌ خوراکمان،‌ راجع‌ به‌ مسکنمان،‌ راجع‌ به‌ رفت‌ و شدمان‌، راجع‌ به‌ نشست‌ و برخاست‌ با زنها، راجع‌ به‌ زبانمان،‌ چشم‌ مان،‌ مردم‌ روی‌ همه اینها نظارت‌ دارند و اگر چشم‌ ما مثل‌ چشم‌ چرانها؛ زبان‌ ما مثل‌ مردم‌ لاابالی،‌ ابهت‌ غیبت‌ را از دلها ببریم؛‌ اگر ما در حلال‌ و حرام‌ مثل‌ مردم‌ باشیم‌ و بالاخره‌ اگر ما نیز هم‌دوش‌ با جلسه‌ آنها که غیبت‌ می‌کنند، ما هم‌ بشنویم‌ [و] خودمان‌ هم‌ یکی‌ به‌ آن‌ اضافه‌ کنیم‌؛ معلوم‌ است‌ [که] این‌ سد راه‌ اسلام‌ است‌، معلوم‌ است‌ این‌ ظلم‌ به‌ دین‌ است‌...

قال الصادق علیه السلام: ثُمَّ قَالَ یَا شَقْرَانِیُّ إِنَّ الْحَسَنَ‏مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَحْسَنُ لِمَکَانِکَ مِنَّا وَ إِنَّ الْقَبِیحَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ قَبِیحٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَقْبَح‏ (بحار) کسی که خود را دعوت کننده به خد میداند هیمن نسبت را با خدا دارد)

#روایت:فقط دانستن کافی نیست، از امیر المومنین ع: «بحسن العمل تجنی ثمرة العلم، لا بحسن القول; ثمر بخشی علم به نیکو عمل کردن است نه به حسن گفتار

عنه علیه السلام: «علم بلاعمل کقوس بلاوتر; علم بدون عمل همانند کمان بدون زه می باشد.

العالم بلا عمل کالشجر بلا ثمر

#کسی که دیگران را امر کند ولی خودش عمل نکند: مقام معظم رهبری اگر خدای نکرده دل با زبان همراه نباشد، آن‌گاه انسان مشمول این جمله می‌شود که «لعن اللَّه الامرین بالمعروف التّارکین له». کسی که مردم را به نیکی امر می‌کند، اما خود او به آن عمل نمی‌کند؛ مردم را از بدی نهی می‌کند، اما خود او همان بدی را مرتکب می‌شود؛ چنین شخصی مشمول لعنت خدا می‌شود و سرنوشت بسیار خطرناکی خواهد داشت.۱۳۷۹/۰۹/۲۵(اصل روایت در نهج البلاغه است)

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی