نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

4-17.حج/34 نکته اخلاقی: مخبتین و صفات آنان

يكشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۰۴ ب.ظ
22:34
۹۶/۰۳/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j17

نظرات  (۶)

۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۱۶ امیرحسین صفاریان
#معنی

کلمه «مخبتین‏» از «خبت» یعنى زمین وسیع وهموار که خالى از فراز و نشیب است و مخبت به انسان آرام ومطمئن گفته مى‏شود که از هرگونه پندار شرک دور باشد

r
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۲۰ امیرحسین صفاریان
#حدیث
َ قَالَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع‏ سَأَلْتُ أَبِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ‏ الْآیَةَ قَالَ نَزَلَتْ فِینَا خَاصَّةً.
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۲۱ امیرحسین صفاریان
#حدیث
 الخصال‏ أَنْوَاعُ الْخَوْفِ خَمْسَةٌ خَوْفٌ وَ خَشْیَةٌ وَ وَجَلٌ وَ رَهْبَةٌ وَ هَیْبَةٌ
فَالْخَوْفُ لِلْعَاصِینَ وَ الْخَشْیَةُ لِلْعَالِمِینَ وَ الْوَجَلُ لِلْمُخْبِتِینَ‏ وَ الرَّهْبَةُ لِلْعَابِدِینَ وَ الْهَیْبَةُ لِلْعَارِفِینَ أَمَّا الْخَوْفُ فَلِأَجْلِ الذُّنُوبِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ‏ «1» وَ الْخَشْیَةُ لِأَجْلِ رُؤْیَةِ التَّقْصِیرِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ إِنَّما یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ «2» وَ أَمَّا الْوَجَلُ فَلِأَجْلِ تَرْکِ الْخِدْمَةِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ‏ «3» وَ الرَّهْبَةُ لِرُؤْیَةِ التَّقْصِیرِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ یُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ‏ «4» یُشِیرُ إِلَى هَذَا الْمَعْنَى.
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۲۳ امیرحسین صفاریان
#زیارت امین الله
َ اللَّهُمَّ إِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتِینَ‏ إِلَیْکَ وَالِهَةٌ وَ سُبُلَ الرَّاغِبِینَ إِلَیْکَ شَارِعَة

۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۲۶ امیرحسین صفاریان
#الیمزان
" وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ"- در این جمله اشاره‏اى است به اینکه هر که براى خدا در حج خود اسلام و اخلاص داشته باشد او از" مخبتین" است، و آن وقت خود قرآن کریم" مخبتین" را چنین تفسیر فرموده:" الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ الصَّابِرِینَ عَلى‏ ما أَصابَهُمْ وَ الْمُقِیمِی الصَّلاةِ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ" و انطباق این چند صفتى که در آیه شریفه در تفسیر" اخبات" آمده با کسى که حج خانه خدا را با اسلام و تسلیم به جا مى‏آورد، روشن است چون صفات مذکور عبارت است از: ترس از خدا، صبر، به پا داشتن نماز و انفاق که همه‏اش در حج هست.
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۲۷ امیرحسین صفاریان
#نمونه
سپس در آیه بعد صفات" مخبتین" (تواضع کنندگان) را در چهار قسمت که دو قسمت جنبه معنوى و روانى دارد و دو قسمت جنبه جسمانى توضیح مى‏دهد:
نخست مى‏گوید:" آنها کسانى هستند که وقتى نام خدا برده مى‏شود دلهایشان مملو از خوف پروردگار مى‏گردد" (الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ).
نه اینکه از غضب او بى جهت بترسند، و نه اینکه در رحمت او شک و تردید داشته باشند، بلکه این ترس به خاطر مسئولیتهایى است که بر دوش داشتند و شاید در انجام آن کوتاهى کرده‏اند، این ترس به خاطر درک مقام با عظمت خدا است که انسان در مقابل عظمت خائف مى‏گردد «2».
دیگر اینکه" آنها در برابر حوادث دردناکى که در زندگیشان رخ مى‏دهد صبر و شکیبایى پیش مى‏گیرند" (وَ الصَّابِرِینَ عَلى‏ ما أَصابَهُمْ).
عظمت حادثه هر قدر زیاد و ناراحتى آن هر قدر سنگین باشد در برابر آن زانو نمى‏زنند، خونسردى خود را از دست نمى‏دهند، از میدان فرار نمى‏کنند، مایوس نمى‏شوند، لب به کفران نمى‏گشایند و خلاصه ایستادگى مى‏کنند و پیش مى‏روند و پیروز مى‏شوند.
سوم و چهارم اینکه" آنها نماز را بر پا مى‏دارند و از آنچه به آنها روزى داده‏ایم انفاق مى‏کنند" (وَ الْمُقِیمِی الصَّلاةِ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ).
از یک سو ارتباطشان با خالق جهان محکم است و از سوى دیگر پیوندشان با خلق خدا مستحکم.
و از این توضیح به خوبى روشن مى‏شود که مساله اخبات و تسلیم و تواضع که از صفات ویژه مؤمنان است تنها جنبه درونى ندارد بلکه باید آثار آن در همه اعمال ظاهر و آشکار شود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی