نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

23-4.اخلاص عامل قبولی اعمال (زمر/3)

جمعه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۴۶ ب.ظ
39:3
۹۶/۰۳/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j23

نظرات  (۱۴)

۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۱:۴۱ امیرحسین صفاریان
#حدیث
تفسیر درالمنثور:
 عن یزید الرقاشی رضى الله عنه ان رجلا قال یا رسول الله انا نعطى أموالنا التماس الذکر فهل لنا فی ذلک من أجر فقال رسول الله صلى الله علیه و سلم ان الله لا یقبل الا من أخلص له ثم تلا رسول الله صلى الله علیه و سلم هذه الآیة أَلا لِلَّهِ الدِّینُ الْخالِص
۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۱:۴۵ امیرحسین صفاریان
#حدیث
عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ: مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ‏ أَرْبَعِینَ یَوْماً فَجَّرَ اللَّهُ یَنَابِیعَ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ.
۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۱:۴۷ امیرحسین صفاریان
#حدیث
عَنْ سَیِّدَةِ النِّسَاءِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهَا قَالَتْ مَنْ أَصْعَدَ إِلَى اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ‏
أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.
۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۱:۵۲ امیرحسین صفاریان
#نهج البلاغه
إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى الْإِیمَانُ بِهِ وَ بِ رَسُولِهِ وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الْإِسْلَامِ وَ کَلِمَةُ الْإِخْلَاصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّةُ وَ إِیتَاءُ الزَّکَاةِ فَإِنَّهَا فَرِیضَةٌ وَاجِبَةٌ وَ صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَاب‏
۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۱:۵۴ امیرحسین صفاریان
#حدیث

قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع): الاخلاص ملاک العباده

۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۱:۵۵ امیرحسین صفاریان
#حدیث

یَا مُوسَی! مَا أُرِیدَ بِهِ وَجْهِی فَکَثِیرٌ قَلِیلُهُ وَ مَا أُرِیدَ بِهِ غَیْرِی فَقَلِیلٌ کَثِیرُه‏

۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۱:۵۶ امیرحسین صفاریان
#حدیث

قال (ص): ان الله لا یقبل الا من اخلص له ثم تلا هذه الایة الا لله الدین‏ الخالص‏


۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۱:۵۷ امیرحسین صفاریان
#حدیث

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) فِی حَدِیثٍ: وَ النِّیَّةُ أَفْضَلُ مِنَ الْعَمَلِ أَلا وَ إِنَّ النِّیَّةَ هِیَ الْعَمَل‏

۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۱:۵۸ امیرحسین صفاریان
#حدیث
امام صادق (ع): یا ابن مسعود! إذا عملت عملا فاعمل لله خالصا لانه لا یقبل من عباده الاعمال إلا ما کان خالصا
۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۰۷ امیرحسین صفاریان
#حدیث
عن امیر المومنین ع: صفتان‏ لا یقبل‏ اللّه‏ سبحانه الأعمال إلّا بها ألتّقى و الإخلاص‏

۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۰۹ امیرحسین صفاریان
#نکته
در آیات قرآنی برای بیان این مفهوم از واژه‌های «اخلص» و مترادفات آن «یریدون وجهه»، «اتبع رضوان الله»، «أسلم وجهه لله»، «نصحوالله»، «لن ندعوا من دونه الها»، «ابتغاء وجه ربهم»، «لوجه الله»، «قربات عند الله»، «لله»، «ابتغاء مرضات الله»، «ان أجری الا علی رب العالمین»، «اعبدوا الله ما لکم من اله غیره» و مانند آنها استفاده شده است.
۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۱۱ امیرحسین صفاریان
#نکته
برای اینکه در شخصی اخلاص پدید آید باید زمینه هائی فراهم آید که شامل عوامل زیر است:
1- توجه به مبدا و معاد: خداوند در آیه29 سوره اعراف بیان می‌کند که توجه به مبدا و معاد، زمینه اخلاص در دین است.
2- اعتصام به خدا: تمسک به خدا، مایه اخلاص در دین خواهد بود. یعنی شخص خود را به عصمت الهی متصل کند و جز او  به هیچ چیز تکیه و  تمسک نجوید. (نساء، آیه 146)
3- اصلاح: از دیگر زمینه‌های رسیدن به اخلاص، اصلاح‌گری و اصلاح خواهی و دوری از فساد و افساد است. (همان)
4. توبه: براساس آیه پیشین از دیگر بسترهای فراهم کننده اخلاص در شخص توبه و بازگشت به خدا است.
5. احساس خطر و شرایط اضطرار: بسیاری از مردم در شرایط اضطراری و احساس خطر شدید، گرایش به اخلاق پیدا می‌کنند. از همین رو وقتی دست انسانی از هر چیز و هر کسی کوتاه شد و امیدش از دیگران بریده شد، آن زمان است که اخلاص در او تحقق می‌یابد و خالصانه خدا را می‌خواهد و از او مدد می‌جوید. کسانی که گرفتار توفان می‌شوند و خود را در حالت غرق شدن می‌بینند، مخلصانه دعا می‌کنند تا خداوند آنان را نجات دهد. (یونس، آیه 22؛ عنکبوت، آیه 65؛ لقمان، آیه 32) در حقیقت این اضطرار است که آنان را به خلوصی می‌رساند تا خالصانه دعا کنند و شکی نیست که در این حالت خداوند، مضطر را اجابت می‌کند. (نمل، آیه 62) از آیات پیش گفته فهمیده می‌شود که رفاه و آسایش و نعمت از مهم‌ترین موانع رسیدن آدمی به اخلاص است؛ از این رو دیده می‌شود اشراف و ثروتمندان و قدرتمندان کم‌تر دارای اخلاص و اهل اخلاص هستند.
6. امید به خدا و لقاءالله: از دیگر زمینه‌های اخلاص می‌توان به امید به خدا و بویژه لقاءالله اشاره کرد. خداوند این مطلب را در آیه 110 سوره کهف بیان کرده است.
7. امنیت: امنیت کامل نیز از دیگر عوامل تحقق اخلاص است؛ چرا که از آیه 55 سوره نور به دست می‌آید که محیط امن، آرام و خالی از ترس، زمینه اخلاص است؛ زیرا اگر انسان از چیزی یا کسی بهراسد، گرایش می‌یابد که خود را از او در امان نگه دارد؛ لذا به آن چیز یا آن کس رو می‌آورد تا خود را در امنیت قرار دهد. بر همین اساس بسیاری از مردم گرفتار انواع و اقسام شرک می‌شوند؛ زیرا امنیت خودرا در اموری می‌بینند که در حقیقت کاری نیست، ولی گمان می‌کنند که کاری می‌تواند بکند و آنان را از شر در امان نگه دارد.
۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۱۶ امیرحسین صفاریان
#نکته
با توجه به اهمیت اخلاص در اعمال، ذکر این مورد با ایام مناسبت دارد که ماه مبارک رمضان تمرینی است برای ازدیاد اخلاص. چرا که روزه در این ماه واجب شده است و آن عملی است که سلبی است و تنها برای رضای خدا انجام میشود و چیزی نیست که کسی متوجه آن شود. فلذا انسان تنها برای خدا روزه میگیرد.
۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۱۹ امیرحسین صفاریان
#حدیث
بَلَغَ بِهِ أَبَا جَعْفَرٍ علیه‌السلام قَالَ: مَا بَیْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا قِلَّةُ الْعَقْلِ قِیلَ وَ کَیْفَ ذَلِکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ إِنَّ الْعَبْدَ یَعْمَلُ الْعَمَلَ الَّذِی هُوَ لِلَّهِ رِضًا فَیُرِیدُ بِهِ غَیْرَ اللَّهِ فَلَوْ أَنَّهُ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ لَجَاءَهُ الَّذِی یُرِیدُ فِی أَسْرَعَ مِنْ ذَلِکَ؛ از امام باقر علیه‌السلام نقل شده که فرمود: کم عقلی، فاصله بین حق و باطل است. پرسیده شد: ای پسر رسول خدا! چگونه چنین چیزی مى‏شود؟ فرمود: بنده‏ اى کار خداپسندانه‌ای را برای غیر خدا انجام می‌دهد؛ اگر او این کار را خالصانه، فقط برای خداوند انجام می‌داد سریع‌تر به مقصودش می‌رسید!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی