نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

33:32
۹۶/۰۳/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j22

نظرات  (۹)

۲۶ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۵۰ امیرحسین صفاریان
#نکته
 1- وقتى به زنان پیامبر که بیشترشان پیر و سالخورده بوده و زندگى ساده‏ اى داشتند هشدار داده مى‏شود که با کرشمه و ناز سخن نگویند، زنان جوان و زیبا باید حساب کار خود را بکنند.
2-  با کرشمه سخن گفتن زن، بى تقوایى است. «إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ»
3-نباید کارى کنیم که حتّى یک نفر دچار گناه و فساد شود. «الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ» و نفرمود «الذین فى قلوبهم»


۲۶ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۵۱ امیرحسین صفاریان
#نکته

امروز که زنان پیامبر نیستند، این آیه براى ما پیام مهم سیاسى دارد و آن این که اگر مسلمانان تقوا دارند نباید در هیچ برخورد و قرارداد و جهت‏گیرى سیاسى، از خود نرمشى نشان دهند که بدخواهان در ما و منافع ما طمع کنند. مهم آن است که ما خود را نبازیم و چراغ سبزى به بدخواهان نشان ندهیم.


۲۶ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۵۲ امیرحسین صفاریان
#نهج البلاغه
قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع): وَ اکْفُفْ عَلَیْهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِکَ إِیَّاهُنَّ فَإِنَّ شِدَّةَ الْحِجَابِ أَبْقَی عَلَیْهِنَّ وَ لَیْسَ خُرُوجُهُنَّ بِأَشَدَّ مِنْ إِدْخَالِکَ مَنْ لا یُوثَقُ بِهِ عَلَیْهِن‏

۲۶ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۵۴ امیرحسین صفاریان
#حدیث
قَالَ الصَّادِقُ (ع): أَیُّمَا امْرَأَةٍ تَطَیَّبَتْ لِغَیْرِ زَوْجِهَا لَمْ تُقْبَلْ مِنْهَا صَلاةٌ حَتَّی تَغْتَسِلَ مِنْ طِیبِهَا کَغُسْلِهَا مِنْ جَنَابَتِهَا
۲۶ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۵۶ امیرحسین صفاریان
#داستان
نگرانی حضرت زهرا (س) از اینکه بیگانگان اندام او را در حال تشییع جنازه ببینند و پیشنهاد اسما بنت عمیس: ما احسن و اجمل لا تعرف به المرئة من الرجل سترتینی سترک الله من النار

۲۶ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۱۲ امیرحسین صفاریان
#بیانات
اسلام با کارکردن زن موافق است. نه فقط موافق است، بلکه کار را تا آن‌جا که مزاحم با شغل اساسی و مهمترین شغل او، یعنی تربیت فرزند و حفظ خانواده نباشد، شاید لازم هم میداند. یک کشور که نمیتواند از نیروی کار زنان در عرصه‌های مختلف بینیاز باشد! اما این کار نباید با کرامت و ارزش معنوی و انسانی زن منافات داشته‌باشد. نباید زن را تذلیل کنند و او را وادار به تواضع و خضوع نمایند. تکبر از همه انسانها مذموم است، مگر از زنان در مقابل مردان نامحرم! زن باید در مقابل مرد نامحرم متکبّر باشد. «(۷)فلا تخضعن بالقول»؛ در حرف‌زدن مقابل مرد نباید حالت خضوع داشته‌باشد. این، برای حفظ کرامت زن است. اسلام این را میخواهد و این الگوی زن مسلمان است.
۲۶ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۱۵ امیرحسین صفاریان
#نکته
برخی به دنبال آزاد کردن آواز خواندن زنان هستند. این آیه شامل آن هم میشود.
۲۶ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۲۰ امیرحسین صفاریان
#نکته
نوع پوشش زن و تفاوت آن با لباس مرد رابطه‏اى مستقیم با تفاوت‏هاى جسمى و روحى زن و مرد دارد.
در تحقیقات علمى در مورد فیزیولوژى و نیز روان‏شناسى زن و مرد ثابت شده که مردان نسبت به محرّک‏هاى چشمىِ شهوت‏انگیز حساس ترند و چون تأثیر حس بینایى زیادتر است و چشم از فاصله دور و میدان وسیعى قادر به دیدن است، از سوى دیگر ترشّح هورمون‏ها در مرد صورتى یکنواخت و بدون انقطاع دارد، مردان به صورتى گسترده تحت تأثیر محرّک‏هاى شهوانى قرار مى‏گیرند اما زنان نسبت به حس لمس و درد حساس ترند و به محرّک‏هاى حسى پاسخ مى‏دهند.
۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۱:۳۲ امیرحسین صفاریان
#شبهه
سوال:چرا خانم ها باید تاوان نفس ضعیف مردها را بدهند؟ چرا خانم ها محدود باشند که مردها به گناه نیفتند؟ خب مردها خودشونو کنترل کنن! چرا مردها آزاد باشند هرطور می خوان در جامعه عمل کنند؛ اما ما زن ها به خاطر اونا اسیر و محدود باشیم؟ بذارید خانم ها هم یه کم آزاد باشند!

جواب:
1- نکته بسیار قابل توجه این است که در قرآن کریم، کلمه “غض بصر” بکار رفته است و این یعنی خیره نشدن و کوتاه کردن نگاه. خداوند به مردان فرمود خیره خیره نگاه نکنید اما نفرمود که وقتی در جامعه راه می روید اصلا” نگاه نکنید و چشم هایتان را ببندید(غمض بصر). غض بصر یعنی اگر نگاهتان به نامحرم افتاد نگاه دوم را فرو بیندازید و ادامه ندهید. حال سؤال اینجاست که در شرایط کنونی جامعه وقتی مردی بخواهد نگاه خود را حفظ کند و در عین حال به مسیر خود ادامه دهد باید نگاهش را به کجا بیندازد؟ آیا این توقع زنان بدپوشش به این معنی است که مردان باید چشم بند داشته باشند و در جامعه راه بروند زیرا فضایی در خیابان ها وجود ندارد که از جلوه گری های زنان خالی مانده باشد. چرا زنان در پوشش خود آنقدر آزاد باشند که به راحتی حتی کانون خانواده ای را از هم بپاشند اما مردان حتی در نگاه کردن عادی برای راه رفتن در خیابان محدود باشند؟

2-فرض کنید در یک اتاق نشسته اید و یک شیشه عطر را باز می کنند و از شما می خواهند بوی عطر را استشمام نکنید. آیا شما می توانید به سلول های بویایی خود امر کنید که بو را استشمام نکنند. آیا این امکان پذیر است؟ یا فرض کنید از مقابل یک رستوران عبور می کنید و بوی غذا فضای اطراف را پر کرده است، آیا می توانید به سیستم عصبی خود بگویید که پیام گرسنگی را ارسال نکند تا شما احساس گرسنگی نکنید؟

حال فرض کنید فردی شدیداً گرسنه است و توانایی تهیه غذا را ندارد، از طرفی غذاهای مختلف را در مقابل او قرار دهیم و او را از خوردن منع کنیم؛ در چنین شرایطی اگر این فرد دست به دزدی برای تهیه غذا بزند آیا قابل سرزنش است؟ آیا انصاف است که انسان گرسنه ای که توانایی تهیه غذا ندارد، نه تنها به او غذا ندهیم بلکه دائماً او را در معرض غذاهای مختلف قرار دهیم و اگر هم دست از پا خطا کرد او را مجازات کنیم؟

3- اگر فضای جامعه آلوده به جلوه های جنسی زنان و مردان باشد در این بین آن کسی که بیش از همه متضرر خواهد شد، زن است. موجودی که از روحی لطیف و حساس برخوردار است. در این کشاکش تمایلات و نیازها، اوست که دائما به عنوان یک شیئ دیده می شود و مورد توجه جنسی مردان مختلف قرار می گیرد که اغلب آن ها خیرخواهانه نخواهد بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی