نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

3 - 30 رستگاری در گرو تزکیه (شمس/7)

يكشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۲۷ ب.ظ
91:991:10
۹۵/۰۴/۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

n30

نظرات  (۴)

#نکته
این آیه و این بیان بعد از 7 ( یا به گفته المیزان 8 ) قسم پیاپی مطرح شده 

این نشان از قطعیت و اهمیت دارد....


#نکته
در حدیث دیگرى آمده است که رسول خدا ص هنگامى که آیه" قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها" را تلاوت مى‏فرمود، توقف مى‏کرد و چنین دعا مى‏نمود:
اللهم آت نفسى تقواها، انت ولیها و مولاها، و زکها انت خیر من زکاها
:" پروردگارا به نفس من تقوایش را مرحمت کن، تو ولى و مولاى آن هستى، و آن را تزکیه فرما که تو بهترین تزکیه کنندگانى" «2».
این سخن نشان مى‏دهد که پیمودن این راه پر پیچ و خم، و گذشتن از این گردنه صعب العبور حتى براى پیامبر ص جز به توفیق الهى ممکن نیست،

تفسیر نور 

و جاء الروایة عن سعید بن ابى هلال قال: کان رسول الله صلى الله علیه و آله إذا قرء هذه الایة «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها» وقف ثم قال: اللهم‏ آت‏ نفسی‏ تقواها أنت ولیها و مولاها، و زکها أنت خیر من زکاها.


تفسیر نور الثقلین
#رستگاری در گرو تزکیه - اما تزکیه چیست ؟

در مجمع البیان آمده است که :

روى زرارة و حمران و محمد بن مسلم عن أبی جعفر و أبی عبد الله (ع) فی قوله «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» قال بین لها ما تأتی و ما تترک و فی قوله «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها» قال قد أفلح من أطاع «وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها» قال قد خاب من عصى



 از حضرت باقر و حضرت صادق علیهما السلام روایت کرده‏اند، در قول خدا، فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها، فرمود بیان میکند آنچه را که انجام میدهد و آنچه را که ترک میکند، و در قول خداى تعالى، قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها فرمود قطعا رستگار است کسى که اطاعت کند خدا را وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها فرمود مسلّما زیانکار است کسى که گناه کند.

#خیلی خیلی مهم و فوق العاده خوب برای ارائه فردا ( مرتبط با ارائه فردا )
#بیانات آقا

عید فطر، روز طهارت و پاکیزگی
در آن طوری که از مجموع آنچه مربوط به عید فطر و عید قربان است، استفاده می‌شود، این روز شریف، روز طهارت و تزکیه و پاکی و پاکیزگی است.در یکی از این دو سوره‌ای که در نماز عید خوانده می‌شود، می‌فرماید: «قد افلح من تزکّی».(۱) یعنی آن کسی که خود را پاکیزه کند و دامان و روح و دل خود را از آلودگیها نجات دهد، از فلاح برخوردار است. فلاح، یعنی موفقیّت در میدان زندگی و رسیدن به هدف آفرینش. در سوره‌ی رکعت دوم می‌فرماید: «قد افلح من زکّیها»(۲)؛ عیناً همان مضمون است. یعنی کسی که بتواند جان خود را تزکیه و پاکسازی کند، به فلاح و رستگاری دست یافته است. در هر دو سوره، صحبت از تزکیه و طهارت و پاکیزگی است.

علاوه بر اینها، در این روز، یک واجب مالی وجود دارد که عبارت از ادای زکات فطر است. زکات هم آن تعبیه‌ی مالی‌ای است که موجب طهارت انسان می‌شود: «خذ من اموالهم صدقة تطهّرهم و تزکّیهم بها»(۳). گرفتن این واجب و این صدقه‌ی‌ء مالی از مردم، موجب طهارت روح و پاکسازی آنها از دنائتها و لئامتها و حرص و بخل و بقیه‌ی آلودگیهاست.

عزیزان، برادران و خواهران من؛ نمازگزاران عزیز! پس، روز عید فطر، روز طهارت و پاکیزگی است. ممکن است این پاکیزگی، به خاطر آن باشد که یک ماه روزه گرفته‌اید، ریاضت کشیده‌اید و خود را از آلودگیها پاک کرده‌اید. ممکن است علاوه بر این، به خاطر آن باشد که در چنین روزی، با حضور در این میدان عبادت، به عبادت دستجمعی روی آورده‌اید. به‌هرحال، مسأله این است که انسانِ مسلمان بعد از ماه رمضان در روز عید فطر، در عرصه‌ی طهارت و تزکیه است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی