نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

2:199

۹۶/۰۳/۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین منیب

j2

نظرات  (۱۸)

۰۶ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۱۲ امیرحسین صفاریان
#روایت

بدترین لباس به نزد امام صادق (ع) لباسى بود که دل مردم را به خود جذب کند. گاهى که لباس نو بود مى‏فرمود بشویید کمى از نو بودن بیفتد و اتو کشیده نباشد، ما باید دلها را جذب خدا کنیم‏

۰۶ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۱۶ امیرحسین صفاریان

احتمالا این بحث در آستانه تولد امام جواد (ع) است. یک چیزى از امام جواد (ع) بگویم: طرفداران امام جواد (ع) حضرت را از یک درب خصوصى به جلسات مى‏بردند، امام رضا (ع) نامه نوشت که پسرم، فرزندم از همان درب برو که بقیه مى‏روند. بله البته یک وقت یک مسأله حفاظتى است، براى مسائل حفاظتى حفظ جان واجب است ممکن است بگویند ایشان از این درب نیاید چون ما همه افراد را نمى‏شناسیم ولى اگر مسأله حفاظتى نیست، بلکه تشریفاتى است، تشریفاتى ممنوع و حفاظتى واجب است. آخه یک وقت است مى‏گویند اگر ایشان برود در حمام عمومى آدم‏هایى که در حمام هستند نمى‏شناسیم یک وقت ممکن است ایشان را در حمام خفه کنند. مثل امیر کبیر، چون نمى‏شناسیم آدم‏هاى ناشناس یک وقتى برود که حمام غرق بشود طورى نیست براى حفظ جان شخص است. ولى یک وقت مى‏گویند: زشت است مثل بقیه لخت شود. چه فرق مى‏کند؟

۰۶ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۱۷ امیرحسین صفاریان

یک کسى خیلى پز مى‏داد و باد دماغ داشت. حضرت یک مقدارى خاک برداشت گفت: این خاک آیا ذراتش با هم فرق مى‏کند؟ گفت: همه شما از این خاکید. چه فرق مى‏کند؟

۰۶ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۲۲ امیرحسین صفاریان
#نکته
برای مثال مردمی بودن، میتوان از حضور مراجع تقلید در دسته های عزاداری و یا دیدار حضرت آقا با اقشار مختلف مردم یاد کرد.
۰۶ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۲۷ امیرحسین صفاریان
Version:0.9 StartHTML:-1 EndHTML:-1 StartFragment:000081 EndFragment:000914

یک غریبه که وارد مى‏شد نمى‏فهمید که کدام پیغمبر است و مى‏پرسید: «أَیُّکُمْ رَسُولُ اللَّه» کدامتان پیغمبر هستید؟ یعنى اینطور نبود که پیغمبر صندلى و میز و متکّایش و...یک طورى باشد که ...

۰۶ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۲۸ امیرحسین صفاریان
Version:0.9 StartHTML:-1 EndHTML:-1 StartFragment:000081 EndFragment:001541

قرآن مى‏گوید: پیغمبر از مردم بود. «رَسُولًا مِنْهُم» (بقره/ 129) در مردم بود. «فیهِمْ رَسُولا» (آل‏عمران/ 164) با مردم بود. «وَ الَّذینَ مَعَه» (اعراف/ 64) «مِنهُم»، «فیهِم»، «مَعَه» یعنى از مردم، در مردم، با مردم.

2
۰۶ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۳۲ امیرحسین صفاریان
#آیات مرتبط

لقد جاءکم رسول من انفسکم

قل انّما انا بشر مثلکم‏


«و لو جعلناه ملکاً لجعلناه رجلًا و للبسنا علیهم ما یلبسون‏

۰۶ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۳۳ امیرحسین صفاریان
#روایت

کان رسول‏اللَّه صلى الله علیه و آله یجلس على‏الارض و یأکل على‏الارض و تعقیل الشاة و یجیب دعوة المملوک‏s

۰۶ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۳۴ امیرحسین صفاریان
رسول خدا صلى الله علیه و آله در سفرى، همانگونه که اصحاب هر یک به کارى مشغول شدند، تهیه هیزم را براى پختن غذا تقبّل فرمودند و متذکر شدند:

«انّ اللَّه یکره من عبده ان یراه متمیّزاً بین اصحابه» «2»

به نقل از داستان راستان

۰۶ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۳۹ امیرحسین صفاریان
#روایت

امام رضا (ع) در حمام بودند و ناشناسى آمد و آن امام را نشناخت. گفت: مى‏شود براى ما کیسه بکشید؟ امام کیسه کشید. یک نفر این صحنه را دید، به مرد گفت: خجالت بکش، این امام رضا (ع) ست و هر چه التماس امام کرد که امام جسارت شد من نفهمیدم، امام گفتند من باید تا آخر کیسه را بکشم و باید بى‏تکلف بود.

۰۶ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۴۲ امیرحسین صفاریان
#نهج البلاغه

«وَ اجْعَلْ لِذَوِى الْحَاجَاتِ مِنْکَ قِسْماً تُفَرِّغُ لَهُمْ فِیهِ شَخْصَک» (نهج‏البلاغه/ ص 439) قرار بده براى مردم گرفتار از زمانى را و فارغ کنى خودت را از کارهاى حکومتى و مملکتى و آزاد کنى خودت را و ببین مردم درد و دلشان چه هست. خودت را فارغ کن و یک زمانى را سهم بده به مردم که مردم مستقیم با خودت تماس بگیرند.

۰۶ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۴۴ امیرحسین صفاریان
#نهج البلاغه

«وتَجْلِسُ لَهُمْ مَجْلِساً عَامّا» پهلوى مردم بصورت عام بنشین و بگو هر چه مى‏خواهید بگوئید. «فَتَوَاضَعْ فِیهِ لِلَّهِ الَّذِى خَلَقَک» تواضع کن در آن مجلس براى خدایى که تو را آفرید. «وَ تُقْعِدُ عَنْهُمْ جُنْدَک» لشکرت را بنشان یعنى به لشکرت بگو بروید کنار مى‏خواهم خودش با خودم حرف بزند. «وَأَعْوَانَکَ مِنْ أَحْرَاسِکَ وَ شُرَطِک» بنشان از مردم لشکرت را و یارانت و پاسدارها و شرطه‏ها را (پلیس) همه را کنار بگذار و بگو مردم هر کس مى‏خواهد خودش با خودم حرف بزند. «حَتَّى یُکَلِّمَکَ مُکَلِّمُهُم» تا متکلم و سخنگوى آنها حرفش را بزند «غَیْرَ مُتَعْتِع» بدون اینکه دلواپس از جایى باشد و بدون دلهره حرفش را بزند

۰۶ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۲۶ امیرحسین صفاریان
#امام خمینی
شما دیدید که ملت ما با اینکه از نظر تجهیزات نظامى هیچ نداشت ولى چون به قدرت اسلامى متکى بود، هیچ نیرویى نتوانست جلوى او را بگیرد. از این رو اگر تمام مسلمین با هم متحد شوند، قدرتى خواهند بود که هیچ قدرتى در مقابل آنها نمى‏تواند ایستادگى کند.
همه دولتها درد را مى‏دانند ولى توجه به درمان آن ندارند. همه مى‏دانند که چون اتحاد نیست، در نتیجه، چپاولگریها و غارتگریها به وجود مى‏آید ولى در مقام عمل نیستند که اختلافهاى دولتهاى اسلامى را برطرف کنند.
یکى از موجبات [ضعف‏] دول اسلامى این است که تفاهم بین دولتها و ملت نیست. دولت خود را از مردم جدا کرده و مردم هم به دولت بدبین شده‏اند؛ و در نتیجه اگر دولتى مشکل اقتصادى داشته باشد، ملت در حل آن هیچ گونه همکارى نمى‏نماید. اگر دولتها با ملت خود به درستى رفتار کنند، براى هیچ یک از آنها مشکلى به وجود نمى‏آید.
۰۶ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۳۸ امیرحسین صفاریان
#امام خمینی
شما هر چه خوف دارید، از خودتان بترسید. از اینکه مبادا- خداى نخواسته- مسیر، یک مسیر دیگر بشود و راه، یک راه دیگرى باشد و توجه به این چیزى که الآن هست، از دست برود و مردمى بودن از دستتان برود. از این بترسید که اگر- خداى نخواسته- یک وقت این قضیه پیش آمد و شما از آن مردمى بودن بیرون رفتید و یک وضع دیگرى پیدا کردید و خیال کردید حالایى که من نخست وزیرم، حالایى که من رئیس جمهورم، حالایى که من وزیر کذا هستم، باید چه و چه و چه باشم، آن وقت بدانید که آسیب مى‏بینید؛ یعنى، آن وقت است که خارجیها به شما طمع مى‏کنند.
۰۶ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۴۵ امیرحسین صفاریان
#بیانات
در کشور اسلامی ما، مردمی بودن یک ارزش است. رئیس جمهور مردمی است؛ مسؤولان مردمیند و میخواهند مردمی باشند. هر کس بیشتر به مردم نزدیک باشد، بیشتر احساسات مردم را درک کند و بیشتر با مردم احساس و ابراز همدردی کند، مردم به او علاقه بیشتری نشان میدهند. این هم یکی از امتیازات بزرگ وضع کنونی ماست.
۰۶ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۴۶ امیرحسین صفاریان
#بیانات
روحیّه‌ی مردمی بودن و انس با مردم، تماس با مردم، از نزدیک پای صحبت مردم نشستن؛ راه‌هایی باز کردن -خب ماها به حکم مسئولیّت یک محصوربودن‌هایی داریم، یک محدودیّتهایی داریم- که گذرگاهی باشد برای تماس با متن زندگی مردم. من به آقای رئیس‌جمهور هم چندبار تا حالا گفته‌ام که این سفرهای استانی خیلی چیز خوبی است، این یکی از آن کارهای بسیار مثبت است، به دولتهای قبل هم همین سفارش را من همیشه میکردم؛ یکی از راه‌ها این است؛ رفتن به خانه‌ی مردم، رفتن منزل شهدا -که حالا الحمدلله این کار تا حدودی باب شده و کار خوبی است- راهی برای تماسهای گوناگون مردم؛ اینها خیلی مهم است. این کارها روحیّه‌ی مردمی بودن و شناخت مردم را در انسان حفظ میکند و نگه میدارد. وقتی این نباشد، انسان از حال جامعه غافل میشود و همیشه نگاهش به کلّیّات [است‌]؛ مثل کسی که با هواپیما دارد از روی یک شهری عبور میکند؛ بله، کلّیّت شهر را انسان بهتر از کسی که پایین است میبیند، امّا [اینکه‌] داخل این کوچه‌ها، داخل این خیابانها چه خبر است، داخل خانه‌ها چه خبر است، در مغازه‌ها چه [خبر] است، مراجعه‌کنندگان چه کسانی هستند، اینها را آن کسی میفهمد که برود در این کوچه‌ها راه برود؛ حالا همان مقدار محدودی که ممکن هست؛ مردمی بودن خیلی مهم است.
۰۶ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۴۷ امیرحسین صفاریان
#بیانات
مردمی‌بودن مسئولان و ارتباط نزدیک آنان با مردم و خود را خدمت‌گزار مردم دانستن و دچار غرور نشدن و حفظ پاکدامنی و مسئولیت‌شناسی از جمله وظایف سنگین مسئولان در رده‌های مختلف است.
۰۶ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۵۱ امیرحسین صفاریان
# نهج البلاغه

من‏ فارق‏ الجماعة مات میتة جاهلیة

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی