نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

3:38

۹۶/۰۳/۰۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین منیب

j3

نظرات  (۹)

<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->

وَ قَالَ فِی قِصَّةِ یَحْیَى وَ زَکَرِیَّا: هُنالِکَ دَعا زَکَرِیَّا رَبَّهُ قالَ‏- رَبِ‏ هَبْ‏ لِی‏ مِنْ‏ لَدُنْکَ‏ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً- إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ[1] یَعْنِی لَمَّا رَأَى زَکَرِیَّا عِنْدَ مَرْیَمَ فَاکِهَةَ الشِّتَاءِ فِی الصَّیْفِ، وَ فَاکِهَةَ الصَّیْفِ فِی الشِّتَاءِ، وَ قَالَ لَهَا:

یا مَرْیَمُ أَنَّى لَکِ هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ- إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ‏ وَ أَیْقَنَ زَکَرِیَّا أَنَّهُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ، إِذْ کَانَ لَا یَدْخُلُ عَلَیْهَا أَحَدٌ غَیْرُهُ، قَالَ عِنْدَ ذَلِکَ فِی نَفْسِهِ: إِنَّ الَّذِی یَقْدِرُ أَنْ یَأْتِیَ مَرْیَمَ بِفَاکِهَةِ الشِّتَاءِ فِی الصَّیْفِ، وَ فَاکِهَةِ الصَّیْفِ فِی الشِّتَاءِ، لَقَادِرٌ أَنْ یَهَبَ لِی وَلَداً وَ إِنْ کُنْتُ شَیْخاً، وَ کانَتِ امْرَأَتِی عاقِراً، فَ هُنالِکَ دَعا زَکَرِیَّا رَبَّهُ‏ فَقَالَ:

رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً- إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاء

تو یه روایتی داریم که اون روز روز اول ماه محرم هم بوده(فی عیون الاخبار باسناده الى الریان بن شبیب قال‏ دخلت على الرضا علیه السلام فی أول یوم من المحرم، فقال لی یا بن شبیب أ صائم أنت؟ فقلت لا فقال ان هذا الیوم هو الیوم الذی دعا فیه زکریا علیه السلام ربه عز و جل؟ ف «قالَ‏ رَبِ‏ هَبْ‏ لِی‏ مِنْ‏ لَدُنْکَ‏ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ» فاستجاب الله له و أمر الملئکة...)



[1] ( 2). آل عمران: 38.

۰۷ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۲۴ امیرحسین صفاریان

مادر مریم، مریم را حامله بود نمى‏دانست که دختر است خیال مى‏کرد که پسر است گفت خدایا «إِذْ قَالَتْ امْرَأَهُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّى نَذَرْتُ لَکَ مَا فِى بَطْنِى مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّى إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» (آل عمران/ 35) این بچه‏اى که توى شکم من است مى‏خواهم خادم مسجد بشود وقتى دید که دختر است گفت‏ «فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّى وَضَعْتُهَا أُنْثَى وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَیْسَ الذَّکَرُ کَالْأُنْثَى وَإِنِّى سَمَّیْتُهَا مَرْیَمَ وَإِنِّى أُعِیذُهَا بِکَ وَذُرِّیَّتَهَا مِنْ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ» (آل عمران/ 36) خدایا من دختر آوردم دختر و پسر که مثل هم نیستند گفت من به نذرم عمل مى‏کنم مریم را قنداق کرد و برد داد به حضرت زکریا متولى مسجد شوهر خاله این دختر توى مسجد تربیت شد خدا کارهایش یک حسابهاى دیگر دارد غیر از حسابهاى ما است‏

۰۷ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۲۹ امیرحسین صفاریان
#خاطره آ.قرائتی
پدر من تا حدود چهل و پنج سالگى بچه دار نمى‏شد. دو تا هم زن گرفت. از هیچکدام بچه دار نشد. یکى از همسایه‏هاى ما گربه زیاد داشت. بچه هم زیاد داشت. پدرم مى‏گفت گونى برداشت گربه‏ها را ریخت توى گونى. آمد در خانه را زد و آقا میرزا على نقى حالا که خدا به شما بچه نداده است گربه‏ها عوض بچه مال تو. گربه‏ها را ریخت در خانه ما. آقامان مى‏گفت: چنان دلم سوخت که آمدم توى خانه و گریه کردم. حسابى بعد یک پولى جور کردم رفتم مکه. گفتم: خدایا به ابراهیم صد ساله بچه دادى، من چهل و پنج سال دارم. اى خدایى که به صد ساله بچه مى‏دهى، به من هم بچه بده. برگشت و خداوند دوازده بچه به او داد. من مى‏گویم شاید توى آن گونى دوازده تا گربه بوده است! بعد پدرم مى‏گفت: همانجا دعا کردم و گفتم: خدایا یکى از بچه‏هاى من مبلغ دین بشود. بنابراین اگر من حدیثى مى‏خوانم همه مردم مى‏دانند که طلبه عادى‏اى هستم. نه مجتهدم و نه مفسر، نه علامه هستم. اما چون پدرم دلش سوخت، خدا به من توفیق داد

۰۷ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۳۷ امیرحسین صفاریان
#آیات مشابه

رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِنَا أُمَّهً مُسْلِمَه‏

ربَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُن‏
الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَهُ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَات‏
۰۷ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۴۲ امیرحسین صفاریان
#داستان
مرحوم محمدتقی مجلسی ، پدر بزرگوار علامه محمدباقر مجلسی نقل می کند: شبی از شب‌ها، پس از فراغ از نماز شب و تهجد، حالتی برایم ایجاد شد که فهمیدم در این هنگام هر حاجت و درخواستی از خداوند نمایم اجابت خواهد نمود. فکر کردم چه درخواستی از امور دنیا و آخرت از درگاه خداوند متعال نمایم که ناگاه با صدای گریه محمدباقر در گهواره‌اش مواجه شدم و بی‌درنگ گفتم: پروردگارا! به‌حق محمد و آل محمد، این کودک را مروّج دینت و ناشر احکام پیامبر بزرگت قرار ده و او را به توفیقاتی بی‌پایان موفق گردان.
۰۷ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۴۴ امیرحسین صفاریان
#نکته
دعای پدر در حق فرزندان اثر زیادی دارد چنانچه در سوره حضرت یوسف میخوانیم که برادران یوسف نزد پدر آمده که گفتند: یا ابانا استغفرلنا ... و یا آنجایی که حضرت یعقوب فرمود: سوف استغفر لکم
۰۷ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۵۱ امیرحسین صفاریان
#حدیث
<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->

َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَرْبَعَةٌ لَا تُرَدُّ لَهُمْ دَعْوَةٌ حَتَّى تُفَتَّحَ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ تَصِیرَ إِلَى الْعَرْشِ الْوَالِدُ لِوَلَدِهِ‏ وَ الْمَظْلُومُ عَلَى مَنْ ظَلَمَهُ وَ الْمُعْتَمِرُ حَتَّى یَرْجِعَ وَ الصَّائِمُ حَتَّى یُفْطِرَ.

۰۷ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۰۰ امیرحسین صفاریان
#روایت
َ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ): أَنَا دَعْوَةُ أَبِی‏ إِبْرَاهِیمَ‏.
۰۷ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۰۲ امیرحسین صفاریان
#داستان
دعای ام‌داوود که آن‌ را امام صادق علیه‌السلام با مقدماتش به مادر داوود بن حسن که فرزندش در زندان منصور بود، تعلیم نمود و پس از انجام آن توسط ام‌داوود فرزندش نیز از زندان خلاص شد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی