نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

4-1-آل عمران/92 گذشتن از علایق راه رسیدن به کمال

يكشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۵۲ ب.ظ
۹۶/۰۳/۰۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین منیب

j4

نظرات  (۱۶)

۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۴۸ امیرحسین صفاریان
«بِرّ» به خیر وبرکت گسترده و زمینى که براى کشت و زراعت ویا سکونت مهیّاست، گفته مى‏شود. به گندم- که غذاى عموم انسان‏ها وانواع حیوانات است- «بُرّ» گفته مى‏شود.

با توجّه به اشتقاق لغوى «برّ» که به معناى توسعه در خیر است؛ در قرآن، ایمان و عمل صالح و جهاد و نماز و وفاى به عهد، از نمونه‏هاى بِرّ معرفى شده‏اند. «لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ الْکِتابِ وَ النَّبِیِّینَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‏ حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السَّائِلِینَ وَ فِی‏ الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِینَ الْبَأْسِ أُولئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ» «1»
  در قرآن همگان توصیه شده‏اند که در انجام «برّ» همدیگر را یارى کنند. «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ» «2» و در این آیه نیز مى‏فرماید که شما هرگز به این گوهر گرانبها نمى‏رسید، مگر آنکه از آنچه دلپسند شماست وآن را دوست مى‏دارید، انفاق کنید.

۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۴۹ امیرحسین صفاریان
#داستان
ابوطلحه انصارى، بیشترین درختان خرما را در مدینه داشت وباغ او محبوب‏ترین اموالش بود. این باغ که روبروى مسجد پیامبر صلى الله علیه و آله واقع شده بود، آب زلالى داشت. رسول‏خدا صلى الله علیه و آله گاه وبى‏گاه وارد آن باغ مى‏شد واز چشمه‏ى آن مى‏نوشید. این باغِ زیبا و عالى، درآمد کلانى داشت که مردم از آن سخن مى‏گفتند. وقتى آیه نازل شد که‏ «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى ...» او خدمت پیامبر رسید وعرض کرد: محبوب‏ترین چیزها نزد من این باغ است، مى‏خواهم آن را در راه خدا انفاق کنم. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: تجارت خوبى است، آفرین بر تو، ولى پیشنهاد من آن است که این باغ را به فقراى فامیل و بستگان خویش دهى. او قبول کرد وباغ را بین آنان تقسیم کرد.
۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۵۰ امیرحسین صفاریان
#داستان

وقتى فاطمه زهرا علیها السلام را در شب عروسى به خانه شوهر مى‏بردند، فقیرى از حضرت پیراهن کهنه‏اى درخواست کرد. فاطمه زهرا علیها السلام به یاد این آیه‏ «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ ...» افتاد و همان پیراهن عروسیش را به او بخشید.

۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۵۱ امیرحسین صفاریان
#نکته
در مکتب اسلام، هدف از انفاق تنها فقرزدایى نیست، بلکه رشد انفاق کننده نیز مطرح است. دل کندن از محبوب‏هاى خیالى وشکوفاشدن روح سخاوت، از مهم‏ترین آثار انفاق براى انفاق کننده است. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ»
۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۵۲ امیرحسین صفاریان
#نکته

بهترین چیز دوست داشتنى براى انسان «جان» است. پس شهدایى که جان‏خود را در راه خدا مى‏دهند، به بالاترین مقام بِرّ مى‏رسند. «تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»

۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۵۳ امیرحسین صفاریان
#نکته

آنچه را که خود دوست مى‏دارى انفاق کن، نه آنچه را که بینوایان دوست مى‏دارند. زیرا ممکن است فقرا به جهت شدّت فقر، به اشیاى ناچیز نیز راضى باشند. «مِمَّا تُحِبُّونَ»، نه «ممّایحبّون»

۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۵۵ امیرحسین صفاریان
#نکته

در روایات آمده است که هابیل، دامدار بود و بهترین گوسفند خود را براى قربانى آورد و قابیل، کشاورز بود و بدترین قسمت زراعت خود را براى انفاق در راه خدا برگزید

۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۵۷ امیرحسین صفاریان
#نکته
گاهى انسان باید از آبروى خود، از عنوان خود، از فرزند خود، از قبیله و وطن و شغل و درآمد و لباس و رفاه و دوست و همسر و عزیزان خود بگذرد تا به خیر و برکت بیشترى برسد. در میان انبیا، بیشترین برکت نصیب ابراهیم علیه السلام شد تا آنجا که وقتى ما بر پیامبر اسلام درود مى‏فرستیم از خدا مى‏خواهیم که نمونه‏ى برکت ابراهیمى را به پیامبر اسلام نیز بدهد: «و بارک على محمّد و آل محمّد کما بارکت على ابراهیم‏» چرا ابراهیم این سهم از برکت را دریافت کرد؟ زیرا او از همه عزیزان و از آنچه دوست داشت، گذشت. آن حضرت از:
همسر، فرزند، وطن، عمر و جانش گذشت.
گرما و سرما و وسوسه شیطانى و پیرى و غربت و تنهایى مانع او نشد.

۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۱۲ امیرحسین صفاریان
#حدیث
سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» «4»: مَا هذَا الْإِحْسَانُ؟
فَقَالَ: «الْإِحْسَانُ أَنْ تُحْسِنَ صُحْبَتَهُمَا، وَ أَنْ لَاتُکَلِّفَهُمَا أَنْ یَسْأَلَاکَ شَیْئاً مِمَّا یَحْتَاجَانِ إِلَیْهِ وَ إِنْ کَانَا مُسْتَغْنِیَیْنِ؛ أَ لَیْسَ یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «لَنْ تَنالُوا
 الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ‏
»
۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۱۴ امیرحسین صفاریان
#حدیث
 عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع یَوْماً وَ مَعِی شَیْ‏ءٌ فَوَضَعَتْهُ بَیْنَ یَدَیْهِ فَقَالَ مَا هَذَا فَقُلْتُ هَذِهِ صِلَةُ مَوَالِیکَ وَ عَبِیدِکَ قَالَ فَقَالَ لِی یَا مُفَضَّلُ إِنِّی لَأَقْبَلُ ذَلِکَ وَ مَا أَقْبَلَ مِنْ حَاجَةٍ بِی إِلَیْهِ وَ مَا أَقْبَلُهُ إِلَّا لِیَزْکُوا بِهِ ثُمَّ قَالَ سَمِعْتُ أَبِی ع یَقُولُ مَنْ مَضَتْ لَهُ سَنَةٌ لَمْ یَصِلْنَا مِنْ مَالِهِ قَلَّ أَوْ کَثُرَ لَمْ یَنْظُرِ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا أَنْ یَعْفُوَ اللَّهُ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ یَا مُفَضَّلُ إِنَّهَا فَرِیضَةٌ فَرَضَهَا اللَّهُ عَلَى شِیعَتِنَا فِی کِتَابِهِ إِذْ یَقُولُ‏ لَنْ‏ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ‏ «2» فَنَحْنُ الْبِرُّ وَ التَّقْوَى وَ سَبِیلُ الْهُدَى وَ بَابُ التَّقْوَى لَا یُحْجَبُ دُعَاؤُنَا عَنِ اللَّهِ اقْتَصِرُوا عَلَى حَلَالِکُمْ وَ حَرَامِکُمْ فَسَلُوا عَنْهُ وَ إِیَّاکُمْ أَنْ تَسْأَلُوا أَحَداً مِنَ الْفُقَهَاءِ عَمَّا لَا یعینکم [یَعْنِیکُمْ‏] وَ عَمَّا سَتَرَ اللَّهُ عَنْکُم‏

۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۱۶ امیرحسین صفاریان
و چون معلوم شد که حبّ دنیا مبدأ و منشأ تمام مفاسد است، بر انسان عاقل علاقمند به سعادت خود لازم است این درخت را از دل ریشه کن کند. و طریق علاج عملى آن است که معامله به ضدّ کند: پس اگر به مال و منال علاقه دارد، با بسط ید و صدقات واجبه و مستحبّه ریشه آن را از دل بکند. و یکى از
                        آداب الصلوة(آداب نماز)، متن، ص: 51
نکات صدقات همین کم شدن علاقه به دنیا است، و لهذا مستحبّ است که انسان چیزى را که دوست مى‏دارد و مورد علاقه‏اش هست صدقه دهد، چنانچه در کتاب کریم الهى مى‏فرماید: لَنْ تَنالُوا البِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّون. «92» و اگر علاقه به فخر و تقدّم و ریاست و استطالت دارد، اعمال ضدّ آن را بکند و دماغ نفس امّاره را به خاک بمالد تا اصلاح شود.
۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۱۸ امیرحسین صفاریان
#حدیث
 عن أبی عبد اللّه علیه السلام قال: کان یتصدّق بالسّکّر فقیل له: تتصدّق بالسّکّر! فقال: لیس شى أحبّ إلىّ منه فانا أحبّ أن أتصدّق بأحبّ الأشیاء إلىّ.
۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۱۸ امیرحسین صفاریان
#حدیث
 قال اشترى علىّ (ع) ثوبا، فأعجبه، فتصدّق به، و قال: سمعت رسول اللّه یقول: من آثر على نفسه، آثره اللّه یوم القیامة بالجنة. و من أحبّ شیئا فجعله للّه، قال اللّه تعالى یوم القیامة: قد کان العباد یکافؤن فیما بینهم بالمعروف، و أنا أکافیک الیوم بالجنّة
۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۲۳ امیرحسین صفاریان
#داستان

. چند نفر مهمان ابوذر شدند، ابوذر گفت: چون من گرفتارى دارم، شما خودتان یکى از شتران مرا نحر و غذا تهیه کنید. آنها شتر لاغرى را انتخاب کردند. ابوذر ناراحت شد و پرسید: چرا شتر فربه و چاق را نیاوردید؟ گفتند: آن را براى نیاز آینده تو گذاشتیم. ابوذر فرمود: روز نیاز من روز قبر من است‏

۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۳۵ امیرحسین صفاریان
#نکته
  • انفاق فی سبیل‌الله موجب حرکت به سمت قله خوبی‌ها و اصلاح و رستگار شدن فرد و جامعه می‌شود. (منافقون، ۱۰؛ آل عمران، ۹۲؛ بقره، ۱۷۷؛ الروم، ۳۸؛ تغابن، ۱۶)
  • انفاق موجب سهل و آسان شدن کارها می‌شود. (لیل، ۷ ـ ۶ ـ ۵)
  • خداوند در مقابل انفاق شما وعده آمرزش و فزونی اموال را می‌دهد. (بقره، ۲۶۸؛ تغابن، ۱۷)
  • انفاق راهی برای تعدیل ثروت‌ها و پر کردن شکاف طبقاتی و موجب استحکام روابط بین افراد غنی و فقیر است (بقره، ۱۹۵)
  • انفاق فی سبیل‌ الله اثر عمیقی در آمرزش قسمتی از گناهان دارد. (مائده، ۱۲)
  • انفاق از حیطه فنا بیرون است. خداوند رنگ بقا به آن داده است. (سباء، ۳۹)
  • انفاق‌هایی که برای خشنودی خدا و تحکیم ایمان و تثبیت فضایل اخلاقی صورت می‌گیرد از هر گونه آفاتی به دور است و ثمره‌ای پربرکت و مفید برای انفاق کننده به بار خواهد آورد. (بقره، ۲۶۱)
  • آن‌ها که خالصانه انفاق می‌کنند نه از آینده بیمناکند و نه نسبت به گذشته و آنچه که بخشیده‌اند غمگین هستند. (بقره، ۲۶۲؛ بقره، ۲۷۴؛ بقره، ۲۷۷)
  • انفاق هرگز باعث کمبود روزی نمی‌شود. (بقره، ۲۴۵)
  • در آخرت به افرادی که ترک انفاق واجب کرده‌اند شفاعت تعلق نمی‌گیرد (بقره؛ ۲۵۴؛ بقره، ۲۷۰)
  • گفتار پسندیده (در برابر نیازمندان)، عفو (و گذشت از خشونت‌های آنها)، از بخششی که آزاری به دنبال آن باشد، بهتر است (بقره، ۲۶۳)
  • انفاق راهی برای پاک کردن قلوب اغنیا از حبّ مال است. (مجادله، ۱۳)
  • خداوند از انفاق‌های (مستحب، واجب، حرام، حلال، پنهانی، آشکار، خالصانه، ریاکارانه، با ارزش و بی‌ارزش) شما آگاه است. (بقره، ۲۷۳)
  • انفاق، یکی از راه‌های تأمین سرمایه مالی برای تهیه نیرو و تجهیزات برای مقابله با دشمنان دین است. (انفال، ۶۰، حدید، ۱۰)
  • از لوازم ایمان به خدا، انفاق است. (نساء ۳۹؛ مومنون، ۴؛ ابراهیم، ۳۱)
  • ترک انفاق نشانه ایمان نداشتن به خدا و کفر به معاد است. (فصلت، ۷)
  • انفاقی که به خاطر شهرت ‌طلبی و کسب قدرت انجام شود در روز قیامت ثمری ندارد (بقره، ۲۶۶)
  • تنها انفاق کردن کافی نیست بلکه آنچه مهم است اخلاص، دوری از ریا و منت، اجتناب از تحقیر و انتظار پاداش است. (الروم، ۳۸)
  • در انفاق رعایت حد اعتدال لازم است. (بقره، ۲۱۹)
  • شرط پذیرش و قبولی انفاق ایمان به خدا و پیامبرش است؛ لذا انفاق فاسقان پذیرفته نخواهد شد (توبه، ۵۳)
۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۴۳ امیرحسین صفاریان
#آیات مرتبط
باعث تزکیه انسان میشود: «خُذ مِن اموالهم صَدَقَهً تُطَهِّرُهُم و تُزَکّیهم بها….»
صدقه خاصیت توبه را دارد: «اَلَم یَعْلَموُا اَنّ اللهَ هُوَ یَقْبَلُ التَّوبَهَ عَن عِبادِهِ و یَأْخَذُ الصَّدَقاتِ …»
اثر اجتماعی دارد: «مَثَلُ الّذینَ یُنفقونَ اموالهم فی سبیل اللهِ کَمَثَلِ حَبَّهً اَنبَتَت سَبعَ سَنابِلَ فی کُلِّ سُنْبلَهٍ مِائَه حَبّهٍ وَاللهُ یُضَعِفُ لِمَن یشاءُ …»
انسان را از بخل نجات میدهد: «فَاتَّقُواْ اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُواْ وَ أَطِیعُواْ وَ أَنفِقُواْ خَیْرًا لاَِّنفُسِکُمْ وَ مَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون»
آمرزش گناهان و بهشت را به دنبال دارد: «وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَـقَ بَنِى إِسْرَ ءِیلَ... لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلَوةَ وَءَاتَیْتُمُ الزَّکَوةَ وَءَامَنتُم بِرُسُلِى وَعَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا لاَُّکَفِّرَنَّ عَنکُمْ سَیِّـَاتِکُمْ وَلاَُدْخِلَنَّکُمْ جَنَّـت تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الاَْنْهَـرُ ...»
آمرزش الهی را درپی دارد: «إِن تُقْرِضُواْ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَـعِفْهُ لَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ شَکُورٌ حَلِیم»
باعث آرامش روحی و روانی میشود: «الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَ لَهُم بِالَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلاَنِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُون»
وسیله تقرب به خدا است: «وَ مِنَ الاَْعْرَابِ مَن یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الاَْخِرِ وَ یَتَّخِذُ مَا یُنفِقُ قُرُبَـت عِندَ اللَّهِ وَ صَلَوَ تِ الرَّسُولِ أَلاَ إِنَّهَا قُرْبَةٌ لَّهُمْ سَیُدْخِلُهُمُ اللَّهُ فِى رَحْمَتِهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیم»
مایه جلب رحمت الهی میشود: «...وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ کُلَّ شَىْء فَسَأَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَالَّذِینَ هُم بِـَایَـتِنَا یُؤْمِنُون»

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی