#الیمزان " وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ"- در این جمله اشارهاى است به اینکه هر که براى خدا در حج خود اسلام و اخلاص داشته باشد او از" مخبتین" است، و آن وقت خود قرآن کریم" مخبتین" را چنین تفسیر فرموده:" الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ الصَّابِرِینَ عَلى ما أَصابَهُمْ وَ الْمُقِیمِی الصَّلاةِ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ" و انطباق این چند صفتى که در آیه شریفه در تفسیر" اخبات" آمده با کسى که حج خانه خدا را با اسلام و تسلیم به جا مىآورد، روشن است چون صفات مذکور عبارت است از: ترس از خدا، صبر، به پا داشتن نماز و انفاق که همهاش در حج هست.
#نمونه سپس در آیه بعد صفات" مخبتین" (تواضع کنندگان) را در چهار قسمت که دو قسمت جنبه معنوى و روانى دارد و دو قسمت جنبه جسمانى توضیح مىدهد: نخست مىگوید:" آنها کسانى هستند که وقتى نام خدا برده مىشود دلهایشان مملو از خوف پروردگار مىگردد" (الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ). نه اینکه از غضب او بى جهت بترسند، و نه اینکه در رحمت او شک و تردید داشته باشند، بلکه این ترس به خاطر مسئولیتهایى است که بر دوش داشتند و شاید در انجام آن کوتاهى کردهاند، این ترس به خاطر درک مقام با عظمت خدا است که انسان در مقابل عظمت خائف مىگردد «2». دیگر اینکه" آنها در برابر حوادث دردناکى که در زندگیشان رخ مىدهد صبر و شکیبایى پیش مىگیرند" (وَ الصَّابِرِینَ عَلى ما أَصابَهُمْ). عظمت حادثه هر قدر زیاد و ناراحتى آن هر قدر سنگین باشد در برابر آن زانو نمىزنند، خونسردى خود را از دست نمىدهند، از میدان فرار نمىکنند، مایوس نمىشوند، لب به کفران نمىگشایند و خلاصه ایستادگى مىکنند و پیش مىروند و پیروز مىشوند. سوم و چهارم اینکه" آنها نماز را بر پا مىدارند و از آنچه به آنها روزى دادهایم انفاق مىکنند" (وَ الْمُقِیمِی الصَّلاةِ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ). از یک سو ارتباطشان با خالق جهان محکم است و از سوى دیگر پیوندشان با خلق خدا مستحکم. و از این توضیح به خوبى روشن مىشود که مساله اخبات و تسلیم و تواضع که از صفات ویژه مؤمنان است تنها جنبه درونى ندارد بلکه باید آثار آن در همه اعمال ظاهر و آشکار شود.
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
کلمه «مخبتین» از «خبت» یعنى زمین وسیع وهموار که خالى از فراز و نشیب است و مخبت به انسان آرام ومطمئن گفته مىشود که از هرگونه پندار شرک دور باشد
r