نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

5-20.تاثیر تربیتی نماز (عنکبوت/45)

چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۳۶ ب.ظ
29:45
۹۶/۰۳/۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j20

نظرات  (۳)

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ الصَّلَوةَ تَنهَى‏ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنکَرِ

#روایت، متناسب با ایام شهادت امیرالمومنین، در گزارش واقعه این طور آمده که حضرت برای بیدار کردن افراد این آیه رو تلاوت میفرمودند: ... یُسَاعِدَانِهِ عَلَى‏ قَتْلِ عَلِیٍّ ع فَلَمَّا أَذَّنَ ع وَ نَزَلَ مِنَ الْمِئْذَنَةِ وَ جَعَلَ یُسَبِّحُ اللَّهَ وَ یُقَدِّسُهُ وَ یُکَبِّرُهُ وَ یُکْثِرُ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِیِّ ص قَالَ الرَّاوِی وَ کَانَ مِنْ کَرَمِ أَخْلَاقِهِ ع أَنَّهُ یَتَفَقَّدُ النَّائِمِینَ فِی الْمَسْجِدِ وَ یَقُولُ لِلنَّائِمِ الصَّلَاةَ یَرْحَمُکَ اللَّهُ الصَّلَاةَ قُمْ إِلَى الصَّلَاةِ الْمَکْتُوبَةِ عَلَیْکَ ثُمَّ یَتْلُو ع‏ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ[1] فَفَعَلَ ذَلِکَ کَمَا کَانَ یَفْعَلُهُ عَلَى مَجَارِی عَادَتِهِ مَعَ النَّائِمِینَ فِی الْمَسْجِدِ حَتَّى إِذَا بَلَغَ إِلَى الْمَلْعُونِ فَرَآهُ نَائِماً عَلَى وَجْهِه‏...


#روایت: وَ رُوِیَ‏ أَنَّ فَتًى مِنَ الْأَنْصَارِ کَانَ یُصَلِّی الصَّلَاةَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ یَرْتَکِبُ‏ الْفَوَاحِشَ‏ فَوُصِفَ ذَلِکَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ إِنَّ صَلَاتَهُ تَنْهَاهُ یَوْماً مَا فَلَمْ یَلْبَثْ أَنْ تَابَ.

#روایت، در تبیین تنهی عن الفحشاء و المنکر، نماز باز میدارد اما چه زمانی باز میدارد و از چه میزان فاحشه ای باز میدارد بستگی به کیفیت نماز دارد:  أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ اعْلَمْ‏ أَنَ‏ الصَّلَاةَ حُجْزَةُ اللَّهِ‏ فِی الْأَرْضِ فَمَنْ أَحَبَّ أَنْ یَعْلَمَ مَا أَدْرَکَ مِنْ نَفْعِ صَلَاتِهِ فَلْیَنْظُرْ فَإِنْ کَانَتْ صَلَاتُهُ حَجَزَتْهُ عَنِ الْفَوَاحِشِ وَ الْمُنْکَرِ فَإِنَّمَا أَدْرَکَ مِنْ نَفْعِهَا بِقَدْرِ مَا احْتَجَز(معانی الاخبار)الحجزة: جاى بستن بند إزار، جاى بستن نیفه شلوار(فرهنگ ابجدی) فکر میکنم  معنی آن نگه دارنده میشود در این روایت این طور میشود که حجزة الله میشود آن جایی که انسان به خدا بسته میشود و مانع از جدایی میشود)(نماز مثل جای دکمه میماند که انسان را به خدا گره میزند، اگر آن جای دکمه شل باشد، خراب باشد، این پیوند را موانع از بین میبرند، باید عیب را برطرف کرد.)

#روایت، برای اینکه عیب نماز بر طرف شود یکی از مهم ترین ملاک ها حضور قلب است: أَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِیِّ قَالَ: رَأَیْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع یُصَلِّیی فَسَقَطَ رِدَاؤُهُ عَنْ أَحَدِ مَنْکِبَیْهِ قَالَ فَلَمْ یُسَوِّهِ حَتَّى فَرَغَ مِنْ صَلَاتِهِ قَالَ فَسَأَلْتُهُُ عَنْ ذَلِکَ فَقَالَ وَیْحَکَ أَ تَدْرِی بَیْنَ یَدَیْ مَنْ کُنْتُ إِنَّ الْعَبْدَ لَا یُقْبَلُ مِنْ صَلَاتِهِ إِلَّا مَا أَقْبَلَ‏ عَلَیْهِ‏ مِنْهَا بِقَلْبِه‏(علل) على بن الحسین علیهما السّلام را در نماز دیدم که عباء آن حضرت از روى یکى از شانه‏هایشان افتاده بود آن را مرتّب و منظم نکردند تا از نمازشان فارغ شدند، از آن حضرت راجع به آن پرسیدم.حضرت فرمودند: واى بر تو، آیا مى‏دانى در مقابل چه کسى من بودم، بنده نمازش قبول نمى‏شود مگر آن مقدارى از آن که شخص به قلبش اقبال بر آن دارد.

#تعبیر حضرت آقا در مورد نهی نماز: [اولین راه پیوند دل با خدا ترک گناه است] بعد از ترک گناه، انجام واجبات، و از همه‌ی واجبات مهمتر، نماز است. «و اعلم انّ کلّ شی‌ء من عملک تبع لصلاتک»؛(۱) همه‌ی کار انسان تابع نماز است. نماز را به وقت بخوانید، با توجه و با حضور قلب بخوانید. حضور قلب یعنی بدانید که دارید با یکی حرف میزنید؛ بدانید یک مخاطبی دارید که دارید با او حرف میزنید. این حالت را اگر در خودتان تمرین کردید، اگر توانستید [در ایام جوانی] این تمرکز را ایجاد کنید، تا آخر عمر این برای شما میماند. اگر حالا نتوانستید - همان طور که گفتم - بیست سال بعد سخت است، بیست سال بعدش سخت‌تر است؛ بعد از آن، کسی اگر از قبل نکرده باشد، خیلی خیلی سخت است. از حالا عادت کنید این تمرکز را در حال نماز در خودتان ایجاد کنید و به وجود بیاورید. آن وقت این آن صلاتی است که: «تنهی عن الفحشاء و المنکر»(۲). «تنهی» یعنی شما را نهی میکند؛ معنایش این نیست که مانعی جلوی شما میگذارد که شما دیگر نمیتوانید گناه کنید؛ نه، یعنی دائم به شما میگوید گناه نکن. خوب، روزی چند نوبت از درون دلِ انسان به او بگویند گناه نکن، گناه نکن، انسان گناه نمیکند. این نماز است.۱۳۸۹/۰۵/۳۱

 

 


#روایت، در تبیین ملاک های دیگر نماز: فَقَالَ أَخْبِرْنِی عَنِ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا فَقَالَ لَهُ الصَّادِقُ ع لِلصَّلَاةِ أَرْبَعَةُ آلَافِ حَدٍّ لَسْتَ تُؤَاخَذُ بِهَا فَقَالَ أَخْبِرْنِی بِمَا لَا یَحِلُّ تَرْکُهُ وَ لَا تَتِمُّ الصَّلَاةُ إِلَّا بِهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا تَتِمُّ الصَّلَاةُ إِلَّا لِذِی طُهْرٍ سَابِغٍ وَ تَمَامٍ بَالِغٍ غَیْرِ نَازِعٍ وَ لَا زَائِغٍ عَرَفَ فَوَقَفَ وَ أَخْبَتَ فَثَبَتَ فَهُوَ وَاقِفٌ بَیْنَ الْیَأْسِ وَ الطَّمَعِ وَ الصَّبْرِ وَ الْجَزَعِ کَأَنَّ الْوَعْدَ لَهُ صُنِعَ وَ الوَعِیدَ بِهِ وَقَعَ بَذَلَ غَرَضَهُ‏ تَمَثَّلَ‏ عِرْضُهُ وَ بَذَلَ فِی اللَّهِ الْمُهْجَةَ وَ تَنَکَّبَ إِلَیْهِ الْمَحَجَّةُ غَیْرَ مُرْتَعِمٍ‏ [مُرْتَغِمٍ‏] بارتعام [بِارْتِغَامٍ‏] یَقْطَعُ عَلَائِقَ الِاهْتِمَامِ بِعَیْنِ‏ مَنْ لَهُ قَصَدَ وَ إِلَیْهِ‏ وَفَدَ وَ مِنْهُ اسْتَرْفَدَ فَإِذَا أَتَى بِذَلِکَ کَانَتْ هِیَ الصَّلَاةَ الَّتِی بِهَا أَمَرَ وَ عَنْهَا أَخْبَرَ فَإِنَّهَا هِیَ الصَّلَاةُ الَّتِی‏ تَنْهى‏ عَنِِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنکر(فلاح السائل)

امام صادق علیه السّلام فرمود: نماز کسى تمام و کامل است که طهارت کامل داشته، و کامل و بالغ بوده‏، و ساتر داشته باشد، و راست بایستد، و نسبت به خدا شناخت‏ و معرفت داشته و در پیشگاه او بایستد، و آرام گرفته و اظهار خشوع و تواضع نموده و قرار بگیرد، آنگاه میان حالت نومیدى و آزمندى، و شکیبایى و بى‏تابى بایستد، به گونه‏اى که گویى نوید پروردگار تنها متوجّه او، و وعده عذاب تنها براى اوست، و دارایىى [یا: آرمانهاى‏] خویش را در راه خدا بذل نموده و تمام اهداف [یا: وجود وو تعلّقات‏] خود را خیال انگاشته، و نفس خود و هر چیز ارجمند در نزد خویش را در راه خشنودى خداوند بذل نموده، و بدون اینکه انتظار چیزى را بکشد، پیش به سوى او، راه راست را طى نماید، و وابستگى‏هاى اهتمام به غیر او را با چشم توجّه به خداوندى که قصد سیر به سوى او را نموده و مى‏خواهد به درگاه او وارد شده، قطع نماید، و از او اجازه ورود بگیرد.

هر گاه کسى این چنین عمل کند، نمازش همان نمازى خواهد بود که به خواندن آن امر، و در باره آن گفته شده است که: «براستى نماز انسان را از کردار و گفتار زشت و ناپسند باز مى‏دارد.»



[1] ( 2) سورة العنکبوت: 45.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی